Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jotkut kristityt oikein luulevat?

Vierailija
06.05.2020 |

Miksi niin monet kristityt ajattelevat, että on ihan OK ehdottaa vaikka jonkun virren laulamista tilaisuuden lopussa? Tai että on kiva toivottaa kaikille siunausta?

Olin juuri nettikokouksessa, jossa yksi kristitty oli niin kovin kiitollinen jumalalleen ja kertoi rukoilevansa meidän kaikkien puolesta jne. Lainasi jonkun virren sanojakin.

Aika moni meistä oli hiljaa ja ajatteli, ettei tuollainen kyllä kuulu yhteiseen tapaamiseemme. Jälkeenpäin keskustelin parin ihmisen kanssa, että miten tässä pitäisi toimia. Kenelläkään (ei siis myöskään minulla) ole pokkaa huomauttaa tästä. Tuntuu kuitenkin ikävältä sekin, että puhumme vain selän takana.

Eivätkö uskovat vain voi säästää sitä uskonsa ilmaisua niihin hetkiin, joihin se sopii? Todella kiusallista tällainen, että joku vain olettaa oman uskonsa olevan muillekin tuttu tai jopa tärkeä ideologia.

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten nämä liiankin innokkaasti uskoaan julistavat kuuluvat ns. vapaisiin suuntiin, esim. helluntailaisiin ja monet ovat lisäksi aika tuoreita käännynäisiä. Sen joka on vahva uskossaan, ei  tarvitse toitottaa sitä jatkuvasti. Meillä on sukulaisia, kolmannen polven helluntailaisia, eikä heidän ole koskaan tarvinnut ruveta paasaamaan tai käännyttämään. He ovat vakaita kristittyjä ja ahkeria ja taitavia työläisiä. Minulla on itselläni myös joitakin lestadiolaisia ystäviä, ja samat sanat koskevat heitäkin. Kylästelyt molempien luona ovat rentoja ja hauskoja tilanteita.  

Vierailija
82/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan sama kuinka mukava ja kaikille hyvää toivova ihminen joku kristitty on, en halua hänen palvomansa hirviön siunauksia. Ties vaikka lähettäisi jotain vitsauksia. Raamatussa kuvatun jumalan kunnioittaminen on minusta moraalisesti arveluttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka asiaan suuttuvat kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää vetää hernettä nenään joka asiasta, Suomen lipussakin on risti ja raamatun arvoille rakennettu sanaa, nyt ne arvot on romutettu, olen agnostikko kanssa, en kiellä Jumalan olemassa oloa enkä raamatun tapahtumia ja mitä vielä hirveitä asioita tulee tapahtumaan

Itse ilahtuisin, en panisi pahakseni siunaus toivotuksesta, ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, ihmiset vihastuu nykyään vaikka siitä et lusikka putoaa lattialle :D siks monienkaan parisuhteet ei kestä, ollaan vaan jatkuvasti vihaisia ja suututaan joka asiasta

Lipussa on risti ja se kertoo jotain Suomen historiasta. Nykyään olemme kuitenkin onneksi päässeet irti monista Raamatun arvoista ja Suomesta on tullut parempi paikka elää.

Jos haluaa kulkea pinkit laput silmillä niin niin kai on hyvä elää:D minä näen vain vihaisia, katkeria, väsyneitä, köyhiä, sairaita ihmisiä, löyhä moraali, välinpitämättömyyttä, alkoholia, huumeita yms

Jos elettäisiin raamatun oppien mukaan niin uskon ett suomi olisi parempi paikka,

Vierailija
84/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä niin kovasti ahdistaa?

Sekö että Jumala vain ei lakkaa olemasta.

No en tiedä onko aloitus totta. Ehkä ei.

Itse uskovana en nyt välttämättä tuollaisissa yhteyksissä noin toimi.. Mutta.

Kuitenkin minusta tälläisen aloitukset osoittaa enemmän sitä uskoa jotain Jumalaa kohtaan kuin epäuskoa.

Muistutus Jumalan olemassaolosta saa aikaan reaktion koska Jumala on.

Kenellä sitten minkinlaisen.

Aikamoista mentaalista akrobatiaa että saat asian käännettyä noin päin. Olisiko kuitenkin syytä uskoa mitä ihmiset sanovat, eikä kääntää sitä päälaelleen?

Vierailija
85/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.

Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.

Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?

Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?

Kiitos samoin, siunausta vain itsellesikin.

- En ota tätäkään kohtaa elämästä vakavasti - se on ongelmani (tai siis muiden ongelma). Onneksi Jumalani on huumorintajuinen, eikä mikään tosikko käppänä.

Vierailija
86/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hänen tapansa osallistua ja olla ystävällinen. Ota se vastaan sellaisena, äläkä takerru ideologisiin eroihinne.

Jos kaikki uskontoon liittyvä pidettäisiin piilossa, uskovaisia alettaisiin syyttää salailevaksi kuittien orjiksi jne. Parempi, että toimivat normaalina osana yhteiskuntaa ja tulevat hyväksytyiksi sellaisina.

Eikös raamatussakin sanota, että se usko täytyy pitää omana asiana? Vai oliko se vain, että rukoilu pitää tehdä kotona yksityisesti?

Vierailija
87/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on niitä harvoja uskontoja jossa kehoitetaan rukoilemaan jopa vihamiestensä puolesta, siinä monelle vähän mietittävää kun kristittyjä haluatte aina haukkua.

Voisiko siinä mielummin kehoittaa olla rukoilematta yhtään kenenkään puolesta ja antaa taikauskoisten hoitaa ihan itse omat rukoilunsa?

Jep, juuri tämän takia on parempi että jokainen pitää ne jumalnjsa kotonaan. Muuten tulee ihan turhaa sotkua ja paskaa.

Vierailija
88/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää vetää hernettä nenään joka asiasta, Suomen lipussakin on risti ja raamatun arvoille rakennettu sanaa, nyt ne arvot on romutettu, olen agnostikko kanssa, en kiellä Jumalan olemassa oloa enkä raamatun tapahtumia ja mitä vielä hirveitä asioita tulee tapahtumaan

Itse ilahtuisin, en panisi pahakseni siunaus toivotuksesta, ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, ihmiset vihastuu nykyään vaikka siitä et lusikka putoaa lattialle :D siks monienkaan parisuhteet ei kestä, ollaan vaan jatkuvasti vihaisia ja suututaan joka asiasta

No nyt sä suututit kaikki vihaset :D

Vierailija
89/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on enemmän luonnekysymys, kuin uskonsa suoranaista tuputtamista. Toiset vain ovat niin välittömiä sen uskonsa kanssa, etteivät pidä tuota käytöstään kummallisena. "Voishan tästä mun Herrastani teillekin riittää." Onkohan tuo ihminen muutenkin puhelias, avoin monista asioista ja luonteeltaan iloinen?

Näin voisin kuvitella. Positiivinen luonne pursuamassa positiista elämäänsä vähän yli.

Olen itse henkilökohtaisesti uskossa ja melkoisen introvertti, enkä todellakaan olen sen luontoinen että  alkaisin tuollaisessa tilanteessa puhua mitään hengellisiin asioihin liittyvää. Luen tilannetta ja arvioin että hetki ei ole sopiva tai otollinen. Yleensä se ei ole. Eikä minun tarvitse luonnettani vastaan alkaa väkisin "saarnaamaan" tai edes siunausta toivottamaan.

Kyyninen uskova

Ongelma tässä on se, että tuollaisiin toivotteluihin sisältyy ajatus siitä, että toivottaja tietää mikä on oikea todellisuus tässä maailmassa ja olettaa että me muutkin elämme siinä todellisuudessa, vaikka emme sitä ymmärräkään. Siis pohjimmiltaan todella ylimielinen teko, vaikka ystävällisyydeltä pintapuolisesti vaikuttaakin.

Vierailija
90/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bsbbs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vsbvs kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä jatkuvaa vihaa kristittyjä kohtaan, siis niitä jotka ovat vilpittömiä ja toivovat kaikille pelastusta ja pelkkää hyvää

En ole uskossa, mutta ihmettelen kuinka monet haukkuu hihhuliks yms jos mainitsee sanan Jeesus.

Itse kuuntelen mieluusti virsiä yms

Aika harva kai kristittyjä vihaa. Ei pidä ymmärtää vihaksi esimerkiksi sitä, että joku sanoo ettei jumalaa ole olemassa tai että hän pitää kristinuskoa taikauskona.

Aivan, kuten sinä toivot ihmisten kääntyvän uskoon ja "pelastuvan", moni toivoo sinun jättävän uskontosi ja alkavan kannattamaan rationaalista ajattelua. Loppupeleissä jokainen valitsee itse, miten ajattelee. Onneksi elämme maassa, jossa on uskonnonvapaus.

Jonkin verran ilmassa lienee kollektiivista katkeruutta siitä, miten kristityt halvensivat, vainosivat ja jopa surmasivat muita aikanaan. Siitä on jäänyt kristinuskolle huono maine.

Ne ihmiset jotka surmasivat kristinuskon nimissä luulivat tekevänsä Jumalalle palveluksen ihan niknkuin muslimit luulee nykyään et "vääräuskoiset" pitää tappaa Allahin nimissä... Kyl ton järkikin sanoo et Jumala ei toimi noin, olen lukenut Raamattua ja kristinuskon periaatteita ovat rakkaus, lempeys, ystävällisyys, kärsivällisyys yms yms, mutta monet uskovat tänä päivänä eivät elä sen sanan mukaan välttämättä siksi myös kristinuskolla on huono maine, monet on uskonnollisia ja puhuvat uskonnosta vaikka aito usko on raamatun sanan mukaista, rukoilla vihamiesten puolesta, kärsiä pilkkaa, halveksuntaa, vainoa ja kestää uskossa siihen mitä raamattu opettaa, mutta kristityn ei koskaan sovi esim irvistellä, vinoilla ja pitää itseään muita parempina, ei juoruilla, yms yms

Voimme siis päätellä uskontojen olevan potentiaalisesti erittäin vaarallisia ihmiskunnalle ja on hyvä asia aina kun jokin yhteiskuinta kääntyy sekulaariseksi.

Vierailija
91/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle usko on tärkeä asia ja pyydän myös viisautta. En kuitenkaan koskaan kerro asiasta, ellei sitä joku kysy. Toivoisin kuitenkin, että nämä tuputtajat kertoisivat, että pelastus on kaikkia ihmisiä varten, jopa eläimiä varten. Tärkeää on arvostaa myös muita näkemyksiä, ateismiakin. Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Pelastaja on Jumala, ei toinen ihminen.

Vierailija
92/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse kyllä agnostikkona otan kyllä kohteliaisuutena jos joku uskovainen toivottaa siunausta tai sanoo rukoilevansa puolestani. Se on hyvän tahdon ele vaikka en itse juuri siihen uskoisikaan. Se toinen uskoo ja haluaa hyvää. En ymmärrä miksi tuo pitää nähdä negatiivisena asiana.

Oletko uskovainen vai ateistinen agnostikko?

En kiellä jumalan olemassaoloa mutta en myöskään usko mihinkään.

Eli olet ateisti (=ei-teisti, et usko jumalaan).

Eiköhän kuitenkin agnostikko? Ei usko muttei kielläkään että voisi olla olemassa. Todisteet vaan puuttuvat.

Agnostisuus tai gnostisuus ovat tiedon mittareita. Siis tiedetäänkö jumalan olemassaolo varmasti vai ei. Suurin osa niin ateisteista kuin uskovaisistakin on agnostikkoja, uskovat siis ovat uskomatta, mutta eivät julista tietävänsä varmasti.

Vierailija
93/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.

Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?

Olen fundamentalistikristitty, mutta en panisi pahakseni. Koska se ei ole pahan toivotus, vaan hyvän. Jos toivottaja elää väärää ja harhaista todellisuutta, se ei tee hänen toivotuksiaan pahaksi. Sitten alkaa mennä pahaksi, jos aseella uhaten pakotetaan polvistumaan Allahin eteen. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, islamissa vaan pimennettynä ja vääristeltynä. Mutta kristitty arabi nimittää myös kiristinuskon Jumalaa "Allahiksi".

Ja muslimien mielestä on jumalanpilkkaa sanoa, että Jeesus oli hänen poikansa.

Jos kaikenlaiset toivotukset ovat siis ok, niin toivotan sinulle kristinuskosta vapaata loppuelämää ja hauskaa kevään jatkoa!

Sen kus toivotat :D Toiveesi vaan ei toteudu. Miksi vetäisin hernettä nenään toisten mielipiteistä, kun itse tiedän mikä on totuus ja miten minulle käy. Totta kai muslimi ajattelee, että on jumalanpilkkaa väittää Jeesusta Jumalan pojaksi. Niin ajattelee myös juutalainen. Mutta se ei vahingoita minua vaan heitä itseään.

Vierailija
94/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleen hyvää päivää sinullekin uskossasi vahva! T. Perkeleen hyvän päivän kirkon tornin kellon palvoja.

Vierailija
95/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on enemmän luonnekysymys, kuin uskonsa suoranaista tuputtamista. Toiset vain ovat niin välittömiä sen uskonsa kanssa, etteivät pidä tuota käytöstään kummallisena. "Voishan tästä mun Herrastani teillekin riittää." Onkohan tuo ihminen muutenkin puhelias, avoin monista asioista ja luonteeltaan iloinen?

Näin voisin kuvitella. Positiivinen luonne pursuamassa positiista elämäänsä vähän yli.

Olen itse henkilökohtaisesti uskossa ja melkoisen introvertti, enkä todellakaan olen sen luontoinen että  alkaisin tuollaisessa tilanteessa puhua mitään hengellisiin asioihin liittyvää. Luen tilannetta ja arvioin että hetki ei ole sopiva tai otollinen. Yleensä se ei ole. Eikä minun tarvitse luonnettani vastaan alkaa väkisin "saarnaamaan" tai edes siunausta toivottamaan.

Kyyninen uskova

Ongelma tässä on se, että tuollaisiin toivotteluihin sisältyy ajatus siitä, että toivottaja tietää mikä on oikea todellisuus tässä maailmassa ja olettaa että me muutkin elämme siinä todellisuudessa, vaikka emme sitä ymmärräkään. Siis pohjimmiltaan todella ylimielinen teko, vaikka ystävällisyydeltä pintapuolisesti vaikuttaakin.

Eiköhän joka ikinen ihminen ajattele juuri noin. Jos ei ajattele, on kyllä ihan hukassa olemisensa kanssa. Itsekin ajattelet, että vain sekularismi on oikein ja muut ovat hulluja. Hyvin ylimielinen asenne. Mutta minun puolestani saat pitää asenteesi, ei ole minulta pois.

- fundamentalistikristitty

Vierailija
96/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollainen kannattaisi ehdottomasti ottaa puheeksi. Tämä henkilö ei välttämättä yhtään ymmärrä, että tuo käytös voi ahdistaa muita, ellette kerro hänelle.

Jos ateistit eivät joudu kadotukseen niin miksi sitten ahdistuvat siitä? :P

Vierailija
97/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Olen fundamentalistikristitty, mutta en panisi pahakseni. Koska se ei ole pahan toivotus, vaan hyvän. Jos toivottaja elää väärää ja harhaista todellisuutta, se ei tee hänen toivotuksiaan pahaksi. Sitten alkaa mennä pahaksi, jos aseella uhaten pakotetaan polvistumaan Allahin eteen. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, islamissa vaan pimennettynä ja vääristeltynä. Mutta kristitty arabi nimittää myös kiristinuskon Jumalaa "Allahiksi".

Ja muslimien mielestä on jumalanpilkkaa sanoa, että Jeesus oli hänen poikansa.

Jos kaikenlaiset toivotukset ovat siis ok, niin toivotan sinulle kristinuskosta vapaata loppuelämää ja hauskaa kevään jatkoa!

Olipas siinä vilpitön hyvän elämän toivotus... Huoh... M

Vierailija
98/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuus tappaa jumalattoman, ja ne, jotka vanhurskasta vihaavat, tulevat syyllisiksi.

Psalmit. 34:22

Vierailija
99/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku peräänkuulutti vastausta siihen, pääseekö murhaaja, joka on kristityksi kääntynyt, taivaaseen. Tottakai pääsee. On todella surullista että ihmisillä tuntuu EDELLEEN olevan se käsitys, että kristittynä oleminen on suurta kiltteyttä ja "hyvänä poikana" olemista ja kaikki ei-kristityt on syntisiä, hyi hyi. On todella harmi, jos ja kun jotkut kristityt ovat tavalla tai toisella antaneet uskosta sellaisen kuvan. Kristinuskon mukaan KUKAAN, oli hän kristitty tai ei, ei ole taivaan arvoinen. Jokainen kristitty on yhtä syntinen kuin kuka tahansa muu, ei millään tavalla muita hienompi ihminen. Ei millään tavalla. Jumalan silmissä mikä tahansa "synti" on synti, eli rikkomus Jumalaa vastaan. Ihan sama onko kyseessä valehteleminen vai murha, yhtä lailla se on syntiä kristinuskon mukaan. Ja yhtälailla myöskin sen saa anteeksi, jos uskoo siihen, että Jeesus kuoli ristillä syntien puolesta (tietänette litanian). Siis: se mikä "pelastaa" kristityn taivaaseen, ja ylipäätään tekee hänestä kristityn on usko siihen että 1. hän on yhtä syntinen kuin kuka tahansa muu, eikä millään hyvillä teoillaan pääse taivaaseen, piste 2. usko siihen, että tästä huolimatta Jumala armahti ihmiskunnan otettuaan päälleen sen rangaistuksen, mikä olisi syntiselle ihmiselle kuulunut tekemistään synneistä. Luonnollisesti, kun ihminen tulee uskoon, ja ottaa (jos sallitte uskonnollisen ilmauksen) "Jeesuksen Herrakseen", hän myös palvelee herraansa yrittäen elää ilman syntiä. Tietenkään se ei ole mahdollista, mutta ihminen katuu aidosti, ja yrittää uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan. Siksi se murhaajakin pääsee taivaaseen. Jumala (kristinuskon mukaan) rakastaa ja armahtaa yhtä lailla kaikkia, jotka vain haluavat sen ottaa aidosti vastaan.

Ja mitä siihen tulee, että jotkut tuputtavat uskoaan, se ei ole minun omasta mielestäni kohteliasta. Olen itse vakaasti sitä mieltä, että ihmistä ei voi, ei pysty, eikä tule käännyttää. Usko on jokaisen HENKILÖKOHTAINEN päätös (jälleen, terveisin kristinusko), kukaan ei voi "pelastaa" sinua puolestasi. Joko ihminen siis "tulee uskoon" itse, omasta päätöksestään tai ei ollenkaan. Tietenkin on aivopesty kristityiksi ihmisiä historiassa (ja muissakin uskonnoissa kun kristinuskossa), ja se on äärimmäisen surullista, typerää, eikä kuulu Raamatun opetukseen. On siis turhaa ja inhottavaa kun uskoa tuputetaan. Minäkään en pidä siitä kun jehovat tulee ovelle. Mutta pyydän myös, ettei tuputtamista sekoiteta tavalliseen uskosta kertomiseen (koska sellaistakin on). "Kristityn tehtävä" on Raamatun mukaan muun muassa kertoa uskosta muille, jotta hekin voisivat "pelastua". Jos olet sitä mieltä, että se on kaikki hevonp*skaa, niin voit kohteliaasti sanoa, että "kiitos, pohdin asiaa itse", ja sitten olla oikeasti pohtimatta jos siltä tuntuu. Se on oma päätös uskooko vai eikö. Ja sit jos joku sen kun jatkaa tuputtamista, niin kohteliaasti voi pyytää lopettamaan.

Ja ennen kun joku vastaa niin: 1. Kyllä, monet kristityt luulee olevansa muita parempia, tämä on jälleen, surullista, ja vastoin Raamatun opetusta. Siitä voi näille kristityille muistuttaa. 2. Ei, syntien anteeksi anto ei tarkoita, että voi tehdä "uskoon tultuaan" mitä vaan. Kuten uskoon tullessakin, anteeksi saadaan aidosta katumuksesta. Mistä tietää onko aito katumus? Kyllä sen itse tietää, itselleen on hankala valehdella.

Vierailija
100/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetoistsmieltä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lipussa on risti ja se kertoo jotain Suomen historiasta. Nykyään olemme kuitenkin onneksi päässeet irti monista Raamatun arvoista ja Suomesta on tullut parempi paikka elää.

Jos haluaa kulkea pinkit laput silmillä niin niin kai on hyvä elää:D minä näen vain vihaisia, katkeria, väsyneitä, köyhiä, sairaita ihmisiä, löyhä moraali, välinpitämättömyyttä, alkoholia, huumeita yms

Jos elettäisiin raamatun oppien mukaan niin uskon ett suomi olisi parempi paikka,

Ohhoh, missähän päin Suomea oikein asut? Minä näen paljon ihmisiä, jotka saavat lähes ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen, ja joilla on mahdollisuus äänestää ja vaikuttaa maansa asioihin. Jotka saavat etsiä ja löytää rakkaita ihmisiä lähelleen.

Jos eläisimme Raamatun oppien mukaan, meillä ei olisi uskonnonvapautta, moni joutuisi elämään häpeässä ja pelossa (esim. homoseksuaalit) ja päihdeongelmaisia ei pyrittäisi autamaan nykyaikaisin keinoin, vaan heidän katsottaisiin olevan syntisiä ja itse yksin vastuussa toipumisestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan