En ymmärrä miten ihmisillä ei riitä rahat ehkäisyyn tai kuukautissiteisiin
Siis kondomi- tai kuukautissidepaktti maksaa sen pari euroa ja niistä riittää useammalle kerralle? Olen itse elänyt toimeentulotuella + asumistuella aikaisemmin ja siitähän jäi laskujen ja ruuan jälkeen joku sata euroa ylimääräistä käytettäväksi. Jos sitä ei osaa budjetoida ehkäisyyn/hygieniaan niin saa mun puolesta olla ilman. Ilmaisen ehkäisyn/siteiden kinuaminen on ihan järjetöntä. Koululaiset saa lisäksi kortsuja ilmaiseksi terkkarilta ja vaikka mistä muualta eli ei jää siitäkään kiinni
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee aika edullisesti kun taittelee 3-4 vessapaperiarkkia ja tekee niistä tamponin, on itseasiassa paljon parempi kuin tamponi.
Ja tuo kun kastuu, niin puolet jää sisälle, kun yrität rääpiä sitä vessapaperitamponia ulos. Jep jep.. ja päivystyksessä loput.
Ei oo ainakaan vielä tähän mennessä jäänyt sisälle tai kastunut liikaa, oon ehkä n. 5v käyttänyt nyt tätä menetelmää. Mulla oli tamponeiden kanssa sitä ongelmaa että ne valui ja jotenkin painoi virtsarakkoa ja täyttyi virtsalla ja sitä sitten tirahteli siteeseen aina liikkuessa. Ton vessapaperiviritelmän kanssa ei sitä ongelmaa oo ollut. Ja ei sitä edes kauhen syvälle saa laitettua kun on vähän neliömäisen muotoinen eli ei vaaraa että luisuis ylöspäin.
Vai että tamponi täyttyi virtsalla... Taidat olla Porvoon miehiä.
25-50 senttiä ja naisten talous kaatuu siihen? Juupajuu
Minullekin kyllä kaikki nuo vessapaperiviritelmät on tuttuja, koska hyväosaisessa lapsuudenperheessäni ei kuukautissuojia suostuttu hankkimaan. Päälle sain tietysti haukut liiallisesta vessapaperinkulutuksesta. Ilmeisesti minun sitten olisi pitänyt tehdä vessapaperiviritelmät julkisten vessojen paperista.
Myöskään rintaliivejä ei suostuttu minulle hankkimaan, vaikka minulle kasvoi varhain isot rinnat. Juokseminen koululiikunnassa oli hyvin tuskaista.
Terveisiä vaan äidille ja isälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee aika edullisesti kun taittelee 3-4 vessapaperiarkkia ja tekee niistä tamponin, on itseasiassa paljon parempi kuin tamponi.
Ja tuo kun kastuu, niin puolet jää sisälle, kun yrität rääpiä sitä vessapaperitamponia ulos. Jep jep.. ja päivystyksessä loput.
Ei oo ainakaan vielä tähän mennessä jäänyt sisälle tai kastunut liikaa, oon ehkä n. 5v käyttänyt nyt tätä menetelmää. Mulla oli tamponeiden kanssa sitä ongelmaa että ne valui ja jotenkin painoi virtsarakkoa ja täyttyi virtsalla ja sitä sitten tirahteli siteeseen aina liikkuessa. Ton vessapaperiviritelmän kanssa ei sitä ongelmaa oo ollut. Ja ei sitä edes kauhen syvälle saa laitettua kun on vähän neliömäisen muotoinen eli ei vaaraa että luisuis ylöspäin.
Vai että tamponi täyttyi virtsalla... Taidat olla Porvoon miehiä.
Noin voi käydä, jos tamponia ei työnnä tarpeeksi syvälle. Itsellä oli sama ongelma teininä, kun en uskaltanut työntää tamponia niin pitkälle kuin se vain menee. Pelkäsin, että se tamponi voi kadota jonnekin sisälleni, niin jätin sen ihan siihen "huulille".
Joo, minulla vuoto kestää 7-8 päivää ja koko ajan on käytettävä sekä tamppoonia että sidettä ja näitä menee päivässä paljon. Pahimpina päivinä puolen tunnin välein pitää vaihtaa molemmat. Ja kun vuoto on tällaista, ei todellakaan tule ostettua mitään halpisversioita suojista.. Minulla kyllä rahat riittää näihin mutta ymmärrän että 10-15e/kk voi hyvinkin olla ratkaiseva osa kuukauden ruokabudjettia. Siihen lisäksi tietysti lisääntynyt pyykin määrä kun lakanat sotkeentuu ja särkylääkkeitä kuluu monta päivässä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, mä en ole koskaan saanut toimeentulotukea, mutta voin silti kuvitella ilmaisen ehkäisyn hyödyt.
Ja sata kertaa mieluummin laittaisin omia veroeurojani ilmaiseen ehkäisyyn, kuin lapsilisiin ja elatustukeen sellaiselle lisääntyjälle, joka ei kykene edes ehkäisyä kustantamaan.
Eiköhän tuo ilmainen ehkäisy käytännössä tarkoita, että lisää e-pillereitä. Hormonihaitat, ympäristöhaitat, mutta sukupuolitaudit voi silti tarttua kun kondomeihin ei painosteta. Jee mikä
voitto
Missä vaiheessa se kondomipaketti vaihtui pillereiksi? Mutta kiva, että olet samaa mieltä siitä, että kondomit voisi olla ilmaisia.
Ymmärrätkö kuinka iso bisnes lääketeollisuus on? Ei ne lääkärit saa bonuksia kortsujen mainostuksesta
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kuinka monta vuotta naisilla on keskimääräisesti kuukautiset? Ja kuinka paljon rahaa niihin kuluu naisen elämän aikana? Tuo 25-50 senttiä olisi jo aika mojova säästö.
Vierailija kirjoitti:
Jos se 1e/paketti siteitä tai 3e/paketti tamponeita on teistä niin naurettavan halpa, niin miksi teille on kuitenkin suuri ongelma että ihmiset haluaisivat että näiden välttämättömien tuotteiden verotusta tuotaisiin alas? Kysehän on teistä kuitenkin ihan roposista...
Aika huono argumentti. Tuotahan voi käyttää mihin vaan
Minusta sterilointiin/vasektomiaan pääsyä pitäisi helpottaa julkisella. Kolmen vuoden jonot on ihan älyttömiä. Olisi paljon parempi ratkaisu kuin ilmaiset pillerit tai kondomit joita pitää muistaa käyttää että ne toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kuinka monta vuotta naisilla on keskimääräisesti kuukautiset? Ja kuinka paljon rahaa niihin kuluu naisen elämän aikana? Tuo 25-50 senttiä olisi jo aika mojova säästö.
Tiedätkö kuinka usein miesten pitää ajaa parta näyttääkseen edustavalta? Ja kuinka paljon rahaa parranajovälineisiin kuluu miehen elämän aikana? Naisten sheiverit ovat eri asia, naisten karvat on piilossa, miehen epäsiisti parta taas vaikuttaa työn saantiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se 1e/paketti siteitä tai 3e/paketti tamponeita on teistä niin naurettavan halpa, niin miksi teille on kuitenkin suuri ongelma että ihmiset haluaisivat että näiden välttämättömien tuotteiden verotusta tuotaisiin alas? Kysehän on teistä kuitenkin ihan roposista...
Aika huono argumentti. Tuotahan voi käyttää mihin vaan
Niin voi. Nostetaan sitten vaikka vessapaperin verotusta. Kertyy kivasti niitä verorahoja mitä kaipaatte, ja yksilötasollahan kyse on teistä ihan roposista. Mukavaa tässä olisi myös se että ihmiset pärjäävät kyllä ilman vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kuinka usein miesten pitää ajaa parta näyttääkseen edustavalta? Ja kuinka paljon rahaa parranajovälineisiin kuluu miehen elämän aikana? Naisten sheiverit ovat eri asia, naisten karvat on piilossa, miehen epäsiisti parta taas vaikuttaa työn saantiin jne.
Mies voi olla edustavan näköinen parrankin kanssa. Samalla logiikalla voit ul*sta mite usein kaikkien pitää käydä parturissa/kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sterilointiin/vasektomiaan pääsyä pitäisi helpottaa julkisella. Kolmen vuoden jonot on ihan älyttömiä. Olisi paljon parempi ratkaisu kuin ilmaiset pillerit tai kondomit joita pitää muistaa käyttää että ne toimii.
Turussa pääsi julkisella puolella vasektomiaan kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi olla edustavan näköinen parrankin kanssa. Samalla logiikalla voit ul*sta mite usein kaikkien pitää käydä parturissa/kampaajalla.
Läheskään kaikilla miehillä se parta ei kasva hyvännäköisesti. Mutta eipä yllätä, että nainen jälleen kerran näkee vain ne top 20% testosteronisonnit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäedustavan näköiset karvat eivät todellakaan ole sama asia kuin jatkuva vuoto verta ja limaa.
Runsas vuoto tekee sen, että mun on ollut pakko hankkia kierukka ja kuukautiskuppi. Kolmen vuoden kierukka oli noin 150e julkisella laitettuna, kuukautiskuppi sen 30e eikä sekään ikuisesti kestä. Onhan nuo opiskelijana ihan järkyttäviä summia, ja nyt taas pitää puolen vuoden päästä miettiä, mikä mulle on tärkeämpää: 150e rahana vai se, etten vuoda läpi kaikesta ja voin harrastaa seksiä ilman pelkoa raskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, mä en ole koskaan saanut toimeentulotukea, mutta voin silti kuvitella ilmaisen ehkäisyn hyödyt.
Ja sata kertaa mieluummin laittaisin omia veroeurojani ilmaiseen ehkäisyyn, kuin lapsilisiin ja elatustukeen sellaiselle lisääntyjälle, joka ei kykene edes ehkäisyä kustantamaan.
Eiköhän tuo ilmainen ehkäisy käytännössä tarkoita, että lisää e-pillereitä. Hormonihaitat, ympäristöhaitat, mutta sukupuolitaudit voi silti tarttua kun kondomeihin ei painosteta. Jee mikä
voitto
Missä vaiheessa se kondomipaketti vaihtui pillereiksi? Mutta kiva, että olet samaa mieltä siitä, että kondomit voisi olla ilmaisia.
Ymmärrätkö kuinka iso bisnes lääketeollisuus on? Ei ne lääkärit saa bonuksia kortsujen mainostuksesta
Mitkä lääkärit? Se, että sun maailmassa joku kansainvälinen lääkejätti on koko ajan vaanimassa kulman takana ei liity mitenkään siihen että mun mielestä ilmaiset kondomit on parempi idea kuin holtiton lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Ja ikärajaa tulisi laskea. Nythän se on 30 vuotta tai 3 lasta ja siltikin väännetään lakia vastaan useissa paikoissa lapsettomille kolmikymppisille, että et saa mitään steriä, kun sun mieli voi vielä muuttua.
Muissa Pohjoismaissa ikä on 25 vuotta.
Ironiahan tässä on se, että lapsen saa periaatteessa hankkia missä iässä tahansa, vaikka 17v. vaikka ei kykenisi lasta hoitamaankaan kunnolla. Sterin saa kuitenkin vasta melkein varhaiskeski-iässä. Ensimmäisessä tapauksessa, jos menee huonosti, kärsijöinä ovat muut ihmiset eli ne lapset ja pahimmillaan vielä seuraavat sukupolvet, jos lapset sattuvat syntymään pahasti traumatisoivaan ympäristään. Jälkimmäisessä tapauksessa sterin seurauksista kärsii vain henkilö itse aiheuttamatta vahinkoa ympäristölleen, jos päätös osoittautuu vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin juuri. Minulla on ollut kuukautiset vuodesta 1977 lähtien, ennen kuukupin löytämistä siis 40 vuotta. Tamponeihin ehti mennä noin 2000 euroa. Satasenkin säästö tuosta summasta olisi ollut ihan kiva, vaikkei sitä olisi käytännössä edes huomannut.
Ylemmyydentuntoinen k-pää...