Miksi niin monet 40+ haluavat näyttää arkisilta ja tylsiltä, kun pienellä tuunauksella saisi itselleen näyttävän ulkonäön?
Hiuksiin uusi malli ja kenties vähän väriä, sopivasti meikkiä (ei miehille), vähän päivitystä vaatekaappiin. Ei tarvitse olla kallista, edullisemminkin saa kivannäköisiä vaatteita. Jos ideat ovat hukassa, niin parilla googlauksella löytyy. Tarvittaessa kauppojen pukeutumispalvelujakin voi käyttää, ei maksa mitään.
Pieni tuunaus ulkonäköön auttaa myös niin, ettei tarvitse koko ajan ajatella muiden olevan paremman näköisiä (=suomalainen perisynti). Kauneutta/komeutta löytyy kaikista ihmisistä, ei sitä tarvitse kärkeä verkkareihin ja hätäponnariin.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Koska me vanhat naiset ollaan niin kovia, ettei meidän tarvitse näyttää kauniilta. Ja mikä ihme se kauneus sitten on?
80% koko otannasta, 15-50v ihmisuroslapsen tärkein parinvalinnan kriteeri.
Sit rauhottuu ja henkiset arvot ajaa ohi.
Olen 32v nainen ja olen kokenut jo pidempään näyttävän meikkaamisen huijaamisena. Osaan meikata niin että saan muokattua kasvojeni piirteistä kauniimmat ja silmistäni upeat, mutta koen huijaavani itseäni ja muita. Etenkin itseäni. Meikkaamisen sijaan olen kiinnittänyt enemmän huomiota ihon ja hiusten hoitoon ja hyväksynyt sen miltä näytän, ei poskipääni, nenäni tai leukalinja tuosta muuksi muutu enkä muutu nuoremmaksi.
Lähtökohtaisesti halvalla saa halvan rätin. Toki halvalla saa ihan OK rätin tai sitten tosi ruman printtipaidan.
Minusta on ihanaa meikata ihan omaksi piristykseksi. Ja olen yli nelikymppinen. Mielestäni se ei ole mistään pois, vaikka meikkaan. Aikaa menee kymmenen minuuttia. Kaiken muun ajan voi käyttää lukemiseen, pakollisiin töihin ja perheen kanssa olemiseen.
Meikkaaminen ja tyyli voi olla osa itseilmaisun estetiikkaa. Ei laittautumisen tarvitse olla aina niin kamalan vakava juttu. Iloisista väreistä ja hassuista tyyleistä tulee hyvä mieli, kun niitä näkee. Samaa hyvää mieltä haluaisin kai itsekin luoda laittautumalla joskus.
Mistä tämä ääretön puritaanisuus ja ryppyotsaisuus Suomessa? Sota-aikojen peruja? Ymmärrän kyllä sen, että kaikkia ei vain kiinnosta ulkonäkö. Se ei kuitenkaan ole pois heiltä, vaikka joku toinen laittautuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ajattelisi muiden ulkonäköä?
Siksi, että on heikko itseluottamus ja surkea itsetunto. Ei ole mitään millä pätisi, mutta "pikkasen satsattu väriin" omassa pinnassa ja se muka kohottaa muiden yläpuolelle 😂
Sisältä tyhjä ja luonteeton ihminen.
En minäkään tajua, miksi minun pitäisi slammata kemikaaleja pintaani jonkun muun takia. Jos en omana itsenäni jollekulle riitä, olkoon tämä ihminen ilman minua.
Riitän, mulla on jopa kaksi ihailijaa tällä hetkellä, vaikka olen 55-vuotias vanha akka. Minä katson sieluun ja näytän omani. Näen aarteen siellä, mihin ap ei viitsi vilkaistakaan. Ulkonäköön turtuu nopeasti, teräviin aivoihin ja miellyttävään luonteeseen ei ikinä.
AP. Ihan hyvä kysymys. ja pitää paikkaansakin.
Olen 47 nainen ja ilomielin ottaisin vinkkejä vastaan esim. pukeutumisessa.
Olen ihan nätti ja meikkaan aina (paitsi sunnuntaisin, jos pysyn vaan kotona.)
Tykkään näteistä vaatteista, mutta ei mulla ole taitoa pukeutua ikäni vaatimalla tavalla.
Pukeudun vaan "kivasti". En raaski ostaa merkkivaatteita ja harvemmin niitä edes sopivankokoisena löytää.
olen 160cm ja 78kg ja rintojen koon vuoksi merkkivaatteiden paidat eivät mahdu rintojen kohdalta kiinni.
Tällä hetkellä vain odotan, että kampaaja laittaa viestiä, että hän ottaa taas asiakkaita vastaan.
Mutta tässä iässä en ihmettele, että entiset luokkatoverini kulkevat homppuisina täteinä kaupoilla...
Kukin elää omalla tavallaan. Hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa meikata ihan omaksi piristykseksi. Ja olen yli nelikymppinen. Mielestäni se ei ole mistään pois, vaikka meikkaan. Aikaa menee kymmenen minuuttia. Kaiken muun ajan voi käyttää lukemiseen, pakollisiin töihin ja perheen kanssa olemiseen.
Meikkaaminen ja tyyli voi olla osa itseilmaisun estetiikkaa. Ei laittautumisen tarvitse olla aina niin kamalan vakava juttu. Iloisista väreistä ja hassuista tyyleistä tulee hyvä mieli, kun niitä näkee. Samaa hyvää mieltä haluaisin kai itsekin luoda laittautumalla joskus.
Mistä tämä ääretön puritaanisuus ja ryppyotsaisuus Suomessa? Sota-aikojen peruja? Ymmärrän kyllä sen, että kaikkia ei vain kiinnosta ulkonäkö. Se ei kuitenkaan ole pois heiltä, vaikka joku toinen laittautuu.
No ei ole. Mutta oletko muka joskus nähnyt täällä aloituksen, jossa joku valittaisi siitä, että muut meikkaavat?
Kyllä ongelma on ihan aloittajalla, äläkä sinä nyt viitsi uhriutua siitä, mitä hänelle vastataan
Vaatimattomuus kaunistaa ja itsevarmuus, joka varmaan huipussaan siinä neljänkymmenen kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
AP. Ihan hyvä kysymys. ja pitää paikkaansakin.
Olen 47 nainen ja ilomielin ottaisin vinkkejä vastaan esim. pukeutumisessa.Olen ihan nätti ja meikkaan aina (paitsi sunnuntaisin, jos pysyn vaan kotona.)
Tykkään näteistä vaatteista, mutta ei mulla ole taitoa pukeutua ikäni vaatimalla tavalla.
Pukeudun vaan "kivasti". En raaski ostaa merkkivaatteita ja harvemmin niitä edes sopivankokoisena löytää.olen 160cm ja 78kg ja rintojen koon vuoksi merkkivaatteiden paidat eivät mahdu rintojen kohdalta kiinni.
Tällä hetkellä vain odotan, että kampaaja laittaa viestiä, että hän ottaa taas asiakkaita vastaan.
Mutta tässä iässä en ihmettele, että entiset luokkatoverini kulkevat homppuisina täteinä kaupoilla...
Kukin elää omalla tavallaan. Hyvä näin.
Ihan hyvä että voit tisseillä päteä, kun muuta ei ole. Varo vaan, koko ei ole niinkään ratkaisevaa kuin muoto ja sijainti. Sullahan ne pysyy vyöllä vyötärön yläpuolella.
Näytän hyvältä alasti ja saunapuhtaana. Mitä muuta pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa taitaa nyt kärjistyä asiat. Minusta huoliteltu ei ole sama kuin instababe eikä se toinenkaan ääripää ole mikään peikko, todennäköisesti suurin osa ihmisiä on jostain tästä väliltä. Ja jos ei ole tarvetta/halua laittautua niin miksi pitäisi.
Itse työskentelen asiantuntijana ja työhön kuuluu asiakastapaamisia, joten tietynlainen laittautuminen on must. Pidän itse myös vaatteista ja asusteilla leikkimisestä, joten tavallaan se on minulle sellainen kivakin asia. Mutta tiedän myös monia jotka tuskailevat asian kanssa, koska se ei ole heidän juttunsa. Yksilöitä tässäkin ollaan, yhden kiva juttu on toisen pakkopullaa.
En itse arvota ihmisiä pukeutumisen tai ulkonäön perusteella, joten siinä mielessä tämä keskustelu on vähän hassu. En itse nauti esim. puutarhatöistä yhtään ja tuntuisi ikävältä jos minua arvosteltaisiin vain meidän pihan perusteella.
Aplle ei riitä siisti ja huoliteltu ulkonäkö. Hänen mielestä kaikkien pitäisi laittautua näyttävän näköisiksi". Sori vaan tästä tulee lähinnä instabimbot ja säälittävät vanhat kotkat, jotka yrittävät näyttää epätoivoisesti parikymppisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina aikaa itselleni. Käyn säännöllisesti kampaajalla (siistit, kiiltävät hiukset vaikuttaa paljon). Ja ihoa hoidan myös. Meikkaan kevyesti, siitä tulee kiva fiilis. En vaan osaa "rupsahtaa", oon esteetikko 😊.
Lapsiakin on kolme, silloin kun olivat pieniä niin näytin silloinkin ihmiseltä. Ehkä tämä on enemmän luonnekysymys? Ihmettelin usein, miten ränsistyneiltä jotkut mammat näytti, tulis itsellekin kiva olo jos pitäis huolta itsestään.
Allekirjoitan! En pienten lasten äitinäkään ollut koskaan homssuisen näköinen. Ihan perusjuttu et huolehtii ulkonäöstä, ei tarvitse olla juhlakampaus tai juhlameikki mutta kyllä naisen kuuluu näyttää naiselta.
Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia sovinistisia asenteita, että "kyllä naisen kuuluu näyttää naiselta", kuten joillain naisilla näkyy olevan. Mutta jos he ovat onnellisia niin, niin eihän se minua haittaa. Itse koen , ettei ole mitään ulkopuolista tahoa, joka voisi määritellä, miltä minun pitää näyttää. Ihan itse näytän siltä, miltä minua huvittaa näyttää. Laittautumisesta en ole kiinnostunut, jätän sen ihan mielelläni muille.
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo olleet nuoria ja kauniita. Ei tarvitse enää.
Niin olen ollut ja olen kaunis vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä keksit tähän keskusteluun puritaanisuuden ja ryppyotsaisuuden? Ei kai kukaan toisten meikkaamista varsinaisesti vastusta. Ei todellakaan ole meiltä pois jos joku muu laittautuu. Mistä edes tuli moinen mieleesi?
Aika paljon täällä näkee esimerkiksi todella vinkeistä hiusvärejä. Useimmat meistä vaan eivät katso tarpeelliseksi käyttää aikaa, vaivaa ja rahaa ulkonäköönsä enempää kuin mitä käyttäisi jos olisi mies.
Tämä on vähän asian vierestä mutta jäin miettimään että miksi naisten ulkonäkö on aina niin iso juttu. Tälläkin palstalla on ollut monta aloitusta joissa ruoditaan Viisikon ulkonäköä ja vaatteita, ihan eri tavalla kuin miesministerien kohdalla. En tiedä pohtivatko miehet tällä tavalla ulkonäköasioitaan?
Vierailija kirjoitti:
Näytän hyvältä alasti ja saunapuhtaana. Mitä muuta pitäisi?
Onhan tuolla tuhansia 40plus, jotka tunkee näitä kuvia instaan, että "kattooka ny ko on tiukka peli".
Liity tohon sakkiin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän asian vierestä mutta jäin miettimään että miksi naisten ulkonäkö on aina niin iso juttu. Tälläkin palstalla on ollut monta aloitusta joissa ruoditaan Viisikon ulkonäköä ja vaatteita, ihan eri tavalla kuin miesministerien kohdalla. En tiedä pohtivatko miehet tällä tavalla ulkonäköasioitaan?
Eivät.
Varsinkaan kilpaile asialla ja noki toisiaan, niin kuin empaattiset ja äidillisen ihanat naaraamme.
Suomalaisilla on asenneongelma oman painon ja ulkonäön suhteen
Vierailija kirjoitti:
Moni kyselee, että ketä tässä oikein pitäisi miellyttää.
Teistä en tiedä, mutta itse ainakin miellytän itseäni ja miestäni. :) Kun laittaudun, tunnen oloni heti pirteämmäksi. Mies taas ei malta pitää silmiään erossa minusta, ja se taas tietää vipinää makkarin puolelle.
Ja tykkään kyllä saada (pientä) huomiota muiltakin miehiltä.
Miellytän sekä itseäni että miestäni riittävästi ilman erityistä laittautumista. Erityisesti makkarin puolella pätee 'vähemmän on enemmän'.
Koska me vanhat naiset ollaan niin kovia, ettei meidän tarvitse näyttää kauniilta. Ja mikä ihme se kauneus sitten on?