Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jotkut kristityt oikein luulevat?

Vierailija
06.05.2020 |

Miksi niin monet kristityt ajattelevat, että on ihan OK ehdottaa vaikka jonkun virren laulamista tilaisuuden lopussa? Tai että on kiva toivottaa kaikille siunausta?

Olin juuri nettikokouksessa, jossa yksi kristitty oli niin kovin kiitollinen jumalalleen ja kertoi rukoilevansa meidän kaikkien puolesta jne. Lainasi jonkun virren sanojakin.

Aika moni meistä oli hiljaa ja ajatteli, ettei tuollainen kyllä kuulu yhteiseen tapaamiseemme. Jälkeenpäin keskustelin parin ihmisen kanssa, että miten tässä pitäisi toimia. Kenelläkään (ei siis myöskään minulla) ole pokkaa huomauttaa tästä. Tuntuu kuitenkin ikävältä sekin, että puhumme vain selän takana.

Eivätkö uskovat vain voi säästää sitä uskonsa ilmaisua niihin hetkiin, joihin se sopii? Todella kiusallista tällainen, että joku vain olettaa oman uskonsa olevan muillekin tuttu tai jopa tärkeä ideologia.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?"

En mitenkään. Kaikkea saa toivotella, eikä tarvitse vetää joka asiasta hernettä nenään.

Vierailija
62/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin true crime sarjaa teeveestä.

Siinä parikymppinen mies ku.risti raskaana olevan tyttöystävänsä.

Lavasti itse.m.urhaksi.

No ei jääny kiinni...mutta

Ilmoittautui itse poliisille.

Oli uskovainen ja koki että pitää sovittaa rikos myös vankilassa että pääsee taivaaseen.

Ei olut ns normi tunteita..ei tuntunut kur.istaminen kuulemma miltään

Tämmöinen sit menee taivaaseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3surmaaja LATE on nykyään uskossa ja saarnaa.

tppamansa miehet olivat kulemma pahoja.

Pääseekö LATE taivaaseen?

Joutuuko ne pahat hlvettiin?

Vierailija
64/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on niitä harvoja uskontoja jossa kehoitetaan rukoilemaan jopa vihamiestensä puolesta, siinä monelle vähän mietittävää kun kristittyjä haluatte aina haukkua.

Vierailija
65/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin true crime sarjaa teeveestä.

Siinä parikymppinen mies ku.risti raskaana olevan tyttöystävänsä.

Lavasti itse.m.urhaksi.

No ei jääny kiinni...mutta

Ilmoittautui itse poliisille.

Oli uskovainen ja koki että pitää sovittaa rikos myös vankilassa että pääsee taivaaseen.

Ei olut ns normi tunteita..ei tuntunut kur.istaminen kuulemma miltään

Tämmöinen sit menee taivaaseen?

Uskossa olevat ovat kohottaneet itsensä muiden ylituomareiksi. He tietävät kuka pelastuu.

Mutta eivätpä vastaa nyt.

Vierailija
66/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu kertoo, että ihmiset, jotka eivät ole uskossa, eivät siedä kuulla Jeesuksesta...Mikä on todella surullista, koska yleensä uskovat tahtovat vilpittömästi pelastusta muillekin ja jotkut saattavat innostua hieman liikaa, eivät siis kiusallaan sitä tee. Tietenkään tuputtaminen väkisin ei toimi, mutta tänä aikana uskoviin, etenkin kristittyihin, suhtaudutaan aika aggressiivisesti ja vihamielisesti, minkä tälläkin palstalla olen saanut huomata

Luulisi sen verran ymmärtävän että eivät ole mitään "pelastusta" vailla koska eivät usko noihin satuihin.

Kristityn näkökulmasta olet kumminkin menossa suoraan helvettiin, jos et usko. Siksi se "tuputtaminen" on ystävällisyyden ele. Katsos kun kristitty ei usko että on montaa eri todellisuutta. Kaikkien olisi hyvä tajuta se kristillinen todellisuus, tai muuten he ovat hukassa.

Vierailija
67/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, taas tämmönen kristittyjen mollaus-ketju..no se poistuu piakkoin.

Ei tässä ketään mollata. Saahan kristinuskosta ja uskonnottomuudesta keskustella aivan vapaasti. Juuri tällainen palsta on siihen sopiva paikka.

Vierailija
68/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.

Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.

Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?

Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?

Olen fundamentalistikristitty, mutta en panisi pahakseni. Koska se ei ole pahan toivotus, vaan hyvän. Jos toivottaja elää väärää ja harhaista todellisuutta, se ei tee hänen toivotuksiaan pahaksi. Sitten alkaa mennä pahaksi, jos aseella uhaten pakotetaan polvistumaan Allahin eteen. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, islamissa vaan pimennettynä ja vääristeltynä. Mutta kristitty arabi nimittää myös kiristinuskon Jumalaa "Allahiksi".

Vierailija
69/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on enemmän luonnekysymys, kuin uskonsa suoranaista tuputtamista. Toiset vain ovat niin välittömiä sen uskonsa kanssa, etteivät pidä tuota käytöstään kummallisena. "Voishan tästä mun Herrastani teillekin riittää." Onkohan tuo ihminen muutenkin puhelias, avoin monista asioista ja luonteeltaan iloinen?

Näin voisin kuvitella. Positiivinen luonne pursuamassa positiista elämäänsä vähän yli.

Olen itse henkilökohtaisesti uskossa ja melkoisen introvertti, enkä todellakaan olen sen luontoinen että  alkaisin tuollaisessa tilanteessa puhua mitään hengellisiin asioihin liittyvää. Luen tilannetta ja arvioin että hetki ei ole sopiva tai otollinen. Yleensä se ei ole. Eikä minun tarvitse luonnettani vastaan alkaa väkisin "saarnaamaan" tai edes siunausta toivottamaan.

Kyyninen uskova

Vierailija
70/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse kyllä agnostikkona otan kyllä kohteliaisuutena jos joku uskovainen toivottaa siunausta tai sanoo rukoilevansa puolestani. Se on hyvän tahdon ele vaikka en itse juuri siihen uskoisikaan. Se toinen uskoo ja haluaa hyvää. En ymmärrä miksi tuo pitää nähdä negatiivisena asiana.

Oletko uskovainen vai ateistinen agnostikko?

En kiellä jumalan olemassaoloa mutta en myöskään usko mihinkään.

Eli olet ateisti (=ei-teisti, et usko jumalaan).

Eiköhän kuitenkin agnostikko? Ei usko muttei kielläkään että voisi olla olemassa. Todisteet vaan puuttuvat.

Vierailija
71/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vsbvs kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä jatkuvaa vihaa kristittyjä kohtaan, siis niitä jotka ovat vilpittömiä ja toivovat kaikille pelastusta ja pelkkää hyvää

En ole uskossa, mutta ihmettelen kuinka monet haukkuu hihhuliks yms jos mainitsee sanan Jeesus.

Itse kuuntelen mieluusti virsiä yms

Aika harva kai kristittyjä vihaa. Ei pidä ymmärtää vihaksi esimerkiksi sitä, että joku sanoo ettei jumalaa ole olemassa tai että hän pitää kristinuskoa taikauskona.

Aivan, kuten sinä toivot ihmisten kääntyvän uskoon ja "pelastuvan", moni toivoo sinun jättävän uskontosi ja alkavan kannattamaan rationaalista ajattelua. Loppupeleissä jokainen valitsee itse, miten ajattelee. Onneksi elämme maassa, jossa on uskonnonvapaus.

Jonkin verran ilmassa lienee kollektiivista katkeruutta siitä, miten kristityt halvensivat, vainosivat ja jopa surmasivat muita aikanaan. Siitä on jäänyt kristinuskolle huono maine.

Vierailija
72/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kristitty, siis pidän itseäni uskovana, mutta ns. tosiuskovan kaverini käytös silti ahdistaa. Hän koki suuren elämänmuutoksen uskoontulon myötä jokunen vuosi sitten, ja aluksi hän muuttui todella paljon parempaan suuntaan. Nyt kaikki keskustelut hänen kanssaan muuttuvat paasaamiseksi. En tiedä pitääkö hän minua täyspakanana vai onko hänen saarnojensa pohjimmainen tarkoitus vahvistaa häntä itseään, mutta ei sitä tahdo jaksaa. Jos hetken aikaa jutellaan muista asioista, niin aina homma kääntyy julistukseksi. Tunnen olevani täysin alakynnessä.

Minkälaisia asioita hän sinulle julistaa? Elätkö sinä synnissä vai kilvoituksessa? Pidätkö käskyt?

Vierailija
73/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on niitä harvoja uskontoja jossa kehoitetaan rukoilemaan jopa vihamiestensä puolesta, siinä monelle vähän mietittävää kun kristittyjä haluatte aina haukkua.

Mietis nyt uudestaan. Kristinusko lyttää kaikki, jotka eivät ole samaa mieltä. Toki he toivovat että kaikki saadaan muutettua samaan muottiin. Ja jos ei saada, niin sitten heidät pitää lähettää helvettiin.

Kukaan kristitty ei ole lähettämässä ketään helvettiin. Kristityt vaan uskovat, että ihmistä suurempi maailman hallitsija lähettää helvettiin kaikki paitsi Hänen puolellaan olevat. Kristittyjen tehtävä on varoittaa tästä vaarasta ja kehottaa kääntymään Jumalan palvelijoiksi.

Vierailija
74/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää vetää hernettä nenään joka asiasta, Suomen lipussakin on risti ja raamatun arvoille rakennettu sanaa, nyt ne arvot on romutettu, olen agnostikko kanssa, en kiellä Jumalan olemassa oloa enkä raamatun tapahtumia ja mitä vielä hirveitä asioita tulee tapahtumaan

Itse ilahtuisin, en panisi pahakseni siunaus toivotuksesta, ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, ihmiset vihastuu nykyään vaikka siitä et lusikka putoaa lattialle :D siks monienkaan parisuhteet ei kestä, ollaan vaan jatkuvasti vihaisia ja suututaan joka asiasta

Vierailija
75/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota... Oletatko, että kaikki pitävät rukoilua jotenkin hyvänä asiana? Ihan tutkimustenkin mukaan, rukoilu ei auta ketään millään tavalla. Eli käytännössä kristitty ei tee mitään vihamiestensä puolesta rukoillessaan.

Vierailija
76/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sinä varoitat jumalatonta eikä hän silti käänny jumalattomuudestaan eikä pahasta vaelluksestaan, hän kyllä kuolee synneissään, mutta sinä olet pelastanut henkesi.

Hesekiel 3:19

Vierailija
77/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.

Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.

Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?

Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?

Olen fundamentalistikristitty, mutta en panisi pahakseni. Koska se ei ole pahan toivotus, vaan hyvän. Jos toivottaja elää väärää ja harhaista todellisuutta, se ei tee hänen toivotuksiaan pahaksi. Sitten alkaa mennä pahaksi, jos aseella uhaten pakotetaan polvistumaan Allahin eteen. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, islamissa vaan pimennettynä ja vääristeltynä. Mutta kristitty arabi nimittää myös kiristinuskon Jumalaa "Allahiksi".

Ja muslimien mielestä on jumalanpilkkaa sanoa, että Jeesus oli hänen poikansa.

Jos kaikenlaiset toivotukset ovat siis ok, niin toivotan sinulle kristinuskosta vapaata loppuelämää ja hauskaa kevään jatkoa!

Vierailija
78/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa leikkiä taivasukon kanssa, se on todellakin ok. Minullakin oli mielikuvitusystäviä lapsena :)

Vierailija
79/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka asiaan suuttuvat kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää vetää hernettä nenään joka asiasta, Suomen lipussakin on risti ja raamatun arvoille rakennettu sanaa, nyt ne arvot on romutettu, olen agnostikko kanssa, en kiellä Jumalan olemassa oloa enkä raamatun tapahtumia ja mitä vielä hirveitä asioita tulee tapahtumaan

Itse ilahtuisin, en panisi pahakseni siunaus toivotuksesta, ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, ihmiset vihastuu nykyään vaikka siitä et lusikka putoaa lattialle :D siks monienkaan parisuhteet ei kestä, ollaan vaan jatkuvasti vihaisia ja suututaan joka asiasta

Lipussa on risti ja se kertoo jotain Suomen historiasta. Nykyään olemme kuitenkin onneksi päässeet irti monista Raamatun arvoista ja Suomesta on tullut parempi paikka elää.

Vierailija
80/133 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vsbvs kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä jatkuvaa vihaa kristittyjä kohtaan, siis niitä jotka ovat vilpittömiä ja toivovat kaikille pelastusta ja pelkkää hyvää

En ole uskossa, mutta ihmettelen kuinka monet haukkuu hihhuliks yms jos mainitsee sanan Jeesus.

Itse kuuntelen mieluusti virsiä yms

Aika harva kai kristittyjä vihaa. Ei pidä ymmärtää vihaksi esimerkiksi sitä, että joku sanoo ettei jumalaa ole olemassa tai että hän pitää kristinuskoa taikauskona.

Aivan, kuten sinä toivot ihmisten kääntyvän uskoon ja "pelastuvan", moni toivoo sinun jättävän uskontosi ja alkavan kannattamaan rationaalista ajattelua. Loppupeleissä jokainen valitsee itse, miten ajattelee. Onneksi elämme maassa, jossa on uskonnonvapaus.

Jonkin verran ilmassa lienee kollektiivista katkeruutta siitä, miten kristityt halvensivat, vainosivat ja jopa surmasivat muita aikanaan. Siitä on jäänyt kristinuskolle huono maine.

Ne ihmiset jotka surmasivat kristinuskon nimissä luulivat tekevänsä Jumalalle palveluksen ihan niknkuin muslimit luulee nykyään et "vääräuskoiset" pitää tappaa Allahin nimissä... Kyl ton järkikin sanoo et Jumala ei toimi noin, olen lukenut Raamattua ja kristinuskon periaatteita ovat rakkaus, lempeys, ystävällisyys, kärsivällisyys yms yms, mutta monet uskovat tänä päivänä eivät elä sen sanan mukaan välttämättä siksi myös kristinuskolla on huono maine, monet on uskonnollisia ja puhuvat uskonnosta vaikka aito usko on raamatun sanan mukaista, rukoilla vihamiesten puolesta, kärsiä pilkkaa, halveksuntaa, vainoa ja kestää uskossa siihen mitä raamattu opettaa, mutta kristityn ei koskaan sovi esim irvistellä, vinoilla ja pitää itseään muita parempina, ei juoruilla, yms yms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi