Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kesälomahuvitukset muiden maksettavaksi. Ettäs edes kehtaavat!

Vierailija
11.05.2020 |

Siis mistä lähtien lasten huvitukset laitettu toisten maksettaviksi? Taas tuli telkkarissa mainos jossa käsi ojossa kerjättiin rahaa jotta vähävaraiset lapset pääsisivät linnanmäelle riekkumaan, elokuviin tai muihin huvituksiin kesälomallaan! Siis että mitä!? Ymmärrän kyllä että rahaa kerätään jotta maailmalla lapset saisivat ruokaa elääkseen tai puhdasta vettä. Mutta tosiaan meillä hyvinvointivaltiossa ongelmana on siis että lapsilla on tylsää lomalla ja että heidän huvituksensa pitäisi muiden maksaa. Tsiisus. Rahaa kyllä lahjoitan, mutta siis ihan oikeaan hätään, eli nälänhätään enkä mihinkään huvituksiin. Menkööt suomalaiset lapset vaikka kirjastoon, sehän on ilmaista verovaroin maksettua huvitusta. Ettäs kehtaavat edes. Eipä mulla muuta, oli vaan pakko avautua.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ainakin oman lapsen vähävaraisen kaverin vanhemmat saisivat hyvinkin vietyä lapsen kesällä Linnanmäelle jos jättäisivät ne päivittäiset tupakka-askit ostamatta ja laittaisivat sen summan säästöön. Oikein mainiosti saisi sillä summalla lapsille kesälomareissun huvipuistoineen ja jopa hotelleineen mutta tämähän on perheen omia valintoja laittaa aina aikuiset etusijalle.

Mutta kun se ei ole sen lapsen syy, että se vanhempi valitsee se tupakka-askin. Ihan hyvä, jos joku haluaa vapaaehtoisesti auttaa köyhiä. Amerikassa kaikki perustuu tällaiseen vappaehtoistyöhön, siksi Suomi ei voikaan olla kuin Amerikka, vaikka moni sitä haluaa, kun täällä ei haluta auttaa muita.

Vierailija
22/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun oainakin oman lapsen vähävaraisen kaverin vanhemmat saisivat hyvinkin vietyä lapsen kesällä Linnanmäelle jos jättäisivät ne päivittäiset tupakka-askit ostamatta ja laittaisivat sen summan säästöön. Oikein mainiosti saisi sillä summalla lapsille kesälomareissun huvipuistoineen ja jopa hotelleineen mutta tämähän on perheen omia valintoja laittaa aina aikuiset etusijalle.

Kaikissa köyhissä lapsiperheissä tupakoidaan?

Et ymmärrä lukemaasi? Minusta tuossa lukee aivan selvästi että oman lapsen kaverin perheessä eli ei väitetty että kaikki vähävaraiset tupakoivat. Mutta kyllähän sinäkin ymmärrät että on myös vähävaraisia perheitä joissa ne vähätkin rahat menevät aikuisten huvituksiin. En väitä että edelleenkään että kaikissa perheissä mutta joissakin. Ja valitsemalla toisin ei tarvitsisi kerjätä lapsille kesälomareissua. Totta kai monet mielummin auttavat perhettä jolla ei ole oikeasti varaa kuin perhettä jolla olisi varaa mutta jossa vanhemmat itse päättävät ettei lapset ole etusijalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en lahjoita kuin eläimille. Ymmärrän kyllä myös lahjoitukset esim nälänhädän jne kokeneille.

Sen sijaan nämä jouluiset pleikkari-vaatimukset ovat tehokkaasti pilanneet mun silmissä näiden köyhien lasten ja perheiden maineen. Vaikka tiedostan että kaikki eivät ole samanlaisia kuppaajia, niin olen nähnyt liian monta tällaista perhettä ja kuullut vielä useammasta, joten senttiäkään en pysty lahjoittamaan, tulisi itselle vaan paha mieli.

Taidat olla kehityksestä ja ajasta hiukan jäljessä, sillä digidaalinen osaaminen, hallinta ja erityisesti pelit ovat paras valttikortti työelämän ja uran luomiseen ja etenemiseen.

Ja tämä menee monelta yli ymmärräksyn, kun on pudonnut työelämän vaatimuksista ja ajasta. Ja juuri vähävaraisten lapsille pitäisi antaa pelejä ja digitaalisia laitteita lahjaksi, sillä ihmisen köyhyys, ei tarkoita etteikö löytyisi älyä, luovuutta ja potentiaalia vaativiin tehtäviin.

Jotenkin digidaalisuus ja pelaaminen nähdään mörkönä ja pahana, vaikka se antaa monia taitoja ja osaamista lapselle ja nuorelle.

https://yle.fi/uutiset/3-11333837

Vierailija
24/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vain ruokkii sitä sukupolvesta toiseen jatkuvaa kierrettä, jossa odotetaan muiden maksavan oma eläminen. Kun jo lapsena tottuu, että muut maksaa omat huvitukset, pelit ja vehkeet, ei pidä sitä kummallisena aikuisenakaan.

Itse olin köyhästä perheestä, ei käyty kesäisin Lintsillä, ei saatu koskaan merkkivaatteita, saati matkusteltu ulkomaille. Tämä vaikutti niin, että halusin itse olla isona vakavaraisempi, jotta voisin silloin tehdä lomalla muutakin kuin jöydä kirjastossa ja lähirannalla ja olisi muitakin vaatteita kuin serkulta perityt. Jo 14-vuotiaana työskentelin hernepellolla ja myöhemmin opiskelin hyvän ammatin.

Vierailija
25/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en lahjoita kuin eläimille. Ymmärrän kyllä myös lahjoitukset esim nälänhädän jne kokeneille.

Sen sijaan nämä jouluiset pleikkari-vaatimukset ovat tehokkaasti pilanneet mun silmissä näiden köyhien lasten ja perheiden maineen. Vaikka tiedostan että kaikki eivät ole samanlaisia kuppaajia, niin olen nähnyt liian monta tällaista perhettä ja kuullut vielä useammasta, joten senttiäkään en pysty lahjoittamaan, tulisi itselle vaan paha mieli.

Taidat olla kehityksestä ja ajasta hiukan jäljessä, sillä digidaalinen osaaminen, hallinta ja erityisesti pelit ovat paras valttikortti työelämän ja uran luomiseen ja etenemiseen.

Ja tämä menee monelta yli ymmärräksyn, kun on pudonnut työelämän vaatimuksista ja ajasta. Ja juuri vähävaraisten lapsille pitäisi antaa pelejä ja digitaalisia laitteita lahjaksi, sillä ihmisen köyhyys, ei tarkoita etteikö löytyisi älyä, luovuutta ja potentiaalia vaativiin tehtäviin.

Jotenkin digidaalisuus ja pelaaminen nähdään mörkönä ja pahana, vaikka se antaa monia taitoja ja osaamista lapselle ja nuorelle.

"erityisesti pelit ovat paras valttikortti työelämän ja uran luomiseen ja etenemiseen"

No ei tuossa jutussa noin sanottu, etkä varmasti itsekään noin usko 😆

Lähinnä kyse oli siitä kehtaako työhaastattelussa kertoa pelaamisen harrastuksekseen.

Vierailija
26/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hei, Lintsihän on kuulemma viruslinko. Eihän sinne pitäisi olla kenenkään tänä kesänä menossa.

Vierailija
27/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ei ole lasten syy.

Miksi vähävaraisten lapset eivät saisi iloita kesämenoista, niinkuin muutkin.

On surullista, kun kaverit kertoo noista reissuistaan, ja itse ei ole milloinkaan päässyt mihinkään.

Mitäs se ap:lta on pois, jos jotkut ihmiset haluavat lahjoittaa lapsille iloista mieltä ja nautintoa.

Monilla on nääs varaa lahjottaa, toisin kuin tämän palstan kateellisilla ja köyhillä raakkujilla.

Ei ole lasten vika ei, mutta jos rahaa ei ole, niin sitten ollaan kotona. 

Kannustaapa opiskelemaan ja tekemään työtä. Vain siten maailmassa kuuluisi saada mitä haluaa. Meillä on nykyään muutenkin liikaa ihmisiä, jotka kuvittelevat, että kaikilla on oikeus kaikkeen vain olemassaolonsa perusteella.

Vierailija
28/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki, mutta näkyvä osa avustusta hakevista: tatskoja, irtoripisiä, kissan/koiran/marsun tarvikkeita, harrasteautoja, päihteitä. Ei ole lasten vika, jos vanhemmilta elämän hallinta hukassa. Ja eikö köyhä saisi edes koiraa pitää, siitähän on iloa lapsillekin. Mutta. Lapsirakas rouva tarjoutui sossun kautta hoitamaan lapsia, jotta joku yh-henkilö pääsisi yksin kauppaan, asioille jne. Kodin olisi täytynyt olla eläimetön ja tupakoimaton. Yksi yhteydenotto tuli ja sekin teki oharit, ku kaveri...

Vierailija
29/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ainakin oman lapsen vähävaraisen kaverin vanhemmat saisivat hyvinkin vietyä lapsen kesällä Linnanmäelle jos jättäisivät ne päivittäiset tupakka-askit ostamatta ja laittaisivat sen summan säästöön. Oikein mainiosti saisi sillä summalla lapsille kesälomareissun huvipuistoineen ja jopa hotelleineen mutta tämähän on perheen omia valintoja laittaa aina aikuiset etusijalle.

Eikö tämä tupakkiaski ole jo loppuun kaluttu luu, eikä edusta tätä päivää, sillä köyhyyttä esiintyy myös "hyvissä" ihmisissä ja korkeasti koulutetuissa. Et sitten ole kuullut akateemista köyhyyttä, joka on hyvin yleinen esim. opettajien, tutkijoiden jne. kohdalla, kun työ on tunti- tai pätkätyötä. Meidänkin kunnassa eräs opettaja on roikkunut jo vuosia tuntiopettajana ja opettaa muutaman tunnin viikossa, kun aikaisempaa virkaa ei ole täytetty, säästö syistä.

Ja köyhyys voi kohdata ketä tahansa, oli koulutus mikä tahansa tai oli varallisuutta tai ei. Ja tästä esimerkkejä on Seppälät, Kourit jne. kun miljoonat paloivat yhdessä yössä 90-luvulla, kun pörssikurssit romahtivat ja se voi tapahtua uudestaan millä hetkellä hyvänsä.

Vierailija
30/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä tupakkiaski ole jo loppuun kaluttu luu, eikä edusta tätä päivää, sillä köyhyyttä esiintyy myös "hyvissä" ihmisissä ja korkeasti koulutetuissa. Et sitten ole kuullut akateemista köyhyyttä, joka on hyvin yleinen esim. opettajien, tutkijoiden jne. kohdalla, kun työ on tunti- tai pätkätyötä. Meidänkin kunnassa eräs opettaja on roikkunut jo vuosia tuntiopettajana ja opettaa muutaman tunnin viikossa, kun aikaisempaa virkaa ei ole täytetty, säästö syistä.

Ja köyhyys voi kohdata ketä tahansa, oli koulutus mikä tahansa tai oli varallisuutta tai ei. Ja tästä esimerkkejä on Seppälät, Kourit jne. kun miljoonat paloivat yhdessä yössä 90-luvulla, kun pörssikurssit romahtivat ja se voi tapahtua uudestaan millä hetkellä hyvänsä.

Eihän tuossa puhuttu tämän yhden lapsen kaverin perheen koulutustasosta mitään joten kyllä tässä nyt olet vain sinä joka teet oletuksia heidän statuksestaan yhteiskunnassa. Eikä tuossa kirjoituksessa väitetä ettei korkeastikoulutetuissa perheissä tupakoida. Tulet tänne syyttämään muita että eivät ymmärrä että köyhyys voi kohdata kenet tahansa mutta samalla olet itse se joka tekee pelkkiä sterotypisiä johtopäätöksiä. 

Vierailija
31/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jotka periaatteessa eivät osallistuneet näihin luokaretkikeräyksiin, kun pummilla pääsi.

Mun työkaverin lapsi perheineen osallistuu kaikkiin. Jopa minäkin menin kerran makkaraa myymään.

Se henki. Kaikki tuntee toisensa. Maijan äidillä on syöpä ja isätkin menivät halaamaan Maijaa. Mitään pahaa ei puhutti kenestäkään , ilmapiiri todella hyvä.

Järjestivät kauden lopussa äideille saunaillan. Joku tunsi jonkun ja pari Hunksia tuli esiintymään.

Minun äitini on käynyt n 10 v teatterissa narikassa seisomassa. Sanoi hänen panoksensa menee jonkun yh äidin panokseen. On nauttinut niin paljon työstä. Nyt ei enää jaksa seisoa, mutta välillä käy myymässä ohjelmia. Ja illan jälkeen on pitkään täyttä hymyä.

Vierailija
32/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että linnanmäki ei ikinä lahjoita ilmaisia rannekkeita vähävaraisille, vaikka sitä pyörittää lastenpäivänsäätiö. Muka lasten puolesta ja lahjoittavat lastensuojeluun rahaa. Ei tunnu siltä, kun hinnat siellä ovat silkkaa riistoa. Olisi paljon järkevämpää antaa suoraan kuin kierrättää kaikenmaailman järjestöjen kautta.

Vierailija
33/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun ite just ktuttelen siinä rajatilassa, että onko varaa lintsille vai ei ja sitten pitää tinkiä jostain muualta. Sitten jotku työttömät pääsee sinne ilmaiseksi. Kismittää!

Lintsille ei ole sisäänpääsymaksua eli sinne pääsee kaikki. Mitä siellä sitten tekee on toki eri juttu :)

Vierailija
34/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu siltä, kun hinnat siellä ovat silkkaa riistoa.

Miten määrittelet Lintsin hinnat riistoksi?

Vierailija
35/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä lähdit ihan väärille urille. Kirjoitin tuon ylemmän, olen pelannut lapsesta alkaen ja pelaan edelleen. Mutta ihan itse yh-äitini osti ps1:sen mulle ja siskolleni eikä kerjännyt sitä mistään. Ihan itse kesätyörahoista ostin itselleni pelikoneen enkä kerjännyt sitä mistään.

Se, että tuntemattomilta pyydetään satojen eurojen lahjoja on röyhkeää. Joo, lapsi saa toivoa vaikka sukellusvenettä, mutta se että vanhemmat laittavat nämä toiveet eteenpäin on törkeää. Pitäisi joku tolkku olla. Jos et ymmärrä miksi tuo on tosi kiittämätöntä niin en osaa auttaa.

Vierailija
36/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sossu on maksanut lintsireissut tähänkin saakka, ei siihen mitään keräyksiä tarvita. 

Vierailija
37/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän pleikka -toiveet. tuohan ei ole pelkästään pelien pelaamista varten, vaan sitä varten, että pysyy kaveripiirissä mukana. Koronan aikana tuo on korostunut: lasten kaveripiirissä jokainen kaveri pelaa kotonaan, ja näin kokevat olevansa yhdessä turvallisesti. Säälittää ne 1-2, jotka ovat pudonneet tuosta kaveripiiristä pois.

Käymme molemmat mieheni kanssa töissä, olen ollut viimeksi työttömänä 1990-luvulla, mies pari kuukautta kymmenisen vuotta sitten, muu aika on painettu töitä.

Lapsille on aina opetettu ettei raha tule seinästä, eikä muutenkaan itsestään. Kummallakin on oma pleikka, se on ostettu omilla säästöillä, on säästetty pari vuotta kaikki synttärilahjarahat ja joululahjarahat, mummon antamat vitoset pienistä aputöistä. Niillä sai kelvolliset käytetyt pleikat edullisesti.

Joka vuosi harkitaan huvipuistoja ja keskustellaan niistä lasten kanssa. Emme asu lähellä joten se on aina päiväreissu. Viime vuonna eivät halunneet huvipuistoon, tehtiin mieluummin päivämatka Tallinnaan samalla rahalla.

Näin toimii moni pienituloinen perhe jonka ainut yhteiskunnan maksama tuli on lapsilisä kuten meilläkin. Ei ole mitään tukiautomattia joka ostaa pleikat, merkkihupparit, satasen kengät tai huvipuistoliput. Ne suunnitellaan ja ostetaan jos on tarve ja varaa.

Vierailija
38/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että linnanmäki ei ikinä lahjoita ilmaisia rannekkeita vähävaraisille, vaikka sitä pyörittää lastenpäivänsäätiö. Muka lasten puolesta ja lahjoittavat lastensuojeluun rahaa. Ei tunnu siltä, kun hinnat siellä ovat silkkaa riistoa. Olisi paljon järkevämpää antaa suoraan kuin kierrättää kaikenmaailman järjestöjen kautta.

Olen tehny mll:lle vapaaehtoistyötä, kyllä silloin lahjoitettiin näille avustettaville perheille rannekkeet. Toivottavasti en nyt riko mitään sääntöjä kun tästä kerron, mutta onhan se ihan loogistakin että noin toimitaan.

Vierailija
39/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin itsekin antaa jotain että köyhän perheen lapset pääsevät kerran kesässä jonnekin muualle kuin taloyhtiön pihalle. Linnanmäki on vielä melko kohtuullinen lomakohde, ei ole kyse sentään mistään ulkomaanmatkasta. Rannekkeet esim. kolmelle lapselle ja matkat eestaas syömisineen on melko kallista, helposti menee pari sataa euroa ja siihen ei joka perheessä ole varaa. Olen itse hyvätuloinen mutta ymmärrän kyllä miten tärkeää lapsille on pysyä vähintään keskiluokan elämänlaadussa kun kouluun palatessa kaikki puhuvat kesälomatekemisistään.

Kohta tähän ketjuun ilmestyy niitä hurskaita äityleitä kiekumaan miten he eivät tuollaiseen turhuuteen törsäile, lasten (3-4-vuotiaiden) kanssa pakataan mehu (oman pihan marjoista keitetty tietenkin) ja pari voikkaria kun mennään piknikille takapihalle ja siinä on tarpeeksi kivaa kesätekemistä lapsille, hinta ehkä vitosen!!!111

Vierailija
40/60 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa lapsista tuli niin herkkiä että tulee suru puseroon kun ei itse pääse huvipuistoon riekkumaan? Itse olen ysärin lapsi ja köyhästä perheestä. Kesälomat koostui uimarannalle fillaroinnista, metsässä leikkimisestä ja loppukesästä keräiltiin marjoja ja leivottiin itse mustikkapiirakkaa... ilmaista/halpaa hommaa ja kivaa oli.

Luokkakaverit ja serkut pääsivät ulkomaan reissuille ja huvipuistoihin ja kylpylöihin. Itse kävin lapsena tasan yhden kerran Särkänniemessä ja ulkomaille matkustin ekan kerran täysi-ikäisenä omilla rahoillani. Enkä muista että olisin ikinä ollut asiasta mitenkään harmissani? Tai että mulle oltaisiin naureskeltu kun kerroin ala-asteella että mitä teit kesälomalla ja toisten Kreikan reissujen ohella oma tarinani oli tyyliä pesin pihalla isin kanssa auton ja tehtiin raparperikiisseliä :D

Mulle aina lapsena riitti äidiltä hyvin vastaukseksi se, että "ei tehdä asiaa x koska se maksaa niin paljon ettei mitään järkeä." Oli se sitten huvipuistoreissu, jäätelökioskista tuutin ostaminen tai mikä tahansa aihe. Toki jos äitini olisi tuon yksinkertaisen napakan vastauksen sijaan voivotellut mulle, että "voi kultapieni kun me olemme niin köyhiä, ai kamala miten huono perhe me ollaan, mahtaa sua harmittaa tää tilanne vietävästi :( ", niin olisihan mulla tullut suru puseroon.

Vai onko nykylapset niin kieroon kasvatettuja että alkavat rääpimään päätään luokkakaverilleen jos perhe ei ole kesällä käynyt ulkomailla purjehtimassa yksityisjahdilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi