Joko nyt kerrostalo asukeille alkais omakotitalo isolla pihalla maistumaan?
Saattaa olla uusi aalto tulossa, jolloin etätyöskentelyä jatketaan vuoden loppuun ja niiden lasten koulu saattaa olla myöskin syyslukukauden kiinni.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/etatyoajan-pitkittyminen-saa-ihmiset…
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä pihaa tarvitaan? En halua riesaksi mitään pihaa.
Lasten ulkoiluun esim? Siis okt:ssa lapset voi ihan tosta noin vaan laskea pihalle ja tehdä itse sisällä töitä - ei tarvitse lähteä vahtimaan niitä puistoon tms... Aikamoinen ajansäästö näin aikoina.
Ei niitä omallekaan pihalle ihan vahtimatta päästetä ja mun lapset on jo aikuisia ja niilläkin lapsia. On myös sellaista historiaa takana, että mihinkään en muuta maantasalle enkä niin että porraskäytävät ei menisi yöksi lukkoon. Se verran kokemusta on omakotitalosta, että se on loputon työmaa ja aina ihmeellisiä hiippareita pyrkimässä sisään. Lisäksi mihinkään ei voi lähteä murtovarkaiden vuoksi.
Ulkonaliikkumiskieltoa ei onneksi ole eikä tule, ja 5min kävelymatkan päästä löytyy iso metsä :) Kesällä ajattelin ottaa rinkan ja teltan matkaan mukaan ja lähteä vaeltamaan kuten joka vuosi, koska luonto ei ole kiinni myöskään meiltä, jotka asumme kerrostalossa :)
Asun kerrostalossa kivenheiton päässä järvestä. En ikinä muuttaisi omakotitaloon kaupungin laidalle kauas järvimaisemista. Minulla on kotoa 300m matkaa rantaan ja veneelle, joka on kesällä ahkerassa käytössä. Talvella taas liikun jäällä hiihtäen.
Haluan viettää vapaa-aikaa pyöräillen, veneillen ja liikkuen luonnossa. Omakotitalo tuntuisi vankilalta, sillä siinä vapaa-aika kuluisi pihatöissä ja taloa hoitaessa. En halua elinpiirini kutistuvan omakotitalon pihapiiriin.
Tiedän tapauksen, jossa perhe ei matkusta oikeastaan koskaan mihinkään, sillä omakotitalo nielee kaikki rahat ja vapaa-ajan. Lisäksi perheen vanhemmat pelkäävät jättää taloaan tyhjilleen murtovarkaiden, vesivahingon tms. pelosta. Tästä olen saanut kammon omakotyiasumista kohtaan, sillä en todellakaan halua jumittaa yhdessä talossa koko aikaa. Kerrostaloasunto on helppo ja turvallinen jättää vaikka viikoksi. Eikä tarvitse järjestää nurmikon leikkaajaa, postilaatikon tyhjentäjää ym.
Ei vieläkään, mutta ostin ihan hetki sitten siirtolapuutarhamökin <3 on tosi lähellä kotiamme, meidän on helppoa mennä sinne vaikka joka päivä ilman mitään kulkuneuvoja.
Säälittää nämä kerrostaloasujat! Nysväävät siellä kopperossaan ja vetelevät toisiaan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä viihdyn ihan hyvin kerrostaloasunnossani. Tässä talossa ei kukaan hakkaa patteriin, pidä bileitä eikä tässä asu edes lapsia. Ulos pääsen omalle parvekkeelle tai kävelemällä yhden kerroksen verran portaita alaspäin. Omassa saunassa saunoessa voin katsella ikkunasta auringonlaskua. Minun ei tarvitse huolehtia ruohonleikkuusta tai rikkaruohojen kitkemisestä. Hirveän paljon on mielikuvituksetonta porukkaa, joiden mielestä kerrostalossa asuminen on kykkimistä. Pidättekö te jatkuvasti isoja bileitä aamuun asti? Minä olen ilmeisesti tylsä, sillä yöt nukun. Omaan unirytmiin ei asumismuoto vaikuta.
No ei bileitä pidetä ihan joka yö, mutta silloin kun pidetään, niin mukavaa ettei lupia tarvitse kysellä eikä häätää vieraita klo 22 pois.
Ja bileitten jälkeen nukutaan pitkään, meidän talossa siis hiljaisuus voi kestää jopa klo 16.00 iltapäivällä, kukaan ei sitä voi rikkoa. Mistä kitkemisestä te jauhatte, jos on kasvimaa, sitäB kitketään, mutta mikään laki ei määrää, että omakotitalon tontilla pitää olla kasvimaa, kesällä ostan kesäkukat, syksyllä vaihdan ne kanerviin jne.
Etkö sinä koskaan juhli? Enkä nyt tarkoita viinan kittaamista, vaan illanviettoa suvun ja/tai ystävien kanssa?
Kyllä meillä käy vieraita, mutta me osataan olla möykkäämättä. Ilmeisesti tässä talossa on hyvä äänieristys, kun muista asunnoista ei kuulu ääniä päivällä eikä yöllä. Isoin möykkä on ollut läheisen omakotitalon perheellä, kun he hankkivat lakkaamatta haukkuvan ison koiran. Onneksi he muuttivat pois.
Minua ei mitkään puutarhatyöt kiinnosta pätkääkään. Kummasti omakotiasujat pihalla möyrivät kaiken sulan maan ajan, mutta ilmeisesti he tykkäävät siitä. Naapurit kyllä katsovat vinoon, jos joku naapureista antaa pihan villiintyä. Kuulemma voikukat ja etanat leviävät heidän pihoilleen.
Asun metsän laidalla kerrostalossa, ja tykkään ottaa parvekkeella aurinkoa alasti. Se ei näy mihinkään, sillä asun toisessa kerroksessa ja edessä on vain metsää.
Missään omakotitalossa, jossa olen vieraillut, auringonotto alasti ei onnistuisi, sillä kaikissa taloissa on naapurit näköetäisyyden päässä. Lisäksi omakotitalon pihalla ei muutenkaan saa olla rauhassa, vaan aina pitää naapureiden takia esittää tekevänsä jotain järkevää. Ahdistaa pelkkä ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nämä kerrostaloasujat! Nysväävät siellä kopperossaan ja vetelevät toisiaan käteen.
Onneksi heidän naapurissa ihanissa omakotitaloissa asuu fiksua väkeä, joka tykkää haukkua heitä pöllöpalstalla illan ilokseen.
Minulle on tärkeää, että voin hetken mielijohteesta lähteä vaikka parin päivän reissulle huolehtimatta jäätyykö vesiputket, onko nurmikko leikattu tai jääkö pihalle tavaraa joka voisi kovalla tuulella hajota. Valintani on siis kerrostalo, jossa riittää että muistaa laittaa oman oven kiinni lähtiessään.
Valitsin kerrostaloasumisen turvallisuuden ja yksityisyyden vuoksi. Haluan asua niin, että en tutustu naapureihin, vaan ainoastaan tervehdin kun vastaan tulevat. Kerrostalossa on helppo vaalia yksityisyyttä, naapurit ei tiedä minusta mitään! :) Omakotitalossa joutuu pakkososialisoitumaan viereisten naapurien kanssa ja vaihtamaan kuulumisia, muuten vaikuttaa ihan uunolta. Sen vuoksi introvertin valinta on kerrostalo.
Omakotitalossa asuminen estäisi kaikki harrastukseni, sillä ei omakotitalon pihassa voi veneillä, pyöräillä, sienestää tai talvella hiihtää tai uida avannossa. Nämä harrastukset täyttävät vapaa-aikani ympäri vuoden eikä aikaa pihatöihin ja talon remontoimisiin jäisi. Kerrostalossa asumalla mahdollistan rakkaat harrastukseni.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin järkytykseen, jos joutuisin kerrostaloyksiössäni viettämään korona-ajan. Pidän kyllä asunnostani, mutta tukahtuisin, jos joutuisin kököttämään siellä kesän. Kevät ja kesä on kauneinta ulkoiluaikaa. Onneksi isälläni on iso omakotitalo ja puutarha, jonne sain muuttaa. Omakotitalossa saa olla vapaasti ulkona milloin huvittaa, ei tarvitse pelätä hissejä, rappukäytäviä,kun koskaan ei voi tietää, millainen kulkija on liannut paikat.
Whon mukaan korona ei välttämättä katoa mihinkään. Asut siis ehkä vuosikausia toisten nurkissa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä luulet, että täällä tyydyttäisiin vetämään käteen?
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa kivenheiton päässä järvestä. En ikinä muuttaisi omakotitaloon kaupungin laidalle kauas järvimaisemista. Minulla on kotoa 300m matkaa rantaan ja veneelle, joka on kesällä ahkerassa käytössä. Talvella taas liikun jäällä hiihtäen.
Haluan viettää vapaa-aikaa pyöräillen, veneillen ja liikkuen luonnossa. Omakotitalo tuntuisi vankilalta, sillä siinä vapaa-aika kuluisi pihatöissä ja taloa hoitaessa. En halua elinpiirini kutistuvan omakotitalon pihapiiriin.
Siis väitätkö tosissasi heittäväsi kiveä 300m?!
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuminen estäisi kaikki harrastukseni, sillä ei omakotitalon pihassa voi veneillä, pyöräillä, sienestää tai talvella hiihtää tai uida avannossa. Nämä harrastukset täyttävät vapaa-aikani ympäri vuoden eikä aikaa pihatöihin ja talon remontoimisiin jäisi. Kerrostalossa asumalla mahdollistan rakkaat harrastukseni.
Itse harrastan pyöräilyä, sisä- ja ulkokiipeilyä, laskettelua, jousiammuntaa, lenkkeilyä, sienestystä ja marjastusta. Lisäksi olemme käyneet vuosittain pari kertaa laskettelureissulla kotimaassa, ja muutaman vuoden välein ulkomailla 1-2 viikon kaupunki- tai rantalomalla. Asumme omakotitalossa, mutta aikaa riittää silti mainiosti kaikkiin harrastuksiin. Olemme valinneet helppohoitoisen pihan, jossa on pääosin havu- ja rodokasveja, pihakivetystä ja vähän nurmikkoa.
Mutta ei sinun tietenkään kannata muuttaa omakotitaloon, jos viihdyt kerrostalossa paremmin. Halusin vain kommentoida, että omakotitalo ei välttämättä tarkoita mitään työleiriä, missä pitäisi jatkuvasti olla haravoimassa, lumitöissä, kitkemässä kukkapenkkiä, öljyämässä terassia tai korjaamassa jotain nurkkaa. En ole missään nimessä sitä mieltä, että omakotitalo olisi millään lailla parempi asumismuoto kuin muut. Nämä ovat makuasioita, ja kaikissa asumismuodoissa on mielestäni hyvät ja "huonot" puolet.
Kuolisin järkytykseen, jos joutuisin kerrostaloyksiössäni viettämään korona-ajan. Pidän kyllä asunnostani, mutta tukahtuisin, jos joutuisin kököttämään siellä kesän. Kevät ja kesä on kauneinta ulkoiluaikaa. Onneksi isälläni on iso omakotitalo ja puutarha, jonne sain muuttaa. Omakotitalossa saa olla vapaasti ulkona milloin huvittaa, ei tarvitse pelätä hissejä, rappukäytäviä,kun koskaan ei voi tietää, millainen kulkija on liannut paikat.