Yle ainakin 4000 yläkouluikäistä putoaa koulusta
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Oppilaanohjaajia pitäisi lisätä reippaasti lisää ja näiden pitäisi tehdä sitä työtä, mitä heidän pitäisi oikeasti tehdä: perehtyä oppilaan vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin, tutustuttaa sopiviin kouluihin ja ammatteihin ja ennen muuta ystävällisesti mutta sinnikkäästi huohottaa oppilaan niskaan kaikissa tapuksissa. Näin ei pudotuksia pääsisi tapahtumaan.
Nykykoulun oppilashuolto vääntyy vaikka miksi, mutta silti koulut jää liian usein kesken. Opo ei voi auttaa, jos nuori ei ilmaannu kouluun paikan päälle. Se suurin työ tulisi tehdä kotona.
Koulu ei kiinnosta eli vika on koulussa ja sen kiinnostavuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei kiinnosta eli vika on koulussa ja sen kiinnostavuudessa.
Koulun on vaikea kilpailla pillun, pallon, pullon ja pleikan kanssa.
Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei kiinnosta eli vika on koulussa ja sen kiinnostavuudessa.
Koulun on vaikea kilpailla pillun, pallon, pullon ja pleikan kanssa.
Mikä pallo?
Muistan nämä tyypit jo 80-luvulta ja olin vain tyytyväinen aina, kun heitä ei näkynyt. Tunneilla oppikin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei kiinnosta eli vika on koulussa ja sen kiinnostavuudessa.
Koulun on vaikea kilpailla pillun, pallon, pullon ja pleikan kanssa.
Mikä pallo?
Pahoittelen anakronismia, ei kuulu enää nykyaikaan.
Vanhemmat ovat liian lepsuja. Näin käy kun antaa kännykän kasvattaa lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuorisolla ole mitään väliä, pääasia ettei ylipainoinen koko ikänsä röökiä vetänyt vanhus kuole.
Röökin poltto tai vanhuus ei alenna ihmisarvoa. Nyt on kyse kuolemasta. Kyllä ne nuoret vielä oppii. Vastuuta vaan on nyt annettu liikaa vanhemmille ja ilmeisesti vanhemmat eivät osaa nyt kasvattaakaan lapsia enää.
Vierailija kirjoitti:
Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.
Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.
Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.
No mutta kun tämä on totta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.
Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.
No mutta kun tämä on totta.
-eri
Mihin perustat väitteesi? Oma tyttäreni (lukihäiriö ja ADD) on erityisluokalla. Tunnen jokaisen ko. luokan perheen henkilökohtaisesti, ja kaikki ovat aivan tavallisia työssäkäyviä perheitä. Että jos tavallinen perhe on huono perhe, millainen mahtaa sitten olla se hyvä perhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei kiinnosta eli vika on koulussa ja sen kiinnostavuudessa.
Koulun on vaikea kilpailla pillun, pallon, pullon ja pleikan kanssa.
Mikä pallo?
Näinpä, eli nykyään tuntuu harrastavilla nuorilla olevan myönteisempi asenne kouluun ja moni urheilijoista menestyy koulussa hyvin. Eli pallo ei kuulu tuohon listaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.
Huonoista perheistä tulee huonoja lapsia, hyvistä perheistä hyviä.
Sinä vaikutat yksinkertaiselta niin tulet tuolla logiikalla yksinkertaisesta perheestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.
Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.
No mutta kun tämä on totta.
-eri
Mihin perustat väitteesi? Oma tyttäreni (lukihäiriö ja ADD) on erityisluokalla. Tunnen jokaisen ko. luokan perheen henkilökohtaisesti, ja kaikki ovat aivan tavallisia työssäkäyviä perheitä. Että jos tavallinen perhe on huono perhe, millainen mahtaa sitten olla se hyvä perhe?
Ovat USEIN huonoista perheistä. Kukaan ei sanonut että aina. Näkeehän tuon jo päiväkodissa että huono-osaisten lapsilla on orastavia ongelmia useammin kuin muilla. Tähän perustan sen väitteen, työskentelin useita vuosia päiväkodissa.
No eihän tuo ole kuin 4000/560 000 peruskoululaista. Paljon pienempi kuin koronaan kuolemisen riski. Ei tehdä tästä nyt mitään spektaakkelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.
Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.
No mutta kun tämä on totta.
-eri
Mihin perustat väitteesi? Oma tyttäreni (lukihäiriö ja ADD) on erityisluokalla. Tunnen jokaisen ko. luokan perheen henkilökohtaisesti, ja kaikki ovat aivan tavallisia työssäkäyviä perheitä. Että jos tavallinen perhe on huono perhe, millainen mahtaa sitten olla se hyvä perhe?
Ovat USEIN huonoista perheistä. Kukaan ei sanonut että aina. Näkeehän tuon jo päiväkodissa että huono-osaisten lapsilla on orastavia ongelmia useammin kuin muilla. Tähän perustan sen väitteen, työskentelin useita vuosia päiväkodissa.
Saattaa päiväkodin tädille tulla yllätyksenä fakta, että mm. ADD ei ole ympäristöstä johtuva vaan geneettinen sairaus. Monet lukihäiriöidenkin variaatiot ovat perinnöllisiä. Kasvatusympäristöllä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
t. Neuropsykiatrinen hoitaja, joka työskentelee ko. alueen kanssa päivittäin.
Olen 30v nainen. Olen hämmästynyt ettei 15-20 vuodessa ole mikään muuttunut. Särkee sydäntä!
Mun syrjäytyminen alkoi siitä kun luokassa oli vain varakkaita, urheilullisia perheitä. Minä olin tavallisesta perheestä. Nämä rikkaat vanhemmat olivat jotenkin ominut luokan ja opettajat. Ei ollut tilaa hengittää eikä olla. Päivittäin kiusattiin. Oli selvää että minä ja pari muut emme olleet tervetulleita luokkaan.
Yläasteella alkoi sitten alamäki.
Mä syytän tästä vanhemmat sekä opettajat. Ei ne mitään enkeleitä ole.
Lisään vielä. Se on todella kova trauma se että olet noin epähaluttu. Ei koulu saisi olla mikään seurapiirien ja kilpailun laitos vaan oppimista ja kasvamista varten.
Oppilaanohjaajia pitäisi lisätä reippaasti lisää ja näiden pitäisi tehdä sitä työtä, mitä heidän pitäisi oikeasti tehdä: perehtyä oppilaan vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin, tutustuttaa sopiviin kouluihin ja ammatteihin ja ennen muuta ystävällisesti mutta sinnikkäästi huohottaa oppilaan niskaan kaikissa tapuksissa. Näin ei pudotuksia pääsisi tapahtumaan.