Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edunvalvoja käyttää holhottavansa omaisuutta itse!

Vierailija
07.05.2020 |

Käsitänkö oikein, että maistraatti tosiaan valvoo vain pankkitilejä ja omaisuuslistaa, mutta muuten
edunvalvoja voi käyttää holhottavansa omaisuutta hyväkseen niin paljon ja törkeästi kuin vain omatunto antaa periksi?

https://www.minilex.fi/a/edunvalvojien-toiminnan-valvonta

Meillä on tuttavapiirissä hyvin "päämäärätietoinen" kaveri, jolla on uusi vene. Paitsi että ei ole oma vene, kautta rantain tuli tieto, että vene on itse asiassa sukulaisensa, jonka edunvalvoja tämä tuttava on. Samoin ilmeisesti on käyttänyt edunvalvojansa mökkiä kuin omaansa ja ostanut sinne puita ja muita tarvikkeita. Noista ostoista en tietenkään tiedä kenen tililtä rahat on otettu, omalta vai holhottavan.

Mutta onko tosiaan niin, että jos pankkitilillä ei näy mitään epäilyttävää, niin itse fyysistä omaisuutta voi käyttää huoletta hyväksi jos kukaan sukulainen tms ei puutu asiaan?

Mitenkäs auto? Jos holhottava on hoitokodissa eikä ajokunnossa, voiko auton ottaa vain itselleen? Maksattaa autoverot ja vakuutukset holhottavan tililtä ja itse käyttää autoa??

Voiko tämä oikeasit mennä näin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös verottajalle voi tehdä nykyisin nimettömän ilmiannon? Voiko maistraatille tehdä saman?

Vierailija
2/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos edunvalvoja on itse sukulainen ja perimässä niin syntyykö tästä niin suurta vahinkoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilet väärinkäytöstä, niin ilmoita maistraattiin tai poliisille.

Vierailija
4/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa tilanteessa on paljon perijöitä niin sitten muiden perijöiden pitäisi puuttua asiaan. Tietysti tuo edunvalvoja koittaa saada itselleen kahmittua niin paljon kuin pystyy muiden perijöiden kustannuksella.

Lapsi tai lapsenlapsi ilmeisesti kyseessä

Vierailija
5/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuollaista ilmoitusta tehdä nimettömästi. Tai jos viranomaiset katsovat että omaisuutta saa lainata omaan käyttöön.

Vierailija
6/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos edunvalvoja on itse sukulainen ja perimässä niin syntyykö tästä niin suurta vahinkoa?

Ainahan siinä syntyy. Vaikka edunvalvoja olisi ainoa perillinen, niin hän säästää perintöverotuksessa, mikäli  käyttää holhottavan rahoja omiin tarkoituksiinsa, valtio on tässä tapauksessa kärsijä.

Mikäli on muitakin perillisiä, niin edunvalvojan käyttämät rahat on pois heidän perintöosuudestaan.

Vierailija
7/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakiosettiä, röyhkeimmät vievät muistisairaalta sukulaiselta rahat jos muut eivät tajua suojella. Tai monestihan ne kunnolliset sukulaiset eivät edes tiedä mitä tapahtuu

Vierailija
8/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Ja miten asia kuuluu edes sinulle, kun kysymys on tuttavastasi.

Kärkytkö perintöä?

Tuo sun tarina ei ole totta, sillä maistraatti valvoo edunvaljojien toimia.

Olen nähnyt hoivakodissa paljon vanhuksia, jotka eivät edes jouluna saa ostaa itselleen suklaarasiaa, leikkauttaa hiuksiaan tai ostaa hierontapalveluita, kun ahneet sukulaiset eivät anna rahaa omalta tililtä, vaikka hoitomaksusta jätetään aina taskurahaa vanhuksen käyttöön, mutta ap. kaltaiset ihmiset estää sen.

Jos mökki, kenen tililtä ne mökin käyttökulut ja polttopuut pitäisi maksaa? Veronmaksajienko?

Vierailija
9/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvottava on voinut antaa luvan. Lähtökohtaisesti häntä on kuultava omaisuuteen liittyvissä asioissa. Ellei sitten ole todistettu ihan seniiliksi.

Vierailija
10/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuollaista ilmoitusta tehdä nimettömästi. Tai jos viranomaiset katsovat että omaisuutta saa lainata omaan käyttöön.

Vene ei tarvitse bensaa ei mökille polttopuuta jos valvottava on hoitolaitoksessa 24/7.

Vierailija
11/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakiosettiä, röyhkeimmät vievät muistisairaalta sukulaiselta rahat jos muut eivät tajua suojella. Tai monestihan ne kunnolliset sukulaiset eivät edes tiedä mitä tapahtuu

Kerrotko vielä miten tuo onnistuu?

Edunvalvoja joutuu vuosittain tekemään maistraatille tarkan kirjanpidon jokaisesta menoerästä, kuitin kanssa.

Onko sinulla kertoa esimerkkiä ja oikeuden päätöstä, jossa noin olisi tehty.

Eiköhän se ole juuri toisinpäin, ahneet sukulaiset eivät anna eläkeläisen edes käyttää omia rahojaan.

On erittäin hyvä, että ulkopuoliset hoitavat monen vanhuksen asiat.

Vierailija
12/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärkytkö perintöä?

Olen nähnyt hoivakodissa paljon vanhuksia, jotka eivät edes jouluna saa ostaa itselleen suklaarasiaa, leikkauttaa hiuksiaan tai ostaa hierontapalveluita, kun ahneet sukulaiset eivät anna rahaa omalta tililtä, vaikka hoitomaksusta jätetään aina taskurahaa vanhuksen käyttöön, mutta ap. kaltaiset ihmiset estää sen.

Jos mökki, kenen tililtä ne mökin käyttökulut ja polttopuut pitäisi maksaa? Veronmaksajienko?

No se taskuraha riittää hädin tuskin parturiin, hygieniatarvikkeisiin (jotka ei kuulu hoitomaksuun mutta hoitolaitos ostattaa), jalkahoitajalle jne.

Vierailija
13/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärkytkö perintöä?

En ole itse sukulainen joten en todellakaan voi edes kärkkyä perintöä. Minua vain ihmetyttää että joku mainostaa uutta venettään jonka omistaja makaa muistisairaana hoitokodissa. Sen tiedän että muisti on mennyt täysin eli mitään lupaa ei ole voinut antaa. 

Mistä se maistraatti tietää jos edunvalvoja käyttää venettä, mökkiä jne? Kun nehän pysyvät omaisuuslistauksessa edelleen, ei niitä salaa pois myydä.  Ajattelisin lähinnä että niitä muita perijöitä varmaan kiinnostaisi jos yksi käyttää holhottavan omaisuutta hyväkseen.

Mistä keksit että en antaisi sille vanhukselle rahaa? Sehän olisikin loistavaa jos se vene myytäisiin ja raha käytettäisiin vanhuksen voinnin parantamiseen!!

Vierailija
14/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojana toimiminen ei anna mitään erityistä oikeutta käyttää valvottavan omaisuutta. Edunvalvoja on oikeutettu vain hoitamaan valvottavan raha-asioita.

Jos edunvalvoja ei ole saanut näiden asioiden käyttöön lupaa, ei tapaus eroa siitä että sinä ottaisit nämä käyttöösi.

Vierailija
15/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä miten tuo onnistuu?

Edunvalvoja joutuu vuosittain tekemään maistraatille tarkan kirjanpidon jokaisesta menoerästä, kuitin kanssa.

Onko sinulla kertoa esimerkkiä ja oikeuden päätöstä, jossa noin olisi tehty.

Eiköhän se ole juuri toisinpäin, ahneet sukulaiset eivät anna eläkeläisen edes käyttää omia rahojaan.

On erittäin hyvä, että ulkopuoliset hoitavat monen vanhuksen asiat.

Tässähän ei puhuta vanhuksen rahojen käyttämisestä vaan fyysisen omaisuuden käyttämisestä, tai paremminkin haltuunotosta

Vierailija
16/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärkytkö perintöä?

En ole itse sukulainen joten en todellakaan voi edes kärkkyä perintöä. Minua vain ihmetyttää että joku mainostaa uutta venettään jonka omistaja makaa muistisairaana hoitokodissa. Sen tiedän että muisti on mennyt täysin eli mitään lupaa ei ole voinut antaa. 

Mistä se maistraatti tietää jos edunvalvoja käyttää venettä, mökkiä jne? Kun nehän pysyvät omaisuuslistauksessa edelleen, ei niitä salaa pois myydä.  Ajattelisin lähinnä että niitä muita perijöitä varmaan kiinnostaisi jos yksi käyttää holhottavan omaisuutta hyväkseen.

Mistä keksit että en antaisi sille vanhukselle rahaa? Sehän olisikin loistavaa jos se vene myytäisiin ja raha käytettäisiin vanhuksen voinnin parantamiseen!!

Sinuna tekisin rikosilmoituksen omaisuuden laittomasta käyttöönotosta.

Vierailija
17/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli tarkoitus ruveta isäni edunvalvojaksi, mutta kuoli sitten yllättäen. No kuitenkin, jos tämä olisi toteutunut, olisin ihan takuulla saanut käyttää isäni mökkiä jne. Hän olisi ollut siitä vain iloinen. Vai onko tuo ap:n mainitsema valvottava sitten julistettu täysin vajaavaltaiseksi?

Vierailija
18/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vene ei tarvitse bensaa ei mökille polttopuuta jos valvottava on hoitolaitoksessa 24/7.

Monet vanhukset, myös heikkokuntoiset ja dementoituneet haluavat käydä viimeisinä elinvuosinaan mökillä, kalassa, veneillä jne. Ja on melko yleistä, että se toteutetaan, jos se on mahdollista toteuttaa. Myös syöpäsairaat. Ja sinne mökille viedään vaikka ambulansilla, jos se on vanhuksen tahto. Ja luulisi ettei se ole keneltäkään pois, jos vanhus haluaa nauttia ja elää ihmisarvoista elämää viimeisinä elinvuosina.

Ihmisellä on myös vanhana ja sairaana ihmisarvo ja itsemääräämisoikeus, jota edunvalvojan ja hoitavan lääkärin on kuunneltava ja kunnioitettava.

Vierailija
19/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oli tarkoitus ruveta isäni edunvalvojaksi, mutta kuoli sitten yllättäen. No kuitenkin, jos tämä olisi toteutunut, olisin ihan takuulla saanut käyttää isäni mökkiä jne. Hän olisi ollut siitä vain iloinen. Vai onko tuo ap:n mainitsema valvottava sitten julistettu täysin vajaavaltaiseksi?

Tämä on aika lailla eri asia, vai olisitko sinä asettanut itsesi sisaruksiisi nähden etusijalle mökin käytössä (Jos teitä siis useampi.) Vähän sama kuin sinä olisit ilmoittanut sisaruksillesi, että te ette saa tulla mökille, minulla on etusija edunvalvojana. 

Jos perijöitä on useampi ja varsinkin jos holhottava on lapseton ja perijät vähän etäisempiä, se yksi edunvalvojana toimiva voi puuhastella aika lailla omiaan jos muita perijöitä ei kiinnosta, asuvat kaukana tms

Vierailija
20/33 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole selvästikään käsitystä siitä miten hoitokodin maksut peritään.

Ne peritään tulojen mukaan.

Kaikki eläke menee hoitokodin maksuihin, siitä pitää jättää hoitokodissa asuvalle potilaalle pieni summa henkilökohtaisiin menoihin, juuri esim. hiustenleikkuuseen, jalkahoitajan suorittamaan kynsienleikkauksiin, ja muihin hygieniatarvikkeisiin, joita potilas vielä pystyy käyttämään ja pikkuherkkuihin, kuten vaikkapa juuri suklaaseen.

Muut rahat vie hoitava taho.

Ja kyllä edunvalvojaa valvotaan.  Hänelle pitää myös maksaa työstään tietty määrä.

Sillä kyllä se työtä on hoitaa toisen ihmisen kaikki asiat ja tehdä niistä päätöksiä.

Kukaan ei myöskään tiedä, millainen edunvalvojan sopimus, hän voi ottaa palkkana mm. tuon, että saa käyttää mökkiä ja venettä omalla kustanuksellaan.

Ei asiat ole niin yksioikoisia kuin sivullisilta saattaa vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan