Edunvalvoja käyttää holhottavansa omaisuutta itse!
Käsitänkö oikein, että maistraatti tosiaan valvoo vain pankkitilejä ja omaisuuslistaa, mutta muuten
edunvalvoja voi käyttää holhottavansa omaisuutta hyväkseen niin paljon ja törkeästi kuin vain omatunto antaa periksi?
https://www.minilex.fi/a/edunvalvojien-toiminnan-valvonta
Meillä on tuttavapiirissä hyvin "päämäärätietoinen" kaveri, jolla on uusi vene. Paitsi että ei ole oma vene, kautta rantain tuli tieto, että vene on itse asiassa sukulaisensa, jonka edunvalvoja tämä tuttava on. Samoin ilmeisesti on käyttänyt edunvalvojansa mökkiä kuin omaansa ja ostanut sinne puita ja muita tarvikkeita. Noista ostoista en tietenkään tiedä kenen tililtä rahat on otettu, omalta vai holhottavan.
Mutta onko tosiaan niin, että jos pankkitilillä ei näy mitään epäilyttävää, niin itse fyysistä omaisuutta voi käyttää huoletta hyväksi jos kukaan sukulainen tms ei puutu asiaan?
Mitenkäs auto? Jos holhottava on hoitokodissa eikä ajokunnossa, voiko auton ottaa vain itselleen? Maksattaa autoverot ja vakuutukset holhottavan tililtä ja itse käyttää autoa??
Voiko tämä oikeasit mennä näin?
Kommentit (33)
Tekisin ilmoituksen maistraattiin ja poliisille. Vanhuksesta voi tehdä myös huoli-ilmoituksen kuntaan. Jos edunvalvoja on vanhuksen tai vammaisen perheenjäsen tai lähisukulainen, niin kukaan ei pysty valvomaan edunvalvottavan raha-asioita, pankkitilejä ja omaisuuden käyttöä. Muut lähisukulaiset eivät pääse tarkastamaan pankin tiliotteita ja pankkitilien saldoja. Kun edunvalvojana toimii esimerkiksi puoliso, lapsi tai sisarus, hän voi nostaa edunvalvottavan pankkitileiltä rahaa ja kuluttaa rahat itse. Edunvalvojan epärehellinen ja epäluotettava toiminta on vanhuksen taloudellista hyväksikäyttöä, joka on rikos.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä kunnan sosiaalipäivystykseen iäkkäästä henkilöstä, joka näyttää olevan kykenemätön huolehtimaan itsestään, omasta terveydestään tai turvallisuudestaan. Kuka tahansa ikääntyneen tilanteesta huolestunut henkilö voi tehdä huoli-ilmoituksen / vanhustensuojeluilmoituksen. Pelkkä huoli riittää ilmoituksen tekemiseen. Ilmoituksia voi jättää puhelimitse, sähköpostilla ja yhä useammin netin kautta. Ilmoituksen voi halutessaan jättää jopa nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole selvästikään käsitystä siitä miten hoitokodin maksut peritään.
Ne peritään tulojen mukaan.
Kaikki eläke menee hoitokodin maksuihin, siitä pitää jättää hoitokodissa asuvalle potilaalle pieni summa henkilökohtaisiin menoihin, juuri esim. hiustenleikkuuseen, jalkahoitajan suorittamaan kynsienleikkauksiin, ja muihin hygieniatarvikkeisiin, joita potilas vielä pystyy käyttämään ja pikkuherkkuihin, kuten vaikkapa juuri suklaaseen.
Muut rahat vie hoitava taho.
Ja kyllä edunvalvojaa valvotaan. Hänelle pitää myös maksaa työstään tietty määrä.
Sillä kyllä se työtä on hoitaa toisen ihmisen kaikki asiat ja tehdä niistä päätöksiä.
Kukaan ei myöskään tiedä, millainen edunvalvojan sopimus, hän voi ottaa palkkana mm. tuon, että saa käyttää mökkiä ja venettä omalla kustanuksellaan.
Ei asiat ole niin yksioikoisia kuin sivullisilta saattaa vaikuttaa.
Tuo voi olla tietysti totta, että omaisuuden käyttöoikeus on sovittu osaksi edunvalvojan palkkaa. Tosin tässä tapauksessa olisiko kyseinen ihminen mainostanut "uutta venettään". Toki jos kyseisellä tyypillä on tarve kehuskella niin silloin ymmärrän että on tahallaan sanonut hiukan väärin.
Netissä voi tehdä sähköisen ilmoituksen poliisille. Sitten on vielä Poliisin vihjepuhelin. Maistraatti tai mikä Digiväestötietojärjestelmä nykyään onkaan nimensä, ei tee mitään. Virkaholhoojat ovat pahimpia varkaita itse.
Jos pelkäät tehdä omalta koneeltasi sähköistä ilmiantoa, niin odota kesäkuun alkuun pari viikkoa. Silloin kirjastot aukeavat ja voit käyttää heidän nettiään.
Ilman muuta teet ilmoituksen "Luottamusaseman väärinkäytöksestä".
Jos tyyppi on viaton, mitä vahvasti epäilen, niin hänellä ei ole mitään pelättävää. Jos taas on syyllinen, niin on hyvä, että jää kiinni ennen kuin enempää hyväksikäyttää vanhusta.
Hyvä, että edes joku välittää, katsoa kriminaalien perään.
Mutta nopeaa ei ole. Voi mennä pari-kolme kuukautta. Kytillä on satojen juttujen suma.
Vierailija kirjoitti:
Vakiosettiä, röyhkeimmät vievät muistisairaalta sukulaiselta rahat jos muut eivät tajua suojella. Tai monestihan ne kunnolliset sukulaiset eivät edes tiedä mitä tapahtuu
Yleensä ne röyhkeimmät rahankäyttäjät ovat nimenomaan ne sukulaiset, joiden hommaan saadaan stoppi vasta (ulkopuolisella) edunvalvojalla.
Vierailija kirjoitti:
Valvottava on voinut antaa luvan. Lähtökohtaisesti häntä on kuultava omaisuuteen liittyvissä asioissa. Ellei sitten ole todistettu ihan seniiliksi.
Jos ihminen ei ole holhouksen alainen, niin hänen itsemääräämisoikeutta on kuunneltava ja kunnioitettava viimeiseen henkäykseen asti ja itsemääräämisoikeuden ja holhoukseen saattaminen tarvitaan kahden hoitavan lääkärintodistus ja siinä vaiheessa henkilö ei ole enää tietoinen tästä ajasta ja ymoäristöstä ja muutos pitää olla pysyvä.
Tässä ap. tapauksessa voi hyvin olla, että kys. henkilö on antanut suostumuksen/kehotuksen pitää huolta mökistä, käyttää sitä jne.
Jos jollakin on edunvalvoja, se EI suinkaan tarkoita, että hän olisi holhouksen alainen tai kykenemätön päättämään omista asioista ja omaisuudesta.
Se "tuttavasi" vanhus ihan itse päättää omista asioistaa, kenen käyttöön antaa mökin tai veneen, se voi olla vaikka edunvalvoja tai naapurin Pirkko, ellei sitten ole holhouksen alainen tai ymmärtämätön tästä ajasta. Jos vanhus haluaisi, hän voisi antaa sen myös sinun käyttöön.
Jos henkilöllä on edunvalvoja, se ei suinkaan tarkoita, etteikö hänellä olisi lain tuomaa turvaa ja juridisia oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun oli tarkoitus ruveta isäni edunvalvojaksi, mutta kuoli sitten yllättäen. No kuitenkin, jos tämä olisi toteutunut, olisin ihan takuulla saanut käyttää isäni mökkiä jne. Hän olisi ollut siitä vain iloinen. Vai onko tuo ap:n mainitsema valvottava sitten julistettu täysin vajaavaltaiseksi?
Tämä on aika lailla eri asia, vai olisitko sinä asettanut itsesi sisaruksiisi nähden etusijalle mökin käytössä (Jos teitä siis useampi.) Vähän sama kuin sinä olisit ilmoittanut sisaruksillesi, että te ette saa tulla mökille, minulla on etusija edunvalvojana.
Jos perijöitä on useampi ja varsinkin jos holhottava on lapseton ja perijät vähän etäisempiä, se yksi edunvalvojana toimiva voi puuhastella aika lailla omiaan jos muita perijöitä ei kiinnosta, asuvat kaukana tms
Lapseton, perijöitä on useampi?
Entä jos vanhus on tehnyt testamentin, jos lapseton, niin ei mahdollisuutta edes lakiosaan.
Jotenkin huvittavaa tämä perinnön kärkkyjät.
Ja voihan olla, että kys. vanhus on antanut mökin ja veneen käyttöön, jos ne tulevat myöhemmin perintönä.
Itse lapsettomana voisin juuri tehdä noin ja varmistaa, että joku pitää mökistä huolta.
Ja senkin tiedän, kuinka korpit tulevat aina haaskalle.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Ja miten asia kuuluu edes sinulle, kun kysymys on tuttavastasi.
Kärkytkö perintöä?Tuo sun tarina ei ole totta, sillä maistraatti valvoo edunvaljojien toimia.
Olen nähnyt hoivakodissa paljon vanhuksia, jotka eivät edes jouluna saa ostaa itselleen suklaarasiaa, leikkauttaa hiuksiaan tai ostaa hierontapalveluita, kun ahneet sukulaiset eivät anna rahaa omalta tililtä, vaikka hoitomaksusta jätetään aina taskurahaa vanhuksen käyttöön, mutta ap. kaltaiset ihmiset estää sen.
Jos mökki, kenen tililtä ne mökin käyttökulut ja polttopuut pitäisi maksaa? Veronmaksajienko?
Tuliko kenties edunvalvoja keskusteluun?
Eiköhän tämä ole tämän korruptiovapaan maan tapa? Ja näitä ei sitten tutkita, vaikka minkälaiset todisteet olisi väärinkäytöksistä. Toinen kiva tapa on konkurssipesän omaisuuden hukkaaminen. Arvotavarat myydään kaverille pilkkahintaan, ja loppuvelat jää pesän rasitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Ja miten asia kuuluu edes sinulle, kun kysymys on tuttavastasi.
Kärkytkö perintöä?Tuo sun tarina ei ole totta, sillä maistraatti valvoo edunvaljojien toimia.
Olen nähnyt hoivakodissa paljon vanhuksia, jotka eivät edes jouluna saa ostaa itselleen suklaarasiaa, leikkauttaa hiuksiaan tai ostaa hierontapalveluita, kun ahneet sukulaiset eivät anna rahaa omalta tililtä, vaikka hoitomaksusta jätetään aina taskurahaa vanhuksen käyttöön, mutta ap. kaltaiset ihmiset estää sen.
Jos mökki, kenen tililtä ne mökin käyttökulut ja polttopuut pitäisi maksaa? Veronmaksajienko?
No se taskuraha riittää hädin tuskin parturiin, hygieniatarvikkeisiin (jotka ei kuulu hoitomaksuun mutta hoitolaitos ostattaa), jalkahoitajalle jne.
Tupakkaan menee se taskurahaa, ei voi käydä kampaajalla, jalkahoitajalla tai ostaa herkkuja saati hygienuatarvikkeita.
Kyseessä on kavallus ja päämäärätietoinen ei ole suomen kielen sana. Se on määrätietoinen.
Parasta olisi varmaankin vinkata niille muille perijöille että onkohan edunvalvojan toiminta OK. Jos siis edunvalvoja itse yksi perijöistä.
Tai heittäytyä tyhmäksi ja ihailla sitä venettä muiden sukulaisten kuullen?
Vai rikosilmoitus? Mahtaisi poliisille tulla hymy huuleen.
Eikö edunvalvojan yksi tehtävä ole omaisuuden arvonsäilyttäminen ja kiinteistön ylläpito.