Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle ainakin 4000 yläkouluikäistä putoaa koulusta

Vierailija
11.05.2020 |

Valtava määrä ei saa edes peruskoulua käytyä.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/140 on siis pudokkaiden määrä. Ei kuulosta paljolta.

Ongelma on, että kaikki yli kehitysvammarajan olevat kuvitellaan olevan samanvertaisia kyvyiltään.

Sitten on asennevammaiset auktoriteettivastaiset nuoret kapinalliset.

Eräs serkkuni ei ottanut päättötodistusta peruskoulusta ihan silkkaa uhmakkuuttaan, mutta varastomiehenä on itsensä elättänyt.

Nyt vaadittaisiin peruskoulu ja logistiikka-alan tutkinto....

Vierailija
22/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat liian lepsuja. Näin käy kun antaa kännykän kasvattaa lapsen. 

Entä silloin kun ei ollut kännyköitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajat ja oppilaanohjaajat tekisivät työnsä, ei ongelmaa olisi. Ikävä kyllä tässä maassa aniharva panostaa työhönsä yhtään, varsinkaan julkisella sektorilla.

Vierailija
24/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.

Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.

No mutta kun tämä on totta. 

-eri

Mihin perustat väitteesi? Oma tyttäreni (lukihäiriö ja ADD) on erityisluokalla. Tunnen jokaisen ko. luokan perheen henkilökohtaisesti, ja kaikki ovat aivan tavallisia työssäkäyviä perheitä. Että jos tavallinen perhe on huono perhe, millainen mahtaa sitten olla se hyvä perhe?

Ovat USEIN huonoista perheistä. Kukaan ei sanonut että aina. Näkeehän tuon jo päiväkodissa että huono-osaisten lapsilla on orastavia ongelmia useammin kuin muilla. Tähän perustan sen väitteen, työskentelin useita vuosia päiväkodissa.

Saattaa päiväkodin tädille tulla yllätyksenä fakta, että mm. ADD ei ole ympäristöstä johtuva vaan geneettinen sairaus. Monet lukihäiriöidenkin variaatiot ovat perinnöllisiä. Kasvatusympäristöllä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

t. Neuropsykiatrinen hoitaja, joka työskentelee ko. alueen kanssa päivittäin.

En ole päiväkodin täti, olen terveystieteiden maisteri joka on aikanaan työskennellyt päiväkodissa. Saattaa hoitsulle tulla yllätyksenä että nyt keskusteltiin oppimisvaikeuksista yleisesti eikä ADD:stä. Itselläsi ilmeisesti on tämä sairaus kun et osaa poimia tekstistä sen sanomaa vaan tartut yksittäisiin sanoihin?

Vierailija
25/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat liian lepsuja. Näin käy kun antaa kännykän kasvattaa lapsen. 

Näitä oli jo ennen kännyköitä. Kuka heidät kasvatti kun ei edes se kännykkä?

Vierailija
26/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä kouluja on käydä kun töitä ei kuitenkaan ole ja jos satunnaisesti onkin, kenkää voi tulla milloin vaan? Jos itse olisin vielä nuori, en varmasti edes yrittäisi koulunkäyntiä vaan hakeutuisin suoraan tuille. Lisäksi kelan leivissä ei tarvitse kestää jatkuvaa työpaikkakiusaamista.

Vierailija
27/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityiskoulut pitäisi saada takaisin. Näillä on usein oppimisvaikeuksia ja tulevat huonoista perheistä. Sisäoppilaitokset myös takaisin.

Aika räikeä väite yleistää, että oppimisvaikeuksia omaavat lapset ovat usein huonoista perheistä. Melkoinen rimanalitus oli tämä kommentti.

-eri

Mihin perustat väitteesi? Oma tyttäreni (lukihäiriö ja ADD) on erityisluokalla. Tunnen jokaisen ko. luokan perheen henkilökohtaisesti, ja kaikki ovat aivan tavallisia työssäkäyviä perheitä. Että jos tavallinen perhe on huono perhe, millainen mahtaa sitten olla se hyvä perhe?

Mun lapsella on myös nuo.

Vaadittiin ja saatiin neuropsykologista kuntoutusta. Sitä saa vain suppea-alaisiin ongelmiin. Jos oliis ollut laaja-alainen oppimishäiriö, ei olisi päässyt. (siis äo liian matala. Se tutkittiin ennen kuntoutuksen aloittamista)

Autoin myös paljon peruskoulussa kaikissa aineissa danam aikaan kun sai kuntoutusta.

Nyt lapsemme on lukiossa. Siellä en auta, kun ei enää apua kaipaa.

Vierailija
28/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuorisolla ole mitään väliä, pääasia ettei ylipainoinen koko ikänsä röökiä vetänyt vanhus kuole.

Röökin poltto tai vanhuus ei alenna ihmisarvoa. Nyt on kyse kuolemasta. Kyllä ne nuoret vielä oppii. Vastuuta vaan on nyt annettu liikaa vanhemmille ja ilmeisesti vanhemmat eivät osaa nyt kasvattaakaan lapsia enää.

Ei kai vanhemmat osaa kasvattaa kun vanhemmille on toitotettu että ainoa oikea kasvatus tapahtuu ammattilaisten toimesta päiväkodeissa ja kouluissa. Nämä ammattilaiset myös opettavat lapsille sen että täytyy heti kertoa jos vanhemmat edes pikkaisen kurittaa lastaan=käskee huoneeseensa tai uhkailee jopa arestilla ja että kaikki lapsen kiinnipitäminen on pahoinpitelyä sekä äänen korottaminen on henkistä väkivaltaa. Vanhemmille jää sanoittaminen ja lässyttäminen vaihtoehdoiksi ja kuinka moni lapsi kunnioittaa vanhempaa joka vain lässyttää tunteista?

Vierailija
29/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä kouluja on käydä kun töitä ei kuitenkaan ole ja jos satunnaisesti onkin, kenkää voi tulla milloin vaan? Jos itse olisin vielä nuori, en varmasti edes yrittäisi koulunkäyntiä vaan hakeutuisin suoraan tuille. Lisäksi kelan leivissä ei tarvitse kestää jatkuvaa työpaikkakiusaamista.

Latistava ja vaarallinen asenne. Nuori jää hyvin osattomaksi yhteiskunnassa, jos asenne on tuo vanhemmilla.

Lisäksi kelan tuilla joutuu nolla palkalla p-duuneihin ja kyykytettäväksi.

Vierailija
30/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä oppimisvaikeus ei pudota. Sitten tippuu kun on kouluvastainen, eikä suostu/halua oppia mitään tai edes tulla kouluun. Näiden koulu on yleensä sitä, että ope lopulta sanalee vieressä mitä pitää kirjoittaa paperiin että saa lukukauden taas suoritettua. Tai sitten toinen vaihtoehto on kouluahdistunut, joka ei siksi pysty tekemään mitään, eikä tulemaan kouluun.

Kumpikaan "laji" ei oikein ole enää yläkoulun keinoin parannettavissa. Jotain olisi pitänyt tehdä toisin jo aikaisemmin. Itse olisin sitä mieltä, että alakoulussa pitäisi jättää herkemmin luokalle. Ei ole kenenkään etu, että mitään osaamattomat pääsevät aina vaan seuraavalle luokalle.

Vierailija
31/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30v nainen. Olen hämmästynyt ettei 15-20 vuodessa ole mikään muuttunut. Särkee sydäntä!

Mun syrjäytyminen alkoi siitä kun luokassa oli vain varakkaita, urheilullisia perheitä. Minä olin tavallisesta perheestä. Nämä rikkaat vanhemmat olivat jotenkin ominut luokan ja opettajat. Ei ollut tilaa hengittää eikä olla. Päivittäin kiusattiin. Oli selvää että minä ja pari muut emme olleet tervetulleita luokkaan.

Yläasteella alkoi sitten alamäki.

Mä syytän tästä vanhemmat sekä opettajat. Ei ne mitään enkeleitä ole.

Mun äiti on duunariperheestä. Sisällissota vaikutti opettajien asenteeseen kiivaiden taistelujen Tampereella vielä 30 ja 40 - luvulla äitini oppikouluvuosina.

Opettajat suorastaan hyljeksivät niitä harvoja työläiset lapsia oppikoulussa. Antoivat huonoja numeroita. Koittivat lannistaa. Yliopistot kuuluivat heidän mielestään vain paremmalle väelle.

Onneksi lukiossa lopettivat hyljeksinnän. Sinne menneet kun sitten olivat jo niin pitkällä, että jatkoivat todennäköisesti yliopistoon.

Sitten pyrki kauppakorkeaan. Ne olivat ainakin osin yksityisiä. Vaadittiin suosituksia. Ei sellaisia ollut työläistytöllä. Tutustui isääni (8v vanhempi) , joka oli toisenlaisesta suvusta ja itselläänkin jo akateemisen uran erinomainen alku. Suositukset äidille isältäni ja äiti pääsi heti kauppakorkeaan.

Aivan kohtuutonta. Vastustakaa nyt uudelleen esille tulleita suosituskirjwitä yliopisto - opintoihin. Käytännössä se olisi samanlaista suhde peliä.

Vierailija
32/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ovat USEIN huonoista perheistä. Kukaan ei sanonut että aina. Näkeehän tuon jo päiväkodissa että huono-osaisten lapsilla on orastavia ongelmia useammin kuin muilla. Tähän perustan sen väitteen, työskentelin useita vuosia päiväkodissa.

Saattaa päiväkodin tädille tulla yllätyksenä fakta, että mm. ADD ei ole ympäristöstä johtuva vaan geneettinen sairaus. Monet lukihäiriöidenkin variaatiot ovat perinnöllisiä. Kasvatusympäristöllä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

t. Neuropsykiatrinen hoitaja, joka työskentelee ko. alueen kanssa päivittäin.

Joo mutta vitsi lieneekin siinä, että vähäjärkisemmän lapsen vanhemmat ovat myös usein vähäjärkisiä. Siksi niistä huonoista perheistä tule usein huonoja lapsia. Tiedän kyllä useita hyvienkin perheiden huonoja lapsia. Ehkä ne on ne nykyajan ympäristömyrkyt, tai sitten ne nykyajan vanhemmille markkinoidut kasvatusmenetelmät, jotka eivät varmaan kirjainyhdistelmiä aiheuta, mutta itsekästä kusipäivyyttä kyllä.

Vierailija
33/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Syrjäytyneen näköalattomuus, jota vieritetään vielä lapsillekin varmistaen, että hekin syrjäytyvät mahdollisimman tehokkaasti.  Tiedätkö mitä? Minulla on töitä ja opetan lapsenikin uskomaan, että kouluttautumalla hyvin saa aina töitä ja menestyy. Näin ne vauraat suvut menestyy. 

Vierailija
34/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu ei kiinnosta eli vika on koulussa ja sen kiinnostavuudessa. 

Koulun on vaikea kilpailla pillun, pallon, pullon ja pleikan kanssa.

Ne eivät sulje mitenkään koulua pois eivätkä ole kilpailuna verrattavia asioita. Koulun kiinnostavuus riippuu pelkästään koulun kiinnostavuudesta ei tekosyistä. 

Vierailija
35/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Syrjäytyneen näköalattomuus, jota vieritetään vielä lapsillekin varmistaen, että hekin syrjäytyvät mahdollisimman tehokkaasti.  Tiedätkö mitä? Minulla on töitä ja opetan lapsenikin uskomaan, että kouluttautumalla hyvin saa aina töitä ja menestyy. Näin ne vauraat suvut menestyy. 

Mun suku on erittäin menestynyt. Itse olen akateeminen työtön.

Vierailija
36/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latistava ja vaarallinen asenne. Nuori jää hyvin osattomaksi yhteiskunnassa, jos asenne on tuo vanhemmilla.

Lisäksi kelan tuilla joutuu nolla palkalla p-duuneihin ja kyykytettäväksi.

Osan on pakko jäädä osattomaksi joka tapauksessa. Isompi ongelmahan se on niille, jotka ovat hirveästi yrittäneet ja pyrkineet, ja pettyneet.

Vierailija
37/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne eivät sulje mitenkään koulua pois eivätkä ole kilpailuna verrattavia asioita. Koulun kiinnostavuus riippuu pelkästään koulun kiinnostavuudesta ei tekosyistä. 

Ei koulun tarvitse olla kiinnostava. Se pitää nähdä arvokkaana oikeutena oppia, jotta pärjää maailmassa.

Ei työnkään tarvitse olla kiinnostava. Pääasia, että sitä pystyy tekemään ja siitä tulee palkka.

Mun isä oli lähes koko akateemisen uransa huippupaikalla, jonka tehtävät häntä eivät kiinnostaneet, mutta teki työnsä silti huolellisesti.

Hienoa, jos löytää kiinnostavan työpaikan. Mulle kelpaa paikka, johon pystyn ja josta tulee kunnon palkka.

Vierailija
38/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen vauraasta suvusta ja omaisuutta on onneksi paljon keskivertoa enemmän. Ilman perintöjä olisin varmasti syrjäytynyt, koska akateemisesta koulutuksesta huolimatta ansiot on aina olleet sen verran olemattomat, ettei niillä ikinä olisi pystynyt esim. asuntoa hankkimaan. Pahimpia vanhempia ovat mielestäni valehtelijat, jotka saavat lapsensa uskomaan mahdottomia. Sitten tulee masennusta ja kärsimystä kun elämä näyttää todellisen luonteensa. Ei kukaan aikuinen joulupukkiinkaan usko.

Vierailija
39/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulun tarvitse olla kiinnostava. Se pitää nähdä arvokkaana oikeutena oppia, jotta pärjää maailmassa.

Ei työnkään tarvitse olla kiinnostava. Pääasia, että sitä pystyy tekemään ja siitä tulee palkka.

Mun isä oli lähes koko akateemisen uransa huippupaikalla, jonka tehtävät häntä eivät kiinnostaneet, mutta teki työnsä silti huolellisesti.

Hienoa, jos löytää kiinnostavan työpaikan. Mulle kelpaa paikka, johon pystyn ja josta tulee kunnon palkka.

Ketään ei kiinnosta mitä mieltä sinä olet! Elämäsi näyttää perustuvan johonkin kärsimykseen muutenkin(tai ainakin niin esität muille, tod näk kusetat ja viaatu muita ihmisiä). Ihmiset itse määrittelevät mitä haluavat ja kaikki muut kuin sinä haluavat oppia kiinnostuen asioista ja koulutuksesta eikä pakolla ja vihaten. Sinulle voi kelvata mikä vaan paska mutta pääsääntöisesti ihminen kaipaa muuta kuin paskaa päälleen. 

Vierailija
40/81 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne hyvän perheen tapaukset ei tarvitse sitä opoa niin paljoa, kun perhe tukee ja etsii mahdollisuuksia ammattiin… he hyvän perheen tenavat eivät toivottavasti myöskään tunnilla sabotoi kaikkien muiden oikeutta oppimisrauhaan.