Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan juoda välillä jotain muuta kahvia kuin Juhlamokkaa. Ehdottakaa jotain hyvää!

Vierailija
12.05.2020 |

Makukuvailu olisi vielä kiva siihen kylkeen

Kommentit (785)

Vierailija
181/785 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä naurata, Aeropressillä parempaa kahvia???

Nespresson laadukas crema syntyy siitä, että kone saa aikaan 19 barin paineen. Samaan ei pysty kotikäyttön tarkoitetut espressokoneet. Yksi kahvikoneiden tärkeimmistä eroista on paine. Tyypillisesti kotitalouksien kahvinkeittimissä on 15 barin painejärjestelmä ja 9 barin teollinen palkki.

Niiden ongelma on lisäksi se, että kahvi härskiintyy aika noepasti; etenkin koneet, joissa pavut on säiliössä ja kone jauhaa ne. Sitä jauhettua kahvia jää koneeseen härskiintymään. Puhumattakaan siitä, että jotkut haluavat nauttia erilaisia kahveja, jolloin jokaikisen jauhatuksen välissä pitäisi kaikki pestä, että maku säilyy puhtaana laadusta toiseen vaihtaessa. Muutoin saa aina jonkinlaisen sekoituksen Arabicaa ja Robustaa. Puhumattakaan siitä, jos haluaa jotain harvinaisempaa kahvimerkkiä.

Kapselit ovat kalliita, kyllä. Mutta elämä on liian lyhyt huonon kahvin (samoin kuin halvan viinin) juomiseen.  Eikä ikinä tule valmistettua liikaa kahvia, kun takuutuoretta kahvia saa kuppi kerrallaan. Lisäksi kapselit tietysti kierrätetään, niistä valmistetaan mm. polkupyöriä ja muistelen myös nähneeni yhden niistä valmistetun iltapuvun presidentinlinnassa.

Jos Nespresso olisi niin huono kuin väität, miksi sekä Italiassa että Espanjassa, joissa molemmissa juodaan hyvää kahvia ja nimenomaan espressoa, moni ravintola ja kahvila tarjoaa Nespressokahvia?

Tää menee nyt täysin ohi ketjun aiheen, mutta vastaanpa silti.

Oletko sä Nespressolla töissä, kun myyntiargumentit tulee noin näpsäkästi sanasta sanaan? :D Olisikin hauskaa, jos Nespresso olisi palkannut jonkun tehtailemaan positiivisia arvioita pitkin nettiä aitoina kokemuksina, ja suosittelemaan Nespresso-koneita. No en kyllä yhtään ihmettelisi :'D

- Mä en ole kemisti, niin voitko sä selittää mulle, miten tuollaisella ylipaineella uuttaminen tekisi kahvista jotenkin parempaa? Kyllä meidän koneella saa todella hyvän creman aikaan, ei siihen tarvitaa noin hillittömiä paineita. Esimerkiksi Italian kansallisen espressoinstituutin mukaan aidon espresson paine on 9+/- 1 baaria.

- ei niitä papuja ole pakko lapata sinne säiliöön ylimääräistä. Mä säilytän papuni ilmatiiviissä rasiassa. Pyrin myös ostamaan tuoretta ja juomaan riittävän nopeasti. Kapselissa kahvi on jauhettuna jopa kuukausitolkulla. Miten se voisi olla ikinä tuoreempaa kuin lyhyt aika sitten paahdettu ja valmistuksen yhteydessä jauhettu kahvi? Niin ja valinnanvapaus. No sitähän mulla on eksponentiaalisesti enemmän kuin sulla. Sä olet sidoksissa siihen, mitä Nespresso keksii tuutata markkinoille. Olen juonut valtavan määrän kaikkia Nespresson kahveja läpi, ja nyt espressokoneen omistus tuntuu ihmeelliseltä, kun lopulta voi juoda mitä tahansa papuna saa. Eli valinnanvapaus on huikea.

- No säkö putsailet sitten Nespresso-systeemisi joka kupin jälkeen? Se kahvihan kulkee suuttimen läpi. Kyllä juomme monesti paria erilaista kahvia, eikä myllyyn jää niin suuria määriä, että maku olisi jotenkin pilalla siitä... Kuitenkin jos nyt ei puhuta mistään kahvinmaistelun maailmanmestaruuskisoista. 

- kierrättäminenkin vie valtavan määrän resursseja. Muistaakseni Nespresso joutuu maksamaan kumppaniyritykselleen, että kapseleiden kierrätys kahveineen edes onnistuu. Koska oikeastihan metallinkeräykseen saa viedä vain puhdasta metallia; kaikenlainen lika ja eloperäinen aines haittaavat kierrätysprosessia. Ja vaikka ei edes huomioitaisi puhtautta, niin kierrätys silti vie huomattavan määrän energiaa ja resursseja verrattuna siihen, että jätettäisiin tekemättä = kuormitusta luonnolle. Ympäristöystävällistä ei Nespressosta saa vaikka miten vääntäisi ja kääntäisi asiaa. 

- vaikea sanoa, miksi ravintola valitsisi käyttää Nespressoa. Itse olen nähnyt vain ruokaravintoloissa, en missään oikeissa kahviloissa. Mutta Nespressolla on käytössään valtavat resurssit. Eivät ne pikkurahalla ole saaneet esimerkiksi Georgea mainoksiinsa keekoilemaan. Varmaan ovat saaneet hierottua jotkut sairaan hyvät diilit, koska ravintoloiden käyttämä Nespressohan on silkkaa mainosta heille. Kaikki keinot on käytössä. Ei pidä unohtaa, että puljun emoyhtiö on Nestle, joka käyttää kaikki keinot vallatakseen maailman tuotteillaan... Ja siis, onhan Nespresso ihan kelpoa kahvia. Kuten sanottu, olen sitä itsekin monta monituista vuotta juonut.

- elämä voi olla lyhyt huonon kahvin juomiseen, mutta niin on työntekemiseenkin. Jo 10e/kg hintaluokassa saa todella hyviä arkikahvipapuja. Tällöin kupille tulisi hinnaksi n. 7 senttiä. Sä joudut siis raatamaan oman kupin saadaksesi seitsemänkertaisen ajan töissä siihen verrattuna mitä minä :) Ja kahvi ei laadussa kalpene. Mutta jos haluat maksaa moninkertaisen hinnan kapselissa seisseestä kahvista joka on myös ekokatastrofi, niin siitä vain.

Mutta tosiaan hienoa että nautit koneestasi. Mutta ihan oikeasti ei vaan voi suositella kaikki seikat huomioonottaen, että ihmiset ostelisivat uusia. Mylly  ja vaikka chemex tai pressopannu, jos ei ole tällainen kahvihifistelijäsekopää joka haluaa satsata sen pari tonnia laitteeseen. Saa aivan taatusti tuoreempaa ja parempaa kahvia, ja voi etsiä omat lempparinsa loputtomasta valikoimasta.

Vierailija
182/785 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kissanpaskakahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/785 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän irlantilaisesta kahvista.

Vierailija
184/785 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko jotain muutakin juoda kuin Reilun Kaupan Kahvia?

Ohhoh! Harvoin näkee noin roisia hyvesignalointia.

En ostaisi muuta kuin luomu- ja reilunkaupankahvia. Koska maku, terveellisyys ja kasvattajien reilu kohtelu. En vaikka joku ääliö netissä kutsuisi sitä "hyvesignaloinniksi" (mitä ihmettä se sitten tarkoittaankin).

- eri

Ellet edes tiedä mitä se tarkoittaa, niin mikä järki on sivusta tulla huutelemaan minua ääliöksi? Vähänkö helppo ilet triggeröitymään.

Vierailija
185/785 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan:

- Paulig Reykjavik

- Paulig New York

- kaikki Löefbergin 2-3 paahtoasteen kahvit

- Lehmus Roasteryn Kanava

- Lehmus Roasteryn Myllysaari

Töissä käytössä Juhlamokan 2,5 paahto. Se on jo pikkuisen parempaa kuin se vaalein.

Vierailija
186/785 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhla-Mokan paahtoaste on 1/5. Itse juon ruotsalaista 5/5. Olisiko ihan ok, jos kahviloissa tarjottaisiin 3/5-paahtoasteen kahvia, jos nyt ei liikene resursseja enempään kuin siihen yhteen ainoaan sorttiin? 3/5 on mielestäni ihan ok, 1/5 on ihan hirveetä! Jos rakastaa Juhla-Mokkaa, 5/5 on varmaan ihan hirveetä. Siispä 3/5 kahviloihin!

Vierailija
187/785 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvid Nordqvist: Wanyama. Tumma mutta pehmeä, ei lainkaan kitkerän makuinen. Suosittelen.

Joskus ostin jotain Zoegan kahvia, enää en muista nimeä ja sekin oli hyvää.

Vierailija
188/785 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin ennen Juhla Mokka -uskovainen, siirryin siitä Pauligin Brazil- kahviin, tummapaahtoiseen. Brazil on jotenkin pehmeämpi kuin Löfsbergit ja muut tummapaahtoiset. Tykkään miedosta kahvista, jota voi juoda paljon..

Brazil ehdoton ykkönen.

Vierailija
189/785 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pauligin Cafe Havana on parasta tummaa kahvia, mitä olen juonut, paahtoaste on 4. Halvoista kahveista Rainbow vaalea paahto on ihan hyvää, Kulta Katriinat eri paahtoasteilla ovat myös usein juotavana mulla.

Vierailija
190/785 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko sellaisella paikkakunnalla, missä on kahvikauppoja? Tai onko hyvä Citymarket missä olisi pienpaahtimoiden kahveja ja mylly jolla ne pavut voi jauhaa? Tällaisista paikoista yrittäisin itse etsiä uusia kahveja kokeiluun. Itse juomme espressopohjaisia kahveja, joten noista suodatinkahveista ei niin kokemusta viime ajoilta ole. Mutta viime kesäksi ostin tyttären häihin Kaffan kesäkahvin ja se oli hyvää. Paahtimoiden sivuilla on usein yritetty sanallisesti kuvailla niiden kahvien makuja (ja monet tekevät myös suodatinkahveiksi tarkoitettuja paahtoja) mutta kokeilemalla se sitten selviää.

Ja lopuksi pieni varoitus: Jos totutat itsesi hyvään kahviin, voi olla ettet pysty enää Juhlamokkaa juomaan ilman että alahuuli alkaa väpättää. 

Asun pienellä paikkakunnalla, mutta citymarket ja prisma löytyy, Voi olla ettei ihan mitään erikoisempia erikoisuuksia löydy, mutta jos edes jotain vähän parempaa Pauligia.  Mutta kiitti vinkistä! Täytyy kyllä joskus perehtyä noihinkin kun pääsee taas matkustelemaan :)

-ap

Löfbergin Charisma, todella hyvää!

Vierailija
191/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JoH kirjoitti:

Juhla-Mokan paahtoaste on 1/5. Itse juon ruotsalaista 5/5. Olisiko ihan ok, jos kahviloissa tarjottaisiin 3/5-paahtoasteen kahvia, jos nyt ei liikene resursseja enempään kuin siihen yhteen ainoaan sorttiin? 3/5 on mielestäni ihan ok, 1/5 on ihan hirveetä! Jos rakastaa Juhla-Mokkaa, 5/5 on varmaan ihan hirveetä. Siispä 3/5 kahviloihin!

Hyvät perustelut :) Itsekin juon mieluiten 5/5-paahtoastetta, mutta kahviloissa tuo 3/5:kin menettelisi (jos tosiaan on vain yhtä laatua tarjolla).

Vierailija
192/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Libanonista tuleva Najjar on todella tummaa ja paahtunutta, mutta kun siihen tottuu, miedompi on maistunut huonommin. Alanya- ja Silkkitie-kaupoista olen ainakin löytänyt. Olutvertauksena lähinnä kahvien imperial stout :D

Vierailija
193/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen presidentti. Siis se vaalea.

Rasisti.

Vierailija
194/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni Nespresso joutuu maksamaan kumppaniyritykselleen, että kapseleiden kierrätys kahveineen edes onnistuu. Koska oikeastihan metallinkeräykseen saa viedä vain puhdasta metallia; kaikenlainen lika ja eloperäinen aines haittaavat kierrätysprosessia.

Miten ne haittaa? Kerropa omin sanoin, äläkä copy-pasteta jostain paikallisen jätefirman brosyyristä tai etsi vastausta netistä. Ja sitten, kokeile heittää kahvinporoja > 1000C lämpötilaan, niin katsotaan häviääkö ne kuin pieru Saharaan. Sitäpaitsi, esim. alumiinin kierrätyksessä suurempi murhe on tölkkien maalipinnat, jotka aiheuttavat kierrätysalumiiniin sen verran epäpuhtauksia, että kierrätysalumiinia ei voi käyttää elektroniikkateollisuudessa.

Ja vaikka ei edes huomioitaisi puhtautta, niin kierrätys silti vie huomattavan määrän energiaa ja resursseja verrattuna siihen, että jätettäisiin tekemättä = kuormitusta luonnolle.

Heh, onpa hyvä vertailukohta se, ettei tee mitään. Laske samalla vaikka se, paljonko jäisi saastetta tulematta, jos päättäisit elämäsi.

Kierrätysalumiinin valmistaminen ingoteiksi vie kuitenkin vain n. 5-10% energiaa, verrattuna siihen että tämä alumiini valmistettaisiin bauksiitista.

Vierailija
195/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brazil kahvi on mun lemppari. Kannattaa kokeilla!

Vierailija
196/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa kahvia vaikka caffi.fi tai muilta pienpaahtimoilta suoraan? On todella erilaista kuin nuo kauppojen bulkkituotteet. Arkikäytössä bulkki ja vkl tai lomilla sitten näitä erikoisempia.

Vierailija
197/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä peruskaupoista löytyviä (ja täälläkin varmasti jo useampaan kertaan mainittuja) Reko ja Grand Dia. Erikoisempia seikkailuita on helppo hankkia lähipaahtamolta tai netistä.

Mulla on yks lähisukulainen joka juo vain Juhlamokkaa, hän myös tuo paketin, kaks aina tullessaan koska tietää että meillä pruukataan juoda normaalisti tummempaa. Nyt hommasin JM:ää papuina, ja keittelin mokat tuoreeltaan jauhetusta tavarasta. Oli muuten aikapaljon parempaa;) jopa sukulaisen mielestä. Että saa sitä perusmokkaakin paranneltua sillä myllyllä:)

Vierailija
198/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvid Nordquistin Gran Dia - hyvä puolitumma kahvi.

Vierailija
199/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pauligin Colombia. Aina kun keitän siitä kahvit vieraille, niin saan kehuja hyvästä kahvista. Muilla kahveilla näin ei käy. Tästä päättelen, että se sopii keskimäärin hyvin suomalaiseen makutottumukseen. 

Vierailija
200/785 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brazil. Inan tummempaa kuin tavallinen ja piristävää vaihtelua