Miten tehdään risotto? Kerro ohje!
Eli siis miten tehdään risotto? Tätä kysymystä olen miettinyt pari viikkoa.
Kommentit (23)
Satsaa raaka-aineisiin
Ei ole aivan sama, mitä riisiä käytät risottoon. Valitse nimenomaan risottoon tarkoitettu pyöreäjyväinen riisi, kuten arborio tai carnaroli. Niissä on enemmän tärkkelystä kuin perinteisessä pitkäjyväisessä riisissä. Siten rakenteesta tulee kermainen ja pehmeä. Yhtä tärkeää on laadukas liemi ja valkoviini. Parhaan lopputuloksen saat, kun keität liemen alusta alkaen itse, mutta myös hyvällä liemifondilla onnistuu mainiosti.
Lisää lientä vähitellen koko ajan sekoittaen
Liemen tulee olla kuumaa, kun sitä lisätään risoton joukkoon. Jos liemi ei ole kuumaa, riisi ei kypsy tasaisesti. Lisää nestettä vähitellen koko ajan sekoittaen. Älä jätä risottoa seisomaan. Sekoittaminen irrottaa riisistä tärkkelystä ja tekee koostumuksesta sakean.
Viimeistele voilla ja parmesaanijuustolla
Risoton valmistus vie vain noin 20 minuuttia. Älä keitä risottoa liian kypsäksi, sillä riisissä saa olla hieman purutuntumaa. Täydellisen risoton koostumus on aavistuksen puuromainen ja melko löysä. Maistele risottoa kypsennyksen loppuvaiheessa.
Lopuksi risottoon lisätään voita ja parmesaanijuustoa. Ne tuovat makua, rakennetta ja täyteläisyyttä. Kermaa ei tarvita, sillä tärkkelys on tehnyt risotosta sakean ja pehmeän.
Tarjoa risotto heti, sillä koostumus kärsii, mikäli risotto joutuu odottelemaan.
KVG
Keitä riisi liemikuutiolla. Paista maustetut lihat/kanat yms sekä kasvikset. Sekoita keskenään. Lisää joukkoon tarvittaessa esim ruokakerma, tomaattikastike, koskenlaskijajuusto tms.
Vierailija kirjoitti:
Keitä riisi liemikuutiolla. Paista maustetut lihat/kanat yms sekä kasvikset. Sekoita keskenään. Lisää joukkoon tarvittaessa esim ruokakerma, tomaattikastike, koskenlaskijajuusto tms.
Aitoon Italialaiseen risottoon ei kuulu liemikuutiot, ruokakerma, yms. Tuolla sun ohjeella saa aikaiseksi riisimössön, joka on yhtä kaukana risotosta kuin sivistys walko-roskaperheestä.
Mua aina naurattaa nämä ihmiset, jotka ovat niin tärkeitä siitä, että osaavat valmistaa risottoa.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina naurattaa nämä ihmiset, jotka ovat niin tärkeitä siitä, että osaavat valmistaa risottoa.
Mua taas naurattaa ihmiset, jotka arvostelee asioita joista ei tajua höykäsen pöläystä. Kuten esimerkiksi suuret ruokakulttuurimaat ja pitkät perinteet: Ranska Italia Espanja Turkki Kiina Thaimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas naurattaa ihmiset, jotka arvostelee asioita joista ei tajua höykäsen pöläystä. Kuten esimerkiksi suuret ruokakulttuurimaat ja pitkät perinteet: Ranska Italia Espanja Turkki Kiina Thaimaa.
Ok, mutta liittyikö tuo jotenkin viestiini? En näe yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy siinä mielessä että viestistäsi tuli heti mieleen muutamia henkilöitä, jotka ei osaa suhtautua kulinaristehin ja kotigourmet-kokkeihin oikein. Joko vähätellään ja haukutaan tai sitten ollaan mielin kielin mutta selän takana vähätellään ja haukutaan. Heille itselleen kulinarismia on se, että Saarioisten roiskeläppä tuunataan lisätäytteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy siinä mielessä että viestistäsi tuli heti mieleen muutamia henkilöitä, jotka ei osaa suhtautua kulinaristehin ja kotigourmet-kokkeihin oikein. Joko vähätellään ja haukutaan tai sitten ollaan mielin kielin mutta selän takana vähätellään ja haukutaan. Heille itselleen kulinarismia on se, että Saarioisten roiskeläppä tuunataan lisätäytteillä.
