Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon ostaja luulee, että asunnon kph:een mahdollinen kosteusvaurio menisi minun kotivakuutuksestani :D

Vierailija
09.05.2020 |

Kerrostalosta kun on kyse, niin kosteusvaurioista vastaa taloyhtiö.... Lisäksi asunto on ollut tyhjillään noin 10kk. Oli siis havainnut, että 57 vuotta vanha kph:n kynnys oli irronnut ja sen alla oli ehkä jotain kosteutta. Muutenkin koko asunto on menossa remonttiin, niin silti soittelee minulle kuin syyttäen minua siitä, että kosteutta on. En ole omistanut asunnon kuin 1kk ja talon kirjoilla se on ollut minulla pari viikkoa. En katso olevani vastuussa. Ostaja ilkeästi kysyi, että onko minulla kotivakuutusta. No, ulla tus, ei ole. Siihen asuntoon. Toisekseen eräs kiinteistövälittäjäkin sanoi, että vaikka olisikin, vaurio tuskin menisi minun kotivakuutuksestani :D Vanhoja ihmisiä nämä ostajat, jo hiukan pihalla.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Myyjän virhevastuuta asuntokaupan purkua arvioitaessa on olennaista kiinnittää huomiota siihen, ovatko virheet asunto-osakeyhtiön kunnossapitovastuun piirissä. Ostaja ei voi saada virheen perusteella hinnanalennusta tilanteessa, jossa korjausvastuu ja kustannukset tulevat yhtiön maksettaviksi.”

https://www.kiinteistolakimies.fi/b/asuntokaupan-purku---milloin-siihen…

Ap

Vierailija
62/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuat varmaan, että ostotarjouksessa todennäköisesti/toivottavasti oli maininta vakiokorvauksesta, jonka myös sinä myyjänä maksat, jos vetäydyt kaupasta. Jos ostaja on ollut fiksu, se on se maksimi 4 % velattomasta hinnasta. Eli peru ihmeessä kaupat, mutta maksa siitä 13 600 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ostaja selvittää asian ennen ostamista. Ai, mutta niinhän tuo ostaja onkin juuri tekemässä. 

Vierailija
64/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinähän kyllä vastaat pinnoista ja yhtiö kosteuseristyksen alla olevista vahingoista. Jos pinnat ja kosteuuseristykset rikki, huonot silikonisaumat, vuotanut lattiakaivon tiivisterengas jne, niin sinäkin vastaat. Syvempiä vahinkoja ei saa korjattua ilman pintojen uusimista. 5 vuotta on myyjän vastuu. Ja ei, kotivakuutus ei kata kuin äkilliset vahingot, esim. putken äkillinen vuoto. Pitkä kosteustihkutus tai sauman rikkoutuminen menee omaan piikkiin. Että ei kannata nyt kauheasti röyhistellä. Ette sitten kuntoarviota tehneet siinä kiireessä? Et sinäkään ostaessa tai myydessä?

Silikonisaumat ei ole vesieriste, ne on enemmän kosmeettinen asia. Kosteus siirtyy joka tapauksessa laattojen saumoista laattojen alle ja valuu viemäriin vesieristeen päältä. Siksi vesieristys on tärkeä. 

Vierailija
65/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein? Talo on 57 vuotta vanha eikä siihen ole tehty minkäänlaista putkiremonttia? Yleensä noin vanhassa talossa alkaisi olla jo aika tehdä uusi, siis toinen putkiremontti. Tällaisen remontin yhteydessä uusitaan yleensä kylpyhuone ja jos kosteutta on, se kyllä tässä yhteydessä huomataan ja korjataan. Jos putkiremonttia ei ole tehty, niin kannattaa selvittää myös, onko sähköt ns. alkuperäiset. Nykyään taloudessa on niin paljon enemmänsähköllä toimivia laitteita, että jos sähköremonttia ei ole tehty, voi syntyä todellisia vaaratilanteita. Entä ilmanvaihto?

Ei muuten kannattaisi olla noin herkkähipiäinen kuin tunnut olevan. On ihan asiallista kysyä, missä kunnossa asunto on ja onko myyjällä  kotivakuutus jne. Vain tyhmä ostaa asunnon kuin sian säkissä. Koska tunnut olevan varsin kokematon tässä asiassa, olisi enemmän kuin paikallaan, että hankkisit tueksesi asiantuntijan.

On tehty putkiremontti, Miksi olisi asiallista kysyä, onko MINULLA kotivakuutusta, kun he TIETÄVÄT, että perin asunnon, en asu siinä ja ettei taloyhtiö ole laittanut kph:iin vesieristystä putkiremontissa.

Ap

Onko kotivakuutusta asuntoon vai ei, ei kyllä kuulu ostajalle karvan vertaa. Jos myyjä on jostain viasta korvausvelvollinen, hän korvaa mistä korvaa, eikä ostajan tarvitse tietää tuliko mahdollista vakuutuskorvausta vai ei.

Mutta kyllä ihmisillä on tapana vakuuttaa omaisuutensa, tulipa se mitä kautta vain tai asuipa kohteessa tai ei. Kyllä minäkin olettaisin, että ko omaisuus olisi vakuutettu, vaikkei se minulle kuuluisikaan.

Ai tyhjää asunto-osakeyhtiön asuntoa vakuuttaisit? Vttsi mikä typerys.

Ap

Vierailija
66/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuat varmaan, että ostotarjouksessa todennäköisesti/toivottavasti oli maininta vakiokorvauksesta, jonka myös sinä myyjänä maksat, jos vetäydyt kaupasta. Jos ostaja on ollut fiksu, se on se maksimi 4 % velattomasta hinnasta. Eli peru ihmeessä kaupat, mutta maksa siitä 13 600 e.

Ei ollut mitään mainintoja kumpaankaan suuntaan.

Ap

Vierailija
67/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinko purkaa kaupan kuluitta?

Ap

Vierailija
68/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva saada uusi kph taloyhtiöltä. Vaikuttaisi asunnon pitämisen laskelmiin.

Ap

Vierailija
69/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva saada uusi kph taloyhtiöltä. Vaikuttaisi asunnon pitämisen laskelmiin.

Ap

Kai tajuat, että sinäkin olet osa sitä taloyhtiötä? Eli sinullekin lankeaa siitä jonkinlainen siivu maksettavaksi? Siivun suuruus riippuu tietty siitä, kuinka monessa osakkeessa on nuo vesieristeet uusimisen tarpeessa...

Vierailija
70/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ymmärrä, miten lepsuja ihmiset ovat isojen rahojen kanssa. Tässä nyt ei kuitenkaan kaupattu käytettyä pyörää. Itse vaadin ostajana kaiken kirjallisena ostotarjoukseen. En todella ota riskiä, että sovittu kauppa ei pidä, myyn omani alta ja lopulta myyjä myy ilman sanktiota jollekin toiselle, joka myöhemmin tarjosi enemmän.

Vaadin itse myös aina kosteusmittauksen. Juuri viikko sitten tein tarjouksen paritalosta. Ehtona kosteusmittaus. Myyjä ei suostunut, joten en tarttunut heidän vastatarjoukseensa. En todella ole niin tyhmä, että ottaisin selityksenä, että taloyhtiöhän sen kosteuden korvaisi. Tässä tapauksessa taloyhtiössä oli 4 asuntoa, joten käytännössä taloyhtiö korvaa = minä maksan 25 % isojen kosteus- ja homevaurioiden korjaamisesta. Kiva ylläri saada esim 15 000 euron lasku. Että eiköhän fiksumpaa ole teettää se parin sadan mittaus, josta ostaja maksaa puolet.

Vierailija
71/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kai tajuat, että sinäkin olet osa sitä taloyhtiötä? Eli sinullekin lankeaa siitä jonkinlainen siivu maksettavaksi? Siivun suuruus riippuu tietty siitä, kuinka monessa osakkeessa on nuo vesieristeet uusimisen tarpeessa...

Ööö jos vastike ei nouse, niin en maksa.

Ap

Vierailija
72/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ymmärrä, miten lepsuja ihmiset ovat isojen rahojen kanssa. Tässä nyt ei kuitenkaan kaupattu käytettyä pyörää. Itse vaadin ostajana kaiken kirjallisena ostotarjoukseen. En todella ota riskiä, että sovittu kauppa ei pidä, myyn omani alta ja lopulta myyjä myy ilman sanktiota jollekin toiselle, joka myöhemmin tarjosi enemmän.

Vaadin itse myös aina kosteusmittauksen. Juuri viikko sitten tein tarjouksen paritalosta. Ehtona kosteusmittaus. Myyjä ei suostunut, joten en tarttunut heidän vastatarjoukseensa. En todella ole niin tyhmä, että ottaisin selityksenä, että taloyhtiöhän sen kosteuden korvaisi. Tässä tapauksessa taloyhtiössä oli 4 asuntoa, joten käytännössä taloyhtiö korvaa = minä maksan 25 % isojen kosteus- ja homevaurioiden korjaamisesta. Kiva ylläri saada esim 15 000 euron lasku. Että eiköhän fiksumpaa ole teettää se parin sadan mittaus, josta ostaja maksaa puolet.

No, tässä tapauksessa sekä myyjä että ostaja tuntevat kyseisen yhtiön noin 30 vuoden ajalta.

Ap

Vierailija
73/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet aivan pihalla. Juristin neuvoni sinulle on ottaa myyntiin avuksi ammattilainen, kiinteistövälittäjä osannee sinua näissä asioissa auttaa.

Muuten olet suurella todennäköisyydellä ongelmissa myöhemmin, valinta on kuitenkin sinun.

Vierailija
74/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Harvassa taloyhtiössä kylppäriremppoja maksetaan hoitovastikkeesta. Kyllä se usein on niin, että taloyhtiö päättää, että kaikki kirjausta vaativat kylppärit menee remppaan. Siihen otetaan laina ja jaetaan neliömäärän mukaan kustannukset. Kävin juuri asuntonäytössä, jossa 30 asunnon rivariyhtiö teettää rempan osaan kylppäreistä. Rivarikolmiossa asuva maksaa yhtiön rempoista 37 000 e. Tämä ei edes ole putkiremppa vaan sisältää vain kylppärin rempan. Osa asunnoista on jo oma-aloitteisesti rempannut kylppärinsä omaan kustannukseen. Hekään eivät välty maksamasta, mutta saavat jotain vähennystä tuosta summasta. Ei ole halpaa, vaikka taloyhtiön piikkiin menee.

Vierailija
75/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä maailmassa yhtään asiaa, josta äitihullu ei saisi jotain draamaa ja hankaluutta aikaiseksi. Tästä voidaankin nyt sitten jauhaa seuraavat pari vuotta, kun pulun nuha on ilmeisesti päässyt unohtumaan.

Vierailija
76/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tapauksesta, jossa rivitalossa yhdestä asunnosta löytyi pahat kosteus- ja homevauriot. Koko perhe sairastui ja joutuivat muuttamaan pois. Taloudellisesti tuli takkiin todella pahasti. Yhtiö ei suostunut näitä vaurioita korjaamaan, sitä yritettiin kyllä. Maasto oli sen muotoinen, että tuon yhden asunnon alle kertyi sadevettä ja siitä ongelmat kumpusivat. Muissa asunnoissa tätä ongelmaa ei ollut.

Todellakin paritalon kanssa kannattaa olla sitäkin tarkempi! Se on viheliäinen asumismuoto, kun yhden osakkaan kanssa joutuu tappelemaan kustannusten jaosta ja mitä korjataan ja mitä ei - toki yhtiöjärjestyksestä riippuen.

Vierailija
77/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä maailmassa yhtään asiaa, josta äitihullu ei saisi jotain draamaa ja hankaluutta aikaiseksi. Tästä voidaankin nyt sitten jauhaa seuraavat pari vuotta, kun pulun nuha on ilmeisesti päässyt unohtumaan.

Nauroin ääneen pulun nuhalle, olin sen jo ehtinyt unohtaa. Eiköhän äitihuIIusta ole viihdettä vielä vuosikausiksi, kun oikeustaistelu, perhetragedia ja myrsky vesilasissa seuraavat toinen toistaan.

Vierailija
78/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Harvassa taloyhtiössä kylppäriremppoja maksetaan hoitovastikkeesta. Kyllä se usein on niin, että taloyhtiö päättää, että kaikki kirjausta vaativat kylppärit menee remppaan. Siihen otetaan laina ja jaetaan neliömäärän mukaan kustannukset. Kävin juuri asuntonäytössä, jossa 30 asunnon rivariyhtiö teettää rempan osaan kylppäreistä. Rivarikolmiossa asuva maksaa yhtiön rempoista 37 000 e. Tämä ei edes ole putkiremppa vaan sisältää vain kylppärin rempan. Osa asunnoista on jo oma-aloitteisesti rempannut kylppärinsä omaan kustannukseen. Hekään eivät välty maksamasta, mutta saavat jotain vähennystä tuosta summasta. Ei ole halpaa, vaikka taloyhtiön piikkiin menee.

No, jos sen maksamisen kulu ei mene hoitovastikkeeseen, niin ei sitä silloin osakkaat maksa sen ihmeemmin, kuin jos sitä ei olisi tehty. Taloyhtiön korjaussuunnitelmassa on kph:den kuntotarkastus v. 2020 ja kun kysyin siitä, niin siinäkään ei tarkoitus ole korjata kylppäreitä yhtiön pikkiin, vaan antaa osakkaille kehoituksia korjata ne itse.

Eli ei ole tulossa muihin taloyhtiön kph:iin yhtiön maksamia remontteja. Ellei kosteusvaurioita löydy.

Ap

Vierailija
79/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä muuta draamaa ole kuin ostajien töykeä käytös. Voivat sen takia jäädäkin vielä nuolemaan näppejään. Itselleni KOKO asunnon remppa olisi ollut hieman liian suolainen kustannus, mutta nyt jos saisin apuja, asia on eri. Tädilläni on samassa talossa yksiö, soitin ja kysyin häneltä, kun hänellä oli siinä taannoin vesivahinko, että miten sen kanssa kävi? Niin sen tiesinkin, että yhtiö korjasi kylppäriä jotenkin omaan piikkiin, MUTTA täti sanoi, että he uusivat KOKO kylppärin ja koska kosteutta oli valunut myös asunnon olohuoneen lattian alle, niin alttiakin uusittiin. Olisi mukava apu itselle kyllä 😊

Taloyhtiötä voi kyllä vtuttaa, mutta toisaalta en ole syypää, koska olen omista ut asunnon alle kuukauden. Ja oli omistaja kuka hyvänsä, niin korjata pitää, jos kosteutta on.

Ap

Vierailija
80/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis yksi nainen tiedossa remonttiakin tekemään ja ennenkaikkea suunnittelemaan👌jos saisinkin pitää asunnon ☺️

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän