Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska olen epävarma, ei osa ihmisistä pysty pidättelemään sadismiaan

Vierailija
13.05.2020 |

Onko tämä ihmisrodulle tyypillistä, vaiko vain persoonallisuuden häiriintyneisyyttä? Olen tullut erilaisuuttani paljon kiusatuksi/torjutuksi, ja tämä on luonnollisesti jättänyt jälkensä - olen varautunut uusissa tilateissa, asioissa ja paikoissa, varovainen, ja tämän kyllä huomaa/aistii. Yleisesti tulen tietysti nykyisin hyväksytyksi kun uskaltaudun mukaan ja puhumaan/toimimaan, mutta sitten on nämä ”sadistit”. Tietävät, että pienellä torjunnalla saadaan isoa ikävää aikaiseksi, silti se on tehtävä. Mikä saa aikuisen ihmisen tönäisemään ”vielä kerran”, kun tietää se satuttavan? Olen huomannut, että tällainen ”tiedostava töniminen” tulee joiltakin kuin varkain, vahingossa.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusattu ärsyttää sinua? onko hän jotenkin "lammasmainen" tai sellainen kun yhdelle poskelle lyödään, niin tarjoaa toisen. Monet kiusatut ovat liian herkkiä, erilaisia. " Erilaisuus "saattaa olla hyvin vähäistäkin, kuin veteen piirretty viiva. Kiusattu herkkänä ihmisenä vaistoaa, vaikka ei haluaisikaan nähdä, että hän on eristetty ryhmästä ja kaikkeen mihin voidaan hänessä tartutaan ja tehdään naurunalaiseksi. Minusta kiusattu ei ole heikko yksiselitteisesti. Joskus tuntuu, että sadistinen kiusaaja(t) on heikko ja sairas. Kiusattu jätetään yleensä yksin, ei hänellä ole voimaa itseään puolustaa. Kun kiusattu älähtää, silloin saattaakin riemu revetä, että kuinka kiusattu henkilö on vaikea ihminen, "hän sanoi niin ja näin". Monille jää vain vaihtoehto , että lähtee pois koulusta, työstä, yhteisöstä jne. jossa hän kokee olevansa kiusattu. Tietysti voi käydä niin, että kun lähtee sutta pakoon niin tulee karhu vastaan.

Lammasmaisuus ärsyttää, ja kiusatuilla on usein lammasmaisuuden lisäksi oudosti ylemmyydentuntoinen olemus. Usein myös ulkonäkö voi olla outo, liikkeet outoja tai hygieniassa on vikaa. Kiusaaminen on väärin eikä sitä saa tehdä, mutta sille ei voi mitään, että kiusattu ärsyttää sellaistakin ihmistä, joka pyrkii käyttäytymään asiallisesti. Usein kiusatuista tulee sellainen olo, että he itse kiusaavat. Tämä ei ole mitenkään reilua ja toivonkin että kiusatut nopeasti opettelevat kovemman ja luontevamman ulkokuoren. 

Eli sinä provosoidut? Ilman että toinen edes pyrkii provosoimaan. Kenelläköhän se ongelma on? En kiistä kuvaamaasi ilmiötä, se on todellinen.

Vierailija
62/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on sinun omassa päässäsi.

Sivusta: etenkin toisen kokemuksen kieltäminen on sadismia. Tässä meille malliesimerkki ihmisyyden varjoista eli demoneista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusattu ärsyttää sinua? onko hän jotenkin "lammasmainen" tai sellainen kun yhdelle poskelle lyödään, niin tarjoaa toisen. Monet kiusatut ovat liian herkkiä, erilaisia. " Erilaisuus "saattaa olla hyvin vähäistäkin, kuin veteen piirretty viiva. Kiusattu herkkänä ihmisenä vaistoaa, vaikka ei haluaisikaan nähdä, että hän on eristetty ryhmästä ja kaikkeen mihin voidaan hänessä tartutaan ja tehdään naurunalaiseksi. Minusta kiusattu ei ole heikko yksiselitteisesti. Joskus tuntuu, että sadistinen kiusaaja(t) on heikko ja sairas. Kiusattu jätetään yleensä yksin, ei hänellä ole voimaa itseään puolustaa. Kun kiusattu älähtää, silloin saattaakin riemu revetä, että kuinka kiusattu henkilö on vaikea ihminen, "hän sanoi niin ja näin". Monille jää vain vaihtoehto , että lähtee pois koulusta, työstä, yhteisöstä jne. jossa hän kokee olevansa kiusattu. Tietysti voi käydä niin, että kun lähtee sutta pakoon niin tulee karhu vastaan.

Lammasmaisuus ärsyttää, ja kiusatuilla on usein lammasmaisuuden lisäksi oudosti ylemmyydentuntoinen olemus. Usein myös ulkonäkö voi olla outo, liikkeet outoja tai hygieniassa on vikaa. Kiusaaminen on väärin eikä sitä saa tehdä, mutta sille ei voi mitään, että kiusattu ärsyttää sellaistakin ihmistä, joka pyrkii käyttäytymään asiallisesti. Usein kiusatuista tulee sellainen olo, että he itse kiusaavat. Tämä ei ole mitenkään reilua ja toivonkin että kiusatut nopeasti opettelevat kovemman ja luontevamman ulkokuoren. 

Eli sinä provosoidut? Ilman että toinen edes pyrkii provosoimaan. Kenelläköhän se ongelma on? En kiistä kuvaamaasi ilmiötä, se on todellinen.

On hyvin sairasta provosoitua jonkun ihmisen ”lammasmaisuudesta”. Kyllä sellainen on jo persoonallisuuden häiriintyneisyyttä.

Vierailija
64/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sadismi siis epävarmuutta?? Jos inhoaa itsensä kaltaisia tms? :D Ite en ainakaan inhoa itseni kaltaisia.. :D Ja en oo sadisti. Joten onko sadismi siis heikkoa itsetuntoa vai? :D

En oo koskaan tajunnut tota "se inhoaa sua koska inhoaa itsessään samoja piirteitä" hommaa. :D menee ihan yli ymmärryksen.

Vierailija
65/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sadismi siis epävarmuutta?? Jos inhoaa itsensä kaltaisia tms? :D Ite en ainakaan inhoa itseni kaltaisia.. :D Ja en oo sadisti. Joten onko sadismi siis heikkoa itsetuntoa vai? :D

En oo koskaan tajunnut tota "se inhoaa sua koska inhoaa itsessään samoja piirteitä" hommaa. :D menee ihan yli ymmärryksen.

Usein alitajuista, tai jotakin, jota on ollut aiemmin.

Vierailija
66/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia esim. armeijassa. Siellä aika usein naureskellaan ja tölvitään ujoja, hiljaisia sekä seksuaalisesti kokemattomia poikia.

Vierailija
67/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vakavaan rikokseen syyllistyneen julmasta rankaisemisesta haaveileminen on yleistä ja ihmiset uskaltavat jakaa näitä fantasioitaan julkisesti, koska eivät pelkää sadistiksi leimaantumista.

-Ööh, toi ei muuten aina liity milläänlailla sadismiin. Esim jos mä ajattelen, että olispa hyvä jos joku tap pais vaikka murhaaj an, niin ajattelen että siks koska se olis hänelle OIKEIN. En siksi, että mä saisin siitä jotakin NAUTINTOA.

Ja jos kerta ihmiset käyttäytyy niinku jotku kanat jotka Kuulemma? nokkii haavottuneen elävältä, niin minkä takia on hoitajia?! :D Minkä takia kiusaamista yms on niin paljon hoito-alalla vaikka siellä tarkotus auttaa muita?

Vierailija
68/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia esim. armeijassa. Siellä aika usein naureskellaan ja tölvitään ujoja, hiljaisia sekä seksuaalisesti kokemattomia poikia.

-Mut ei naisille olla tollasia... Ite en oo koskaan ollu mikään kiusattu, mutta hoito-alalla törmänny paljon ikäviin työkavereihin ja vääntöö tulee helposti kaikkien kanssa, vaikka en ole muualla elämässä ollu mikään kiusattu koskaan. ja oon nainen, en mikään armeijamies.

Vierailija
69/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se on sinusta Ihan Normaalia? Oletko Vaasasta?

Vierailija
70/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava ketju. Hienoa jos onnistutte puolustautumaan ja vastaamaan samalla mitalla takaisin mikäli tilanne sen sallii. Itse harvemmin onnistun siinä, sillä menen jotenkin lukkoon eikä mieleeni yksinkertaisesti vain tule tarpeeksi nopeasti esim mitään nasevia sanoja. Olen varmaan oppinut alistumaan, sillä joskus se on ollut melkeinpä pakko. Nyt aikuisena on vaikeaa toimia eri tavalla, kun käyttäytyminen niissä tilanteissa tulee jostain alitajunnasta.

Minua kuitenkin ilostuttaa suuresti ne sellaiset ihmiset, jotka itse vaikuttavat laumahierarkiassa menestyviltä, mutta puolustavat tai suhtautuvat ystävällisesti niihin, joilla ei ole samoja tarvittavia ominaisuuksia luonteessaan. :)

Vierailija
71/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näkisin, että on olemassa kahdenlaisia "kiusaajia". On ns projisoijia, jotka näkevät omat piilotetut heikkoutensa toisessa ja ärsyyntyvät siitä. Provosoituvat ja siten jotenkin oikeuttavat toimintansa. "Stna tekis mieli vähän ravistella tota luuseria, oppis olemaan normaali." Hän itsehän on jo tuon Kovan Koulun käynyt. Hän odottaa, että "heikot" kulkevat saman polun. Hän saattaa tarvittaessa muuttaa mielipidettään jos kohde muuttaa käytöstään. Mutta miksi joku olisi sen hänelle velkaa?

Toinen ryhmä on sadisteja "huvikseen". He metsästävät "reaktiota". Minulle on hieman mysteeri, mikä siinä on niin kiinnostavaa. Mutta se voi olla jopa ihan vain huvia tylsään työpäivään. He siis pyrkivät toiminnallaan saamaan kohteesta irti jonkin reaktion. Kohde voi olla esim ujo tai peruspositiivinen. Miellyttäjä (tai oikeasti miellyttävä, yleisen mielipiteen mukaan). He yrittävät kaivaa itkua/raivoa/tyhmiä vastauksia. He haluavat saada "miellyttäjän" näyttämään itsestään jotakin negatiivista. Joku puhui lumipalloefektistä - tällaisen ihmisen kanssa puolustautuminen lähtee helposti lapasesta.

Vierailija
72/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi vakavaan rikokseen syyllistyneen julmasta rankaisemisesta haaveileminen on yleistä ja ihmiset uskaltavat jakaa näitä fantasioitaan julkisesti, koska eivät pelkää sadistiksi leimaantumista.

-Ööh, toi ei muuten aina liity milläänlailla sadismiin. Esim jos mä ajattelen, että olispa hyvä jos joku tap pais vaikka murhaaj an, niin ajattelen että siks koska se olis hänelle OIKEIN. En siksi, että mä saisin siitä jotakin NAUTINTOA.

Ja jos kerta ihmiset käyttäytyy niinku jotku kanat jotka Kuulemma? nokkii haavottuneen elävältä, niin minkä takia on hoitajia?! :D Minkä takia kiusaamista yms on niin paljon hoito-alalla vaikka siellä tarkotus auttaa muita?

Todellakin. On täysin eri asia toivoa sadistisen m*rhaajan kuolemaa, kuin m*rhata (usein) täysin viaton uhri, joka on korkeintaan sen häiriintyneen sadistin päässä syyllistynyt johonkin väärään, mutta ei oikeasti objektiivisesti katsottuna ole syyllistynyt mihinkään. Ei pidä sekoittaa oikeudenmukaisuutta ja sen tavoittelua sadismiin. Halu ja pyrkimys oikeudenmukaisuuteen on hieno piirre ihmisissä.

Vierailija
73/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-niin, mut MIKS kukaan inhoais itsensä kaltasta? :D

Vierailija
74/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pahalta. Vaikka laitoin jotain "tunnusmerkkejä" kiusatusta, niin oikeasti hän saattaa olla ja näyttää samanoloiselta kuin kiusaajakin. Kuten kirjoitin, että erilaisuus saattaa olla olematonta, jostain syystä vaan joku otetaan silmätikuksi. Eikä kiusatun ole ollenkaan helppo puolustautua, ei sanallisesti eikä fyysisesti, koska hän on yksin. Joskus kiusattu on ottanut kovat keinot käyttöön, niin pitkälle kiusaajatkaan eivät ehkä halua , että mennään. On järkyttävää vaatia , että kiusattu siitä vain, pian ,ottaisi kovemman ulkokuoren. Noin vain sormia napsauttamalla. Ja miksi? kun kiusaaja vaatii. Kiusaaja voisi itse opetella herkkyyttä, tosin se on vaikea oppi jos sitä ei ole , tai herkkyys on nujerrettu jo lapsena.Minusta tuntuu, että kiusattu loppujen lopuksi on voittaja ja vahva.

Vierailija
75/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. On täysin eri asia toivoa sadistisen m*rhaajan kuolemaa, kuin m*rhata (usein) täysin viaton uhri, joka on korkeintaan sen häiriintyneen sadistin päässä syyllistynyt johonkin väärään, mutta ei oikeasti objektiivisesti katsottuna ole syyllistynyt mihinkään. Ei pidä sekoittaa oikeudenmukaisuutta ja sen tavoittelua sadismiin. Halu ja pyrkimys oikeudenmukaisuuteen on hieno piirre ihmisissä.

Tarkoitin sellaisia väkivaltaisia fantasioita, jotka usein esitetään jonkinlaisen silmä silmästä -tyyppisen oikeudenmukaisuuden tavoitteluna, mutta joiden tosiasiallinen motiivi on mielestäni ihan vaan se väkivallalla mässäileminen, eli sadismi. Näiden väkivaltafantasioiden kohdistaminen pahantekijöihin tai muuten sosiaalisen paineen suojelusta nauttimattomiin yksilöihin mahdollistaa sen, että tavallinenkin ihminen voi fantasioida väkivallasta ilman siitä tavallisesti seuraavia sosiaalisia sanktioita. Useinhan näitä väkivaltafantasioita kohdistetaan myös esimerkiksi poliittisiin vastustajiin, seksuaalivähemmistöihin ym. ryhmiin, jotka ainakin jossain samanmielisten ryhmässä eivät nauti yleisen asenteen suojelusta.

Mielestäni kaikissa tällaisissa tapauksissa on kyse ennen kaikkea siitä, että ihan tavallisissa ihmisissä oleva sadismi löytää turvallisen ja sosiaalisesti (ainakin omassa viiteryhmässä) hyväksytyn purkautumiskeinon. Se on ihan ymmärrettävää, enkä väitä että kaikki väkivallasta haaveilevat olisivat pahoja tai vaarallisia ihmisiä.

Vierailija
76/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kässännyt sosiaalisia pelejä.

Vierailija
77/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pahalta. Vaikka laitoin jotain "tunnusmerkkejä" kiusatusta, niin oikeasti hän saattaa olla ja näyttää samanoloiselta kuin kiusaajakin. Kuten kirjoitin, että erilaisuus saattaa olla olematonta, jostain syystä vaan joku otetaan silmätikuksi. Eikä kiusatun ole ollenkaan helppo puolustautua, ei sanallisesti eikä fyysisesti, koska hän on yksin. Joskus kiusattu on ottanut kovat keinot käyttöön, niin pitkälle kiusaajatkaan eivät ehkä halua , että mennään. On järkyttävää vaatia , että kiusattu siitä vain, pian ,ottaisi kovemman ulkokuoren. Noin vain sormia napsauttamalla. Ja miksi? kun kiusaaja vaatii. Kiusaaja voisi itse opetella herkkyyttä, tosin se on vaikea oppi jos sitä ei ole , tai herkkyys on nujerrettu jo lapsena.Minusta tuntuu, että kiusattu loppujen lopuksi on voittaja ja vahva.

Olen se, jota tässä on monta kertaa haukuttu pahuudesta, vaikka olen vain sanonut että lammasmainen olemus ärsyttää, en ole sanonut että sen perusteella toimin mitenkään ikävästi. En kiusaa ketään, mutta en voi kovin paljon tunteilleni. Olen muuten opettaja ja olen saanut niin hyvän luokkahengen, että siellä ei kiusata, vaikka siellä on pari oppilasta, joita toisaalla kiusattaisiin ja onkin kiusattu, koska he ovat olemukseltaan lammasamaisia, outoja tai muuten erilaisia. On vain rehellisyyttä myöntää omat huonotkin tunteensa eikä vain hymistellä. Koska olen hyvin tarkka huomaamaan sosiaalisia tilanteita ja minua on joskus itseänikin kiusattu, ja olen saanut sen loppumaan omalla käytökselläni, voin sanoa että kiusaamiseen auttaa se että on tarpeeksi kova kuori. Pitää antaa heti takaisin. Sitten tulee se kunnioitus. Ei ole ehkä reilua mutta niin se menee.

Vierailija
78/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä heikompi saa yhtäkkiä yliluonnollisia voimia puolustautumiseen jos ei ole tukijoukkoja.

Vierailija
79/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-niin, mut MIKS kukaan inhoais itsensä kaltasta? :D

Tämä on nyt vähän mutkia suoristava esimerkki, mutta selkeyden vuoksi:

Matti oli peruskoulussa änkyttäjä jännittävissä tilanteissa. Hän sai siitä negatiivista huomiota. Hänelle syntyi mielikuva, että änkyttäminen on heikkoutta. Matti pyrki pääsemään eroon änkyttämisestä ja on pystynyt työelämässä pitämään tuon vaivan kurissa. Hän haluaa parhaansa mukaan unohtaa tuon kaiken.

Työpaikalle saapuu uusi työntekijä, joka änkyttää. Matilla menee hermo. Ei helevetti mikä luuseri! Menis hoitoon!

Uusi työntekijä tuo Matille alitajuisesti nuo käsittelemättömät traumat mieleen, änkytys = heikkoutta. Änkyttäjä on heikko. Tuo uusi työntekijä on heikko. Matti ei voi sietää häntä.

Toki on myös niitä tilanteita, joissa kaksi kovaäänistä ihmistä vihaa toisiaan, koska toinen on kovaääninen kuten he. Mutta se lienee eri ilmiö.

Vierailija
80/107 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen yrittää ostaa miellyttämällä ja lahjomalla, niin jossain vaiheessa voin tölväistä. Jos huomaan ihmisellä olevan heikon itsetunnon, en tahdo päästää häntä lähipiiriini. Hän on kuin tikittävä aikapommi, siis riski. Aikuisen ihmisen täytyy olla  vahvempi. En kiduta. En siis ole sadisti. Valitsen itse lähipiirini ja tahdon siihen vain aitoja ihmisiä, en toisten mielipiteistä hengittäviä. Jotkut ovat laittaneet elämänsä ns "kuntoon" tallaamalla alustaksi toisia ihmisiä, mutta ovat hyvin heikkoja tällaisen ihmisen kuin minä edessä. En pidä siitä, kun päällisin puolin sivistyneesti käyttäytyvä ei olekaan sisältä sivistynyt. Pidän lahjomattomista oman tiensä kulkijoista. En pidä laumasieluista. Tahdon olla ystävieni kanssa  viimesinä omilla jaloillaan seisovina myös kriiseissä.

Hui miten pelottava ihminen oot, ootko miettinyt kuka oikeesti haluaa sinun lähipiiriisi, ei ainakaan kukaan tervejärkinen. Ootko joku narsku