Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tialla ongelma. Luullaan nuoremmaksi ja vähätellään..

Vierailija
07.05.2020 |

Siis mitä nyt taas. Nelikymppinen joka näyttää nelikymppiseltä. Vähätellään kun kuulemma luullaan kolmikymppiseksi.
En kyllä muista, että kolmikymppisenä olisi kokeut mitään vähättelyä. Toimin kolmekymppisenä esimiehenä ja alaiset olivat minua vanhempia, mutta en kyllä huomannut vähättelyä silloinkaan.

Kylläpäs on ongelmat.
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/ab375524-6dc5-40df-8487-a7fb1e0aa058

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän 39 ja musta vaan on ihanaa, jos kysytään paperit. Siis 30 v tai alle näköisiltä tulee kysyä. En muuta asiaan kommentoi. Ainniin joskus noin kolmekymppisenä luultiin tyttöseks, siis parikymppiseks.

Itse olen 31 ja aina ilahdun jos papereita kysytään kassalla :D

Vierailija
142/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiinkö tällaisia lehtijuttuja tavallisista kaduntallaajista esim. 80-luvulla? Jos joku silloin elänyt ja lehtiä lukenut osaisi vastata. Jos tällaista ilmiötä ei tuolloin ollut, niin mikä on syynä tähän muutokseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka tämä nainen pukeutuu, mutta sen "räväkänkin" tyylin voi toteuttaa ikänsä mukaisesti, eikä tarvitse mihinkään jakkupukuun pukeutua. Jos ei itsellä ole siihen tyylitajua, niin kaivelee vain netin syövereistä suunnilleen samanikäisten julkkisten kuvia ja ottaa niistä mallia.

Vierailija
144/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiinkö tällaisia lehtijuttuja tavallisista kaduntallaajista esim. 80-luvulla? Jos joku silloin elänyt ja lehtiä lukenut osaisi vastata. Jos tällaista ilmiötä ei tuolloin ollut, niin mikä on syynä tähän muutokseen?

Ei tehty. Sillon perusPirkko pääsi lehteen vain jos hälle oli oikeesti tapahtunut jotain mullistavaa. Voimaantuminen ja pöyristyminen oli tuntemattomia käsitteitä.

Vierailija
145/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuokin itse soittanut iltalehteen että tehkää musta juttu 😂

Niin, tuskin mitään muuta kautta tuollainen itsensä nolaaja päätyy lehteen kun ei ollut ennestään julkkis.

Vierailija
146/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ikäisensä näköinen.

Olen alta 25-vuotias nuori nainen, eikä minua olla koskaan vähätelty missään hammaslääkäreissä, kaupoissa sun muissa.

Ai saakeli. Oliko sitä vähätelty hammaslääkärissä? Täytyypä lukea uudestaan, kun en heti keksi, että miten tapahtuu hammaslääkärissä vähättely😂😂😂

Tämä ei nyt ihan liity aiheeseen mutta minua on vähätelty hammaslääkäreissä, hammashoitaja alkoi huokailemaan kun uusi paikka tuntui usean hiomisen jälkeen korkealta mutta onneksi lopulta tasoittui, toinen kerta kun vaihtelevalle hammaskivulle ei löytynyt syytä ja epäiltiin halkeamaa, kerran hammaslääkäri nauroi ivallisesti kun kerroin että en nielaissut hampaasta lohjennutta palaa vaan otin sen sormella pois, ?? Mitä ihmeellistä siinä muka oli? Kerran vanhempi kireä pappalääkäri ei löytänyt suustani lohjennutta hammasta vaan väitti minun sanoneen sen olevan vasemmalla ylhäällä kun se olikin oikealla ylhäällä. On se vaan mahdollista.

Vierailija
147/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on edelleen iltiksen sivuilla melko näkyvästi. Mikähän oli pointti sen tekemiseen? Itse mietin tekstin nähtyäni, että olisko 50v. jota luullaan nelikymppiseksi. Eli kyllä minusta ihan ikäiseltään näyttää.

Vierailija
148/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haaskattu paperilehteä tällaiseen turhaan. Nettiaikana digilehteen voi laittaa kaikenlaista turhaa ja monesti pelkkiä klikkiotsikoita. Iltapäivälehdet ottaa myös tältä palstalta pahimmat trollaukset ja esittää ne totena 😁

Vierailija
149/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenkasvoisia usein kyllä vähätellään se on normaalia. Ehkä näistä kuvista nyt ei vaan niin hirveän hyvin tule se esille. Mutta kun ikää on yli 30v niin luulis sen vähättelyn jo loppuvan.

Ei tuo ole lapsenkasvoinen.

Vierailija
150/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eri tavalla vaikkapa kaupoissa tai lääkärissä kohdellaan kolme- ja nelikymppisiä??!

Vai johtuisko vähättelevä kohtelu muusta?

Tunnen kolme 30-36-vuotiaista, joita luullaan useinkin parikymppiseksi tai alle. Esimerkkejä:

Ovikellon soidessa ja naisen avatessa oven kulkukauppiaalle, tämä kysyy "onko sun vanhemmat kotona?"

Kodinkoneliikkeessä "tuleeko sun vanhemmat maksamaan tämän?"

Kaupassa "onpa kiva, kun isosisko osti teille jätskit"

"Millaista oli tulla äidiksi teininä?" (eli oikeasti 28-vuotiaana)

Sitä kutsutaan myös. mielistelyksi tai tilannetajuksi riippuen tilanteesta tai sanojan tarkoitusperistä.

Vierailija
151/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän 39 ja musta vaan on ihanaa, jos kysytään paperit. Siis 30 v tai alle näköisiltä tulee kysyä. En muuta asiaan kommentoi. Ainniin joskus noin kolmekymppisenä luultiin tyttöseks, siis parikymppiseks.

Itse olen 31 ja aina ilahdun jos papereita kysytään kassalla :D

Jos olet noin kolmikymppisen näköinen, niin eiköhän ne papereita kysy. Ne pitää kysyä, jos näyttää 30 ikävuotta nuoremmalta kassan mielestä.

Vierailija
152/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kuvan ja veikkasin että on 40 -vuotias.

Vierailija
153/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse parikymppisenä sortunut sellaiseen mielistelyyn uusia työkavereita kohtaan kuullessaan heidän ikänsä ja sanonut muka niin hämmästyneenä "luulin sua nuoremmaksi". Olen ollut monesti myös kuulemassa vieressä kun joku kehuu samoin jotakuta. Nämä kehujat ovat olleet poikkeuksetta naisia. Miehillä ei jostain syystä ole tarvetta kehua varsinkaan toisia miehiä heidän nuorekkuudestaan. Jotenkin typeräähän se on ja noloa, jos joutuu todistamaan vieressä tällaista mielistelytilannetta, jossa se mielistelijä itsekin tajuaa puhuvansa p.skaa, mutta koska tajuaa sen vasta kehun annettuaan ei sitä voi enää peruuttaakaan. Me naiset pelkäämme niin paljon vanhemisen merkkejä, että alitajuisesti ajattelemme kaikkien sellaisten tarvitsevan tsemppausta joilla ikääntymisen merkit näkyvät.

Toki miehiäkin harmittaa oma ikääntymisensä, mutta miehet eivät samalla tavoin yritä nuolla muiden miesten persuksia. Ja se on hyvä. Juuri naisten mielistelyjen takia monet naiset ja miehet elävät harhoissaan.

Vierailija
154/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiesus tätä nykyistä somekulttuuria. V ttu mistä kaikesta pitää tehdä lehtijuttuja 😩

Vierailija
155/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvasta mietin että näyttää minusta sellaiselta nelikymppiseltä tai yli, eli onkohan sitten 50+ jos kerran näyttää 10 v nuoremmalta.

No ei ollut. Oli just sen ikäinen kuin miltä näyttikin.

Vierailija
156/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin arvailin, että olisiko 50+, kun näyttää about 40-45. Toki sitten livenä pukeutuminen, ilmeet, eleet ja käytös yleensäkin voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen.

Kolmekymppisen vähettelyäkin ihmettelen, en muista tällaiseen törmänneeni sitten 20v tultua täyteen, joskin harmikseni (tässä mielessä onnekseni?) itse olen aina näyttänyt ikäistäni vanhemmalta...

Vierailija
157/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hillitön juttu tämä kyllä. Miltäköhän nyt tuntuu hänestä. Mahdollisesti palannut maan pinnalle.

Vierailija
158/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu hölmöltä, kun joku samanikäinen kertoo minulle, että hänen aikaansa oli sitä ja tätä. Tulee sellainen tunne, että joudun kertomaan omasta taustastani, jotta he tajuavat, että oikeasti tiedän asioista ja minulla on iän tuomaa kokemusta."

Ymmärrän, että voi tulla hassuja tilanteita kun joku ei tajua toisen ikää ja kokemusta, mutta,

tästä tuli mieleen myös, että monesti kyllä kerron juttuja tuolla tavalla, mutta ei se tarkoita että siinä jotenkin valistavaan sävyyn nyt kertoisin sitä tai pitäisin kuulijaa jotenkin itseäni nuorempana.

Kerron vain, mitä itse muistan, mitä meidän kodissa oli, meidän maassa jne, mitä muistan että telkkarista katottiin tai mitä tehtiin. Meillä, mun muistojen mukaan. Kulttuureja on monia, ihan jo perheiden kesken.

Ja ihan noin puhun oman ikäisilleni, nuoremmille, ja vanhemmille. Ja olen ymmärtänyt sen näin kun joku muu kertoo juttua mulle?

Vierailija
159/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tytöttely on kyllä todella ärsyttävää ja vähättelevää, sitä olen koko työurani saanut kuulla. Nyt olen kolmekymppinen ja olen viime vuosina kyllä alkanut saada normaalia palvelua kaupoissa, eikä kukaan enää epäile minua opiskelijaksi ja tytöttelykin on vähentynyt merkittävästi. Työkaverit uudessa työssä kyllä olis veikannut että olen max 25, jos eivät olisi tienneet työhistoriaani ja kahta lasta, eli kai olen nuoren näköinen. Omasta mielestäni näytän ihan ikäiseltäni ja pukeudun myös ihan iänmukaisesti, ei ole jakkupukuja mutta ei myöskään mitään teinivaatteita. Mun mielestä tuo jutun nainen näyttää kyllä kuvassa nelikymppiseltä, mutta ehkä hän on livenä nuoremman oloinen sitten. Outoa silti että hän kokee nuorekkuutensa noin pahaksi ongelmaksi.

Vierailija
160/184 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse parikympupisenä sortunut sellaiseen mielistelyyn uusia työkavereita kohtaan kuullessaan heidän ikänsä ja sanonut muka niin hämmästyneenä "luulin sua nuoremmaksi". Olen ollut monesti myös kuulemassa vieressä kun joku kehuu samoin jotakuta. Nämä kehujat ovat olleet poikkeuksetta naisia. Miehillä ei jostain syystä ole tarvetta kehua varsinkaan toisia miehiä heidän nuorekkuudestaan. Jotenkin typeräähän se on ja noloa, jos joutuu todistamaan vieressä tällaista mielistelytilannetta, jossa se mielistelijä itsekin tajuaa puhuvansa p.skaa, mutta koska tajuaa sen vasta kehun annettuaan ei sitä voi enää peruuttaakaan. Me naiset pelkäämme niin paljon vanhemisen merkkejä, että alitajuisesti ajattelemme kaikkien sellaisten tarvitsevan tsemppausta joilla ikääntymisen merkit näkyvät.

Toki miehiäkin harmittaa oma ikääntymisensä, mutta miehet eivät samalla tavoin yritä nuolla muiden miesten persuksia. Ja se on hyvä. Juuri naisten mielistelyjen takia monet naiset ja miehet elävät harhoissaan.

Haha, tein mun taannoisessa kesätyöpaikassa täsmälleen samaa. Eli hämmästelin mua reippaasti vanhempien naisten nuorekkuutta, jotta he olisivat hyväksyneet minut paremmin osaksi tiimiä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän