Kakkuresepteissä liian suuret rasvamäärät- herkullista saa vähemmälläkin!
https://www.valio.fi/reseptit/suklaakakku/?vahvista-kommentti=1990152f-…
Teimme tuon kakun käyttämällä 50g margariinia, ei yhtään tuorejuustoa ja vain 12 palaa taloussuklaata. Tuli tosi herkullinen kakku. 3/4 suomalaisista on ylipainoisia, joten kaloreita olisi syytä miettiä myös äitienpäivänä. Suomalaisille yritetään pakkosyöttää voivuoret.
Kommentit (69)
Tärkeämpää kuin se mitä syö juhlina, on se mitä syödään ympäri vuoden.
Mun lempparisuklaakakku on yhteishyvän suussa sulava suklaakakku. Kauhea kaloripommi. Mutta tuota leivon vain juhliin. Vuoden sisällä sius yksiin ripoijuhliin ja yksille 18-vuotispäiville.
Tänään leivon perinteisen kermatäytekakun 80-vuotiaalle äidille. Eipä ole ainakaan yhtään rasvaa kakussa. Kermavaahroa toki on.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin laitan voita ja sokeria aina vähän vähemmän kuin reseptissä sanotaan. Muuten ei tule hyvää. Todella moni kakku maistuu vain voilta ja sokerilta. Mun mielestä voi ei ole sellaisenaan hyvää.
Kyllä. Löysin myös kevyen tiikerikakun ohjeen (50g rasvaa) ja siitäkin tuli hyvä. Tuo kakku ei ole mauton ensinkään. Kokeilkaa ensin ja kommentoikaa sitten. Paljon herkullisempi kuin täysrasvaisena tehty tiikerikakku. Sehän tuntuu kädessäkin ihan liian rasvaiselta. Yli desi tummaa kaakaojauhetta ja 12 palaa raastettua taloussuklaata takaavat suklaisen maun.
Vierailija kirjoitti:
Voi ja muut rasvat jätetään meillä kokonaan pois kakuista. Myös sokerit ja suolat jätetään turhina sairastuttavina asioina.
Miksi sitten edes vaivaudutte tekemään. Jos ei pidä kakuista ne voi jättää kokonaan tekemättä, eikä siinä mitään pahaa ole. Aika mautonta ruokaa teillä on jos ette sokeria tai suolaa koskaan käytä. Suola sitäpaitsi EI ole turha, vaan hyvinkin tarpeellinen. Kyse on määrästä.
Respeteissä on yleensä ihan liikaa rasvaa. Mä aina puolitan rasvan ja sokerin määrä. Tulee tosi hyvää.
Meillä ei syödä äitienpäiväkakkua. en tykkää peruskakuista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun lempparisuklaakakku on yhteishyvän suussa sulava suklaakakku. Kauhea kaloripommi. Mutta tuota leivon vain juhliin. Vuoden sisällä sius yksiin ripoijuhliin ja yksille 18-vuotispäiville.
Tänään leivon perinteisen kermatäytekakun 80-vuotiaalle äidille. Eipä ole ainakaan yhtään rasvaa kakussa. Kermavaahroa toki on.
Öö.. ei ole YHTÄÄN rasvaa ja silti on KERMAvaahtoa?? Kermassa ON rasvaa -> kermatäytekakussa ON rasvaa...
Mä olen tehnyt kuivakakkuja tällä ohjeella
3 munaa, 1,5 dl sokeria, 2 dl kermaa, 3 dl vehnäjauhoja 1 tl leivinjauhetta 1 reilu teelusikallinen vaniljasokeria. Tällä tulee hyvänmakuinen, ei maistu rasvalle ja sokerille ja itse voi maustaa lisää tai tehdä tiikerikakuksi. Jos tykkää sokerin mausta, sitä voi vähän lisätä, ei vaikuta koostumukseen paljoa. Kevyemmäksi saa vaihtamalla kerman vaikka rahkaan. Ohje on itseni teininä kehittämä, valmiita ohjeita muunnellen, kun meillä oli ennen perheyritys pieni kauppa ja siinä jäi välillä kermoja ja rahkoja vanhaksi, niin ne sitten otettiin omina ottoina kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö.. ei ole YHTÄÄN rasvaa ja silti on KERMAvaahtoa?? Kermassa ON rasvaa -> kermatäytekakussa ON rasvaa...
Ja reilusti rasvaa onkin!
Vierailija kirjoitti:
Kakkua ei tarvi syödä, jos tahtoo terveysnatseilla.
Tästä saadaan taas uusi keskustelu, kun ei vieraalle tarjottavat kelvannut :D
Vierailija kirjoitti:
Kakkua ei tarvi syödä, jos tahtoo terveysnatseilla.
Me halutaan sekä herkutella että pysyä hoikkina.
Rasvaisia saa kakun pysymään tuoreena pidempään. Satunnaisesti juhlissa syötynä nuo ei lihota, eri asia jos ottaa tavaksi leipoa joka viikonloppu.
Olisit vispannut tavallisen sokerikakun, johon tulee vain munia, sokeria, vehnäjauhoa ja leivinjauhetta.Ja jotta saisit suklaakakun lisää taikinaan runsaasti kaakaojauhetta, Siinä sulle rasvaton vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisia saa kakun pysymään tuoreena pidempään. Satunnaisesti juhlissa syötynä nuo ei lihota, eri asia jos ottaa tavaksi leipoa joka viikonloppu.
No, me ollaan korona-aikana ruvettu leipomaan. Yksi täysrasvainen kakku tehtiin ja sen jälkeen vain kevyitä. Joka päivä on ollut kahvin kanssa pala kakkua tai pullapohjaista mustikkapiirakkaa. Ei olla lihottu ja jos alkaisi vaatteet kiristää, kakut jäisivät samantien, ei vasta 10 ylimääräisen kilon jälkeen. Hassusti moni havahtuu painoonsa vasta, kun kiloja on 10-20 liikaa. Jo kilon parin painonpudotus vaatii muutoksia ruokavalioon. Hoikkana ei säily itsestään. Moni lihava luulee, että hoikat eivät vain liho.
Mä leivoin teininä valtavasti joka lauantai. Isä söi ja me lapset syötiin. Äiti ei tykännyt makeasta, mutta äiti oli ainoa ylipainoinen. Luulen, että hänellä oli jotain lääkkeitä ja se syöminen aika epäsäännöllistä, iltapainotteista, töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vispannut tavallisen sokerikakun, johon tulee vain munia, sokeria, vehnäjauhoa ja leivinjauhetta.Ja jotta saisit suklaakakun lisää taikinaan runsaasti kaakaojauhetta, Siinä sulle rasvaton vaihtoehto.
Tämä oli lapseni leipoma äitienpäivää edeltävänä iltana. Pyysin reseptin näytille ja kerroin muutostoiveet. Selitin, että ensin rasva on kakussa, sitten ihon alla. Monen kohdalla vuodet ja kilot kertyvät samaa tahtia.
Minkä ihmeen takia sitä kakkua täytyy leipoa jos haluaa jonkun superkevyen version? Saman tien voisi vetää vaikka vain voileipää kahvin kanssa kakun sijaan. Kun kakkua tehdään niin se tehdään sitten kunnolla.
Meillä syödään tänään rasvaa ja sokeria tirskua kakku. Illalla marinoituja tomaatteja ja parsaa sekä bearnaise kastiketta ja naudan pihviä. Perheen ainut ylipainoinen on miehen isä.
Kolesteroli arvot kiittää tämän päivän ruuasta mutta porkkanaa kerkiää jyrsimåän huomennakin.
Itse laitan aina 1/2 tai 2/3 osaa sokeria tai rasvaa siitä määrästä mitä ohjeessa lukee. :D Leivon vain omalle perheelleni ja aina on ollut hyvää siltikin, vaikka sisältääkin vähemmän kaloreita.
Voi ja muut rasvat jätetään meillä kokonaan pois kakuista. Myös sokerit ja suolat jätetään turhina sairastuttavina asioina.