Siis mitä on nämä tori.fi-haaveilijat??
Valhtelematta tullut 10 kpl eilisestä saakka myynti-ilmoitukseen kyselyitä: "Hei, onko nämä vielä myynnissä?" Tai "Hei, onko vielä kaupan??" Ja kun vastaan "Hei, kyllä on." Niin sitten hävitään kuin pàska viemäriin.
Ihme porukk
Kommentit (226)
Mä odottelin kerran myyjän vastausta useita viikkoja, kunnes huomasin sen menneen roskapostiin. En sitten kehdannut enää ottaa yhteyttä.
Joka kerta kun olen myynyt torin kautta jonkun tuotteen niin vannon et ei enää ikinä. Niiiin paskoja kokemuksia. Ulkomaalaiset usein skippaan koska heidän kanssa tulee lähestulkoon aina ongelmia viimeistään siinä vaiheessa kun annan osoitteen. Aletaan vaihtaa hakuaikaa, aletaan tinkiä siinä vaiheessa tai haun yhteydessä jnejne... Harmillista yleistää, mutta mun kokemukset on nuo.
Ja sitten on esim. nää jotka vastaa ilmoitukseen johon olet kirjoittanut että tuote menee nopeimmalle, "tuun heti kun sulle sopii". Ilmoitat millon sopii ja radiohiljaisuus kiinnostuneen puolelta alkaa. No ehdit sopia kaupat jonkun toisen nopeamman kanssa, niin skitsoraivot odottaa pian ekalta viestiboxissa.
juu ihan normi settiä torissa :,D kauppojen hoito tuntuu olevan välillä todella vaikeaa, koska on näitä haaveilijoita, heti viestin laittajia jotka häviää kuin pieru saharaan, lykkääjiä ja oharin tekijöitä. suhtautumiseni uuteen ostajaehdokkaaseen on aina skeptinen ja pyrin nopeasti kysymään milloin hän tulee hakemaan/katsomaan tuotetta ja mahdollisimman tarkka sopiminen - ei mitään epämääräisyyksiä. Jos ei hän sitten tulekaan, niin se on sitten seuraavalle.
Kerran kävi niin, että joku laittoi aamusta viestiä että on tosi kiinnostunut ja haluaa tavaran. Olin että asia selvä, milloin tulet hakemaan. Ei kuulunut iltaankaan menneessä mitään. Olin tietenkin jo alkanut vastata toiseen yhteydenottoon, koska tämä ostajaehdokas vaikutti taas haaveilijalta ja olin sopimassa hänen kanssaan tavaran lähetyksestä. No, sitten yhtäkkiä illalla tämä ostajaehdokas ilmoittaa että on matkalla ja tulossa hakemaan tavaran, koska oli ilmeisesti olettanut että varaan sen hänelle ilman mitään sopimista ajasta ja oli jättänyt vastaamatta viestiinikin missä sovittaisiin ajasta.
Mulla lukee aina ilmoituksissa että ilmoitus on näkyvillä niin kauan kuin tuote on myynnissä. Ja silti tulee näitä onko vielä myynnissä kyselyitä. Joskus vielä melkein heti kun ilmoitus on julkaistu. Sitten kun vastaat että onhan se, niin ei kuulu enää mitään. Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin myyjälle viestin jossa ilmoitin haluavani ostaa erään tavaran. Koska en heti päässyt hakemaan tavaraa, lupasin maksaa tilille jos myyjä niin haluaa, mutta hän vastasi, että voin maksaa käteisellä sitten kun haen tavaran parin päivän kuluttua ja hän pitää tavaran minulle varattuna. Seuraavana päivänä tuli viesti, että hän olikin tehnyt kaupat jonkun toisen kanssa koska tämä oli tarjonnut enemmän kuin alkuperäinen pyynti oli. En tätä oikein reiluna menettelynä pidä.
No mutta hän kuitenkin ilmoitti että myy kalliimmalla muualle, etkä tosiaan ollut ehtinyt mitään vielä maksaa. Eihän tuo varmasti kivalta tunnu kun kaupat menee ohi kun ei pääse heti hakemaan, mutta et ollut esim. ehtinyt vielä maksaa tai muutakaan. Törkeää sitten olisi ollut jos olisit maksanut jo tilille ja myyjä olisi vaan palauttanut rahasi kun myi kalliimmalla toiselle.
Itselläkin on tosin vähän vastaavankaltainen tehdään kaupat-eipäs tehdäkään-tapaus. bongasin muutama vuosi sitten usean ilmoituksen kivoista sisustus- ja puutarhakamoista, ja kun huomasin että olivat samalla myyjällä, laitoin tiedustelua että ovatko vielä, voisin ostaa tavarat X, Y, Z, Å, Q, C, D ja F. Laitoin vielä viestiin että erityisen kiinnostunut olen tavaroista X, Y, Z. Olivat kuulemma ja laitoin heti viestiä että ostan ne pyydetyllä hinnalla kun ovat kaikki, hakumatka oli sen verran pitkä että erillisiä tavaroita en olisi lähtenyt hakemaan ja sen mainitsikin myyjälle. Kysyin, milloin voisin tulla hakemaan, pääsen milloin vain, ja myyjälle kävi vasta parin päivän päästä, tämä oli minulle ok.
No, hakupäivänä olin kuitenkin kipeä ja laitoin mieheni asialle kun en viitsinyt myyjää kiusata perumisella ja mahdollisen ajan sopimisella ym. Ilmoitin tämän vielä myyjällekin hieman ennen sovittua aikaa, että en pääsekään paikalle mutta mieheni tulee kyllä sovittuna aikana hakemaan. Myyjältä tuli vastauksena että ok. Oli sitten vähemmän kiva ylläri kun mies tuli tavaroiden kanssa kotiin, ne eniten kiinnostaneet tavarat olikin myyty jo toisaalle ja nuo pikkutavarat, jotka olivat niitä vähemmän kiinnostavia, tulivat vaan miehen mukana. Laitoin myyjälle viestiä että mikä homma, vain nuo pikkuhilppeet tuli tänne asti vaikka ilmoitin että tavarat X, Y ja Z oli ne mitkä eniten kiinnostaa ja muut sitten niiden päälle. Ja nyt juuri ne tärkeimmät olikin myyty. Myyjältä tuli vaan viesti että ilmoituksessahan luki että hän ei varaa mitään tavaroita, hän myi jo toiselle muut tavarat.
Joo, olihan siinä se maininta, mutta jos myyjälle itselleen ei aikaisempi hakuajankohta käynyt, niin eihän tuo mitään varailua minun puolestani ollut. Itse kuvittelin sopivani kaupoista ja hakukin onnistui heti kun myyjälle itselleen kävi niin silti jäin nuolemaan näppejäni. Tiedä sitten onko vika vain omassa päässäni kun koen että tälläinen ei ole ok, sillä tämän jälkeenkin olen useamman kerran niin omissa kuin tuttavienkin tori- ja facekaupoissa törmännyt tähän, että ilmoituksessa lukee että ei varauksia, nopein hakee, ja sitten kun olisi menossa hakemaan silloin myyjälle sopivana aikana niin hups, ovella tuleekin eioota ja v*ttuilut päälle että mähän sanoin että nopein saa. No hittojako sovit toisen kanssa viestillä että joo, oon kotona 17.00, silloin voi hakea ja kun siellä ovella on sovitusti silloin 17.00 niin on myöhäistä. Pahimmassa tapauksessa kaveri kävi vuokraamassa peräkärryn ihan vaan yksiä kauppoja varten mutta sovittuna ajankohtana ei ollutkaan ketään kotona ja pari tuntia myöhemmin kyselyihin vastattiin vaan että sori, myöhästyit, meni jo. Että yllättävän yleistä tuntuu olevan että ei oikein ymmärretä varaamisen ja kaupoista sopimisen eroa. Tai sitten en tosiaan itse ymmärrä niitä :D
Ilmeisesti tämä on joidenkin köyhien? harrastus. Vastaan itse nopeasti noihin kyselyihin mutta vastausta ei tule siitä huolimatta.
Minä en ymmärrä torissa tai muuallakaan nettikirppareilla myyjiä, jotka eivät ilmoita tuotteen mittoja! Esim. joku sohva tai lipasto: "Mitat yv:llä". Mitä vit.., eikö olis paljon helpompi ilmottaa siinä ilmotuksessa, niin jokanen ei kysyis niitä erikseen?! Tai "En mittaile". Ok, no pidä sitten tunkkis, ne mitat on aika ratkaseva asia.
Joukossa on varmaan myös nuoria, jotka alkavat ekan tiedustelun jälkeen kinuta rahaa vanhemmiltaan tai muuten vain miettiä taloustilannettaan. Tietysti myös jonkinlainen kontaktin solmimisen tarve voi olla taustalla. Esimerkiksi pari päivää vanha ilmoitus voi tuntua liian hyvältä ollakseen totta, jos kuvittelee, että jonkun on täytynyt jo ostaa se. Vähän kalliimmissa tuotteissa taas kiinnostaa, onko kyse varmasti hintansa arvoisesta tavarasta. Ekan tiedustelun jälkeen etsitään, löytyisikö mistään samaa tavaraa halvemmalla.
Eli siis syitä löytyy. Tavallaan ymmärrän, koska yksityisten ihmisten välisissä kaupoissa ei yleensä ole selkeitä sääntöjä, kuten aukioloaikoja. Joidenkin ihmisten kanssa homma hoituu täsmällisesti ja asiallisesti, joidenkin taas ei pitäisi koskaan joutua tekemisiin toistensa kanssa. Eikä meistä kaikista ole myyjäksi. Itse hermostuisin varmaan jossain pikkuliikkeessä, jossa kävisi ihmisiä vain hypistelemässä tavaroita ostamatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä on joidenkin köyhien? harrastus. Vastaan itse nopeasti noihin kyselyihin mutta vastausta ei tule siitä huolimatta.
Ehkä on vain tavaran ylitarjontaa. Usein on myös kysyttävä toisten mielipide hankinnasta, mitattava tiloja, järkättävä kuljetukset, sovittava monen ihmisen kanssa aikataulut jne. Esim. jokin kaluste voi näyttää just sopivalta, mutta sitä ei voi heti ostaa, kun täytyy kysyä puolison näkemys jne. Eihän me kaikki kauppoihinkaan syöksytä sillä tavalla, että muutamassa minuutissa tultaisiin ulos uusien tavaroiden onnellisina omistajina. Olen aika monta kertaa jossain sovituskopissa pohtinut pitkäänkin ennen kuin päätös on syntynyt eikä siinä hinta ole ollut ainoa kriteeri. Sitten näissä toriostoksissa on ihan se käytännöllinen juttu, että pakkohan sen myyjän kanssa on joskus viestiä. Jostain on vaan aloitettava ja monella se eka repliikki on tuo ap:n kuvaama. Huutonetissä on siinä mielessä helpompaa, kun voi "ostaa heti".
Huuto.net oli tosiaan kätevämpi ja siellä ei ollut näitä turhan kyselijöitä. Tuntuu vaan harmillisesti olevan aivan kuollut paikka nykyään.
Autottomat. Myyn tuotteen ekalle noutajalle, hinta muutaman euron niin eikö ekana soita joku Irmeli joka vatvoo mulle puoli tuntia puhelimessa miten ja milloin pääsee noutamaan. Lupaa soittaa kohta uudestaan. Ei ole pariin tuntiin soittanut ja tulee uusi kysely jossa tavara tullaan noutamaan heti. Sit soittaa Irmeli 7 tunnin päästä ja ihmettelee suuresti miksi olen myynyt toiselle. No hei, olisi soittanut heti eikä järjestellyt autokyytejään 7 tuntia.
Joo, paras oli kun olin julkaissut ilmoituksen niin 10 minuutin päästä tuli kysymys "onko vielä myynnissä". Ja ei ollut mikään keräilyharvinaisuus kyseessä vaan jotain perus lastentarvikekamaa.
Vierailija kirjoitti:
Autottomat. Myyn tuotteen ekalle noutajalle, hinta muutaman euron niin eikö ekana soita joku Irmeli joka vatvoo mulle puoli tuntia puhelimessa miten ja milloin pääsee noutamaan. Lupaa soittaa kohta uudestaan. Ei ole pariin tuntiin soittanut ja tulee uusi kysely jossa tavara tullaan noutamaan heti. Sit soittaa Irmeli 7 tunnin päästä ja ihmettelee suuresti miksi olen myynyt toiselle. No hei, olisi soittanut heti eikä järjestellyt autokyytejään 7 tuntia.
Ymmärrän molempia osapuolia. Irmelille voi todellakin olla iso juttu järjestää se autokyyti. Ei kaikilla ole kaikkia mahdollisia resursseja. Myyjä ei tietenkään haluaisi muuta kuin päätä kamoistaan eroon. Kun olen molempien asemassa ollut, yritän aina olla ystävällinen ja ymmärtäväinen, ettei jäisi ikävä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä torissa tai muuallakaan nettikirppareilla myyjiä, jotka eivät ilmoita tuotteen mittoja! Esim. joku sohva tai lipasto: "Mitat yv:llä". Mitä vit.., eikö olis paljon helpompi ilmottaa siinä ilmotuksessa, niin jokanen ei kysyis niitä erikseen?! Tai "En mittaile". Ok, no pidä sitten tunkkis, ne mitat on aika ratkaseva asia.
Tässä on se toinenkin puoli, eli vaikka laitat mitat, niin löytyy aina lisämittojen kysyjiä (kuinka paksut istuintyynyt, paljonko istuinkorkeus maasta jne.jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän molempia osapuolia. Irmelille voi todellakin olla iso juttu järjestää se autokyyti. Ei kaikilla ole kaikkia mahdollisia resursseja. Myyjä ei tietenkään haluaisi muuta kuin päätä kamoistaan eroon. Kun olen molempien asemassa ollut, yritän aina olla ystävällinen ja ymmärtäväinen, ettei jäisi ikävä mieli.
Kyydittömät hankkikoot auton tai sitten noutavat esineitä vain kävelymatkan päästä. Ei ole mun ongelma jos jollain ei ole autoa. Jos ilmoituksessa on että menee ekalle noutajalle niin silloin se menee ekalle noutajalle.
Vierailija kirjoitti:
Huuto.net oli tosiaan kätevämpi ja siellä ei ollut näitä turhan kyselijöitä. Tuntuu vaan harmillisesti olevan aivan kuollut paikka nykyään.
Siellä oli (on) myös jatkuvuutta, kun näkee ihmisistä muutakin kuin kuinka kauan on ollut palvelun käyttäjä. Torissa joutuu aloittamaan tavallaan aina alusta.
Kieltämättä ilmoituksetkin ovat usein hyvin hataria. Vaikka saisin millaisen aarteen tahansa ja hyvinkin halvalla, niin eihän mun tehtävä ostajana varsinaisesti ole tehdä myyntitapahtumaa myyjälle helpoksi tai auttaa häntä esim. kämppänsä siivoamisessa. Voin tehdä oman osani kunnolla, mutta ihan loppuun asti voin vaikka perua kaupan. Niin se on kaikissa kaupoissa. Jos myyjä vaikuttaa hirveän vaativalta ja kireältä, voin jättää suosiolla väliin. Juuri äskettäin myyjä alkoi tivata "viimeistä tarjoustani", kun oli kuulemma tullut niin paljon kyselyitä. Ei vain huvittanut kilpailla sillä hetkellä. Mutta en vähättele kenenkään myyjänkään osaa. Eihän se kivaa ole, että ihmiset vatvovat ja viivyttelevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se toinenkin puoli, eli vaikka laitat mitat, niin löytyy aina lisämittojen kysyjiä (kuinka paksut istuintyynyt, paljonko istuinkorkeus maasta jne.jne).
Pitäisikö sitten ostaa sika säkissä? Et varmaan itsekään halua nurkkiisi tavaraa, joka ei ole mieleistäsi. Minä olen myynyt vaatteita ja ymmärrän hyvin, että ihmiset kysyvät tarkkojakin mittoja.
Samaa ihmettelen. Moni myyjä ei muista tuotetta myynistä, kun kaupat on tehty. Siksi tuollaiset kysymykset ovat aivan ymmärrettäviä.