Eikö Amerikassa tunneta juustohöylää? Millä ne siivuttavat juustonsa leivän päälle?
Kommentit (87)
Ai täällä ei oo vielä siteerattu Wikipediasta! No, minäpä laitan:
"Nykyaikaisen juustohöylän kehitti kuitenkin norjalainen huonekalupuuseppä Thor Bjørklund vuonna 1925.[2] Bjørklund halusi kehittää työkalun, jolla kovakin juusto olisi helposti leikattavissa tasapaksuiksi viipaleiksi, mikä oli vaikeaa veistä käyttäen.[1] Työkalun innoittaja oli tavallinen höylä.[3] Juustohöylän valmistus aloitettiin Lillehammerin tehtaalla vuonna 1927.[4] Suomessa juustohöyliä on löytynyt Hackmanin tuotevalikoimasta ainakin vuodesta 1939 lähtien.[2] Bjørklund kuoli vuonna 1975 ja suurin osa nykyisin markkinoilla olevista juustohöylistä pohjautuu hänen keksimälleen alkuperäiselle juustohöylälle.[1]"
Miehen kanssa just vähän aikaa sitten googlailtiin jostain syystä juustohöylän historiaa :D Norjalainen keksintö tosiaan. Ehkä niillä ei oo ollut tarvetta markkinoida sitä muulle maailmalle, kun niillä on sitä öljyä.
Hoylaavatko suomalaiset brietakin hampaat irvessa?
Minulla on kolme juustohoylaa laatikossa tarpeettomina kun juusto ostetaan siivutettuna.
Kurkut ja perunat siivutetaan nopeasti mandoliinilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme juustohoylaa laatikossa tarpeettomina kun juusto ostetaan siivutettuna.
Ai että kun olet sitten hieno ihminen, kun et junttimaista juustohöylää käytä.
Itse en ole koskaan brietä ostanut, jotain mössöjuustoa varmaan. Pidän kovista juustoista joita höylätään ja raastetaan, mutta olenkin suomalainen ja ylpeä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa juustot on siivutettu valmiiksi, josta voi laskuttaa extraa. Ihan sairas maa ja kulttuuri.
Aika omituinen maaritelma maalle ja kulttuurille. Minusta tervehtimattomyys osoittaa paljon koyhempaa kulttuuria.
cheese slicer tai cheese plane kun laittaa hakusanaksi Usan Amazonilla tulee esiin vaikka kuinka paljon vaihtoehtoja
Vierailija kirjoitti:
..hoylaa sinä ihan mitä haluat,se, että suomessa kovia leivänpäällisjuustoja höylätään juustohöylällä,ei tarkoita, että kaikkia juustoja höylättäisiin tai ei ymmärrettäisi muita tapoja syödä juustoa tai nautittaisi erilaisista juustoista. Mutta tämähän olikin "olen parempi kuin muut, suomalaiset ovat juntteja ja tietokoneessani ei ole ääkkösiä" -provo.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaise syö spermajuustoa ainoastaan pizzan päällä. Siellä on vain valmiiksi siivutetua tai raastettua paskaa.
Pese suusi saippualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..hoylaa sinä ihan mitä haluat,se, että suomessa kovia leivänpäällisjuustoja höylätään juustohöylällä,ei tarkoita, että kaikkia juustoja höylättäisiin tai ei ymmärrettäisi muita tapoja syödä juustoa tai nautittaisi erilaisista juustoista. Mutta tämähän olikin "olen parempi kuin muut, suomalaiset ovat juntteja ja tietokoneessani ei ole ääkkösiä" -provo.
On varmaan vaikeaa kun noin veri kuohahtaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi taitaa olla vaikeaa, kun et saanutkaan pyyteetöntä jumalointia ja ihailua osaksesi, kun esitit tahallasi tyhmää. Tyhmä kysymys on tuo, höylääkö suomalaiset brietäkin.
Itse leikkaan briet ja muut homejuustoni veitsellä, vaikka emmentalini höylään juustohöylällä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ne ostaa niitä valmiiksi siivutettuja juustoja tietty. Emme nyt puhu mistään ranskalaisesta juustokulttuurista...
Ymmärtääkökään jenkki mitään ransalaisesta juustokulttuurista?
Jenkit syö kuin siat, tai oikeastaan on loukkaus sikaa kohtaa verrata heitä jenkkeihin.
Taitaa amerikkalaisesta kaupasta loytya enemman erilaisia juustoja kuin suomalaisesta.
https://search.yahoo.com/yhs/search?hspart=adk&hsimp=yhs-adk_sbnt¶m…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ostaa niitä valmiiksi siivutettuja juustoja tietty. Emme nyt puhu mistään ranskalaisesta juustokulttuurista...
Jenkit syö kuin siat, tai oikeastaan on loukkaus sikaa kohtaa verrata heitä jenkkeihin.
Opettele kirjoittamaan, porsas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika omituinen kommentti suomalaiselta jonka "juustokulttuuri" on hoylata emmentaalia leivan paalle.
Kaikki amerikkalaiset eivat ole jenkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi taitaa olla vaikeaa, kun et saanutkaan pyyteetöntä jumalointia ja ihailua osaksesi, kun esitit tahallasi tyhmää. Tyhmä kysymys on tuo, höylääkö suomalaiset brietäkin.
Itse leikkaan briet ja muut homejuustoni veitsellä, vaikka emmentalini höylään juustohöylällä.
-eri
Brie ei ole homejuusto.
Luulisi Jenkeissä nykyään löytyvän juustohöyliä joka lähtöön. Toista oli 30 vuotta sitten. Meillä kävi silloin aika usein amerikkalaisia vieraita ja melkein poikkeuksetta halusivat ehdottomasti käydä ostamassa kotiinsa ja tuliaisiksi juustohöyliä.
Maailman epähygieenisin elintarvike on höylättävä juusto.
Jos sellaista on tarjolla, niin en varmasti ota kaikkien lähmimää klönttiä.
Yäk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun amerikan sukulaiset vei täältä juustohöylän kotiin, ei siellä ole muutenkaan sellaista juustovoileipä kulttuuria kuin meillä. Ja voikin on sellaisissa voipaperi pötkylöissä
Pohjois-Amerikassa on itse asiassa vahva juustovoileipäkulttuuri, mutta eri muodossa kuin meillä. Siellä yleinen suosikki on "grilled cheese", jossa juusto laitetaan kahden voidellun leipäpalan väliin, ja paistetaan esim. paistinpannulla tai parilassa.
Tiedän ja se syödään usein tomaattikeiton kanssa
Itse käytän suomalaisena ihan veistä, saa kerralla kunnon siivun eikä tarvitse 10 viipaletta päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
juustoleipiä syö myös esimerkiksi saksalaiset ja hollantilaiset. Saksassa on ihan yleistä, että illallisen ts. lämpimän ruuan sijaan on Abendbrot "iltaleipä" joka on siis "voileipäbuffet", eli leipää valikoimalla erilaisia päällisiä. Saksassa ollaan myös paljon kekseliäämpiä leivänpäällisten suhteen kuin se ainainen palvikinkkujuusto.
Saksa on siltikin paska maa.
Mie kuorin sillä perunat.