Eli projisoit muhun joidenkin tuttaviesi käytöksen?
Vinkki, laita hieman Mascarponea parmesaanin lisäksi, pehmentää makua ja antaa täyteläisyyttä lisää.
Tein pääsiäisen aikaan pari eri kertaa parsarisottoa (Arborio- riisillä) ja jälkimmäinen oli maukkaampaa, todnäk tuon Mascarponen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pitänyt ne naureskelut ihan omana tietonasi, vai oliko niin suuri ja pakottava tarve tulla tänne avautumaan asiasta. Mikset vaan anna risottokokkaajien olla ylpeitä tekemisistään?
Pieneksi pilkottu sipuli ja voi kattilaan tai pannuun. Hetken kuullotus ja lisää tarvittava määrä oikeaa risotto riisiä.
Viereiselle liedelle vesi kiehumaan, lisää kauhallinen kerrallaan kuumaa vettä riisin joukkoon ja sekoita. Kun vesi on haihtunut riisin joukkoon lisää seuraava kauhallinen.
Mikäli teet esim parsarisottoa, lisää ne joukkoon pilkottuna lopuksi, myös loraus viiniä ja parmesaania.
Oikein tehty risotto on täydellistä!
Vierailija kirjoitti:
Satsaa raaka-aineisiin
Ei ole aivan sama, mitä riisiä käytät risottoon. Valitse nimenomaan risottoon tarkoitettu pyöreäjyväinen riisi, kuten arborio tai carnaroli. Niissä on enemmän tärkkelystä kuin perinteisessä pitkäjyväisessä riisissä. Siten rakenteesta tulee kermainen ja pehmeä. Yhtä tärkeää on laadukas liemi ja valkoviini. Parhaan lopputuloksen saat, kun keität liemen alusta alkaen itse, mutta myös hyvällä liemifondilla onnistuu mainiosti.
Lisää lientä vähitellen koko ajan sekoittaen
Liemen tulee olla kuumaa, kun sitä lisätään risoton joukkoon. Jos liemi ei ole kuumaa, riisi ei kypsy tasaisesti. Lisää nestettä vähitellen koko ajan sekoittaen. Älä jätä risottoa seisomaan. Sekoittaminen irrottaa riisistä tärkkelystä ja tekee koostumuksesta sakean.
Viimeistele voilla ja parmesaanijuustolla
Risoton valmistus vie vain noin 20 minuuttia. Älä keitä risottoa liian kypsäksi, sillä riisissä saa olla hieman purutuntumaa. Täydellisen risoton koostumus on aavistuksen puuromainen ja melko löysä. Maistele risottoa kypsennyksen loppuvaiheessa.
Lopuksi risottoon lisätään voita ja parmesaanijuustoa. Ne tuovat makua, rakennetta ja täyteläisyyttä. Kermaa ei tarvita, sillä tärkkelys on tehnyt risotosta sakean ja pehmeän.
Tarjoa risotto heti, sillä koostumus kärsii, mikäli risotto joutuu odottelemaan.
KVG
Moni ammattikokki on todennut, ettei lopputuloksessa huomaa eroa, vaikka laittaisi kerralla isomman määrän nestettä, kunhan muistaa sekoittaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit pitänyt ne naureskelut ihan omana tietonasi, vai oliko niin suuri ja pakottava tarve tulla tänne avautumaan asiasta. Mikset vaan anna risottokokkaajien olla ylpeitä tekemisistään?
Saa olla ylpeä, mutta mun mielestä tuo weetee-jankkaus on niin tympeää (ilmeisesti joku muukin on tätä mieltä, kun tuo w:n ja t:n yhdistelmä on nykyään filtterilistalla) ja ennen kaikkea huonoa käytöstä. Ruuanlaitto on mukavaa puuhaa, mutta ei se niin vakavaa ole, etenkään se, että joku toinen laittaa ruokaa eri tavalla.
Joku viisaampi ihminen sanoi, että pikkuporvarillinen mentaliteetti on sitä, että sekoitetaan pöytätavat ja moraali keskenään. Tämä on aika hyvä läpileikkaus tämän palstan mentaliteetista. Osataan laittaa risottoa (mikä ei ole mitenkään vaikeaa, googlettamalla löytää hetkessä helpot ohjeet) ja kuvitellaan, että sivistys on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Hei kulinaristi, tässä sinulle samalla muikkukukon ohje: ota ja halkaise lidlin sämpylä, rapsuta jonkun ku**injuuresta satiaisia sämpylän väliin, vedä jesarilla sämpylä nippuun ja voilä, mukaeltu, sinnepäin muikkukukko on valmis.
Etsi itse joku sopiva ohje, mutta onnistuneen italialaisen risoton kolme EHDOTONTA askeletta ovat mielestäni nämä:
1) Riisin paahtaminen/lämmittäminen: Ennen kuin riisiä aletaan kypsentää liemessä, se pitää laittaa ihan kuivana kuumalle pannulle ja lämmittää n. minuutin verran sekoittaen. Tämä estää riisin puuroutumisen myöhemmin. Hyvän valmiin risoton tunnistaa mm. juurikin siitä, että ne riisinjyvät ovat vielä kokonaisia ja erillään toisistaan eivätkä liimaantuneina yhdeksi jäykäksi puuromössöksi. Pannu voi olla tässä vaiheessa ihan puhdas vielä, tai siinä voi olla jo jotain rasvaa/sipulipaistosta, ei haittaa. Tämän paahtamisen jälkeen voi myös halutessaan kaataa kupillisen valkoviiniä riisien päälle ja haihduttaa se. Tämä antaa riisille hyvän maun.
2) LIEMI: Pelkkä suolavesi ei riitä mihinkään. Risottoon se maku tulee liemestä eikä lisukkeista. Liemi kannattaa valmistaa erillisessä kattilassa ja pitää lämpimänä ennen muiden vaiheiden aloittamista. Liemikuutioita kannattaa laittaa juuri sen verran, kuin pakkauksessa sanotaan, eli kuutio/500ml.
3) Riisin kypsytys: Kun on aika kypsyttää riisi, niin se ei tapahdu niin, että liemi vaan kaadetaan päälle ja jätetään se siihen. Lientä pitää lisätä vähitellen ja sekoittaa usein. Levy ei tarvi olla liian kuumalla. Riittää, että liemi kiehuu. Riisin kypsyyttä kannattaa tarkkailla maistamalla. Jos riisin vain jättää lillumaan veteen ilman vartiointia, niin se palaa helposti pohjaan tai muuttuu ylikypsäksi puuroksi. Lisukkeet kuten sienet tai kana tai parsa tai mitä vain voi lisätä riisin sekaan samalla, kun sitä aletaan kypsyttää liemellä.
Lopuksi: Kun riisi alkaa olla sopivan kypsää, siihen lisätään nokare kylmää voita ja parmesaaniraastetta, jotka tekevät risotosta kermaisen. Jos haluat italialaistyyppistä risottoa, niin kerma on kyllä liioittelua: voi ja juusto riittää. Mutta toimi maun mukaan.
Teen parempaa risottoa itse kuin olen saanut muutamasta eri ravintolasta. Ravintolarisotot ovat valitettavasti olleet aika pettymyksiä, vaikka "ammattilaisten" tekemiä olevinaan ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
2) LIEMI: Pelkkä suolavesi ei riitä mihinkään. Risottoon se maku tulee liemestä eikä lisukkeista. Liemi kannattaa valmistaa erillisessä kattilassa ja pitää lämpimänä ennen muiden vaiheiden aloittamista. Liemikuutioita kannattaa laittaa juuri sen verran, kuin pakkauksessa sanotaan, eli kuutio/500ml.
Miksi menet omaa neuvoasi vastaan sanomalla paljonko kuutioita laitetaan, kun osassa se on tuon 1/500ml vettä, toisissa 1/1L vettä. Kehoitat lukemaan pakkauksesta ja silti annat yleisohjeen oman mielesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto on mukavaa puuhaa, mutta ei se niin vakavaa ole, etenkään se, että joku toinen laittaa ruokaa eri tavalla.
Ei ruoanlaiton tarvitse NIIN vakavaa olla, mutta ehkäpä tämä pointti näissä vinoilevissa viesteissä on se, että jos pyydetään esim. risoton ohjetta, niin miksi siihen pitää tulla tunkemaan jotain 70-luvun pula-ajan riisi, mahepa, jauheliha -sössön ohjetta. Sillä sotkulla kun ei vain ole yhtään mitään tekemistä risoton kanssa.
Jos viineistä keskustellaan, niin tuletko sotkemaan keskustelun hölisemällä koskenkorvasta?
Et osaa googlea käyttää?