Totuus ruotsalaisissta kouluista korona-aikana - yli puolet lapsista kotona, ongelmalapset eivät paikalla
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e0687be3-b58a-4774-921b-3fa2844446ef
Ja täälläkin on jankattu miten "Ruotsissakin on koulut auki, eikä mitään ole tapahtunut"
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kappas,
huono-osaisimmat ovat sielläkin jääneet pois, vaikka täällä on jankutettu että asia on toisinpäin ja fiksut vanhemmat pitää lapsensa poissa. Ei mennytkään ihan niin.
Huono-osaiset, hmp. Olen m a a han muuttaja Ruotsissa, asun maa han muu ttaja alueella ja olen pitänyt lapsia useita viikkoja kotona. Syy on se että luemme muidenkin maiden mediaa kuin Ruotsin. Enkä pysty ajattelemaan kuten ruotsalaiset että Ruotsi on jotenkin ylivoimainen maa vastustamaan tätä ja siksi voi turvallisesti kulkea niin kuin ennenkin. Ruotsalaiset tässä mielestäni on vähemmän fiksuja kuin me.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ajan ihmetellyt, että kun sinne kouluun ei nyt kuitenkaan tule suuri osa oppilaista, niin millä logiikalla sinne tulisivat juuri ne, joiden kotiolot ovat vähintään epäselvät taikka ne, joihin ei ole saatu yhteyttä etäopetuksen aikanakaan.
Jollain taikasauvalla kuvitellet taikovansa ne esiin? Eihän tuohon väitteeseen kukaan ole voinut uskoa.
Sitä ihmettelen, että eikö opetusministeri tajua, että sössi tällä oman poliittisen uransa? Tämä epäonnistuminen tulee roikkumaan hänessä vuosia ja vuosia.
Ja vielä kun alussa moni odotti suuria uudelta opetusministeriltä. Kerrankin opetusministeri, joka oikeasti ajaa opetuksen asiaa, oli silloin monella ajatuksena. Ei ihan mennytkään niin.
Valta nousi päähän, sääli.
Näissä päätöksissä näkee myös nuoren hallituksen haitat: lolmekymppisen elämänkatsomus on vielä idealistista eikä osata antaa periksi eikä tehdä kompromissejä. Iän myötä kokemus karttuu ja liiallinen idealismi häviää. Kun hallitus koostuu pääosin kolmekymppisistä, niin se kokemattomuus korostuu ja kertautuu. Tämä nähdään nyt näissä päätöksissä, kun hallitus soutaa sinne tänne.
Sama juttu Suomessa. Ongelmaperheet pitää lapset kotona kun koulut ensi viikolla avataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas,
huono-osaisimmat ovat sielläkin jääneet pois, vaikka täällä on jankutettu että asia on toisinpäin ja fiksut vanhemmat pitää lapsensa poissa. Ei mennytkään ihan niin.
Huono-osaiset, hmp. Olen m a a han muuttaja Ruotsissa, asun maa han muu ttaja alueella ja olen pitänyt lapsia useita viikkoja kotona. Syy on se että luemme muidenkin maiden mediaa kuin Ruotsin. Enkä pysty ajattelemaan kuten ruotsalaiset että Ruotsi on jotenkin ylivoimainen maa vastustamaan tätä ja siksi voi turvallisesti kulkea niin kuin ennenkin. Ruotsalaiset tässä mielestäni on vähemmän fiksuja kuin me.
Ethän sinä olekaan ruotsalainen! Sitähän he siellä ymmärtäkseeni hokevat, kun suomalaistaustaiset harventuvat vanhainkodeissa.
Ihan eri asia, sä et ole sitä ylivoimaista joukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että eikö opetusministeri tajua, että sössi tällä oman poliittisen uransa? Tämä epäonnistuminen tulee roikkumaan hänessä vuosia ja vuosia.
Ja vielä kun alussa moni odotti suuria uudelta opetusministeriltä. Kerrankin opetusministeri, joka oikeasti ajaa opetuksen asiaa, oli silloin monella ajatuksena. Ei ihan mennytkään niin.
Näissä päätöksissä näkee myös nuoren hallituksen haitat: lolmekymppisen elämänkatsomus on vielä idealistista eikä osata antaa periksi eikä tehdä kompromissejä. Iän myötä kokemus karttuu ja liiallinen idealismi häviää. Kun hallitus koostuu pääosin kolmekymppisistä, niin se kokemattomuus korostuu ja kertautuu. Tämä nähdään nyt näissä päätöksissä, kun hallitus soutaa sinne tänne.
Minä olen todella tyytyväinen opetusministeriin ja tuskin olen ainoa, vaikka se sieltä sinun kuplastasi voi siltä näyttää. Minusta koulujen avaaminen oli oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu Suomessa. Ongelmaperheet pitää lapset kotona kun koulut ensi viikolla avataan.
Voisivat pitää myös syksyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen todella tyytyväinen opetusministeriin ja tuskin olen ainoa, vaikka se sieltä sinun kuplastasi voi siltä näyttää. Minusta koulujen avaaminen oli oikea ratkaisu.
Oletko Lin äiti?
Jos Suomea ja Ruotsia vertaa, niin täällä lapset siirtyivät etäkouluun, jota olisi erinomaisesti voinut jatkaa vielä pari viikkoa. Ruotsissa nämä "koulupudokkaat" ovat olleet kokonaan ilman koulujen antamaa opetusta! Kumpikohan maa on toiminut järkevämmin - ja miksi hitossa Suomessa pitää heittää romukoppaan kaikki mikä toimii..!
Ja ne lapset, joista on ollut huoli, tässä olisi ollut hyvät kaksi viikkoa keskittyä erityisesti niiden perheiden kontaktointiin - jos huoli olisi aito.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8294507/New-study-reveals-blue…
Britanniassa koulusulku on ollut tehokas viruksen leviämisen estäjä.
Vaietaankohan tämä Ruotsin todellisuus meidän valtamedioissa...
On järkyttävää, että näin isoja päätöksiä tehdään tilanteessa, jossa uutta tietoa tulee koko ajan. Kokonaisarviota ei ole tehty siitä mitkä ovat koulujen avaamisen haitat vs hyödyt. Siis oikeat vaikutukset sosiaalisten ja oppimiseen liittyvien asioiden osalta. Olen melko varma, että kaksi viikkoa lisää etäkoulua olisi ollut se pienempi paha.
Ja miksi ei otettu EDES mallia muista Pohjoismaista, joissa yläasteen kouluissa jatkuu etäopetus
Vierailija kirjoitti:
On järkyttävää, että näin isoja päätöksiä tehdään tilanteessa, jossa uutta tietoa tulee koko ajan. Kokonaisarviota ei ole tehty siitä mitkä ovat koulujen avaamisen haitat vs hyödyt. Siis oikeat vaikutukset sosiaalisten ja oppimiseen liittyvien asioiden osalta. Olen melko varma, että kaksi viikkoa lisää etäkoulua olisi ollut se pienempi paha.
Ja miksi ei otettu EDES mallia muista Pohjoismaista, joissa yläasteen kouluissa jatkuu etäopetus
Eikä vain niin vaan niin, että hallituksella on YKSI ns asiantuntija, joka esittää omia mutujaan tosiasioina.
- lapset ei sairastu, eikä tartuta
- Ruotsissa on kaikki olleet koulussa
- Ruotsissa on kaikki olleet koulussa, eikä kukaan ole sairastunut
Jne.
En ymmärrä miksi Ruotsin toimintamallia ihannoidaan Suomessa, kun Ruotsi on noussut jo 10 eniten sairastuneiden maiden joukkoon. Ruotsin eläkkeellä oleva entinen pääepidemiologi saa joka päivä Ruotsin mediassa valtavasti palstatilaa väitteilleen, että muut pohjoismaat saavuttavat pian Ruotsin kuolleisuusluvut... Suomi ilmeisesti haluaa olla ensimmäinen.
Koko aloitus puppua. Kaikissa Pohjoismaissa kaikki peruskoululaiset palaa kouluihin kevään aikana. Islannissa koulut ei ole olleet lainkaan kiinni ja silti tauti on lähes hävinnyt.
Ruotsissa joissakin kouluissa on pahimmillaan ollut oppilaita paljon pois, mutta nyt enää ei. Tukholmassa poissaoloprosentti on nyt 14-15 mikä on kaksinkertainen normaaliin nähden.
Tanska ja Norja ovat juuri päättäneet, että kaikki peruskoululaiset palaa kouluun.
up