Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska olen epävarma, ei osa ihmisistä pysty pidättelemään sadismiaan

Vierailija
13.05.2020 |

Onko tämä ihmisrodulle tyypillistä, vaiko vain persoonallisuuden häiriintyneisyyttä? Olen tullut erilaisuuttani paljon kiusatuksi/torjutuksi, ja tämä on luonnollisesti jättänyt jälkensä - olen varautunut uusissa tilateissa, asioissa ja paikoissa, varovainen, ja tämän kyllä huomaa/aistii. Yleisesti tulen tietysti nykyisin hyväksytyksi kun uskaltaudun mukaan ja puhumaan/toimimaan, mutta sitten on nämä ”sadistit”. Tietävät, että pienellä torjunnalla saadaan isoa ikävää aikaiseksi, silti se on tehtävä. Mikä saa aikuisen ihmisen tönäisemään ”vielä kerran”, kun tietää se satuttavan? Olen huomannut, että tällainen ”tiedostava töniminen” tulee joiltakin kuin varkain, vahingossa.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusattu ärsyttää sinua? onko hän jotenkin "lammasmainen" tai sellainen kun yhdelle poskelle lyödään, niin tarjoaa toisen. Monet kiusatut ovat liian herkkiä, erilaisia. " Erilaisuus "saattaa olla hyvin vähäistäkin, kuin veteen piirretty viiva. Kiusattu herkkänä ihmisenä vaistoaa, vaikka ei haluaisikaan nähdä, että hän on eristetty ryhmästä ja kaikkeen mihin voidaan hänessä tartutaan ja tehdään naurunalaiseksi. Minusta kiusattu ei ole heikko yksiselitteisesti. Joskus tuntuu, että sadistinen kiusaaja(t) on heikko ja sairas. Kiusattu jätetään yleensä yksin, ei hänellä ole voimaa itseään puolustaa. Kun kiusattu älähtää, silloin saattaakin riemu revetä, että kuinka kiusattu henkilö on vaikea ihminen, "hän sanoi niin ja näin". Monille jää vain vaihtoehto , että lähtee pois koulusta, työstä, yhteisöstä jne. jossa hän kokee olevansa kiusattu. Tietysti voi käydä niin, että kun lähtee sutta pakoon niin tulee karhu vastaan.

Lammasmaisuus ärsyttää, ja kiusatuilla on usein lammasmaisuuden lisäksi oudosti ylemmyydentuntoinen olemus. Usein myös ulkonäkö voi olla outo, liikkeet outoja tai hygieniassa on vikaa. Kiusaaminen on väärin eikä sitä saa tehdä, mutta sille ei voi mitään, että kiusattu ärsyttää sellaistakin ihmistä, joka pyrkii käyttäytymään asiallisesti. Usein kiusatuista tulee sellainen olo, että he itse kiusaavat. Tämä ei ole mitenkään reilua ja toivonkin että kiusatut nopeasti opettelevat kovemman ja luontevamman ulkokuoren. 

Kuulostaa pahalta. Vaikka laitoin jotain "tunnusmerkkejä" kiusatusta, niin oikeasti hän saattaa olla ja näyttää samanoloiselta kuin kiusaajakin. Kuten kirjoitin, että erilaisuus saattaa olla olematonta, jostain syystä vaan joku otetaan silmätikuksi. Eikä kiusatun ole ollenkaan helppo puolustautua, ei sanallisesti eikä fyysisesti, koska hän on yksin. Joskus kiusattu on ottanut kovat keinot käyttöön, niin pitkälle kiusaajatkaan eivät ehkä halua , että mennään. On järkyttävää vaatia , että kiusattu siitä vain, pian ,ottaisi kovemman ulkokuoren. Noin vain sormia napsauttamalla. Ja miksi? kun kiusaaja vaatii. Kiusaaja voisi itse opetella herkkyyttä, tosin se on vaikea oppi jos sitä ei ole , tai herkkyys on nujerrettu jo lapsena.Minusta tuntuu, että kiusattu loppujen lopuksi on voittaja ja vahva.

Olen se, jota tässä on monta kertaa haukuttu pahuudesta, vaikka olen vain sanonut että lammasmainen olemus ärsyttää, en ole sanonut että sen perusteella toimin mitenkään ikävästi. En kiusaa ketään, mutta en voi kovin paljon tunteilleni. Olen muuten opettaja ja olen saanut niin hyvän luokkahengen, että siellä ei kiusata, vaikka siellä on pari oppilasta, joita toisaalla kiusattaisiin ja onkin kiusattu, koska he ovat olemukseltaan lammasamaisia, outoja tai muuten erilaisia. On vain rehellisyyttä myöntää omat huonotkin tunteensa eikä vain hymistellä. Koska olen hyvin tarkka huomaamaan sosiaalisia tilanteita ja minua on joskus itseänikin kiusattu, ja olen saanut sen loppumaan omalla käytökselläni, voin sanoa että kiusaamiseen auttaa se että on tarpeeksi kova kuori. Pitää antaa heti takaisin. Sitten tulee se kunnioitus. Ei ole ehkä reilua mutta niin se menee.

Et sinä paha ole - sinä olet sairas. Juuri tätä tuolla varmasti tarkoitettiin, kun mainittiin psykoterapeutit ja opettajat. Kyllä sinun vastenmielisyytesi ilmenee mikroilmeistäsi ja metakäytöksestäsi. Kunpa kaltaisesi piilosadistit eivät hakeutuisi noille aloille. Mutta tämäh tässä on; juuri alistamisen ja vallankäytön vuoksi te sinne hakeudutte.

Ihnisyys sucks.

Vierailija
82/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sadismi siis epävarmuutta?? Jos inhoaa itsensä kaltaisia tms? :D Ite en ainakaan inhoa itseni kaltaisia.. :D Ja en oo sadisti. Joten onko sadismi siis heikkoa itsetuntoa vai? :D

En oo koskaan tajunnut tota "se inhoaa sua koska inhoaa itsessään samoja piirteitä" hommaa. :D menee ihan yli ymmärryksen.

Usein alitajuista, tai jotakin, jota on ollut aiemmin.

-niin, mut MIKS kukaan inhoais itsensä kaltasta? :D

Tämä on nyt vähän mutkia suoristava esimerkki, mutta selkeyden vuoksi:

Matti oli peruskoulussa änkyttäjä jännittävissä tilanteissa. Hän sai siitä negatiivista huomiota. Hänelle syntyi mielikuva, että änkyttäminen on heikkoutta. Matti pyrki pääsemään eroon änkyttämisestä ja on pystynyt työelämässä pitämään tuon vaivan kurissa. Hän haluaa parhaansa mukaan unohtaa tuon kaiken.

Työpaikalle saapuu uusi työntekijä, joka änkyttää. Matilla menee hermo. Ei helevetti mikä luuseri! Menis hoitoon!

Uusi työntekijä tuo Matille alitajuisesti nuo käsittelemättömät traumat mieleen, änkytys = heikkoutta. Änkyttäjä on heikko. Tuo uusi työntekijä on heikko. Matti ei voi sietää häntä.

Toki on myös niitä tilanteita, joissa kaksi kovaäänistä ihmistä vihaa toisiaan, koska toinen on kovaääninen kuten he. Mutta se lienee eri ilmiö.

TÄMÄ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan on olemassa vain kolmenlaisia ihmisiä:

-epävarmoja ihmisiä

-harhaisia ihmisiä

-epävarmoja ja harhaisia ihmisiä

Vierailija
84/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on näemmä erittäin suuri vaikutus, miten kukakin kiusatuksi tulemisen traumansa käsittelee.

Voisi luulla, että ex kiusattu opettaja pyrkii ensisijassa tukemaan ja kannustamaan lasta, jonka aistii olevan vaarassa pudota sosiaalisen hierarkian reunalle. Sen sijaan, että "ihan vaan silkkaa armeliaisuuttani pidän sudet erossa lampaasta, muuten hän on vapaata riistaa".

Ei sillä välttämättä ole arkikäytännössä näkyvää eroa, mutta noin niin kuin ajatuksen tasolla...

Vierailija
85/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie[/quote kirjoitti:

Et sinä paha ole - sinä olet sairas. Juuri tätä tuolla varmasti tarkoitettiin, kun mainittiin psykoterapeutit ja opettajat. Kyllä sinun vastenmielisyytesi ilmenee mikroilmeistäsi ja metakäytöksestäsi. Kunpa kaltaisesi piilosadistit eivät hakeutuisi noille aloille. Mutta tämäh tässä on; juuri alistamisen ja vallankäytön vuoksi te sinne hakeudutte.

Ihnisyys sucks.

Ei ole minun syyni että maailma on tällainen, että ei tarvitse minua haukkua. En oikein usko että olen kauhean sairas, enkä usko että minulla on mitään mikroilmeitä tai jotain kummallista meta-alistamista, koska olen saanut oppilaita, myös niiltä oudoilta, erittäin hyvää palautetta. Kaikissa ihmisissä on hyvää ja pahaa eikä kukaan ihminen ei pidä kaikista ihmisistä. Olen vain rehellisesti myöntänyt ne mekanismit, joita olen kiusaamisessa nähnyt. Kiusaaminen tuskin loppuu sillä, että ainaostaan toistellaan että se on väärin. Kiusattujen pitää aina muistaa kun he menevät uuteen työpaikkaan tai oppilaitokseen, että pitää näyttää voimaa.

Vierailija
86/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuuteen liittyy että ei kestetä erilaisuutta.   Joku ei sovi  kaavaan aletaan lytätä.

Sitten vielä itse uskoo on oltava mieliksi.

Koettu on että jossain kohtaa tulee raja eteen, ittellä oli 18 vuotta.

Niin väsyttäviä henkilöitä tunsin.

Loukkaaminen ei aina ole tarkoitettu silti kovin pahasti.

Uskoin näin jos suutun menetän pelin.  Lopulta kyllästyin että myös ignoorasin.

Vierailija
87/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie[/quote kirjoitti:

Ihnisyys sucks.

Ei ole minun syyni että maailma on tällainen, että ei tarvitse minua haukkua. En oikein usko että olen kauhean sairas, enkä usko että minulla on mitään mikroilmeitä tai jotain kummallista meta-alistamista, koska olen saanut oppilaita, myös niiltä oudoilta, erittäin hyvää palautetta. Kaikissa ihmisissä on hyvää ja pahaa eikä kukaan ihminen ei pidä kaikista ihmisistä. Olen vain rehellisesti myöntänyt ne mekanismit, joita olen kiusaamisessa nähnyt. Kiusaaminen tuskin loppuu sillä, että ainaostaan toistellaan että se on väärin. Kiusattujen pitää aina muistaa kun he menevät uuteen työpaikkaan tai oppilaitokseen, että pitää näyttää voimaa.

Hyvänen aika! Kaikissa ei ole sitä voimaa! Osalla on todella vaikeita traumoja, sairauksia, ihan mitä tahansa. Mikä ihme sinua vaivaa? Seuraavaksi varmaan ehdotat, että aina pitää _käyttää_ voimaa. Minusta sinä olet täysin epäsopiva opetusalalle. Sääliksi käy erilaisia oppilaita luokallasi. Huh huh.

Vierailija
88/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyvänen aika! Kaikissa ei ole sitä voimaa! Osalla on todella vaikeita traumoja, sairauksia, ihan mitä tahansa. Mikä ihme sinua vaivaa? Seuraavaksi varmaan ehdotat, että aina pitää _käyttää_ voimaa. Minusta sinä olet täysin epäsopiva opetusalalle. Sääliksi käy erilaisia oppilaita luokallasi. Huh huh.[/quote]

Tiedän että kaikissa ei ole sitä voimaa. Sen vuoksi heitä kiusataan. Se on hyvin surullista. Kunpa he vain osaisivat jotenkin sitä esittää, eivätkä jäisi vain sinun tavallasi toteamaan, että voimaa ei ole ja kiusaajat ovat pahoja. Joillakin voi olla sellainen opettaja, joka pystyy estämään sen kiusaamisen, tai poikkeuksellisia ihmisiä ympärillä, jotka eivät kiusaa. Meidän luokassamme ei kiusata, olen hyvä opettaja ja pystyn estämään kiusaaisen, omalla käytökselläni osoittanut arvostusta niille oudoille ja oppilaat ovat seuranneet käytöstäni. Se kun suoraan sanon, että kiusatuksi valikoituu aina heikkoutta näyttävä henkilö, tekee minusta epäsopivan? Ovatko hyvät opettajat naiiveja totuuden kieltäjiä, jotka vain päättävät uskoa, että kaikki on ihanaa ja vaaleanpunaista ja pahaa ei ole? 

Vierailija
89/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie[/quote kirjoitti:

Ihnisyys sucks.

Hyvänen aika! Kaikissa ei ole sitä voimaa! Osalla on todella vaikeita traumoja, sairauksia, ihan mitä tahansa. Mikä ihme sinua vaivaa? Seuraavaksi varmaan ehdotat, että aina pitää _käyttää_ voimaa. Minusta sinä olet täysin epäsopiva opetusalalle. Sääliksi käy erilaisia oppilaita luokallasi. Huh huh.

Saa näyttää ja esittää vahvaa tosiaankin siinä vaiheessa, kun taas joku Auvinen 2.0 tulee vähän näyttämään, mitä hänelle opetettiin 'vahvuudesta' kiusaajien toimesta...

Vierailija
90/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on todella vaikeita traumoja, sairauksia, ihan mitä tahansa. Mikä ihme sinua vaivaa? Seuraavaksi varmaan ehdotat, että aina pitää _käyttää_ voimaa. Minusta sinä olet täysin epäsopiva opetusalalle. Sääliksi käy erilaisia oppilaita luokallasi. Huh huh.

-Voi lol..... Mun mielestä ei tarvii kaikkien uhota toisilleen. Ottakaa huomioon myös niiden teidän mainitsemienne "heikkojen ja epävarmojen" mielipiteet. Miettikää myös, että kumpi se epävarma oikeesti onkaan. Se joka pullistelee, vai se joka pysyy erossa tollasista peleistä. :D ....

Esim mun "heikon" silmissä kaikki tällaset "olen niin vahva" pelit näyttäytyy mun silmissä ku jonain komedia-elokuvana. :D

Vierailija
91/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis usein eniten traumatisoituneita on just pullistelijat, ei rauhalliset ihmiset niinkään.

Vierailija
92/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis usein eniten traumatisoituneita on just pullistelijat, ei rauhalliset ihmiset niinkään.

Ongelma onkin siinä, että kiusaaja pyrkii levittämään haitalliseksi koettua käyttäytymismallia ja ajattelutapaansa eteenpäin - riippuu kohteesta, otetaanko uusi koodi vastaan.

Vierailija
93/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
94/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie[/quote kirjoitti:

Ihnisyys sucks.

Miten sitä voimaa näytetään? Pukeudutaan mustaan nahkaan, otetaan tatuointeja ja kysytään työkavereilta haluuts turpaan luuseri? Vai ammuskellaan?

Vierailija
95/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie[/quote kirjoitti:

Ihnisyys sucks.

Miten sitä voimaa näytetään? Pukeudutaan mustaan nahkaan, otetaan tatuointeja ja kysytään työkavereilta haluuts turpaan luuseri? Vai ammuskellaan?

😂

Vierailija
96/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voima tarkoita öykkäröintiä tai pullistelua, sitä vain, että jos joku tulee asiattomasti heittämään jotain typerää juttua, sanoo napakasti takaisin, tekee sanojasta pilaa. Ei tarvitse olla niin kauhean erikoista sanottavaa, kunhan ei vain kyyristele. Ja kyllä - sen voi tehdä vaikka olisi sisäisesti millainen haavanlehti tahansa. Lisäksi kannattaa ainakin teeskennellä olevansa kiinnostunut samoista asioista kuin muut eikä julistaa jotakin omaa erikoista näkemystään kovaan ääneen. 

Vierailija
97/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kokemus mutta ilkeys on sellainen jota en siedä, minusta tulee yhtäkkiä sanavalmis ja sivallan takaisin, yllättyvät :>

Vierailija
98/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä mielenkiintoista miten ihmiset ryhmäytyvät hakemalla kiusatun. Tätä tekevät jopa jotkut opettajat. Uskon, että moni ei edes tajua sitä, ja usein itseään hyviksinäkin pitävät kiusaavat, ehkä jopa pahiten, kääntävät kiusaamisensa muka johonkin ryhmän suojeluun ja suoraan puheen tarpeeseen. Sitä on ällötttävää katsoa. Muut sitten kiusaavat enemmän tai vähemmän tai ainakin seisovat typerinä kuin lehmät tuijottamassa sitä kidutusta. Olen nähnyt tätä melkein joka paikassa missä olen ollut, ihmiset oikein hakemalla hakevat sen erilaisen tyypin ja sanattomasti päättävät kuka on se kiusattu, yleensä se on tietysti se jota johtaja ei siedä. Itse en ole koskaan ainakaan aikuisena kiusannut, koska se tuntuu minusta niin raukkamaiselta, mutta jännästi kyllä aina huomaan että jos kuulun ryhmään jossa on kiusaamista, niin se kiusattu kyllä ärsyttää minuakin. Jos hän yrittää olla ystäväni, niin kuin tietysti yrittää, kun olen ainoa joka ei kiusaa, niin joudun torjumaan. Kiusatuille sanoisin että kannattaa todellakin sanoa heti vastaan, heikkous vetää puoleensa sadisteja.

Miksi ”joudut torjumaan”? Onko ryhmän tuki kuitenkin niin paljon tärkeämpää kuin kiusatun puolustaminen - aikuisenakin?

Niinpä.. pistää miettimään kuka tuossa jutussa olikaan se heikko?

Vierailija
99/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa hyvin nuorten ihmisten epäloogiselta pähkäilyltä. Mistähän aineksista tämäkin myrkkysienisoppa on koottu? Jopen, Ropen ja Tepsan möläytykset. Oma kauhea epävarmuus. Evoluutio. Evoluutio. Evoluutio. Vanhempien henkisen tuen ja ohjauksen puute. Samanlaiset taaperoaikuiset. Alistumishenki, eli ei se yhden kannata yhtään mitään, emminäainakaa. Toivottavasti kukaan ei kato mua tänään sekunttia pitempään, kattokaa mieluummin tota tuolla, hahhahhaa!

Mitäs on tullut rupukovisten mielistelyllä saavutettua? Lisää rupukovisten mielistelyä.

Vierailija
100/107 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävarmuus ärsyttää ihmisiä, jotka ovat piilosadisteja. Esim. tuovat mieleen itsensä lapsena. Oppivat inhoamaan itseään ja aikuisena inhoavat kaikkia itsensä kaltaisia, avuttomia ja epävarmoja.

Tätä olen tosiaan miettinyt myös. Tuntuu vain kohtuuttomalta, että ”tekemättä mitään” sataa paskaa - vain koska jokin ei resonoi toisessa. Särähtää. Riitasointu ihmisyyden illuusiossa.

Ap

Sun kannattaa oppia suojaamaan ja puolustamaan itseäsi. Heti ensimmäisen epäkunnioituksen merkin näkyessä on reagoitava - vahvuudella. Eli jos joku esimerkiksi kevyesti sivaltaa sanoillaan, sun on tehtävä sama takaisin välittömästi riittävällä teholla. Muuten rajoja testataan pidemmälle ensi kerralla.

On parasta, että ikävä ihminen pelkää mennä pidemmälle. Näihin ihmisiin ei tehoa myötätunnon tavoittelu.

Kun tönitty on statukseltaan tönijää alempi, takaisin sivaltaminen kääntyy vain lisäaseeksi häntä vastaan. Pelkkä esimiehelle tai lastensuojeluviranomaiselle sanottu epäystävälliseksi tulkittu sana voi aiheuttaa paljon ikävyyksiä. Koulukiusaamisessa "kattokaa mitä se nyt teki, sehän on ihan h**lu". Jne. Lumipallo lähtee vyörymään, jos koettaa pitää puoliaan. Seurauksia ei voi hallita.

Totta. Itse olin kiusattu yläasteella, kiusaajina toimivat luokan muut tytöt. Jättivät minua ulkopuolelle ja haukkuivat armottomasti. Usein haukuin yhtä törkeästi takaisin, mutta yleensä se meni niin, että tämä kiusaaja, johon haukkuni kohdistui, poistui surullisen näköisenä paikalta tai purskahti itkuun. Eikä minun siis tarvinnut sanoa kuin vaikka "katso peiliin". Muut raivostuivat ja alkoivat huutaa "miten sä kehtaat" ja "sulla ei oo kyllä kaikki kotona". Ja noiden kertojen jälkeen oikeuttivat kiusaamiseni ajatuksella "se on sen oma syy, mitäs on niin hirvee tyyppi, sai Jennankin itkemään". Eipä silti, olen iloinen että haukuin heitä takaisin - ei tilanne siitä paljon huonommaksi olisi voinut mennä kuitenkaan.