Tarvitsen neuvoja talouden hoitoon, kiireellisesti!
Ihan aluksi:
Sitten ei mitään porvoo-huuteluita, kiitos! Tilanne on akuutti ja vaikea. Jos et osaa neuvoa, älä osallistu keskusteluun!
Olen koronan seurauksena joutunut taloudellisiin vaikeuksiin, joista mieheni ei tiedä. Mies tekee palkkatyötä sekä pyöritämme omaa yritystä, jolle mies tekee töitä iltaisin ja viikonloppuisin ja minä hoidan asiakkaat, ajanvaraukset, laskutukset ja raha-asiat. Koronan takia yrityksemme toiminta on lopahtanut kokonaan ja miehen työpaikalla on yt:t käynnissä, kun asiakasyritykset karsivat ostamiaan palveluita. Mies joutuikin jo lomautetuksi toukokuussa 3 vko.
Tässä tilanteessa mies luulee, että meillä on 30000€ puskurirahastoa. Ikävä kyllä olen joutunut käyttämään tuota rahastoa viimeisten neljän vuoden aikana lasten ja omiin hankintoihimme. Lisäksi olen realisoinut sijoitusomaisuuttamme maksaakseni pikaluotot joilla olen maksanut luottokorttilaskuja. Mulle on ehdottoman tärkeetä että meidän luottotiedot säilyy ja kortit toimii, koska olen nuorena kokenut luottotiedottomuuden.
Tilanne on nyt se, että meillä on talolainaa erääntymässä 600€ kesäkuussa (lyhennysvapaat 3 kk on jo käytetty) ja mulla on pikavippejä erääntymässä varmaan 2500 ja kahden luottokortin täydet luotot plus kahden kuukauden osamaksut. Yhdellä kortilla olisi vielä luottoa, mutta mies maksaa sillä bensat, eli se on ainoa kitä hän käyttää ja näkee siis saldon.
En nyt tiedä mitä voisin tehdä? Sisko on minulle yli tonnin velkaa mutta ei pysty maksamaan, koska on itse työttömänä koronan vuoksi.
Näin se korona koettelee suomalaisia perheitä. Mekin ollaan korkeakoulutettuja, mies DI ja minä amk-tutkintoja 1,5 kpl.
Otan kaikki neuvot vastaan, kiitos!
Kommentit (36)
Jos haluat avioliittosi pelastaa, niin kerro ensimmäiseksi miehellesi. Teidän pitää laskea ja suunnitella yhdessä miten tilanteesta selvitään. Miehen kannattaa ottaa kaikki raha-asiat hoitoonsa ja sinun pitää mennä terapiaan selvittämään tilannettasi. Mistä holtiton rahankäyttö johtuu.
Raha on vain rahaa, velkaantumisesta ja peliongelmista voi selvitä, jos pyydät apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko Kulutusluottoja on yhteensä. Olisiko mahdollista saada oikea pankkilaina pienellä korolla, jolla maksat pois kaikki kulutusluotot ja lisäksi muutaman talolainan lyhennyksen. En näe juurikaan muita keinoja. Sen jälkeen sinun pitäisi kertoa asia miehellesi. On sinulla mahdollisuuksia, koska luottotiedot ovat tallella. Pankkilainoja voi hakea netistä ja se on hyvin yksinkertaista. Älä ota pikavippiä. Tsemppiä!!
No ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Pankilla on velvollisuus selvittää luotonhakijan tilanne, mikä on huono. Ei tuloja, ei säästöjä, vain velkaa.
On se, jos kertoo pankissa, että on yhdistelmässä lainoja ja maksaa niitä pois. Tietysti pitää olla rehellinen ja selvittää kaikki velat. Voi tuossa tapauksessa saada luottokortteihin lyhennysvapaata, jos maksaa kulut ja korot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko Kulutusluottoja on yhteensä. Olisiko mahdollista saada oikea pankkilaina pienellä korolla, jolla maksat pois kaikki kulutusluotot ja lisäksi muutaman talolainan lyhennyksen. En näe juurikaan muita keinoja. Sen jälkeen sinun pitäisi kertoa asia miehellesi. On sinulla mahdollisuuksia, koska luottotiedot ovat tallella. Pankkilainoja voi hakea netistä ja se on hyvin yksinkertaista. Älä ota pikavippiä. Tsemppiä!!
No ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Pankilla on velvollisuus selvittää luotonhakijan tilanne, mikä on huono. Ei tuloja, ei säästöjä, vain velkaa.
On se, jos kertoo pankissa, että on yhdistelmässä lainoja ja maksaa niitä pois. Tietysti pitää olla rehellinen ja selvittää kaikki velat. Voi tuossa tapauksessa saada luottokortteihin lyhennysvapaata, jos maksaa kulut ja korot.
Onko sinulla kokemusta myönteisistä lainapäätöksistä ko. tilanteessa?
"Mekin ollaan korkeakoulutettuja, mies DI ja minä amk-tutkintoja 1,5 kpl." Just joo, ei tainnut olla mikään taloushallinnon tutkinto.
Porvoostahan tämä. Mutta hyvä muistutus siitä, että raha-asiat kannattaa aina pitää itsellään. Minulla ja puolisollani on yhteinen taloustili, jolle talletetaan kerrallaan vain seuraavan kuukauden arvioituja asumis- ja ruokakuluja vastaava summa 50/50. Muut raha-asiat hoidetaan itse eikä kumpikaan ole toiselle tilivelvollinen tuloistaan, menoistaan tai omistuksistaan.
Olen numero 20/24 on kokemusta. Mieheni tietää nyt kaiken. Nyt asiat ovat hyvin ja olen saanut säästettyä puskuriakin. Ä Pankit elävät sillä, että lainaavat rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tyhmyys teitä koettelee eikä korona. Aivan ensimmäisenä kerrot miehellesi kaiken, on todella törkeää pimittää tuollaista. Totuus tulee ilmi kuitenkin ja vieläpä hyvin pian. Miehesi tulee saada tietää tilanteesta jotta hän voi turvata oman selustansa sinun sekoilulta, ettei hän joudu vaikeuksiin. Mihinköhän miehen kannattaisi ottaa yhteyttä, tietääkö joku?
Poliisi voisi olla hyvä taho, jos todella ap on kavaltanut yhteistä omaisuutta. Ei se että toinen käyttää tiliä tai omaa käyttöoikeudet, oikeuta hukkaamaan myös toisen omistamaa omaisuutta. Miten ap on edes realisoinut yhteistä omaisuutta? Puhutaanko tässä kiinteistöstä, osakkeista yms? Niihin tarvii toisen suostumuksen myös.
Seuraava sopiva taho miehelle olisi asianajaja. Äkkiä ainakin avioehto turvaamaan miehen omaisuutta ap:n varsin todennäköiseltä ulosotolta ja avioeropaperit vetämään. Tuollainen kusettaminen olisi itselle ainakin mahdotonta antaa anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi olen realisoinut sijoitusomaisuuteMME maksaakseni pikaluotot joilla olen maksanut luottokorttilaskuja." - Ja tämän kaikenko olet tehnyt niin että mies ei huomaa? Ihminen, olet joko todella kusessa tai sittenkin porvoosta.
Joo, Porvoosta. Ei toisen omistajan tietämättä voi mitään myydä.
Kyllä voi, jos toinen on antanut valtakirjan toimia siellä arvo-osuustilillä. Tosin seuraavan vuoden veroilmoituksen täyttövaheessa siitä jää kyllä kiinni.
Ei välttämättä jää kiinni silloinkaan, jos toinen osapuoli ei vähääkään seuraa edes omia veroilmoituksiaan eikä silloin, kun posti tuo laskuja. Kotona oleva puoliso voi hyvin helposti pimittää kaikki postit.
Olipa tämä aloitus provo tai ei, niin olen tavannut aika monta samanlaisessa tilanteessa olevaa. Ei ole mitenkään harvinaista, että vielä tänäkin päivänä on täysin omista ja varsinkin yhteisistä raha-asioista tietämättömiä ihmisiä, joiden kaikki raha-asiat hoitaa joku muu ja joka antaa jopa omat pankkitunnuksensa jonkun muun käyttöön, ei vai pelkkiä tilinkäyttöoikeuksia.
Miehesi luotti sinuun ja näin sitten osoitit olevasi luottamuksen arvoinen. Mieti miten reagoisit jos miehesi olisi tehnyt tuo kuprun.
Koittakaa nyt alkuun saada lisää lyhennysvapaata talolainaan.
Ap, sinun on nyt hyvin, hyvin tärkeää ymmärtää että olet toiminut rikollisesti. Siis ihan de facto -rikollisesti: olet varastanut miehesi rahoja käyttäessäsi yhteisiä rahoja tarkoituksiin joista hän ei tiedä mitään.
Toisekseen olet ollut rikollisen typerä.
Ainoa tapa millä tuosta voi selvitä ihan käytännössä, on se että kerrot oitis miehellesi ja yhdessä alatte ratkaista ongelmaa. Netti on väärällään neuvoja miten tällaisissa tilanteissa selvitään, joten ei kun googlettamaan.
Mutta ensin: kerro miehellesi. Se on ainoa tapa jolla voit säästää edes hippusen itsekunnioitustasi -jos tiedät mitä se tarkoittaa.
Ainoa järkevä tapa toimia on istua alas miehen kanssa ja kertoa tälle kaikki. Hänellä on oikeus tietää, että olet käyttänyt omaisuutenne.
Velkojen järjestämisen suhteen ottaisin ensimmäiseksi yhteyttä velkaneuvontaan. Se on maksuton palvelu, jossa selvitetään, mitä velkoja on ja kenelle, ja mikä on maksukyky. Sieltä saat neuvoja, miten kannattaa edetä.
Toiseksi aseta itsellesi omaehtoinen luottokielto. Mihin ihmeeseen olet tarvinnut pikavippejä, jos sinulla on luottokortti ja 30 000 euron puskurirahasto. Et selvästikään hallitse rahan käyttöä, joten sinulla ei tulisi olla kuin pankkikortti. Ennen omaehtoisen luottokiellon asettamista kannattaa velkaneuvonnassa selvittää, olisko yhden isomman lainan maksaminen parempi vaihtoehto kuin lukuisat pikavippilainat.
Kolmanneksi leikkaa luottokorttisi kahtia.
niin ikävää. kun se onkin niin varmasti totta. Kerro miehellesi vaihtoehtoja en näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi olen realisoinut sijoitusomaisuuteMME maksaakseni pikaluotot joilla olen maksanut luottokorttilaskuja." - Ja tämän kaikenko olet tehnyt niin että mies ei huomaa? Ihminen, olet joko todella kusessa tai sittenkin porvoosta.
Joo, Porvoosta. Ei toisen omistajan tietämättä voi mitään myydä.
Kyllä voi, jos toinen on antanut valtakirjan toimia siellä arvo-osuustilillä. Tosin seuraavan vuoden veroilmoituksen täyttövaheessa siitä jää kyllä kiinni.
Arvo-osuustilit ovat henkilökohtaisia, jos kyse ei ole kuolinpesästä.