Joko nyt kerrostalo asukeille alkais omakotitalo isolla pihalla maistumaan?
Saattaa olla uusi aalto tulossa, jolloin etätyöskentelyä jatketaan vuoden loppuun ja niiden lasten koulu saattaa olla myöskin syyslukukauden kiinni.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/etatyoajan-pitkittyminen-saa-ihmiset…
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöööö kirjoitti:
Minkä ihmeen takia joku joka ei ole koskaan edes haaveillut omasta talosta haluaisi sitä nytkään?
Mulla oli talo isolla tontilla minkä myin koska en yksikseni tarvi taloa. Se oli vähä hätäinen ostos minkä piti tapahtua tajutakseen ettei tarvi taloa. Jos tarvisin niin asuisin omassa talossa. Nyt asun rivitalossa maalla eikä ole ikävä omaa taloa.
Minulla sama, ikää on jo 66 v, iso talo isoine tontteineen kävi lasten lähdettyä raskaaksi hoitaa ja kalliiksi lämmittää. Siitäonbeksi sai hyvän hinnan.
Tämä 80 neliötä rivarin päädyssä keskellä pikkukaupunki on minun juttuni. Huoltoyhtiö tekee työt, terassin iso, etelään, eikä sinne naapureista näy.
Hissi ja porrashuone on minulle, bakteerikammoiselle kauhistus, myös määräykset suihkussa käynneistä ja hiljaisuudesta tuntuivat ahdistavilta. Jonkun on helppo hyväksyä määräyksiä, minun vaikeaa.Suihkussa käyntiä ei kyllä kukaan määrää, olet ymmärtänyt väärin.
Jaa, no sitten ihmiset turhaan tälläkin palstalla useissa keskusteluissa kiroilevat kun naapurin kyylä valittaa jopa suihkussa käynnistä klo 22 jälkeen. Kerrostalokyylillä käsittääkseni on tapana puuttua niihinkin asioihin joihin ei lain mukaan puuttua voi.
Se on sitä ihanuutta kun kerrostalossa asuu.
Summa summarum.
Mulle on ihan sama missä ihmiset asuu ja missä haluavat asua. Kukin asukoon, missä tykkää. Mutta sitä mä ihmettelen, miksi omakotiasumisesta on niin paljon vääriä mielikuvia:
- jossain korvessa
- 70-luvun hometalo
- arvo miinusmerkkinen
- karmeasti pihatöitä ja vaivaa
- kallista
- pitkä matka töihin tai palveluihin
- naapuri näkee pihaan
Eli pienenä oikaisuna:
- Se voi olla tai olla olematta korvessa, kuten kerrostalokin. Omakotitalo voi olla ihan keskutassa tai sen tuntumassakin. Ihan riippuen, mistä sen hankkii. Meillä on 3 kilometriä keskustaan ja töihin.
- Voit asua vanhassa hometalossa kerrostalossa tai omakotitalossa. Se riippuu ihan siitä, miten hyvin se on rakennettu ja minkä olet päättänyt hankkia. Meillä on 2013 valmistunut talo, jossa on parempi sisäilma kuin missään kerrostalossa, missä olen ikinä asunut (ihan uudet mukaanluettuna).
- Arvo on se, mikä se alueella on. Ei kannata maksaa mistään asunnosta liikahintaa missään. Me rakennettiin uusi ja arvo on nyt se mikä on eli suurinpiirtein mikä rakentamiseen, tonttiin ja pihaan meni.
- Ei ole ainakaan uudessa talossa mitään vaivaa. Tietyt tarkistukset pitää tehdä. Mutta pitää kerrostalossakin pitää huolta lattiakaivoista, liesituulettmista, ikkunoiden tiivisteistä, pattereista yms. myös itse eli vahtia niitä. Omakotitalossa piha on juuri niin vaivalloinen kuin sen suunnittelee. Siinä voi olla lähinnä kivetystä, helppoja havuja ja vaikka tekonurmi. Ihan mistä tykkää ja kuinka paljon haluaa panostaa. Lumityöt voi tilata ulkopuolelta, jos ei jaksa itse, kuten kerrostalossakin siitä maksat. Tai sitten teet ja otat sen kunnon kohottamisena. Pieni piha ja ne on tehty 10 minuutissa. Helppoutta on se, että auto on ihan vieressä, kerrostalossa menet sen hakemaan kellarista tai kauempaa ja pahimmassa tapauksessa säilytät sitä isolla parkkipaikalla tai kadulla ilman suojaa.
- Kalleudesta taas voi väitellä. Meillä menee kiinteistöveroon, vesimaksuihin, jätemaksuihin, lämmitykseen jne. vähemmän kuin kerrostalossa vastikkeeseen. Lisäksi menoihin voi omakotitalossa itse vaikuttaa enemmän. Kerrostalossa se vastike vaan nousee, kun vaikkapa kaukolämpö kallistuu.
- Kuten jo aiemmin kerroin, ei välttämättä ole pitkä matka minnekään. Meiltä on 1 km kauppaan, apteekkiin, päiväkotiin, kouluun, kirjastoon ja terveyskeskukseen. 3 kilometriä keskustaan, jossa kaikki mitä tarvitsee.
- Naapuri ei nää pihaan, jos on kunnon raja-aidat/puskat, tontti rajoittuu metsään tai piha suunniteltu niin, että naapuri jää pihan sille puolelle, missä naapurilla ei ole ikkunoita.
Eli turha kiistellä asioista, jotka eivät ole edes totta. Kaikissa asumismuodoissa on puolensa. Ja jokainen tykkää eri jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöööö kirjoitti:
Minkä ihmeen takia joku joka ei ole koskaan edes haaveillut omasta talosta haluaisi sitä nytkään?
Mulla oli talo isolla tontilla minkä myin koska en yksikseni tarvi taloa. Se oli vähä hätäinen ostos minkä piti tapahtua tajutakseen ettei tarvi taloa. Jos tarvisin niin asuisin omassa talossa. Nyt asun rivitalossa maalla eikä ole ikävä omaa taloa.
Minulla sama, ikää on jo 66 v, iso talo isoine tontteineen kävi lasten lähdettyä raskaaksi hoitaa ja kalliiksi lämmittää. Siitäonbeksi sai hyvän hinnan.
Tämä 80 neliötä rivarin päädyssä keskellä pikkukaupunki on minun juttuni. Huoltoyhtiö tekee työt, terassin iso, etelään, eikä sinne naapureista näy.
Hissi ja porrashuone on minulle, bakteerikammoiselle kauhistus, myös määräykset suihkussa käynneistä ja hiljaisuudesta tuntuivat ahdistavilta. Jonkun on helppo hyväksyä määräyksiä, minun vaikeaa.Suihkussa käyntiä ei kyllä kukaan määrää, olet ymmärtänyt väärin.
Jaa, no sitten ihmiset turhaan tälläkin palstalla useissa keskusteluissa kiroilevat kun naapurin kyylä valittaa jopa suihkussa käynnistä klo 22 jälkeen. Kerrostalokyylillä käsittääkseni on tapana puuttua niihinkin asioihin joihin ei lain mukaan puuttua voi.
Summa summarum.
Summa summarum. Uskomaton tyyppi. Kirjoittele lisää kliseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku omakotiasuja vetänyt herneen nenään, kun kaikki kerrostaloissa asuvat eivät huokaile kateellisina, että voi kun itsekin saisi oman talon ja oman pihan, missä kuopsutella multaa ja kitkeä rikkaruohoja. Kuinka moni oikeasti tykkää, jos naapuri ei hoida pihaansa ollenkaan ja se kasvaa voikukkaa ja horsmaa?
Ja kaikki naapurit ovat sellaisia?
Jännä juttu, kun en 50 vuotta kestäneen omakotitalourani (4 taloa) nähnyt yhtäkään. Eikä näytä laajassa tuttavapiirissään olevan.
Mutta ilmeisesti sinulla on kokemusta.
Kerrostaloasujalla!
Tämän ketjun mukaan ihan jokaisen pitäisi muuttaa omakotitaloon vaikka ei haluaisi. Pihan kuopsuttaminenkin on kuulemma rentouttavaa. Jos minun pitäisi muuttaa omakotitaloon, niin piha saisi minun puolesta jäädä hoitamatta, mutta naapureilla saattaisi olla sanomista. Minuahan ei voikukat haittaa ollenkaan, ei sekään, jos ne leviää naapurin tontille. Olen asunut omakotitalossa ihan riittävän pitkään tietääkseni, että en sellaiseen enää halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöööö kirjoitti:
Summa summarum.Summa summarum. Uskomaton tyyppi. Kirjoittele lisää kliseitä.
Löytynee vieläkin keskustelu joka otsikoitu jotenkin näin ”Eikö kerrostalossa nykyään edes yritetä elää muut huomioiden”, ei omakotitalossa tarvitse tuommoisia miettiä, sano mitä sanot.
Ohis
Ps. Sinulla on toooodella mennyt ihon alle. Mietipä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku omakotiasuja vetänyt herneen nenään, kun kaikki kerrostaloissa asuvat eivät huokaile kateellisina, että voi kun itsekin saisi oman talon ja oman pihan, missä kuopsutella multaa ja kitkeä rikkaruohoja. Kuinka moni oikeasti tykkää, jos naapuri ei hoida pihaansa ollenkaan ja se kasvaa voikukkaa ja horsmaa?
Jännä juttu, kun en 50 vuotta kestäneen omakotitalourani (4 taloa) nähnyt yhtäkään. Eikä näytä laajassa tuttavapiirissään olevan.
Kerrostaloasujalla!Tämän ketjun mukaan ihan jokaisen pitäisi muuttaa omakotitaloon vaikka ei haluaisi. Pihan kuopsuttaminenkin on kuulemma rentouttavaa. Jos minun pitäisi muuttaa omakotitaloon, niin piha saisi minun puolesta jäädä hoitamatta, mutta naapureilla saattaisi olla sanomista. Minuahan ei voikukat haittaa ollenkaan, ei sekään, jos ne leviää naapurin tontille. Olen asunut omakotitalossa ihan riittävän pitkään tietääkseni, että en sellaiseen enää halua.
Ei tarvitse. Tässä kysytään, onko alkanut kiinnostaa enemmän, koska rajoitukset ja eristäytyminen VOI olla rankempaa kerrostalossa. Sinua ei kiinnosta. Asia selvä. Miksi pitää alkaa haukkua muiden valintoja? Se tässä ihmetyttää.
Kun meillä on oma piha johon astahtaa omalta lasitetulla terassilta eli ei kiitos, ei maistuisi eikä varsinkaan isompana, koska minulla on jauho-eikä viherpeukalo.
Iloa ja valoa sinullekin, ap 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasujalla!Tämän ketjun mukaan ihan jokaisen pitäisi muuttaa omakotitaloon vaikka ei haluaisi. Pihan kuopsuttaminenkin on kuulemma rentouttavaa. Jos minun pitäisi muuttaa omakotitaloon, niin piha saisi minun puolesta jäädä hoitamatta, mutta naapureilla saattaisi olla sanomista. Minuahan ei voikukat haittaa ollenkaan, ei sekään, jos ne leviää naapurin tontille. Olen asunut omakotitalossa ihan riittävän pitkään tietääkseni, että en sellaiseen enää halua.
Ja jokainen kerrostalossa asuva on löytänyt ison kodin meren rannassa Helsingin keskustassa, ylin kerros ja tietenkin iso parveke, merelle arvatenkin. Arvotalossa ilman muuta, mitenpä muutenkaan.
Voi hyvänen aika. Ei tarvitse riehua, asukaA, allekkain ja vierekkäin, ihan vapaasti.
Jännä että kaikilla on noihin asuntoihin varaa, siitä huolimatta Hesassa maksetaan noita asumistukia paljon, menevät vissiin omakotitalossa asuville. Vai miten?
Ei omakotitalo ole sen parempi asumismuoto kuin kerrostalo. Nämä ovat ihan makuasioita. Itse en vaan ymmärrä että ihanko todella joku ajattelee että kaikki omakotitalot ovat arvottomia homekasoja joiden pihanhoito vaatii puutarhurin tutkinnon ja 8h työpäivän? Ja vastaavasti joku on sitä mieltä että kaikki kerrostaloasunnot ovat ahtaita ja meluisia? Vähän jopa ärsyttää tuollainen rajoittunut ajattelutapa.
Eipä ala maistua. Kerrostalo on mun juttuni. Ja on omistusasunto, ei mikään vuokramörskä kuten stereotypia on, omakotitalot on omia ja kerrostalot vuokraslummeja.
Miten niin joko nyt? Sen kun vaan nakkaat postiluukusta eurot jolla ostan omakotitalon, en vastustele. Vai oliko sulla joku muu juju tässä?
Juu kyllä se maistuu sitten kin siinä hinnassa ei ole sairasta ylihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalo ole sen parempi asumismuoto kuin kerrostalo. Nämä ovat ihan makuasioita. Itse en vaan ymmärrä että ihanko todella joku ajattelee että kaikki omakotitalot ovat arvottomia homekasoja joiden pihanhoito vaatii puutarhurin tutkinnon ja 8h työpäivän? Ja vastaavasti joku on sitä mieltä että kaikki kerrostaloasunnot ovat ahtaita ja meluisia? Vähän jopa ärsyttää tuollainen rajoittunut ajattelutapa.
No kyllä kerrostalo on ihan sairan paikka ihmisen elää. Kaikki paukuttaa ja kolistelee ja runkkaa muutaman metrin päässä. Sairasta.
Punkit, käärmeet, hyttyset ja ikuinen työleiri? Ei ikinä, kiitos!
Olen asunut sekä kerrostalossa että omakotitalossa. Kummassakin on puolensa. Sen verran minua häiritsi kerrostalon äänet etten enää muuta kerrostaloon. Enkä haluisi naapureille tuottaa sitä haittaa, joka meidän perheestä metelinä syntyy.
Ollaan etsitty omakotitaloa ihan koko ajan, kun olemnme tässä asuneet, mutta kiire ei ole pois omistusasunnosta. Nyt vain ollaan alettu etsiä kovemmin, kun ollaan illat enemmän kotona ja aikaa on käyttää talojen selailuun. Ei ole tosin yhtäkään hyvää vielä löytynyt, vaikka hinnasta ei ole tiukkaa; meillä on aika tiukat kriteerit talolle. Iso makuuhuone karsii suuren osan nykytaloja pois. Meillä on 240 cm sänky, ja se ei mahdu nykyajan makuuhuoneisiin, ellei seiniä kaada. Tai ellei sängystä halua kontata jalkopään kautta pois ja jos kiinteiden vaatekaappien ovia ei tarvitse saada auki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöööö kirjoitti:
Summa summarum.
No niin valittavat, turhaan nimittäin. Ja turhaan se kyyläkin valittaa. Mulle ei ole tullut koskaan vastaan tuollaisia, ehkä ne sitten ovat siellä myyttisessä paperiseinäkolhoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöööö kirjoitti:
Summa summarum.
Vantaalla alkaa hiljaisuus klo 23. Perussääntö suihkussä käynnistä on, että käytäisiin tuohon mennessä, mutta jos on esim. vuorotyössä, niin tokihan sitä saa pesulla käydä. Samoin hiljaisuus loppuu klo 7, mutta jos aikaseen töihin menee, niin saa sitä suihkussa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen kerrostalossa asuva on löytänyt ison kodin meren rannassa Helsingin keskustassa, ylin kerros ja tietenkin iso parveke, merelle arvatenkin. Arvotalossa ilman muuta, mitenpä muutenkaan.
Voi hyvänen aika. Ei tarvitse riehua, asukaA, allekkain ja vierekkäin, ihan vapaasti.
Jännä että kaikilla on noihin asuntoihin varaa, siitä huolimatta Hesassa maksetaan noita asumistukia paljon, menevät vissiin omakotitalossa asuville. Vai miten?
Me ei asuta Helsingissä eikä missään muuallakaan meren rannalla. Tämä on sisä-Suomessa oleva kaupunki. Meidän kerrostalossa on huikeat kaksi kerrosta ja kuusi asuntoa. Asumme ylemmässä kerroksessa, ikkunoista ja parvekkeelta näkyy puita. Talo on ihanan rauhallinen, naapureita näkyy joskus pihalla, mutta äänet ei kuulu asunnosta toiseen.
Omakotialueella ei tarvitse olla kuin yksi äykkäpäinen naapuri, joka polttaa pihalla lehtiä, laittaa kompostin ja trampoliinin naapurin tontinrajan viereen ja joka hankkii pihalla jatkuvasti olevan, kouluttamattoman ja tauotta haukkuvan koiran. Siinä menee koko naapuruston rauha.
Asumistukien maksamisesta en tiedä mitään, asia lienee sinulla paremmin hallussa.
Jos minun pitäisi muuttaa lähiön omakotitaloon, niin pihatöitä en edelleenkään tekisi. Piha saisi kasvaa rauhassa sitä, mitä siihen kasvaa enkä osallistuisi mihinkään etananhäätötalkoisiin. Olisin muuten ihan hiljainen naapuri, mutta minun piha ei todellakaan olisi mikään silmänilo. Veikkaan, että aikansa pihaani katselevat naapurit soittaisivat paikalle kaupungin virkamiehen, jolta tulisi ukaasi hoitaa piha kuntoon. Haluaisitko sinä minut naapuriksesi?
Miksi teillä omakotitaloasujilla on aina niin saatanan paha mieli? Miksi haastatte päivät riitaa palstalla sen sijaan että eläisitte unelmaanne?