Lasten kesälomahuvitukset muiden maksettavaksi. Ettäs edes kehtaavat!
Siis mistä lähtien lasten huvitukset laitettu toisten maksettaviksi? Taas tuli telkkarissa mainos jossa käsi ojossa kerjättiin rahaa jotta vähävaraiset lapset pääsisivät linnanmäelle riekkumaan, elokuviin tai muihin huvituksiin kesälomallaan! Siis että mitä!? Ymmärrän kyllä että rahaa kerätään jotta maailmalla lapset saisivat ruokaa elääkseen tai puhdasta vettä. Mutta tosiaan meillä hyvinvointivaltiossa ongelmana on siis että lapsilla on tylsää lomalla ja että heidän huvituksensa pitäisi muiden maksaa. Tsiisus. Rahaa kyllä lahjoitan, mutta siis ihan oikeaan hätään, eli nälänhätään enkä mihinkään huvituksiin. Menkööt suomalaiset lapset vaikka kirjastoon, sehän on ilmaista verovaroin maksettua huvitusta. Ettäs kehtaavat edes. Eipä mulla muuta, oli vaan pakko avautua.
Kommentit (60)
"Menkööt suomalaiset lapset vaikka kirjastoon, sehän on ilmaista verovaroin maksettua huvitusta. Ettäs kehtaavat edes. Eipä mulla muuta, oli vaan pakko avautua."
Ihan pakko kysyä, kun olet noin tuohtunut ja pahoittanut mielesi, kuka sinua on pakottanut ostamaan köyhän lapselle Lintsille lippuja?
Ja ne jotka haluavat tukea vähävaraisten lasten Lintsin lippuja, niin eikö heillä ole oikeus käyttää rahansa miten haluavat. Ei luulisi olevan sinulta tai keneltäkään muilta pois.
Ja miksi käydään näiden heikompi osaisten ja köyhien kimppuun, mutta ummistavat silmänsä varakkaiden ja hyväosaisten lasten harrastusten ja elämysten kohdalla esim. huvipuistot, konsertit, urheilu jne. joita valtio tukee verovaroin runsaskätisesti ja ovat vain varakkaiden käytössä, kun heiltä löytyy riittävästi ostovoimaa.
Jonkun tanssiesityksen hinta voi olla 1000€, josta katetaan valtion avustuksella 700€ ja loput 300€ maksaa varakkaan perhe lapsi, mutta köyhät voi vain unelmoida tästä, kun heiltä puuttuu ostovoima.
Eikä kukaan, ei edes ap. näe tässä mitään pahaa, vai eikö uskalleta käydä rikkaiden kimppuun.
Onhan se ymmärrettävää, että moni vanhempi ajattelee antavansa hienon kokemuksen viemällä lapset jonnekin riekkumispuistoon, mutta oikeasti lapsille jää mieleen ikuisesti parhaina ne muistot, jolloin tehtiin jotain kivaa vain perheen kesken.
Yksi niukasti elävä äiti kertoi, miten hän joskus säästi pitkään viedäkseen lapset kesällä jonnekin puuhamaahan. Sitten koulussa oli syksyllä ainekirjoitus aiheesta: mikä oli kivointa kesällä. Lapsi oli kirjoittanut, että se kun kaivettiin mummon kanssa perunoita pellosta.
Äiti oli sen jälkeen jättänyt kalliit reissut väliin ja vienyt lapsia kesäisin eväsretkelle luontoon ym. halpoihin kesäaktiviteetteihin. Kaikki tämän äidin lapset ovat pärjänneet hyvin koulussa ja jatko-opinnoissa, vaikkeivat joka kesä päässeetkään Lintsille tai vastaavaan.
Jos jollain on vaikka ukki, joka vie lapset mato-ongelle rantaan, sekin voi olla suuri elämys.
Onko sinusta ap. moraalisesti ja oikeuden mukaista, että vain varakkaiden perheiden lapsilla on oikeus kokea elämyksiä Linnanmäellä, vaikka sitä tuetaan verovaroista, koska säätiöt eivät maksa veroja ja näin tuetaan hyväosaisten lapsia, kun heillä sattuu löytymään rahaa pääsylippuun.
Ja ne köyhän perheen lapset olet laittamassa huvittelemaan kirjastoon.
Ei kuulosta mitenkään oikeudenmukauselta ja tasa-arvoiselta arvomaailmalta.
Monesti vähävaraisille yhteiskunta kustantaa huvituksia, joihin meillä keskituloisilla ei ole edes varaa. Kova verotus ja kaikesta pitää maksaa. Ei ole varaa lomamatkoihin tai huvipuistoihin. Toisten pussiin täytyy rahaa kerätä ja itse jäädään ilman. Ei kohta työnteko huvita kun itse ei saa mitään pakollisten menojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en lahjoita kuin eläimille. Ymmärrän kyllä myös lahjoitukset esim nälänhädän jne kokeneille.
Sen sijaan nämä jouluiset pleikkari-vaatimukset ovat tehokkaasti pilanneet mun silmissä näiden köyhien lasten ja perheiden maineen. Vaikka tiedostan että kaikki eivät ole samanlaisia kuppaajia, niin olen nähnyt liian monta tällaista perhettä ja kuullut vielä useammasta, joten senttiäkään en pysty lahjoittamaan, tulisi itselle vaan paha mieli.
Taidat olla kehityksestä ja ajasta hiukan jäljessä, sillä digidaalinen osaaminen, hallinta ja erityisesti pelit ovat paras valttikortti työelämän ja uran luomiseen ja etenemiseen.
Ja tämä menee monelta yli ymmärräksyn, kun on pudonnut työelämän vaatimuksista ja ajasta. Ja juuri vähävaraisten lapsille pitäisi antaa pelejä ja digitaalisia laitteita lahjaksi, sillä ihmisen köyhyys, ei tarkoita etteikö löytyisi älyä, luovuutta ja potentiaalia vaativiin tehtäviin.
Jotenkin digidaalisuus ja pelaaminen nähdään mörkönä ja pahana, vaikka se antaa monia taitoja ja osaamista lapselle ja nuorelle.
Aika köyhäksi jää maa laman jälkeen, jos kenellekään ei enää kelpaa kuin digitaalinen työ. Miksiköhän työttömyysluvut ovat ajaneet tämän maan jo ennen koronaa talousahdinkoon, vaikka pienestä saakka on pelejä pelattu. Joidenkin pitää jatkossakin ihan nostaa pylly siitä pelituolista ja mennä esim. maalaamaan taloja ja valmistamaan ja myymään ruokaa. Kyllä maapallon tulevaisuus näyttää nälkäiseltä, jos luullaan pelkällä digillä pärjättävän.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ymmärrettävää, että moni vanhempi ajattelee antavansa hienon kokemuksen viemällä lapset jonnekin riekkumispuistoon, mutta oikeasti lapsille jää mieleen ikuisesti parhaina ne muistot, jolloin tehtiin jotain kivaa vain perheen kesken.
Yksi niukasti elävä äiti kertoi, miten hän joskus säästi pitkään viedäkseen lapset kesällä jonnekin puuhamaahan. Sitten koulussa oli syksyllä ainekirjoitus aiheesta: mikä oli kivointa kesällä. Lapsi oli kirjoittanut, että se kun kaivettiin mummon kanssa perunoita pellosta.
Äiti oli sen jälkeen jättänyt kalliit reissut väliin ja vienyt lapsia kesäisin eväsretkelle luontoon ym. halpoihin kesäaktiviteetteihin. Kaikki tämän äidin lapset ovat pärjänneet hyvin koulussa ja jatko-opinnoissa, vaikkeivat joka kesä päässeetkään Lintsille tai vastaavaan.
Jos jollain on vaikka ukki, joka vie lapset mato-ongelle rantaan, sekin voi olla suuri elämys.
Pointtina on se, että näillä huono-osaisilla lapsilla ei ole hyväsydämistä, pullantuoksuista äitiä tekemässä rahanpuutteesta huolimatta mustikkapiirakkaa ja marjamehua kesäretkiä varten. Monilla lapsilla, joille lahjoitus on suunnattu, on huoltaja joka ei jaksa tai viitsi nähdä mitään vaivaa lasten huvituksiin joten ollaan käsi ojossa hakemassa säätiöltä ne lintsiliput. Jos sillä saa huono-osaiselle lapselle edes jonkun kivan kesämuiston josta puhua luokkakavereiden kanssa niin olkoon sitten niin. Lapsen ei pitäisi joutua kärsimään siitä että aikuinen laittaa rahansa mielummin tupakkaan ja tekoripsiin ja lähtee mielummin kaljoittelemaan sen sijaan että järjestäisi lapsilleen uimaretken tai piknikin. Hyväosaisuus on paljon muutakin kuin pelkkää rahallista varakkuutta, se on myös sitä että kotona on turvallista ja tehdään asioita yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina on se, että näillä huono-osaisilla lapsilla ei ole hyväsydämistä, pullantuoksuista äitiä tekemässä rahanpuutteesta huolimatta mustikkapiirakkaa ja marjamehua kesäretkiä varten. Monilla lapsilla, joille lahjoitus on suunnattu, on huoltaja joka ei jaksa tai viitsi nähdä mitään vaivaa lasten huvituksiin joten ollaan käsi ojossa hakemassa säätiöltä ne lintsiliput. Jos sillä saa huono-osaiselle lapselle edes jonkun kivan kesämuiston josta puhua luokkakavereiden kanssa niin olkoon sitten niin. Lapsen ei pitäisi joutua kärsimään siitä että aikuinen laittaa rahansa mielummin tupakkaan ja tekoripsiin ja lähtee mielummin kaljoittelemaan sen sijaan että järjestäisi lapsilleen uimaretken tai piknikin. Hyväosaisuus on paljon muutakin kuin pelkkää rahallista varakkuutta, se on myös sitä että kotona on turvallista ja tehdään asioita yhdessä.
Ja sillä köyhän perheen vanhemmilla voi olla monenlaisia ongelmia, johon ei aina voi itse vaikuttaa esim. sairautta, työttömyyttä, puoliso voi löytää uuden, päihde- ja väkivaltaongelmaa jne. Jo syntymähetkellä me saadaan erilaiset pelikortit esim. älykkyydestä. Onko se sitten oma syy jos ei satu syntymään täydellisenä ja hyvänä ihmisenä? Ja siksi pitäisi kärsiä lopun elämäänsä ja tyytyä vähempään, kuin muut.
Ja mitä tulee Linnanmäen huvituksiin, niin ainakin kerran pitäisi jokaisen lapsen päästä käymään siellä.
Itse olen ap. ja hänen kaltaisten suuresti inhottu lapsi, kun olen köyhän perheen lapsi ja menetin molemmat vanhemmat auto-onnettomuudessa kun olin 12v ja pikkuveli 9v.
Ja en voinut valita vanhempiani tai heidän kohtaloa.
Ja olen suuresti kiitollinen, kun muut pitivät ja auttoivat meitä ja saimme kokea lapsena myös Linnanmäen elämykset ja riemut. En nyt tiedä, miten minun elämykseni olisi jotenkin vähempi arvoisempi, kuin hyvän ja täydellisen perheen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ei ole lasten syy.
Miksi vähävaraisten lapset eivät saisi iloita kesämenoista, niinkuin muutkin.
On surullista, kun kaverit kertoo noista reissuistaan, ja itse ei ole milloinkaan päässyt mihinkään.
Mitäs se ap:lta on pois, jos jotkut ihmiset haluavat lahjoittaa lapsille iloista mieltä ja nautintoa.
Monilla on nääs varaa lahjottaa, toisin kuin tämän palstan kateellisilla ja köyhillä raakkujilla.No se tuntuu siinä kohdassa, kun on sen verran tuloja, että putoaa kaikkien avustusten jne ulkopuolelle, mutta sen verran vähän, ettei joku Lintsin reissu ole mikään "tuostanoinvaan". Ehkä se on kateutta tosiaan sitten, että toisten lapsille katetaan eteen ne asiat, joiden eteen itse joutuu tinkimään aika paljostakin.
Kateutta se on. Olen itsekin siinä samassa tilanteessa. Olen kateellinen kun toiset saa sossusta lääkkeet ja hammaslääkärit ja itse saan säästää koko ajan ja käyttää ne pienet säästöt lääkkeisiin yms. mitkä toiset saa ylimääräisenä sossusta. Olen kateellinen, mutta lohduttaisi, että jos tilanteeni menee pahemmaksi, niin on olemassa Sossu, joka auttaa. Sama koskee lapsiani. Mutta yritän aina piristää arjesta, että jemmassa on lintsilippuraha, jos tulee "pakkopäästä" tilanne lapsille. Esim kaikki kaverit kun menee tms. Lapset kyllä ymmärtävät, etteivät pääse joka paikkaan. Mutta kateellinen olen toisten ilmaislipuista. En ole silti katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ei ole lasten syy.
Miksi vähävaraisten lapset eivät saisi iloita kesämenoista, niinkuin muutkin.
On surullista, kun kaverit kertoo noista reissuistaan, ja itse ei ole milloinkaan päässyt mihinkään.
Mitäs se ap:lta on pois, jos jotkut ihmiset haluavat lahjoittaa lapsille iloista mieltä ja nautintoa.
Monilla on nääs varaa lahjottaa, toisin kuin tämän palstan kateellisilla ja köyhillä raakkujilla.No se tuntuu siinä kohdassa, kun on sen verran tuloja, että putoaa kaikkien avustusten jne ulkopuolelle, mutta sen verran vähän, ettei joku Lintsin reissu ole mikään "tuostanoinvaan". Ehkä se on kateutta tosiaan sitten, että toisten lapsille katetaan eteen ne asiat, joiden eteen itse joutuu tinkimään aika paljostakin.
Kateutta se on. Olen itsekin siinä samassa tilanteessa. Olen kateellinen kun toiset saa sossusta lääkkeet ja hammaslääkärit ja itse saan säästää koko ajan ja käyttää ne pienet säästöt lääkkeisiin yms. mitkä toiset saa ylimääräisenä sossusta. Olen kateellinen, mutta lohduttaisi, että jos tilanteeni menee pahemmaksi, niin on olemassa Sossu, joka auttaa. Sama koskee lapsiani. Mutta yritän aina piristää arjesta, että jemmassa on lintsilippuraha, jos tulee "pakkopäästä" tilanne lapsille. Esim kaikki kaverit kun menee tms. Lapset kyllä ymmärtävät, etteivät pääse joka paikkaan. Mutta kateellinen olen toisten ilmaislipuista. En ole silti katkera.
Piristää=pihistää arjessa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se pointti.
Tänä vuonna lasten leirit jäävät pitämättä tartuntavaaran takia. Ne leirit ovat olleet monen vähävaraisen perheen lapsille kesän kohokohta. Kaikki vähävaraiset vanhemmat eivät ole juoppoja tai polta tupakkaa, kuten muutamat antavat tuolla ylempänä ymmärtää. Tuota leirien puuttumista halutaan nyt korvata edes jollakin tavalla, vaikka sitten huvipuistokäynnillä. Ei se riitä, että pystyisi ostamaan rannekkeen tai edes muutaman laitelipun. Rahaa tarvitaan matkoihin ja ruokailuihin ja moneen muuhunkin. Jos lapsia vielä sattuu olemaan enemmän kuin se yksi prinsessa tai perintöprinssi (kuten teillä paheksujilla), niin rahanmeno on sellaista luokkaa, ettei sitä toimeentulotuesta kustanneta. Mutta turhaanpä tässä paasaan, sillä ei voi vaatia kauhalla, jos vain pienellä kultalusikalla on annettu. Mahdottoman monet tuntuvat nousseen tänä aamuna väärällä jalalla sängystä ja ovat nyt niin pahantahtoisia ja kateellisia, että hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna lasten leirit jäävät pitämättä tartuntavaaran takia. Ne leirit ovat olleet monen vähävaraisen perheen lapsille kesän kohokohta. Kaikki vähävaraiset vanhemmat eivät ole juoppoja tai polta tupakkaa, kuten muutamat antavat tuolla ylempänä ymmärtää. Tuota leirien puuttumista halutaan nyt korvata edes jollakin tavalla, vaikka sitten huvipuistokäynnillä. Ei se riitä, että pystyisi ostamaan rannekkeen tai edes muutaman laitelipun. Rahaa tarvitaan matkoihin ja ruokailuihin ja moneen muuhunkin. Jos lapsia vielä sattuu olemaan enemmän kuin se yksi prinsessa tai perintöprinssi (kuten teillä paheksujilla), niin rahanmeno on sellaista luokkaa, ettei sitä toimeentulotuesta kustanneta. Mutta turhaanpä tässä paasaan, sillä ei voi vaatia kauhalla, jos vain pienellä kultalusikalla on annettu. Mahdottoman monet tuntuvat nousseen tänä aamuna väärällä jalalla sängystä ja ovat nyt niin pahantahtoisia ja kateellisia, että hirvittää.
"
Mahdottoman monet tuntuvat nousseen tänä aamuna väärällä jalalla sängystä ja ovat nyt niin pahantahtoisia ja kateellisia, että hirvittää."
Juuri näin. Ja kateuden kohteena kun on vielä viattomat lapset. Eikä riitä, että haukutaan juopoiksi ja tupakoitsijaksi vanhemmat, vaan myös lapset ja heille elämyksi kun riuttäisi kirjasto ja mato-ongella käynti.
Ja ihan kuin alkoholia käyttäisivät vain köyhät, kyllä sitä käyttävät myös täydelliset ja hyväosaiset, ainakin oman havaintoni mukaan, kun opiskelu aikanani olin Alkossa töissä, niin suurin osa asiakkaista muodostui hyväosaisista, ainakin pukeutumisen perusteella, mutta eipä heidän viinan juontia kukaan arvostele, vaikka luulisi alkoholin vakuttavan samalla tavalla varallisuudesta riippumatta.
No kun nälänhätää ei ole enää olemassa. Jotain pitää keksiä, että saadaan pidettyä hyvätekeväisyysbisnes ja siinä olevat henkilöt töissä ja masseissa. Saadaan rakennettua se tiilitalo itselleen jne. Ohjataan sitten joku 2-3 % oikeasti hyväntekeväisyyteen, niin homma on laillista. 97 % meni kuluihin, hups.
Kaikki ei voi saada kaikkea. Lapsia ei voi opettaa siihen, että itse voi mennä maksamatta vaikka kaveri maksaa.
Tässä yhteiskunnassa on todella paljon mahdollisuuksia tehdä kaikkea kivaa ihan ilmaiseksi.
Ja jos aikuinen ei ole töissä, on oikeasti aikaa retkeillä lapsen kanssa. Ottaa mukaan onki ja eväät. Kirjastoista saa lainaksi urheiluvälineitä, pelejä,videoita.
Ja sen Lintsin rannekeenkin saa kyllä säästettyä jos vain tahtoo.
Pienituloisena meillä eletään kesälomat näin. Hyödynnetään ilmaispalveluja ja suunnitellaan ja säästetään extrat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Mahdottoman monet tuntuvat nousseen tänä aamuna väärällä jalalla sängystä ja ovat nyt niin pahantahtoisia ja kateellisia, että hirvittää.
"
Juuri näin. Ja kateuden kohteena kun on vielä viattomat lapset. Eikä riitä, että haukutaan juopoiksi ja tupakoitsijaksi vanhemmat, vaan myös lapset ja heille elämyksi kun riuttäisi kirjasto ja mato-ongella käynti.
Ja ihan kuin alkoholia käyttäisivät vain köyhät, kyllä sitä käyttävät myös täydelliset ja hyväosaiset, ainakin oman havaintoni mukaan, kun opiskelu aikanani olin Alkossa töissä, niin suurin osa asiakkaista muodostui hyväosaisista, ainakin pukeutumisen perusteella, mutta eipä heidän viinan juontia kukaan arvostele, vaikka luulisi alkoholin vakuttavan samalla tavalla varallisuudesta riippumatta.
Jos itse ansaitsee rahansa, niin sen rahan voi halutessaan käyttää miten lystää. Voi vaikka hankkia ne siistimmät vaatteet jotka päällä käy ostamassa Alkosta vaikka shamppanjaa.
Jos taas yhteiskunta elättää, niin viina ei kuulu välttämättömyyksiin. Yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa kenenkään röökejä eikä kossupulloa.
Vaikka se kuinka kuulostais pikkumaiselta.
Jokainen alle 17-vuotias saa lapsilisää. Olisiko vähävaraisen perheen mahdollista käyttää siitä kerran vuodessa osa Linnanmäki-reissuun? Jos on 42€ ranneke kertaostoksena liikaa, laittaa 3,50€ joka kuukausi säästöön ja raha on siinä. Melkein väitän, että reilulla kolmella eurolla löytää tyhjiä tölkkejä ja pullojakin kuukaudessa jos vähän viitsii sillä silmällä tienpieliä katsella.
Herran pieksut sentään.
Aikuiset ihmiset, ennen nukkumaan ja aamulla silmät avattuaan ovat kadehtimassa ja parjaamassa viattomia lapsia, jostakin Linnanmäen rannekkeesta, joka maksaa illalla 33€/ranneke ja usein kun ostaa hyväntekeväisyyden kautta hinta alenee vielä tuosta. Kyllä on joillakin kadehtimisen aiheet. Jopa ahdistuu ja repee liitoksistaan. Missä elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
"
Mahdottoman monet tuntuvat nousseen tänä aamuna väärällä jalalla sängystä ja ovat nyt niin pahantahtoisia ja kateellisia, että hirvittää.
"
Jos itse ansaitsee rahansa, niin sen rahan voi halutessaan käyttää miten lystää. Voi vaikka hankkia ne siistimmät vaatteet jotka päällä käy ostamassa Alkosta vaikka shamppanjaa.
Jos taas yhteiskunta elättää, niin viina ei kuulu välttämättömyyksiin. Yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa kenenkään röökejä eikä kossupulloa.
Ihanko oikeasti minä en omilla ja ansaitsemallani rahoilla saa ostaa vähävaraisille lapsille Lintsille ranneketta tai maksaa joku leirimaksu? Onko se sinulta jotenkin pois? Ja keneltä minun pitäisi saada lupa rahojen käyttööni? Ja sinäkö tai ap. olette ne oikeat ihmiset arvioimaan mihin rahani laitan? Vai tämä mammapalstako ?
Ei, vaan ihan itse päätän, jos laitan hyväntekeväisyyteen ja ostan sata ranneketta vähävaraisten lapsille Lintsille, eikä siihen muilla ole nokan koputtamista, kun asia ei kuulu ulkopuolisille millään lailla. Eikä luulisi se teidän elämää hetkauttavan millään lailla, eikä se ole teiltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
"
Sinäpä se sanoit, jokainen voi käyttää ansaitsemansa rahansa, mihin haluaa, vaikka ostamalla sata ranneketta Linnanmäelle ja lahjoittamalla ne vähävaraisille lapsille. Siitähän tässä on kysymys.
Ja nyt mammat haluavat määrätä ja sotkeutua muiden rahan käyttöön ja suuresti haukkuvat ja paheksuvat, kun joku ilman heidän lupaansa, uskaltaa tehdä hyväntekeväisyyttä ja lahjoittaa lapsille elämyksiä. Kaikkea se kateus teetättääkään.
Pahinta mitä elämässään voi kohdata, ei ole köyhyys tai lasten kesälomahuvitusten puute, vaan pahinta on asennevamma ja empatiakyvyn puute ja sitä harvoin edes pystytään poistamaan, toisin kuin lasten ja nuorten köyhyys, vaikka rahaa tulisi ikkunoista ja ovista ja menestyisi kuinka hyvin työuralla.
Ei, vaan se aina vaatii kohteensa ja heikko itsetunto vaatii ajoittaisen päänsä päälle sädekehän kiillotuksen, joka saadaan parhaiten vertailla itseään vähempiosaisiin, jotta kontrasti olisi tarpeeksi iso, parjaamalla ja haukkumalla muita luuseriksi ja kuinka he itse ovat itse syyllisiä köyhyyteen ja näin edes hetken saa olla muiden yläpuolella ja tuntea olevansa hyvä ihminen ja oman elämänsä herra ja onnistuja. Ykkönen ja kultamitallin arvoinen, kun päät kääntyvät ylistämään, kuinka hyvä olet ihmiseksi ja ne muut, huonoja ja pahoja.