Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen Posti - eihän tämä voi olla edes totta enää!

Vierailija
11.05.2020 |

New Yorkissa asuva tätini lähetti minulle edesmenneen isoisäni jonkun mitalin postissa. Kirjattu kirje ja pikana ja ties mitä lisämaksuja. Lähetys saapui Suomeen 20.4.2020, meni tulliselvitykseen. Tein tulliselvityksen, ei tarvinnut maksaa tullimaksuja. Tulliselvitetty paketti olisi siis tietenkin pitänyt lähteä heti eteenpäin. Lähetysten seurannassa on lukenut koko ajan "Lähetys on matkalla". Olen ollut Postiin yhteydessä useamman kerran.

Jos ei halua maksaa asiakaspalvelun 1,84€/vastattu puhelu + pvm/mpm, niin Postilla on tällainen hieno bottivastaaja, joka vastaa kysymyksiini näin:

Minä: (selitän asiani)
Botti: Anteeksi! Nyt en ymmärtänyt viestiäsi. Kysythän vielä toisella tavalla. Voit tarvittaessa pirauttaa asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi p. 060094320 (ma-la klo 8-18, 1,84€/vastattu puhelu + pvm/mpm)
Minä: Voitko siirtää asiakaspalvelijalle?
Botti: En voi siirtää sinua ihmiskollegalleni, sillä vain minä palvelen asiakkaitamme täällä chatissa. Kokeilisitko kysyä minulta neuvoa. Voit tarvittaessa pirauttaa asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi p. 060094320 (ma-la klo 8-18, 1,84€/vastattu puhelu + pvm/mpm).
Minä: Hei, en saa vastausta kysymykseeni.
Botti: Hei! Olen Postin chatbotti. Miten voin auttaa?
Minä: Lähetykseni ei ole saapunut. Miten voin selvittää, missä se on tällä hetkellä?
Botti: Lähetyksen tullimaksu maksettu

undefined

Arvioitu toimitusaika on: Ei löytynyt
Otathan huomioon, että paketteja on liikkeellä ennakoitua suurempi määrä, mikä aiheuttaa myös muutoksia pakettien toimitusaikoihin ja noutopaikkoihin. Saitko vastauksen tiedusteluusi?
Minä: En saanut
Botti: Tarkistathan OmaPostin tai posti.fi:n lähetysten seurannasta toimitusaika-arvion. Jos lähetyksesi toimitus on viivästynyt, voit tarvittaessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme p. 0600 94320 (ma-la klo.8.00-18.00, 1,84 €/vastattu puhelu + pvm/mpm).

No soitin. "Soititte Postin asiakaspalveluun. Paina numero X, jos haluat jotain. Paina numero C, jos haluat sen jälkeen jotain. Paina numero K, jos asiasi koskee jotain. Paina numero E, jos haluat keskustella ihmisen kanssa jne.. Kunnes sitten 'Olet jonossa numero 15'." No nyt on oltu puoli tuntia jonossa, varmaan maksankin tästä jotain ja olen jonossa numero 9.

Aargh. Mistä me maksetaan Postille? Posti ei kulje, ei ole asiakaspalvelua! Tätini lähetti mitalin FedExillä, mutta jostain syystä tulliin menon jälkeen Posti otti kopin ja sinne se jäi.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postin käsittelymaksun takia jumissa. Et ole ainoa jolle käynyt noin.

tulli.fi etusivulla "Koskeeko kysymyksesi tullattua pakettia, joka ei ole lähtenyt eteenpäin?"

Katso sieltä.

Mistä tämän näkee tarviiko käsittelymaksua ja minne se pitää maksaa?

Vierailija
22/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tulli.fi etusivulla "Koskeeko kysymyksesi tullattua pakettia, joka ei ole lähtenyt eteenpäin?"

Katso sieltä.

No nyt kun tihrustin lähemmin sitä tullausilmoituslappua, niin siinä lukee 'Lähetyksesi odottaa tullausta. Tee tullaus, maksa mahdolliset verot ja tullit sekä maksa Postin käsittelymaksu 20 vrk:n kuluessa." Ja sitten kun menee Tullin sivuille maksamaan ne mahdolliset verot ja tullit, niin eipä tule mieleen, ettei niitä Postin käsittelymaksuja voi maksaa samassa paikassa, eikä asiasta tule mitään muistutustakaan. Postin lähetysten seurannassa lukee vain "Tullimaksu maksettu ja lähetys on matkalla". Olisi kiva, jos siellä lukisi "Odottaa Postin käsittelymaksua", samoin kuin siellä luki "Odottaa tullausta". 

Postin käsittelymaksun voi maksaa osoitteessa www.posti.fi/kasittelymaksu ja tämä pitäisi vain itse tietää. En tajua, miten tätä pakollista maksua ei voi laittaa näkyviin siihen saapumisilmoitukseen niin, että kaikki sen ymmärtävät. Ja nimenomaan niin, että tullausmaksu ei sisällä Postin käsittelymaksua, vaan se on pakko maksaa joka kerta erikseen, maksoi tullit tai verot tai ei. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso sieltä.

Tuossa infoa:

https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/tuontitullaus/kasi…

Vierailija
24/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna tapahtui postilla kämmi kun lähetin smartpostin kautta pakettia suomen toiselle puolen.

Laitoin paketin matkaan prismalla ja samana päivänä tuli viesti paketin vastaanottajalle että paketti on haettavissa. No, kusti ei polkenut näin nopeasti vaan olivat vieneet paketin paikkakuntamme huoltoasemalle noudettavaksi.

Sitä sitten selvittämään tämän ihanan asiakaspalvelun kautta, ja jonoa jouluna riitti.

Ärsytti maksaa munatusta lähetyksestä plus pitkästä jonotusajasta asiakaspalveluun.

Toinen turhautus tapahtui syksyllä kun posti kadotti kauppakirjan, ei oo saapunut vieläkään perille, vasta toinen lähetys meni perille.

Postille piiiiiiiitkää miinusta

Vierailija
25/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoitko tullimaksun ja Postin käsittelymaksun? Itse maksoin ensin pelkän tullimaksun ja seuraavana päivänä Postin käsittelymaksun. Sain myös helpolla kiinni Postin aspan, joka selitti missä vika.

AAAARGH MÄ KUOLEN TÄHÄN ÄRSYTYKSEEN! Siis en tietenkään maksanut mitään Postin käsittelymaksua, koska se pitäisi vain itse tietää ja muistaa. Olisi kyllä tosi kiva palvelu, jos tullimaksun yhteydessä kerrottaisiin, ettei tullimaksu (tai vapautus tullimaksusta) riitä, vaan pitää vielä maksaa tyhjästä Postille.

No siitäpä se nyt sitten tietenkin kiikasti.

Mä. En. Enää. Ikinä. Toimita. Mitään. Asiaa. Postin. Kautta. Ennemmin maksan jonkun kuriirin lennot Timbuktusta tänne kuin laitan mitään Postin toimitettavaksi.

No nyt menee enää sitten varmaan kolme viikkoa, että se mitali tulee postissa..

ap

Tämä s*mperin uusi keksintö rahastaa, eli Postin "käsittelymaksu" se nimenomaan on, joka on jymäyttänyt satojen ihmisten tulliin menneet paketit sinne seisoskelemaan.

Itselleni kävi sana vuoden alussa ja lievästi sanottuna kihisin raivosta.

Tätä rahastusjuttua kun ei ollut ennen, ja itse olen vuosikausia tilannut tullattavia lähetyksiä ilman mitään rahastus-/käsittelymaksuja.

Vaan eipä tullut enää normaalisti tullaamani lähetys perille vuoden alussa, ja jouduin asiaa selvittelemään.

Ja todellakaan missään ei kyllä vahingossakaan mitenkään selkeästi asiasta ja sen muuttumisesta ilmoiteta!

Mutta tämä laitos. Jos jostain voi jotsin rahastaa, niin todellakin rahastavat.

Chattirobottinsa voivat tunkea johonkin hyvin syvälle painokelvottomaan paikkaan.

T. Ties kuinka mones ERITTÄIN turhautunut "asiakas"

Vierailija
26/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postiahan ei saa mitenkään vastuuseen tai korvaamaan yhtään mitään. Suomessa Posti on koskematon. Sama koskee lääkäreitä. Voivat sikailla ja mokailla vaikka kuinka, mutta mitään seurauksia ei koskaan koidu.

Postille on tärkeämpää maksaa osinkoja kuin palkata osaavaa, luotettavaa työväkeä tarpeeksi. Kun kiire on kova ja työntekijät kielitaidottomia tai muuten vain toistaitoisia, niin eihän siitä mitään tule.

Mutta tämähän on maan tapa Suomessa. Pilataan kaikki toimivat instituutiot ja palvelut ihan vain ahneuden takia.

Vierailija
27/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso sieltä.

No nyt kun tihrustin lähemmin sitä tullausilmoituslappua, niin siinä lukee 'Lähetyksesi odottaa tullausta. Tee tullaus, maksa mahdolliset verot ja tullit sekä maksa Postin käsittelymaksu 20 vrk:n kuluessa." Ja sitten kun menee Tullin sivuille maksamaan ne mahdolliset verot ja tullit, niin eipä tule mieleen, ettei niitä Postin käsittelymaksuja voi maksaa samassa paikassa, eikä asiasta tule mitään muistutustakaan. Postin lähetysten seurannassa lukee vain "Tullimaksu maksettu ja lähetys on matkalla". Olisi kiva, jos siellä lukisi "Odottaa Postin käsittelymaksua", samoin kuin siellä luki "Odottaa tullausta". 

Postin käsittelymaksun voi maksaa osoitteessa www.posti.fi/kasittelymaksu ja tämä pitäisi vain itse tietää. En tajua, miten tätä pakollista maksua ei voi laittaa näkyviin siihen saapumisilmoitukseen niin, että kaikki sen ymmärtävät. Ja nimenomaan niin, että tullausmaksu ei sisällä Postin käsittelymaksua, vaan se on pakko maksaa joka kerta erikseen, maksoi tullit tai verot tai ei. 

ap

TODELLAKIN!

Etenkin kun käytäntö on melko vastikään muuttunut täysin aiemmasta.

T. Se toinen erittäin turhautunut (eikä tää oo ainut asia, joka ko. lafkassa tökkii)

Vierailija
28/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri : Kerro vitsi...

Minä : Suomen Posti

Kaveri : 😂😂😂

Vierailija
29/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posti kirjoitti:

Olet saanut ilmoituksen käsittelymaksusta samalla kuin sait saapumisilmoituksen joko paperisena tai sähköisesti.

Valetta. En saanut postilta mitään ilmoitusta. Lopulta kauppa (Zalando) josta tilasin vaatteita lähetti tiedon että tilaukseni on palautettu heille. Olen edelleenkin tuohtunut tästä Postille. Olisivat edes ilmoittaneet että hemmetin käsittelymaksu pitää maksaa eikä vaan käännyttää tilausta takaisin.

Vierailija
30/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän syystä niillä onkin asiat nytniin viturallaan?

Sen verran aavistelen, että johdon tahtotila.

Olin vuosikausia töissä posti - > itella firmoissa.

Nimenvaihtoa, palkanalennuksi joista emme saa(neet) kertoa.

Julkisuuteen tupsahtelee asioita, on monenlaista hyshys-aihetta.

Katsokaa vaikka yöjakajien muuttumista pk.seudulla. Ei Riittaa ja Pekkaa vaan...

Palkkaus vedetty alas monta, monta kertaa. Aina eri nimillä.

Nykyään näitä kommentteja ei enää poisTATETA vaikkapa täältä Av.lta.

Olin iloinen, kun viime vuonna joulukuussa tuli esiin Paatero-hommia ja muita, ja potkuja.

Meidät on vaiennettu niin monta kertaa.

Johto elää ökyillen. Todistettu.

Post-ex

Vierailija
31/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lähettänyt paketin, joka on seurantatietojen mukaan kuljetuksessa ja toimitus viivästynyt. Nyt ei ole viikkoon kulkenut paketti mihinkään. Tuskin menee koskaan perille. En tiedä mitä pitäisi tehdä, kun siinä on tori.fi kautta myytyä tavaraa. Ikävä homma sekä myyjälle että ostajalle, kun posti hukkaa paketin. Ei kauheasti huvittaisi rahojaan palautella ostajalle, kun ei ole minun syy, jos posti hukkaa paketin.

Vierailija
32/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa vaikka yöjakajien muuttumista pk.seudulla. Ei Riittaa ja Pekkaa vaan...

Olin iloinen, kun viime vuonna joulukuussa tuli esiin Paatero-hommia ja muita, ja potkuja.

Post-ex

On rasistista syyttää Postin ongelmista sitä että se paljkaa työntekijöiksi muitakin kun valkoihoisia kantasuomalaisia. Voisit vähän miettiä mitä ajattelet. Oikeasti. Kaikilla on oineus työllistyä ja tehdä töitä kuten muillakin, ihan ihonväristä riippumatta.

Vierailija
33/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Post-ex

On rasistista syyttää Postin ongelmista sitä että se paljkaa työntekijöiksi muitakin kun valkoihoisia kantasuomalaisia. Voisit vähän miettiä mitä ajattelet. Oikeasti. Kaikilla on oineus työllistyä ja tehdä töitä kuten muillakin, ihan ihonväristä riippumatta.

Tää. Ne ongelmat johtuu ja on ihan muualla kuin työntekijöiden ihon värissä. Silti tuntuu ettei ihmiset tajua tätä vaan syyttää jatkuvasti tum_mi_a ja ul_ko_lai_sia varkaiksi kun posti ei kulje ja paketit seisoo. Hävettää tämä kansa. Ne oikeat ongelmat on ihan pelkästään pihiydessä ja ahneudessa, halutaan tehdä mahdollisimman suuret voitot mahdollisimman pienillä kuluilla jote kaikesta säästetään, porukkaa irtisanotaan ja tuotantoa ajetaan alas vaikka olisi nousikausi ja työvoimalle lisää tarvetta jotta ne rahalliset voitot jatkaisivat tasaista kiihtyvää kasvua.

Vierailija
34/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Post-ex

Viestin kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut viestiä rasistisessa mielessä. Postin ongelmia käsitteli.

Vierailija
35/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*tun tyhmä ap. Ihan oma syysi

Vierailija
36/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Post-ex

Käyppä vaikka katsomassa niin kyllä Ahmed Ahne ahtaa Postin kirjeitä ja paketteja taskuunsa minkä kerkiää. Vasta oli alkuvuodesta tapaus missä Postin työntekijä oli systemaattisesti varastanut yli kaksikymmentä puhelinta.

Ei mikään ihne että Postilla menee huonosti jos palkkaavat olemattomia sarjakuva hahmoja työntekijöiksi XD

Vierailija
37/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoitko tullimaksun ja Postin käsittelymaksun? Itse maksoin ensin pelkän tullimaksun ja seuraavana päivänä Postin käsittelymaksun. Sain myös helpolla kiinni Postin aspan, joka selitti missä vika.

AAAARGH MÄ KUOLEN TÄHÄN ÄRSYTYKSEEN! Siis en tietenkään maksanut mitään Postin käsittelymaksua, koska se pitäisi vain itse tietää ja muistaa. Olisi kyllä tosi kiva palvelu, jos tullimaksun yhteydessä kerrottaisiin, ettei tullimaksu (tai vapautus tullimaksusta) riitä, vaan pitää vielä maksaa tyhjästä Postille.

No siitäpä se nyt sitten tietenkin kiikasti.

Mä. En. Enää. Ikinä. Toimita. Mitään. Asiaa. Postin. Kautta. Ennemmin maksan jonkun kuriirin lennot Timbuktusta tänne kuin laitan mitään Postin toimitettavaksi.

No nyt menee enää sitten varmaan kolme viikkoa, että se mitali tulee postissa..

ap

Siinä tullausilmoituksessa lukee nykyään myös että täytyy maksaa vielä erillinen käsittelymaksu tullimaksun lisäksi.

Siinä on ne pari erillistä otsikkoa, eli 1. Tullaus ja 2. Käsittelymaksu

Vierailija
38/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lähettänyt paketin, joka on seurantatietojen mukaan kuljetuksessa ja toimitus viivästynyt. Nyt ei ole viikkoon kulkenut paketti mihinkään. Tuskin menee koskaan perille. En tiedä mitä pitäisi tehdä, kun siinä on tori.fi kautta myytyä tavaraa. Ikävä homma sekä myyjälle että ostajalle, kun posti hukkaa paketin. Ei kauheasti huvittaisi rahojaan palautella ostajalle, kun ei ole minun syy, jos posti hukkaa paketin.

Hankalaa myös ostajan näkökulmasta. Hän on maksanut ostoksesta, jota ei ole saanut. Oikeasti vastuu olisi postilla, mutta posti pesee tästä kätensä ja toteaa että yksityisten välisessä kaupankäynnissä lähetetty tavara on myyjän omaisuutta KUNNES se luovutetaan vastaanottajalle. Eli jos lähetystä ei todistetusti ole luovutettu, niin myyjän tulee palauttaa rahat.

Vierailija
39/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Post-ex

Tää. Ne ongelmat johtuu ja on ihan muualla kuin työntekijöiden ihon värissä. Silti tuntuu ettei ihmiset tajua tätä vaan syyttää jatkuvasti tum_mi_a ja ul_ko_lai_sia varkaiksi kun posti ei kulje ja paketit seisoo. Hävettää tämä kansa. Ne oikeat ongelmat on ihan pelkästään pihiydessä ja ahneudessa, halutaan tehdä mahdollisimman suuret voitot mahdollisimman pienillä kuluilla jote kaikesta säästetään, porukkaa irtisanotaan ja tuotantoa ajetaan alas vaikka olisi nousikausi ja työvoimalle lisää tarvetta jotta ne rahalliset voitot jatkaisivat tasaista kiihtyvää kasvua.

Eikä postin väärinjakaminen ole mikään uusi juttu, sitä vaan tapahtuu nykyisin paljon isommassa mittakaavassa. Asuttiin 13 vuotta Turun Suikkilassa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa ja siellä pyöri viheltävä postimies, joka ihan jatkuvaan tahtiin pisti postia vääriin luukkuihin. Meidänkin talossa naapurukset pudottelivat posteja sitten oikeisiin luukkuihin, ja joskus joku soitti ovikelloa ja kysyi, onko tärkeä kirjekuori tullut meille, kun heillä ei ole näkynyt. Pari kertaa soitin postinjakeluun (sellainen numero oli silloin vielä ja sieltä vastasi ihan oikeasti Turun kaupungin postinkulkua valvova ihminen) ja valitin viheltävästä postimiehestä ja numerossa tiedettiin kyllä, kenestä oli kysymys. Ehkä se sai moitteita, mutta taisi olla jonkun postin isokenkäisen sukulainen, koska potkuja ei saanut. Sinne se jäi viheltelemään, kun me muutimme pois v. 2005. Tosin siihen aikaan sentään yleensä aina postit löysivät perille, vaikkakin myöhässä, kun nyt näyttää olevan tavallisinta se, että postit jäävät ikuisiksi ajoiksi hukanteille. Itsekin odottelen tällä hetkellä TYKSistä epikriisiä, mutta lasku sentään tuli tänään perille...

Vierailija
40/107 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma ulkomailta tilattujen aurinkolasien kanssa, lähetys kirjattukirje. Maksoin tullimaksun/postimaksun ja 14.4 oli tullimaksu vahvistettu. Tänään 11.5 omapostissa päivitys, että paketti lähtenyt liikkeelle. Melkein kuukauden kirjattukirje maannut Vantaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän