Mitä jotkut kristityt oikein luulevat?
Miksi niin monet kristityt ajattelevat, että on ihan OK ehdottaa vaikka jonkun virren laulamista tilaisuuden lopussa? Tai että on kiva toivottaa kaikille siunausta?
Olin juuri nettikokouksessa, jossa yksi kristitty oli niin kovin kiitollinen jumalalleen ja kertoi rukoilevansa meidän kaikkien puolesta jne. Lainasi jonkun virren sanojakin.
Aika moni meistä oli hiljaa ja ajatteli, ettei tuollainen kyllä kuulu yhteiseen tapaamiseemme. Jälkeenpäin keskustelin parin ihmisen kanssa, että miten tässä pitäisi toimia. Kenelläkään (ei siis myöskään minulla) ole pokkaa huomauttaa tästä. Tuntuu kuitenkin ikävältä sekin, että puhumme vain selän takana.
Eivätkö uskovat vain voi säästää sitä uskonsa ilmaisua niihin hetkiin, joihin se sopii? Todella kiusallista tällainen, että joku vain olettaa oman uskonsa olevan muillekin tuttu tai jopa tärkeä ideologia.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Itsetoistsmieltä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka asiaan suuttuvat kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää vetää hernettä nenään joka asiasta, Suomen lipussakin on risti ja raamatun arvoille rakennettu sanaa, nyt ne arvot on romutettu, olen agnostikko kanssa, en kiellä Jumalan olemassa oloa enkä raamatun tapahtumia ja mitä vielä hirveitä asioita tulee tapahtumaan
Itse ilahtuisin, en panisi pahakseni siunaus toivotuksesta, ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, ihmiset vihastuu nykyään vaikka siitä et lusikka putoaa lattialle :D siks monienkaan parisuhteet ei kestä, ollaan vaan jatkuvasti vihaisia ja suututaan joka asiasta
Lipussa on risti ja se kertoo jotain Suomen historiasta. Nykyään olemme kuitenkin onneksi päässeet irti monista Raamatun arvoista ja Suomesta on tullut parempi paikka elää.
Jos haluaa kulkea pinkit laput silmillä niin niin kai on hyvä elää:D minä näen vain vihaisia, katkeria, väsyneitä, köyhiä, sairaita ihmisiä, löyhä moraali, välinpitämättömyyttä, alkoholia, huumeita yms
Jos elettäisiin raamatun oppien mukaan niin uskon ett suomi olisi parempi paikka,
Ohhoh, missähän päin Suomea oikein asut? Minä näen paljon ihmisiä, jotka saavat lähes ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen, ja joilla on mahdollisuus äänestää ja vaikuttaa maansa asioihin. Jotka saavat etsiä ja löytää rakkaita ihmisiä lähelleen.
Jos eläisimme Raamatun oppien mukaan, meillä ei olisi uskonnonvapautta, moni joutuisi elämään häpeässä ja pelossa (esim. homoseksuaalit) ja päihdeongelmaisia ei pyrittäisi autamaan nykyaikaisin keinoin, vaan heidän katsottaisiin olevan syntisiä ja itse yksin vastuussa toipumisestaan.
Luepas se Raamattu oikeasti läpi, äläkä vaan napsi itselle kivoja juttuja. Tule sitten uudestaan sanomaan, että pitäisi elää Raamatun oppien mukaan.
Ps. kristinusko ei todellakaan keksinyt moraalia. Otapa vähän selvää vanhoista, entisistä uskonnoista ja huomaat, että melkein kaikki Raamatussa on toisilta kopioitua.
Murhankin saa anteeksi kun katuu ja uskoo Kristukseen. Parannuksen voi tehdä vaikka vasta viime hetkellä. Niinpä Hitler voi olla sinua taivaassa odottamassa, mutta jos mokaat viime hetkellä päädyt helvettiin.
Mistä tahansa yksipuoleisesti paasaaminen tai aatteen/uskon pakkosyöttö on tuskallista, mutta..
Mikä siinä siunauksen toivottamisessa on niin vastenmielistä?
Virsien veisuun tosin vielä ymmärrän, vaikka itse jopa nautin niiden hoilaamisesta 😁
Onko ok vaikka toivottaa hyvää jatkoa jne.?
Tai tervehtiä/hyvästellä sanomalla namaste?
En ole itse uskovainen, mutta en silti ymmärrä miksi otat siunaustoivotukset jne. niin raskaasti.
Samahan tuo on mitä toivotellaan, tarkoitus on ilmeisemmin hyvä tai neutraali/toiveikas ja pakanana sitä voi suhtautua niihin kuin mihin tahansa ei-uskonnollisesti värittyneisiinkiin- tai erilaisen kulttuurin hölmöihin tapoihin. Kohteliaasti.
Kun pois suljetaan pois epäkohtelias pakkotuputus tai muu paasaus, niin voin hyvin ymmärtää, ettei kristityille sen paremmin kuin muillekaan ole helppoa muistaa ja huomioida kaikkien ihmisten erilaisia näkemyksiä ja vakaumuksia, sekä ymmärtää, että joku voisi oikeasti loukkaantua ystävälliseksi eleeksi tarkoitetusta tavasta tai kokea sen hyökkäyksenä/tuputuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä voi ihan asiallisesti huomauttaa, etteivät uskonnolliset asiat kuulu kokouksiin.
Miksei kuulu? Jumala on luonut kokouksetkin ja siinä olevat ihmiset tietenkin.
Ihmiset ovatl uoneet kokoukset. Ei Jumala sanonut että menkää ja kokoustakaa.
Minusta tässä on sama kuin muussakin henkilökohtaisissa mielipiteissä. Esim. en feministinä alkaisi pitää mitään saarnaa kokouksessa, miksi minun mielestäni joku asia on epäreilu naisia kohtaan. Se ei kuulu kokoukseen eikä todennäköisesti kiinnosta muita.
Jumala keksi tilannetajunkin, sitä kannattaisi käyttää.
Kuten tiedämme, kristillisessä historiassa, tämän 2000 vuoden aikana, olemme odottaneet aina Jeesuksen toista tulemista. Jotkut eivät olleet tarpeeksi kärsivällisiä odottaessaan ja kääntyivät pois uskosta. Jumalalle kuitenkin aika on vain yksikkö.
Raamatussa Johanneksen ilmestyksessä (=Ilmestyskirjassa) puhutaan lopunajoista. Kuitenkin Matteuksen evankeliumissa puhutaan myös lopunajoista. "Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille, tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." Matt.24:32-34
Se on vertauskuva. Viikunapuu on Israel. Lehtien puhkeaminen tarkoittaa Israelin itsenäistymistä. Kesä on lähellä tarkoittaa "aika" on lähellä. Tämä sukupolvi tarkoittaa Israelin itsenäistymisen aikana syntyneitä ihmisiä. Tästä saadaan: Israel itsenäistyi vuonna 1948. Sen aikaan syntynyt sukupolvi ei ehdi kuolla kokonaan ennen kuin Jeesus tulee toisen kerran. Nykyajan ihmisen elinajanodote on noin 80 vuotta. 1948 + 80 = 2028. Vielä noin. 8 vuotta tai vähän lyhyemmän tai pidemmän aikaa.
Tiedän, miten vaikea on uskoa, mutta eikö kannata kokeilla, yrittää uskoa Jeesuksen? Tämähän voipi olla totta. Jos ette usko, voi pilkka osua omaan nilkkaan enemmin tai myöhemmin. Kristityt, levittäkää tätä sanomaa.
"Ulkopuolella ovat koirat, velhot, huorintekijät, murhaajat, epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät." Ilm.22:15
Jeesus sanoi: "Totisesti, minä tulen pian"
Hurskass kirjoitti:
Murhankin saa anteeksi kun katuu ja uskoo Kristukseen. Parannuksen voi tehdä vaikka vasta viime hetkellä. Niinpä Hitler voi olla sinua taivaassa odottamassa, mutta jos mokaat viime hetkellä päädyt helvettiin.
Ei se noin toimi. Periaatteessa kaikki synnit on jo ennalta annettu anteeksi. Jos turvautuu Jeesukseen, ei haittaa vaikka mokaisi viime hetkellä.
Hitler oli kyllä niin paha, että uskoisin että hän oli jotenkin yhteistyössä Saatanan kanssa. Mutta voi olla että hän oli vain sairas, mikä ei ole omaa syytä. Vaikea sanoa. Tuomio ei kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää vetää hernettä nenään joka asiasta, Suomen lipussakin on risti ja raamatun arvoille rakennettu sanaa, nyt ne arvot on romutettu, olen agnostikko kanssa, en kiellä Jumalan olemassa oloa enkä raamatun tapahtumia ja mitä vielä hirveitä asioita tulee tapahtumaan
Itse ilahtuisin, en panisi pahakseni siunaus toivotuksesta, ei kaikesta tarvitse vetää hernettä nenään, ihmiset vihastuu nykyään vaikka siitä et lusikka putoaa lattialle :D siks monienkaan parisuhteet ei kestä, ollaan vaan jatkuvasti vihaisia ja suututaan joka asiasta
Lipussa on risti ja se kertoo jotain Suomen historiasta. Nykyään olemme kuitenkin onneksi päässeet irti monista Raamatun arvoista ja Suomesta on tullut parempi paikka elää.
Jos haluaa kulkea pinkit laput silmillä niin niin kai on hyvä elää:D minä näen vain vihaisia, katkeria, väsyneitä, köyhiä, sairaita ihmisiä, löyhä moraali, välinpitämättömyyttä, alkoholia, huumeita yms
Jos elettäisiin raamatun oppien mukaan niin uskon ett suomi olisi parempi paikka,
Näinhän se olisi. Kristinuskonkin ansiosta meillä on nykyään demokraattisuus tässä maassa. Ja hyvät ihmisarvot.
Mä olen uskovainen, mutta en tuo sitä esiin. Häpeän tuollaista käyröstä, josta ap kertoo. Se on moukkamaista. Samalla tavalla häiritsee, jos joku tuputtaa muutakin omaa vakaumustaan.
Vierailija kirjoitti:
Katselin true crime sarjaa teeveestä.
Siinä parikymppinen mies ku.risti raskaana olevan tyttöystävänsä.
Lavasti itse.m.urhaksi.
No ei jääny kiinni...mutta
Ilmoittautui itse poliisille.
Oli uskovainen ja koki että pitää sovittaa rikos myös vankilassa että pääsee taivaaseen.
Ei olut ns normi tunteita..ei tuntunut kur.istaminen kuulemma miltään
Tämmöinen sit menee taivaaseen?
Vaikka kuinka sanoisi, että menee, voit olla varma, että I muuten mene. Ei varmana. 😃 Naurettavaa edes ehdotella tollasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen uskovainen, mutta en tuo sitä esiin. Häpeän tuollaista käyröstä, josta ap kertoo. Se on moukkamaista. Samalla tavalla häiritsee, jos joku tuputtaa muutakin omaa vakaumustaan.
Muistatko nää; Menkää kaikkeen maailmaan Jeesuksesta kertomaan. Kuka menee, jos me emme mee? Kukapa tekee, jos me emme tee? Majakaksi maailmaan sinua tarvitaan! Jopa lapset ymmärtävät :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kyllä agnostikkona otan kyllä kohteliaisuutena jos joku uskovainen toivottaa siunausta tai sanoo rukoilevansa puolestani. Se on hyvän tahdon ele vaikka en itse juuri siihen uskoisikaan. Se toinen uskoo ja haluaa hyvää. En ymmärrä miksi tuo pitää nähdä negatiivisena asiana.
Oletko uskovainen vai ateistinen agnostikko?
En kiellä jumalan olemassaoloa mutta en myöskään usko mihinkään.
Eli olet ateisti (=ei-teisti, et usko jumalaan).
Eiköhän kuitenkin agnostikko? Ei usko muttei kielläkään että voisi olla olemassa. Todisteet vaan puuttuvat.
Ei kun se ateisti. Teismi on kanta uskoon, gnostisismi tietoon. Tai siis ateistinen agnostikko, kuten kysymys kuuluikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hänen tapansa osallistua ja olla ystävällinen. Ota se vastaan sellaisena, äläkä takerru ideologisiin eroihinne.
Jos kaikki uskontoon liittyvä pidettäisiin piilossa, uskovaisia alettaisiin syyttää salailevaksi kuittien orjiksi jne. Parempi, että toimivat normaalina osana yhteiskuntaa ja tulevat hyväksytyiksi sellaisina.
Eikös raamatussakin sanota, että se usko täytyy pitää omana asiana? Vai oliko se vain, että rukoilu pitää tehdä kotona yksityisesti?
EI. Sä voit rukoilla missä tahansa, MISSÄ TAHANSA. Ääneen tai mielessä! Jumala kuulee sinut ja pyyntösi!
Vierailija kirjoitti:
Tuo se esiin, silleen todistat muille, että olet kristitty. Ja kun pystyt todistamaan muille kristillisyyteen, pystyt todistamaan Jumalalle uskosi.
Kristityt ainakin tällä palstalla ovat raivostuttavan röyhkeitä ja sikamaisia. Ylentävät itsensä ja eivät kunnioita muita ihmisiä ollenkaan.
Kristityt - aina viattomia uhreja, sanoivat tai tekivät mitä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.
Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.
Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?
Olen fundamentalistikristitty, mutta en panisi pahakseni. Koska se ei ole pahan toivotus, vaan hyvän. Jos toivottaja elää väärää ja harhaista todellisuutta, se ei tee hänen toivotuksiaan pahaksi. Sitten alkaa mennä pahaksi, jos aseella uhaten pakotetaan polvistumaan Allahin eteen. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, islamissa vaan pimennettynä ja vääristeltynä. Mutta kristitty arabi nimittää myös kiristinuskon Jumalaa "Allahiksi".
Ja muslimien mielestä on jumalanpilkkaa sanoa, että Jeesus oli hänen poikansa.
Jos kaikenlaiset toivotukset ovat siis ok, niin toivotan sinulle kristinuskosta vapaata loppuelämää ja hauskaa kevään jatkoa!
Sen kus toivotat :D Toiveesi vaan ei toteudu. Miksi vetäisin hernettä nenään toisten mielipiteistä, kun itse tiedän mikä on totuus ja miten minulle käy. Totta kai muslimi ajattelee, että on jumalanpilkkaa väittää Jeesusta Jumalan pojaksi. Niin ajattelee myös juutalainen. Mutta se ei vahingoita minua vaan heitä itseään.
Juuri tällainen kristityn ylimielisyys ärsyttää muita. Eli kun joku harjoittaa omaa uskoaan, se on hänelle vahingollista. Vain kristityn usko on ihmisille hyväksi. Todella umpimielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.
Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.
Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?
Olen fundamentalistikristitty, mutta en panisi pahakseni. Koska se ei ole pahan toivotus, vaan hyvän. Jos toivottaja elää väärää ja harhaista todellisuutta, se ei tee hänen toivotuksiaan pahaksi. Sitten alkaa mennä pahaksi, jos aseella uhaten pakotetaan polvistumaan Allahin eteen. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että kyseessä on tavallaan sama Jumala, islamissa vaan pimennettynä ja vääristeltynä. Mutta kristitty arabi nimittää myös kiristinuskon Jumalaa "Allahiksi".
Ja muslimien mielestä on jumalanpilkkaa sanoa, että Jeesus oli hänen poikansa.
Jos kaikenlaiset toivotukset ovat siis ok, niin toivotan sinulle kristinuskosta vapaata loppuelämää ja hauskaa kevään jatkoa!
Olipas siinä vilpitön hyvän elämän toivotus... Huoh... M
Saahan sitä ihmiselle toivoa rehellisempää ja epäitsekäämpää elämää. Ja sitä, että oppisi hyväksymään totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, missähän päin Suomea oikein asut? Minä näen paljon ihmisiä, jotka saavat lähes ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen, ja joilla on mahdollisuus äänestää ja vaikuttaa maansa asioihin. Jotka saavat etsiä ja löytää rakkaita ihmisiä lähelleen.
Jos eläisimme Raamatun oppien mukaan, meillä ei olisi uskonnonvapautta, moni joutuisi elämään häpeässä ja pelossa (esim. homoseksuaalit) ja päihdeongelmaisia ei pyrittäisi autamaan nykyaikaisin keinoin, vaan heidän katsottaisiin olevan syntisiä ja itse yksin vastuussa toipumisestaan.
Luepas se Raamattu oikeasti läpi, äläkä vaan napsi itselle kivoja juttuja. Tule sitten uudestaan sanomaan, että pitäisi elää Raamatun oppien mukaan.
Ps. kristinusko ei todellakaan keksinyt moraalia. Otapa vähän selvää vanhoista, entisistä uskonnoista ja huomaat, että melkein kaikki Raamatussa on toisilta kopioitua.
Tietenkään kristinusko ei keksinyt moraalia. Eihän niin ole kukaan väittänytkään. Kristinusko vain edustaa vanhanaikaista ajattelua, joka ei sovi enää nyky-yhteiskuntaan. Hyvä esimerkki on se, miten homoseksuaalisuuteen suhtaudutaan monissa kristillisissä piireissä. Sieltä he kivasti napsivat Raamatustansa perustelut homofobialleen. Näkyvin esimerkki tästä on Päivi Räsänen.
Vierailija kirjoitti:
Hurskass kirjoitti:
Ei se noin toimi. Periaatteessa kaikki synnit on jo ennalta annettu anteeksi. Jos turvautuu Jeesukseen, ei haittaa vaikka mokaisi viime hetkellä.
Hitler oli kyllä niin paha, että uskoisin että hän oli jotenkin yhteistyössä Saatanan kanssa. Mutta voi olla että hän oli vain sairas, mikä ei ole omaa syytä. Vaikea sanoa. Tuomio ei kuulu minulle.
Eli synnit on jo annettu anteeksi, niistä ei pidä välittää, kunhan turvautuu Jeesukseen.
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
-korinttolaiskirje