Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka pitää vähän viileämmästä/sopivan lämpimästä kesästä?

ViileääKesää
10.05.2020 |

En ole ikinä pitänyt helteestä tai kuumasta kesästä. Pidän sellaisesta kesästä, että ulkona pärjää ilman takkia ja voi olla ns. sisävaatteilla ulkona. Tuntuisi kuin olisi sisätiloissa. Ja parasta on se, että kesäyöllä saa nukuttua. Yleensä en pidä sateesta mutta kesäisin sade rauhoittaa ja tuntuu raikkaalta.

Onko muita? Ja jos pidätkin helteestä tai oikein lämpimästä kesästä, saa kertoa toki että miksi. Ja asiallisia vastauksia kiitos!

Kommentit (188)

Vierailija
121/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään sellaisesta 20-25 lämpötiloista, joskus öisin voi vähän sataa. Helteistä en pidä. Valoisuus on ihanaa ja mun nukkuminen ei häiriinny siitä. Sellainen keli että pärjää ilman päällysvaatteita ja aurinkoinen.

Vierailija
122/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-21 astetta on hyvä, sen yli kun mennään niin alkaa pikkuhiljaa tuntua tukalammalta ja tukalammalta. 30-asteessa ei oo enää yhtään kivaa, tuntuu hitaalta kuolemalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Couperosa naamassani loistaa jos tulee samanlainen hellekesä kuin edellinen kesä oli.

Vierailija
124/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin mieluiten +22-35 astetta päivisin kesällä, kestoltaan viisi kuukautta, vaihtelevasti päivittäin. Lämpö rentouttaa, siksi varmaan toivon noinkin korkeita lämpötiloja, sekä tuntuu muuten mukavalle. Kesässä ainakin inhoan sitä, jos joutuu kokemaan kylmän tunnetta t-paita päällä ulkona. Ilmastollisesti olen väärässä maassa, joku Kenian ilmasto olisi mulle paras, sillä päivän keskimääräinen ylin on mm. Nairobissa alimmillaan +22 astetta heinäkuussa, korkeimminllaan se on +27 helmikuussa. Sen sijaan esim. Bagdadissa Irakissa on +44 astetta elokuussa keskimäärin päivän ylin, joka on oikeasti kuumaa.

Vierailija
125/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kylmää vähintään n. 300 päivää vuodessa. En ymmärrä että miksi ne harvat viikot kun edes teoriassa voisi olla lämmintä, pitäisi myöskin olla kylmää. Ei se ns. lämmin kesä Suomessa voi missään olosuhteissa kestää muutamaa viikkoa pidempään. Sittenkin saa taas seuraavat 50 viikkoa olla kylmässä.

Vierailija
126/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole muistikuvaa, että viime kesänä olis ollut hellettä, ei ainakaan enempää kuin normaalina kesänä. Muutama ihan lämmin päivä oli.

Toivoisin, että olis tarpeeksi lämpöisiä päiviä, että tarkenisi uida järvessä.

Mun toive päivälämpötilalle on +25+30. Yöllä olis ok +21. Vähintään +25 pitää olla että tarkenee varjossa kesämekossa.

+35 on liikaa vaellusretkille. +45 asvaltti polttaa vaikka olis kengät jalassa ja aurinkoinen +45 on jo kuin olis saunassa.

Juu, en asu kerrostalossa.

Vierailija
127/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsoo esimerkiksi viime kesänä tälläkin palstalla näkynyttä vinkumista, niin ilmeisesti aika iso osa tykkää viileästä kesästä. Tai ainakin vinkujat ovat kovaäänisiä.

Vinkujille luulisi riittävän kun on kylmää vähintään 9 kuukautta vuodesta.

Vierailija
128/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varmaan samanlainen, kuin ap. Muistatte varmaan kesän 2018? Aivan järkyttävän kuuma, töissä oli 28 astetta parhaimmillaan, mulla ei kesälomaa lainkaan... Kotona pystyi jotenkin elämään, kun ilmalämpöpumppu jäähdytti. Karseeta, en haluaisi kokoa enää koakaan! En käy ikinä kesällä etelässä, joskus nuorena erehdyin menemään ja oli enempi kärsimystä. Mutta kaikesta huolimatta rakastan kesää ja aurinkoakin, paras ilma ikinä on jotain +20-22 astetta ja puolipilvistä:-)

Vierailija
129/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, en todellakaan tykkää helteestä. Mulla on kaiken lisäksi eräs lääkitys, joka sekoittaa kehon lämmönsäätelyä ja järjetön hiki nousee ihan pienestäkin fyysisestä ponnistelusta. Yhtä tuskaa ne viime- ja edelliskesän hellejaksot.

Vierailija
130/188 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään enemmän viileästä kesästä. Kaksi viimeistä hellekesää (2018 ja 2019) ovat olleet kamalia. Kesä 2018 oli todella tuskallinen, helteet alkoivat jo toukokuussa ja muutaman päivän katkoksia lukuunottamatta kestivät elokuulle asti. Viime kesä 2019 oli helpompi mutta hellettä piisasi silloinkin yllin kyllin. Ensimmäiset hellepäivät olivat jo toukokuussa ja varsinainen helleaalto alkoi kesäkuussa ja kesti pari kolme viikkoa. Heinäkuun alkupuoli oli viileä ja sateinen mutta sitten helteet iskivät jälleen uudellen ja kestivät elokuulle asti. Asunnossa lämpötila oli 30 asteen tuntumassa kesän mittaan useita monen päivän jaksoja ja siitä tietää että hellettä on ollut pitkään koska paksut varaavat kiviseinät eivät ihan muutamassa päivässä lämpene.

Minusta selllainen kuin 2017 viileä ja sateinen kesä olisi kaikkein paras mutta ei haittaa vaikka muutama hellepäiväkin olisi sadepäivien välissä. Sopiva lämpötila on +15 ja +25 asteen välillä.

Missä päin asut? Ei kyllä mitään mielikuvaa kolmen viikon helleputkesta. Mielestäni oli ihan tavallinen kesä, toki hellepäiviä joitain perätysten mutta ei mitään pitkää viikkojen putkea.

Vierailija
131/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-22 astetta on kiva sää

Vierailija
132/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helleyöt ovat pahimpia. Valoisuuden takia kesäisin on muutenkin hankalampi nukkua. Minäkin tykkään sopivan lämpimästä kesästä, että ulkona pärjää ilman takkia.

Samoin ja tykkään, kun saa istua aamuauringossa parvekkeella aamutakki päällä aamukahvilla.

Vierailija
133/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 tai yli on mun juttu.

Kivut helpottaa joten pystyn vihdoin nukkumaan yli 2h. Voi olla ihanissa mekoissa paljain säärin. Kasvit tykkää ja jasvimaa tuottaa satoa. Voi istua ulkona myös illalla tai aamulla ilman toppatakkia. Voi uida ja ottaa aurinkoa. Voi tehdä pihahommia sortseissa ja topissa.

Asumme meren rannalla joten täällä tuulee ikävästi aina:(

Vierailija
134/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ihannesää olisi 22-25 C, vieno tuulenvire, satunnaisia poutapilviä. Välillä mahtava, ärjyvä ukkonen, oikein sellainen raju ja kunnolla salamoiva! Sitten taas lempeä 24 C.

Vierailija
135/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taatusti, hellehullut ovat vain äänekkäimpiä.

Vierailija
136/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Terveyssyistä kestän erittäin huonosti hellettä. Helteiset kesät tarkoittavat kipuja, unettomuutta ja sairaalareissuja.

Vierailija
137/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki suomalaiset tykkää kylmästä kesästä. Ainakin silloin hellekesänä pari vuotta sitten kaikki kollegat vain valitti. Ja viime vuonna oli niin ihanaa kun lämpöasteita oli 18.

Itse nautin helteestä. Kesäisin saisi aina olla se +25C päivällä. Välillä voisi toki sataakin, ettei luonto kuivu. Mutta silti saisi minun puolesta olla vaikka 3kk putkeen pelkkää hellettä kesäisin. Kylmää ja kurjaa keliä on kuitenkin 9kk vuodesta.

Vierailija
138/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan normaalia tykätä hieman viileämmästä kun on paljon ylipainoa.

Sillon voi ehkä kävellä hikoilematta muutaman metrin.

Liikaa yksinkertaistusta. Monet hoikat eivät voi sietää hellettä ja toisinpäin. Itse olen hoikka, mutta kuumat kesät pahentavat migreeniäni, joten pidän viileämmästä säästä.

Vierailija
139/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään uida luonnonvesissä ja tarvitaan hellettä että ne lämpenevät. Kun vedet ovat uintilämpimät uin säällä kuin säällä. Pyöräilen kesäisin pitkiä matkoja ja on tietenkin mukavampi ettei ole ihan porottava helle ettei pala ja hikoile. Samoin mustikoiden poimiminen on mukavampaa vähän viileällä ja tuulisella säällä, kun hyttyset eivät ole niin innokkaina.

Eli yhteenvetona, en kaipaa jatkuvaa hellettä. Kunhan ei sada koko kesää niin olen tyytyväinen.

Vierailija
140/188 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään enemmän viileästä kesästä. Kaksi viimeistä hellekesää (2018 ja 2019) ovat olleet kamalia. Kesä 2018 oli todella tuskallinen, helteet alkoivat jo toukokuussa ja muutaman päivän katkoksia lukuunottamatta kestivät elokuulle asti. Viime kesä 2019 oli helpompi mutta hellettä piisasi silloinkin yllin kyllin. Ensimmäiset hellepäivät olivat jo toukokuussa ja varsinainen helleaalto alkoi kesäkuussa ja kesti pari kolme viikkoa. Heinäkuun alkupuoli oli viileä ja sateinen mutta sitten helteet iskivät jälleen uudellen ja kestivät elokuulle asti. Asunnossa lämpötila oli 30 asteen tuntumassa kesän mittaan useita monen päivän jaksoja ja siitä tietää että hellettä on ollut pitkään koska paksut varaavat kiviseinät eivät ihan muutamassa päivässä lämpene.

Minusta selllainen kuin 2017 viileä ja sateinen kesä olisi kaikkein paras mutta ei haittaa vaikka muutama hellepäiväkin olisi sadepäivien välissä. Sopiva lämpötila on +15 ja +25 asteen välillä.

Missä päin asut? Ei kyllä mitään mielikuvaa kolmen viikon helleputkesta. Mielestäni oli ihan tavallinen kesä, toki hellepäiviä joitain perätysten mutta ei mitään pitkää viikkojen putkea.

Niin se muisti on petollinen, kesä 2018 oli pitkään hyvin helteinen.

Kesän (touko-elokuu) suurimmat havaintoasemakohtaiset hellepäivien kokonaislukumäärät v. 1959 lähtien

Havaintopaikka vuosi kpl

KOUVOLA UTTI LENTOPORTINTIE 2010 48

LAHTI LAUNE 2010 47

HEINOLA ASEMANTAUS 2018 46

PUUMALA KIRKONKYLÄ 2010 46

HEINOLA ASEMANTAUS 2010 45

LAHTI LAUNE 2018 44

MIKKELI LENTOASEMA 2018 44

KOUVOLA UTTI LENTOPORTINTIE 2014 43

KOUVOLA UTTI LENTOPORTINTIE 2018 42

LAPPEENRANTA KONNUNSUO 2018 42

KOUVOLA ANJALA 2014 42