Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kehotus ”parisuhteen eteen pitää tehdä töitä” vain naisille? Mitä teidän miehet tekee?

Vierailija
13.05.2020 |

Mietin että olen vuosikausia yrittänyt tekohengittää avioliittoani. Nyt tuntuu etten enää jaksa. Ei enää kiinnosta. En jaksa enää tsempata että kyllä tämä tästä ja yrittää ajatella positiivisesti, järjestää yhteistä tekemistä ja aikaa, puhua tunteistani, saada toistakin puhumaan, miettiä niitä parhaita puolia miehessä, niitä asioita joihin rakastuin, flirttailla ja buustata seksuaalista jännitettä välillämme. Koska se olen vain minä. Mieheni ei tee mitään näistä. Hän kyllä lähtee mukaan kaikkeen, mutta ei itse yritä yhtään.

Tiedän mitä lähipiirini sanoisi. Että hän tekee töitä. Hän tosiaan tekee töitä. Kellon ympäri. Oman sukuni mielestä se että mies tienaa hyvin, on työtä meidän parisuhteen eteen. Mutta kun minusta ei. Se ei lähennä meitä yhtään eikä pidä tätä liittoa kasassa eikä auta siihen että tunnen itseni ihan unohdetuksi.

Miten tämä teillä menee? Nainenko vain tekee ”töitä parisuhteen eteen”?

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä ja sukusi ovat molemmat oikeassa. Teillä on erilaiset tavat osoittaa rakkautta toisillenne. Voi olla, että olette molemmat turhautuneita tilanteeseen ja molemmat pysyvät siinä tavassa osoittaa rakkautta, jonka osaa ja siedätte väkisin epätasapainoa, joka teillä nyt vallitsee. Yleensä kumppani tarjoaa toiselle sitä, mitä itse kaipaisi kumppaniltaan. Joten voi myös olla, että mies ei oikeasti ymmärrä jotain olevan vialla.

Eli vielä suosittelen vähän miettimään itseäsi. Kerro kumppanillesi, että arvostat hänen työntekoaan, mutta vähempikin riittäisi, sillä kaipaat todellista yhteistä aikaa hänen kanssaan. Kysy, miksi miehesi tekee niin paljon töitä. Voi olla myös, että mies pakenee töihin, koska olet koko ajan suunnittelemassa jotain. Tai voi olla, että hän haluaa töillä mahdollistaa sen elintason, että voitte mennä ja tehdä asioita yhdessä. Oli kummin päin tahansa, niin oikeanlainen lähestyminen asian suhteen auttaa paljon paremmin.

Tämä on niin totta! Monesti ei ymmärretä toisen tapaa osoittaa rakkautta eikä osata kertoa millä tavalla sitä rakkautta itse haluaisi toisen osoittavan.

Itse syyllistyin tuohon töihin pakenemiseen, koska vaimo kotona oli hyvin viileä tunnelma ja tuntui että olen vain haitaksi. Vaimo ei mieltänyt yhdessä käytettävän rahan eteen tekemääni työtä perheen eteen tehdyksi työksi vaan olisi kaivannut minun osallistuvan kodin- ja lastenhoitoon enemmän. Minä taas en ymmärtänyt hänen sanoittamatonta toivettaan, koska löysi aina jotain arvosteltavaa minun tekemisistä kotona. Minä olisin kaivannut myös kahdenkeskistä aikaa ja läheisyyttä, mutta vaimolle lastenhoitajan hankkiminen olisi ollut jotenkin heikkouden/huonon äitiyden merkki. Eikä häntä väsyneenä sitten läheisyys olisi voinut vähempää kiinnostaa.

Tuossa joku kommentoi, että toiset eivät ymmärrä mitä parisuhteen eteen tehtävä työ on. Tästäkin on valitettavasti kokemusta. Kun puoliväkisin raahasin vaimon parisuhdeterapiaan ja puhuttiin kahdenkeskeisen ajan tarpeesta yms. hän vain toisteli miten sen tulisi tulla luonnostaan. Ei kolmilapsisessa perheessä mikään aikuisten meno tapahdu ilman valmisteluja! Hänelle oli myös täysin uutta että parisuhteessa voi olla huonoja aikoja ja sieltä voi silti yhdessä nousta. Se vaan vaatisi molemmilta sitä "työtä" eli vaivannäköä ja omalle epämukavuusalueelle menemistä, jotta ne yhteiset askelmerkit taas löytyisi. Valitettavasti hän ymmärsi tämän liian myöhään. Siihen mennessä oltiin jo ajauduttu liian kauas toisistamme ja hän oli ehtinyt jo pettääkin.

Hyväksyn oman vastuuni meidän ongelmista ja erosta. Se jäi kaivelemaan, ettei meidän suhde oikeastaan saanut koskaan toista mahdollisuutta kun ongelmat alkoivat, koska vaimolla oli ajatusmalli, että parisuhde toimii luonnostaan tai se on pysyvästi huono.

Meni jo avautumisen puolelle, mutta toivottavasti varoittava esimerkki auttaa edes jotain muuta paria keskustelemaan, tekemään töitä parisuhteen eteen ja välttämään turhan eron.

Kuulostaa ihan hyvältä pohdinnalta, mutta jäin miettimään että hankitko koskaan sitä lastenvahtia itse, vai ehdotitko vain vaimolle että se bongaa sellaisen jostain? Se nimittäin ei ole ihan helppoa aina. Sillä toivoisin että miehenikin kokeilisi joskus sellaisen etsiä (ja tämänkin olen kertonut ääneen). Joudun metsästämään lastenvahteja facebookista eri ryhmistä. Henkilöt on aina meille täysin tuntemattomia (opiskelijoita, tekevät silloin tällöin vain keikkoja, eivät vakituisesti) ja siinä joutuu jonkun verran juttelemaan ja yrittämään onkia tietoja ja tutustumaan, mahdollisesti käyttämään lastenvahdin kerran näytillä ennen sitä keikkaa, että uskaltaa jättää lapset hänelle. Pidän tätä aika työläänä. Ja tämä kaikki tulee miehelle kuin manulle illallinen itsestäänselvyytenä. Tämäkin.

Ap

Esimerkiksi otin vapaapäivän että sain talon siivottua ja viikonlopuksi hommasin tutut lapsenvahdiksi ja kirjotin heille lista missä ja milloin lasten harrastukset ovat ja maksoin meille hotellin. Väärin sammutettu, koska noloa pyytää lastenvahtia, jotta pääsee panemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla