Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä pystytte jäämään kotiin vanhenpainrahakauden jälkeen? Miten kukaan voi selvitä 294, 28e kk-tuloilla?

Vierailija
04.07.2006 |

Olen aina kuvitellut, että hoidan lapseni 2-3 vuotiaaksi asti kotona. Nyt kun raskaus suunnitteilla, olen järkyttynyt! Vanhenpainrahakaudelta saan rahaa n. 1200e / kk ja sen jälkeen putoan tuolle vajaalle kolmellesadalle eurolle. Taitaa meidän lasta kutsua päivähoito jo varhain :(

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maksetaanko minulle silloin täysi päiväraha + kotihoidontuki + kuntalisä? Olin muutaman viikon työttömyyspäivärahalla ennen äitiysloman alkamista.

-23-

Vierailija
22/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laitettiin vain isompia hankintoja ja esim. matkoja jäihin hoitovapaan ajaksi ja alettiin vähän tarkemmin katsoa, mihin kulutetaan rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusmuille maksetaan tässä maassa. Meillä mies ansaitsee sen verran, ettei ole hoitolisään mahdollisuutta eikä kuntalisää ole paikkakunnalla, joten se on just toi 294 miinus verot. Kannattais siis " erota" , jotta voitais paremmin maksella asuntolainojamme + muuta elämistä, johon mieheni palkalla ei tosiaan ole mahdollista. >Eli " huonotuloiset"

pärjää paremmin, koska saavat kaikki maailman lusmutuet ja näin siis hoitelevat lapsiaan ja opettavat tukia huijaamaan!

Vierailija
24/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein keikkatöitä, mies hoiti lasta. Asutaan vuokralla, ei asuntolainaa niskassa. Kiristettiin kukkaronnyörejä jo raskausaikana sekä vanhempainlomalla. Kaikki turha shoppailu jäi. Mies pieni/keskituloinen. Vanhempamme tukivat omasta halustaan, pyytämättä taloudellisesti (ostamalla lasten vaatteita, tarvikkeita)

Vierailija
25/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ole mitenkään ylpeä " lusmuilustani" . Menisin mielelläni töihin jos semmoinen olisi. Opiskelut on tarkoitus aloittaa myös. Haluaisin vaan hoitaa lastani kotona edes vuoden ikäiseksi mielellään pidempään, mutta ei taida onnistua.

-23-

Vierailija
26/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran ette saa kotihoidon tuen hoitolisää, miehesi tienaa vähintään 3200 euroa. Kyllä sillä bruttosummalla kolmihenkinen perhe elää. Mä olen ainakin tuttavapiirissä havainnut, että nämä joilla on iso asuntolaina niskassa ja pihassa kaksi autoa, menevät suoraan vanhempainvapaalta töihin. Eli turha kadehtia, teillä on oma asunto. Me asutaan vuokralla, hoidetaan lapset kotona 3-vuotiaiksi.

T: 28

Vierailija
27/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs mun hoitorahaan sisältyy hoitotuki ja Helsinkilisä, n.600e. Kyl sitä on vaan pärjätty, ei turhia menoja.

Vierailija
28/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten eri juttu, onko se taloudellisesti ajatellen järkevää, mutta jos vain rahaa ajattelee, niin samalla voisi jättää lapset tekemättä :-/

Vierailija
29/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan tarkoitti lusmuilulla juuri noita " asumueroja" ja muita, ihan selkeitä huijauksia. On muuten varmaan kiva maksella takas jos kiinni jää!

Vierailija
30/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elellään miehen palkalla joka on käsittääkseni ns. normaalipalkka.

Hyvin on pärjätty. Ostimme omakotitalonkin minun kotona ollessa.

Vierailija
31/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisikaan paljon tuloja.

Vierailija
32/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vuokraan menee 1000e /kk, joten miehen tuloilla ( käteen 2000e/kk) ei makseta sitä+muuta elämistä. Pakko mennä töihin.

Meillä lyhennetään kolmion lainaa rutkasti vähemmän kuussa kun te maksatte vuokraa. Säästäisitte jos maksaisitte asuntolainaa.

Asun Helsingissä. Ei tosin keskustassa.

Vierailija
33/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotihoidontuki oli niin pieni, että meidän perhe ei olisi sillä elänyt. Mies, muuten hyvä, mutta huono raha-asioissa, ei olisi onnistunut pitämään omaa tiliään tarpeeksi plussalla että olisimme selvinneet.

Joten lähdin töihin heti äloman jälkeen. Päiväkoti ei ole ainoa vaihtoehto lapselle. Pienelle päinvastoin kodinomainen perhepäivähoito sopii hyvin. Monet kotiäidit kyytsäävät omille vanhemmilleen lapsensa hoitoon jopa kokonaisiksi viikonlopuiksi, joten miten se eroaa siitä, että vie muutamaksi tunniksi päivisin pph:lle? Jos ap tuntuu, että ette selviä kotihoidontuella, niin työelämään vain takaisin. Älä täältä näitä vakuutteluja " kyllä sitä jotenkin pärjää" usko. Eihän se näiden vakuuttelijoiden laskut eräänny ja mene karhuttavaksi, lainat jää lyhentämättä ja jääkaappi tyhjäksi.

Vierailija
34/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen piti mennä osa-aikaiseksi. Mahdotonta olisi muuten ollut. Pk-seudulla meille on halvempaa kk-menojen kannalta asua (ahtaasti) omistusasunnossa verrattuna muihin asumismuotoihin.

Osa-aikaisuus, osittainen hoitovapaa, työaikojen limittäminen tms. on hyvä ratkaisu lapsen kannalta, sillä alle 3-vuotiaalle päivän pituudella on iso merkitys.

Vierailija
35/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu tänne:) sillä olen jo mummo, jolla 4 lastenlasta, mutta sanonpa sanani kuitenkin.

Minulla 4 lasta jotka hoidin kotona, koskaan eivät olleet päiväkodissa, paitsi eskarissa kylläkin.

Eipä ollut mitään kotihoidon tukia olemassakaan, ainoastaan lapsilisät ja äititysloma-aikana minimi päiväraha. Hyvin tuli toimeen, kun osasi raha-asiansa hoitaa. Mies on DI, joten olihan hänellä kohtuulliset tulot.

Asuntolainat hoidettiin, vaihdettiin isompaan, kun perhe kasvoi. Autokin oli ja aina oli laskut maksettu.

Olen seurannut lasteni elämää läheltä, yhdellä tyttäristäni on 3 lasta ja hänkin hoitaa heidät kotona, tosin asuu espoossa, jossa " hyvät" kotihoidontuet moneen muuhun kuntaan verattuna.

Nykypolven rahankäyttö on ihan " toisesta maailmasta" kuin 70-luvulla.

Ostetaan mitä halutaan, käydään ulkona syömässä jne.

Siispä summa summarum, suunnitelkaa rahankäyttönne, ei ne suuret tulot vaan pienet menot;))

Kyllä lapset voi kotona hoitaa, kun ei ota velkaa yli maksukyvyn ja LASKEE mihin rahat riittävät!

Vierailija
36/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-eräs, joka oli 6 v. kotona, työpaikka odottamassa, ei kyytsännyt lapsia viikonlopuiksi mummolaan-

Vierailija:

Minusta kotihoidontuki oli niin pieni, että meidän perhe ei olisi sillä elänyt. Mies, muuten hyvä, mutta huono raha-asioissa, ei olisi onnistunut pitämään omaa tiliään tarpeeksi plussalla että olisimme selvinneet.

Joten lähdin töihin heti äloman jälkeen. Päiväkoti ei ole ainoa vaihtoehto lapselle. Pienelle päinvastoin kodinomainen perhepäivähoito sopii hyvin. Monet kotiäidit kyytsäävät omille vanhemmilleen lapsensa hoitoon jopa kokonaisiksi viikonlopuiksi, joten miten se eroaa siitä, että vie muutamaksi tunniksi päivisin pph:lle? Jos ap tuntuu, että ette selviä kotihoidontuella, niin työelämään vain takaisin. Älä täältä näitä vakuutteluja " kyllä sitä jotenkin pärjää" usko. Eihän se näiden vakuuttelijoiden laskut eräänny ja mene karhuttavaksi, lainat jää lyhentämättä ja jääkaappi tyhjäksi.

Vierailija
37/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitettävästi ja tällä hetkellä 3 autoa pihassa, mies on ihan normaalissa työssä, ei mikään suuri palkka, esikoisen kanssa olin 2 vuotta kotona ja hyvin pärjättiin, kuopuksen kanssa jäin myös hoitovapaalle, mutta teen nyt samalla töitä....rahallisesti pärjättäisiin kyllä vaikka olisin pelkästään kotona, hiukan tietysti pitäis miettiä, että miten sitä rahaa käyttää!!

Vierailija
38/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vuosikymmeniä sitten. Erityisesti isoissa kaupungeissa. Elintaso on noussut, mutta tutkimusten mukaan suurimman osan nielaisee asuminen. Toisilla asumisen taso ei vastaa omaa tulotasoa, mutta vaatimattomastikin asuva voi joutua palaamaan töihin pakosta.

Kultaisella 70-luvulla moni joutui viemään lapsensa hyvin aikaisin hoitoon verrattuna nykyiseen systeemiin. Hyvätuloisilla ei ollut oikeutta kunnalliseen päivähoitoon, mikä lisäsi naapuriavun ja kotiin maksettujen hoitajien määrää. Moni äiti palasi töihin silloinkin taloudellisista syistä.

Jos jotain ihmettelen niin isojen lukaalien ostajia tai rakentajia, jotka sitten marisevat huonoista tuista ja siitä, ettei olekaan varaa jäädä lasten kanssa kotiin. Kaikkea ei voi saada yhtäaikaa ellei ole rikas tai onnekas. Muuten en ihmettele lainkaan, että yhden ihmisen palkalla ei aina elätetä perhettä. Kaikki kun eivät revi edes kohtuullista palkkaa työstään. Ja mitä kaikkea pakollista voi olla menopuolella. Esim. sairaan perheenjäsenen kulut voivat olla vuosittain huikeat.

Vierailija
39/39 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten olisi talous vedety kyllä aivan tiukalle eikä yhtään mihinkään ylimääräiseen olisi varaa vaan joku 100e yllättävä meno kaataisi koko systeemin.

en jaksaisi enkä varmaan edes pystyisi elämään niin tiukilla, siksipä käyn silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin keikalla. hoitajalle löytyy helposti töitä ja esim. yhdestä viikonlopusta saan käteen reilut 200e mikä on meidän tilanteessamme iso raha. tiukilla ollaan silti ja joudutaan tinkimään kaikesta ei-välttämättömästä mutta näin tämä homma toimii kuitenkin jollain lailla ja taloudellinen tilanne on siedettävä.