Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon ostaja luulee, että asunnon kph:een mahdollinen kosteusvaurio menisi minun kotivakuutuksestani :D

Vierailija
09.05.2020 |

Kerrostalosta kun on kyse, niin kosteusvaurioista vastaa taloyhtiö.... Lisäksi asunto on ollut tyhjillään noin 10kk. Oli siis havainnut, että 57 vuotta vanha kph:n kynnys oli irronnut ja sen alla oli ehkä jotain kosteutta. Muutenkin koko asunto on menossa remonttiin, niin silti soittelee minulle kuin syyttäen minua siitä, että kosteutta on. En ole omistanut asunnon kuin 1kk ja talon kirjoilla se on ollut minulla pari viikkoa. En katso olevani vastuussa. Ostaja ilkeästi kysyi, että onko minulla kotivakuutusta. No, ulla tus, ei ole. Siihen asuntoon. Toisekseen eräs kiinteistövälittäjäkin sanoi, että vaikka olisikin, vaurio tuskin menisi minun kotivakuutuksestani :D Vanhoja ihmisiä nämä ostajat, jo hiukan pihalla.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vain, ettei nyt viikonlopuksi selvinnyt, onko rakenteissa kosteutta vai ei. Hiukan itseäkin kiinnostaa. Jos rouvat vielä hyppivät nenälle, sanon, että en myy asuntoa, kun noin rutiset. Kaupassa ei ole virallisesti välitäjää.

Vierailija
2/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän kyllä vastaat pinnoista ja yhtiö kosteuseristyksen alla olevista vahingoista. Jos pinnat ja kosteuuseristykset rikki, huonot silikonisaumat, vuotanut lattiakaivon tiivisterengas jne, niin sinäkin vastaat. Syvempiä vahinkoja ei saa korjattua ilman pintojen uusimista. 5 vuotta on myyjän vastuu. Ja ei, kotivakuutus ei kata kuin äkilliset vahingot, esim. putken äkillinen vuoto. Pitkä kosteustihkutus tai sauman rikkoutuminen menee omaan piikkiin. Että ei kannata nyt kauheasti röyhistellä. Ette sitten kuntoarviota tehneet siinä kiireessä? Et sinäkään ostaessa tai myydessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain asunnon perintönä. Ja siis nämä ottivat minuun yhteyttä (asuvat samassa talossa) ja hinkuivat saada ostaa asunnon. Ja siis jos asunnossa on 57 vuotta vanha kph niin aivan sama, vastaanko pinnoista, koska he aikovat sen joka tapauksessa remontoida. Kph:ssa ei ole vesieristyksiä. Tämä on taloyhtiön ongelma. Toinen rouvista on ollut jotain 30v taloyhtiön hallituksessa, aika törkeää suorastaan kysyä minulta, onko mulla kotivakuutusta. Ehkä hänen jos kenen pitäisi tietää, että nämä ovat lähes poikkeuksetta taloyhtiön hartioilla.

Ap

Vierailija
4/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi nuorempi henkilö kyseessä, saattaisin sanoa, että eiköhän tämä ollut tässä ja perua kaupat. Mutta koska on kyseessä todella iäkäs ihminen, pitänee sietää kummallista vauhkoilua.

Ap

Vierailija
5/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko kauppakirjan maininta, että ostaja on tietoinen kylpyhuoneen mahdollisesta kosteusvauriosta ja siitä, että kylpyhuoneessa ei ole nykyvaatimusten mukaisia kosteussuojauksia ja että kylpyhuone on jatkossa remontoitava. Ja että ostaja pitäytyy korjausvaateista.

Vierailija
6/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko edes tarkistanut taloyhtiön tiedoista, ettei vastuuta ole siirretty kokonaan sinulle? Sekin on mahdollista.

Ja kuten edellinen sanoi, normaalissakin tilanteessa sinä vastaat pinnoista, taloyhtiö seinistä ja lattioista pinnan alla.

Ostaja on toiminut oikein. Ilmoittanut mahdollisesta ongelmasta. Sinun on otettava yhteyttä taloyhtiöön ja varmistettava, että tilaavat pikimmiten kunnon kartoituksen.

Vierailija
7/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinähän kyllä vastaat pinnoista ja yhtiö kosteuseristyksen alla olevista vahingoista. Jos pinnat ja kosteuuseristykset rikki, huonot silikonisaumat, vuotanut lattiakaivon tiivisterengas jne, niin sinäkin vastaat. Syvempiä vahinkoja ei saa korjattua ilman pintojen uusimista. 5 vuotta on myyjän vastuu. Ja ei, kotivakuutus ei kata kuin äkilliset vahingot, esim. putken äkillinen vuoto. Pitkä kosteustihkutus tai sauman rikkoutuminen menee omaan piikkiin. Että ei kannata nyt kauheasti röyhistellä. Ette sitten kuntoarviota tehneet siinä kiireessä? Et sinäkään ostaessa tai myydessä?

Niin, mites kun kph on alkuperäinen, eikä siinä ole kosteuseristystä? 😏

Enhän mä ole tehnyt yhtään mitään vastatakseni mistään tuossa. Nämä tietävät vielä, että juuri perin asunnon. Todella p*skamaista kysellä, onko mulla tyhjälle asunnolle kotivakuutusta? Mä voisin kysyä rouvilta, että haluatteko te todella tämän asunnon?

Ap

Vierailija
8/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, asunnon myyjänä olet vastuussa kaksi vuotta. Maksat siis rempan.

Vierailija
9/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko kauppakirjan maininta, että ostaja on tietoinen kylpyhuoneen mahdollisesta kosteusvauriosta ja siitä, että kylpyhuoneessa ei ole nykyvaatimusten mukaisia kosteussuojauksia ja että kylpyhuone on jatkossa remontoitava. Ja että ostaja pitäytyy korjausvaateista.

Kaupat ovat vasta ensi viikolle sovittu.

Ap

Vierailija
10/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksa, koska kph:tta ei ole koskaan remontoitu.

Ap

Vierailija
11/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kantsii kyllä sitten vielä lyödä nimiä mihinkään. Ota yhteys johonkin kuntotarkastusfirmaan ja teetä tarkastus jatkosuosituksineen ja hyväksytä se kauppakirjaan. Ja teetä kauppakirja asiantuntijalla, ei millään nettilomakkeella. Ei kannata säästää nyt tonnia ja maksaa kolmeakymmentä tuhatta myöhemmin tai ehkä tuplasti, jos aletaan käräjöimään.

Vierailija
12/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummot alkavat vaikeilla, perun kaupat ja myyn sellaiselle, joka ei rutise. So simple. Itseasiassa asunto on ihan helkkarin kiva, eli voisihan sen pitääkin. Mutta epäilen, että ei tämä mun piikkiin päädy.

Ap

Vierailija
13/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä vähemmällä pääsee, jos jättää ne tässä tilanteessa tekemättä. On olemassa järkeviäkin ostajia, joista ei kaupanteon jälkeen kuulu mitään.

Vierailija
14/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helppo ratkaisu: perut kaupat ja muut jollekin muulle. Kerrot tässä kaupassa rehellisesti vaurioista.

Vierailija
15/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kantsii kyllä sitten vielä lyödä nimiä mihinkään. Ota yhteys johonkin kuntotarkastusfirmaan ja teetä tarkastus jatkosuosituksineen ja hyväksytä se kauppakirjaan. Ja teetä kauppakirja asiantuntijalla, ei millään nettilomakkeella. Ei kannata säästää nyt tonnia ja maksaa kolmeakymmentä tuhatta myöhemmin tai ehkä tuplasti, jos aletaan käräjöimään.

Taloyhtiö saa tehdä kosteusmittaukset, jos katsoo tarpeelliseksi. Jos heistä sellaisia ei tarvitse tehdä, riski jää ostajalle. Ei mulla ole velvollisuutta maksaa asioista, jotka kuuluvat taloyhtiölle. Jos huoltomies ei havaitse kosteutta, ei taloyhtiö kuulemma tee kosteusmittausta.

Ap

Vierailija
16/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä onkin äitihuIIulle mielenkiintoinen uusi loputtoman valituksen aihe, oikeustaistelu asunnon vesivauriosta. Sehän voi kestää vuosia. Kunpa äitiparkansa saisi olla edes sen ajan rauhassa jatkuvalta terrorisoinnilta, kun äitihuIIun huomio on muualla.

Vierailija
17/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti AP, sun kiukuttelu ja jankkaus ei auta mitään. Myyjänä sinä olet vastuussa siitä, mitä myyt. On ihan sama, oletko saanut sen perintönä tai mitä talolle on tehty tai ei ole tehty. Kannattaa suojata oma selustansa eikä hätäillä mummojen kanssa kaupassa. Sanot, että asia pitää selvittää kunnolla, ennenkuin lyödään asiat lukkoon. Olet kai kuullut tyypeistä, jotka rahastaa näillä kaupoilla. Ostaa tarkoituksella huonokuntoisen asunnon ja alkaa sitten valittaa ja vaatia korvauksia.

Vierailija
18/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä vähemmällä pääsee, jos jättää ne tässä tilanteessa tekemättä. On olemassa järkeviäkin ostajia, joista ei kaupanteon jälkeen kuulu mitään.

Ehkä. Voinkin pelotella mummoja tällä. Jos haluavat asunnon, niin turpa tukkoon. Mun ei todellakaan ole pakko sitä myydä.

Ap

Vierailija
19/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa, koska kph:tta ei ole koskaan remontoitu.

Ap

Jos ei oo rempattu, sehän ei tietenkään poista sinun vastuuta.

Vierailija
20/80 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette kuntokartoituksen ja kirjaatte siinä ilmenneet ongelmat kauppakirjalle, ostaja hyväksyy ja asia niiden osalta bueno. Tämä ei kuitenkaan poista myyjän vastuuta kohteesta, jos jotain muuta ilmenee seuraavan 2 vuoden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä