Miksi en voi sietää personaattomia ihmisiä, joiden kaikki puheet ovat kliseisiä, miljoonia kertoja kuultuja fraaseja?
Katson First dates Suomi -ohjelmaa ja tuli mieleen yhdestä naisesta, joka oli juuri tuollainen persoonaton kliseillä puhuja. Ikäänsä kysyttäessä kuulemma "piti oikein miettiä minkä ikäinen mä oikein olen, hihihi!"
Miksi mua ärsyttää tällaiset ihmiset? Olenko liian tuomitseva?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Humanistit joskus rasittavat, kun luettelevat kirjatietoa faktana osaamatta kyseenalaistaa mitään. Sitten kun kertoo omista kokemuksista, jotka poikkeavat kirjatiedoista, nämä suorastaan suuttuvat ja pitävät tyhmänä. Vaikka kirjatiedossa on virheitä ja ne perustuvat keskiarvoihin. Poikkeamia on moneen suuntaan.
T. insinööri.
Ei, et ole virkistävän omaperäinen ihminen. Pahoittelut. T. humanisti
Tää ketju on mulle synninpäästö! Omissa sukulaisnaisissa on täysin herttaisia, toiset huomioivia naisia. Heistä pitäisi pitää ja jollain tasolla pidänkin mutta jutut on aina niitä arkielämän pikku asioita tai toisten ihmisten asioita. Ja väliin latteita ja hurskaita someviisauksia hieman opettavaiseen sävyyn.
Esimerkki: sanon että opiskelukavereilla on paremmat urat kuin minulla. Siihen sanotaan hyssyttelevästi että ei pidä verrata itseään muihin. Mutta kun asiat eivät ole niin yksinkertaisia: laumaeläimenä ihminen luonnostaan kuitenkin vertaa, kateus voi olla myös kannustin jne. Siis asioilla on monta puolta mutta mistään ei uskalleta puhua. Ei mitään särmää näissä ihmisissä, ei aitouttakaan.
Aitous ja särmä eivät tarkoita että ihminen olisi negatiivinen tai ilkeä. Some tekopyhyyksineen on tehnyt joistain ihmisistä tuollaisia lampaita. Ihan kivahan se on ihkuttaa kevätkukkia ja kahvikuppeja mutta kun ei oikein muuta sitten voikaan puhua...
Jossain määrin kyseessä voi olla se, että AP tai muut kaltaiset eivät ole niitä ihmisiä, joille on helppo puhua syvällisesti. Ylipäätään ihminen, joka julistaa vihaavansa tai inhoavansa jotakin ihmisryhmää tai ominaisuutta, ei vaikuta ihmiseltä, joka olisi suvaitsevainen ja ennakkoluuloton erilaisille ja syvällisille ajatuksille.
Ihmisillä on aina monta puolta. On tavattoman typerää julistaa tietävänsä millainen joku on lyhyen tv-esiintymisen perusteella. Joku voi olla ujo ja aivan paniikissa (kuten itse olisin) ja siksi turvautua turvallisiin kliseisiin. Se ei tarkoita, etteikö ihminen olisi hyvinkin monipuolinen, älykäs ja kykeneväinen itsenäiseen ajatteluun.
Näitä kliseitä ja fraaseja on hyvä käyttää puolituttujen kanssa, jotka eivät ole antaneet mitään syytä siihen, että heille paljastaisi todelliset ajatuksensa. Jos joku puhuu minulle noin, en ajattele että kliseet paljastavat puhujan todellisen persoonan, vaan että hän ei ehkä tunne minua tarpeeksi hyvin tai haluaa syystä tai toisesta pitää etäisyyttä.
Mulla sama ongelma. Tosin alkoi vasta kun jouduin töissä altistumaan tällaisen seuralle pidemmäksi aikaa.