Mitä jotkut kristityt oikein luulevat?
Miksi niin monet kristityt ajattelevat, että on ihan OK ehdottaa vaikka jonkun virren laulamista tilaisuuden lopussa? Tai että on kiva toivottaa kaikille siunausta?
Olin juuri nettikokouksessa, jossa yksi kristitty oli niin kovin kiitollinen jumalalleen ja kertoi rukoilevansa meidän kaikkien puolesta jne. Lainasi jonkun virren sanojakin.
Aika moni meistä oli hiljaa ja ajatteli, ettei tuollainen kyllä kuulu yhteiseen tapaamiseemme. Jälkeenpäin keskustelin parin ihmisen kanssa, että miten tässä pitäisi toimia. Kenelläkään (ei siis myöskään minulla) ole pokkaa huomauttaa tästä. Tuntuu kuitenkin ikävältä sekin, että puhumme vain selän takana.
Eivätkö uskovat vain voi säästää sitä uskonsa ilmaisua niihin hetkiin, joihin se sopii? Todella kiusallista tällainen, että joku vain olettaa oman uskonsa olevan muillekin tuttu tai jopa tärkeä ideologia.
Kommentit (133)
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.
Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.
Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?
Ihme lässytystä taas. Miksi minun pitäisi kuunneella jotain hölynpölyä. Olisi mielenkiintoista nähdä kristityn naama, jos totean kokouksen päätteeksi, että "allah on suurin". Voi olla, että se tyypillinen suvaitsemattomuus nostaa päätään.
Kristinusko on niitä harvoja uskontoja jossa kehoitetaan rukoilemaan jopa vihamiestensä puolesta, siinä monelle vähän mietittävää kun kristittyjä haluatte aina haukkua.
Minä ryhdyin sydämessäni pohtimaan, oppimaan ja etsimään viisautta ja kaiken lopullista selitystä tullakseni vain tietämään, että jumalattomuus on tyhmyyttä ja tyhmyys mielettömyyttä.
Saarnaaja 7:25
Uskossa olevat ovat kohottaneet itsensä muiden ylituomareiksi. He tietävät kuka pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on niitä harvoja uskontoja jossa kehoitetaan rukoilemaan jopa vihamiestensä puolesta, siinä monelle vähän mietittävää kun kristittyjä haluatte aina haukkua.
Voisiko siinä mielummin kehoittaa olla rukoilematta yhtään kenenkään puolesta ja antaa taikauskoisten hoitaa ihan itse omat rukoilunsa?
Olen itse saanut uskonnollisen kasvatuksen, mutta nykyään turvaan ajattelussani enemmän rationalisuuteen, enkä pidä uskontoja ylipäätään hyvänä juttuna (usko ja hengellisyys on tästä erillinen, henkilökohtainen asia). Mutta en kiusaannu muiden rukouspuheista tms., koska ymmärrän, ettei sillä tarkoiteta pahaa. Se on vaan kyseisen henkilön tapa osoittaa esimerkiksi solidaarisuutta tai empatiaa vaikkapa vaikeassa tilanteessa. Eri asia sitten, onko tällainen asiallista esimerkiksi työasioiden yhteydessä.
Rukoileminen toisen puolesta = istutaan tuppisuuna kädet ristissä. Oikeasti ei tehdä mitään konkreettista toisen hyväksi, mutta annetaan ymmärtää, että ollaan niin suurisydämisiä ja hyviä ja yleviä.
Ja niin Johanneksen ilmestyksessä (=ilmestyskirjassa) kerrotaan:
"Ja näin hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." Ilm.21:4
Älkää olko noin negatiivisia ja aggressiivisia. Kaikki tämän lauseen kuullessaan haluavat vain tavoitella tuoda uutta valtakuntaa. 🤩
Jaha, taas tämmönen kristittyjen mollaus-ketju..no se poistuu piakkoin.
Minäkään en ymmärrä jatkuvaa vihaa kristittyjä kohtaan, siis niitä jotka ovat vilpittömiä ja toivovat kaikille pelastusta ja pelkkää hyvää
En ole uskossa, mutta ihmettelen kuinka monet haukkuu hihhuliks yms jos mainitsee sanan Jeesus.
Itse kuuntelen mieluusti virsiä yms
Kuten tiedämme, kristillisessä historiassa, tämän 2000 vuoden aikana, olemme odottaneet aina Jeesuksen toista tulemista. Jotkut eivät olleet tarpeeksi kärsivällisiä odottaessaan ja kääntyivät pois uskosta. Jumalalle kuitenkin aika on vain yksikkö.
Raamatussa Johanneksen ilmestyksessä (=Ilmestyskirjassa) puhutaan lopunajoista. Kuitenkin Matteuksen evankeliumissa puhutaan myös lopunajoista. "Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille, tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." Matt.24:32-34
Se on vertauskuva. Viikunapuu on Israel. Lehtien puhkeaminen tarkoittaa Israelin itsenäistymistä. Kesä on lähellä tarkoittaa "aika" on lähellä. Tämä sukupolvi tarkoittaa Israelin itsenäistymisen aikana syntyneitä ihmisiä. Tästä saadaan: Israel itsenäistyi vuonna 1948. Sen aikaan syntynyt sukupolvi ehdi kuolla kokonaan ennen kuin Jeesus tulee toisen kerran. Nykyajan ihmisen elinajanodote on noin 80 vuotta. 1948 + 80 = 2028. Vielä noin. 8 vuotta tai vähän lyhyemmän tai pidemmän aikaa.
Tiedän, miten vaikea on uskoa, mutta eikö kannata kokeilla, yrittää uskoa Jeesuksen? Tämähän voipi olla totta. Jos ette usko, voi pilkka osua omaan nilkkaan enemmin tai myöhemmin. Kristityt, levittäkää tätä sanomaa.
"Ulkopuolella ovat koirat, velhot, huorintekijät, murhaajat, epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät." Ilm.22:15
Jeesus sanoi: "Totisesti, minä tulen pian"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kyllä agnostikkona otan kyllä kohteliaisuutena jos joku uskovainen toivottaa siunausta tai sanoo rukoilevansa puolestani. Se on hyvän tahdon ele vaikka en itse juuri siihen uskoisikaan. Se toinen uskoo ja haluaa hyvää. En ymmärrä miksi tuo pitää nähdä negatiivisena asiana.
Oletko uskovainen vai ateistinen agnostikko?
En kiellä jumalan olemassaoloa mutta en myöskään usko mihinkään.
Eli olet ateisti (=ei-teisti, et usko jumalaan).
Miten vaan, ateisti käsittääkseni kyllä kieltää jumalan olemassa olon.
Ohis. Ateisti ei usko jumalaan tai jumaln, eli se on uskon puutetta.
Usko on ateistille EVVK asia, mutta kun sitä tuputetaan niin hän sitten toki voi esittää, joskus kärjekkäästikin, että lopettakaa tuputus.
Uskonnonvastaisesti aktiivisesti muuten kun em. toimiva on enemmän antiteisti kun ateisti, ihan kirjaimellisesti kuten kreikkalaisperäiset sanat sen osoittavat.
ps. ja jos tarkkoja ollaan, niin on olemassa näistä kaikista, teisti, agnostikko, ateisti ja antiteisti vielä heikko ja vahva luokittelut, löydät kyllä etsimällä vaikka wikipedia-artikkelin, jossa nämä on selitetty.
Vierailija kirjoitti:
Mietis nyt uudestaan. Kristinusko lyttää kaikki, jotka eivät ole samaa mieltä. Toki he toivovat että kaikki saadaan muutettua samaan muottiin. Ja jos ei saada, niin sitten heidät pitää lähettää helvettiin.
Saa mun puolesta rukoilla :D Jos ei ole hytötyä niin tuskin haittaakaan.
Tuossa kokoustilanteessa olisin varmaan toivottanut myös siunausta - olen hieman tällainen "suruton", joka ei jaksa tuota pahana pitää. Mutta tilanteen laukaisemiseksi. Kyllä kokouksiin tuodaan muitakin sinne kuulumattomia asioita. Joku voi esim. mainita ihanasta lapsenlapsestaan, mikä voi tuntua tosi pahalta siitä ilosta osattomaksi jääneelle.
Viljelen raamatunlauseita siinä kuin muitakin kansanviisauksia sopivissa kohdissa.
Tietyille työkavereille voin jopa toivottaa "siunausta" kun poistun paikalta. Tosin varmistan, etteivät tietyt toiset kaverit ole kuulomatkan päässä, koska en tahdo loukata niitä, joille tämä on "uskonasia".
Vierailija kirjoitti:
Kuten tiedämme, kristillisessä historiassa, tämän 2000 vuoden aikana, olemme odottaneet aina Jeesuksen toista tulemista. Jotkut eivät olleet tarpeeksi kärsivällisiä odottaessaan ja kääntyivät pois uskosta. Jumalalle kuitenkin aika on vain yksikkö.
Raamatussa Johanneksen ilmestyksessä (=Ilmestyskirjassa) puhutaan lopunajoista. Kuitenkin Matteuksen evankeliumissa puhutaan myös lopunajoista. "Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa on jo tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille, tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." Matt.24:32-34
Se on vertauskuva. Viikunapuu on Israel. Lehtien puhkeaminen tarkoittaa Israelin itsenäistymistä. Kesä on lähellä tarkoittaa "aika" on lähellä. Tämä sukupolvi tarkoittaa Israelin itsenäistymisen aikana syntyneitä ihmisiä. Tästä saadaan: Israel itsenäistyi vuonna 1948. Sen aikaan syntynyt sukupolvi ehdi kuolla kokonaan ennen kuin Jeesus tulee toisen kerran. Nykyajan ihmisen elinajanodote on noin 80 vuotta. 1948 + 80 = 2028. Vielä noin. 8 vuotta tai vähän lyhyemmän tai pidemmän aikaa.
Tiedän, miten vaikea on uskoa, mutta eikö kannata kokeilla, yrittää uskoa Jeesuksen? Tämähän voipi olla totta. Jos ette usko, voi pilkka osua omaan nilkkaan enemmin tai myöhemmin. Kristityt, levittäkää tätä sanomaa.
"Ulkopuolella ovat koirat, velhot, huorintekijät, murhaajat, epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät." Ilm.22:15
Väärin. Viikunapuu on Ruotsi. Lehtien puhkeaminen tarkoittaa pizzan tilaamista. Näin kertoi Jeesus itse minulle eilen.
Vierailija kirjoitti:
...
Tiedän, miten vaikea on uskoa, mutta eikö kannata kokeilla, yrittää uskoa Jeesuksen? Tämähän voipi olla totta. ...
No johan on. Miksi ihmeessä pitäisi uskoa johonkin asiaan mistä ei ole vielä näytetty ainuttakaan todistetta? Ja näköjään uskiksetkin ovat sitä mieltä, että ei voi olla ihan varma, mutta ihan varuiksi kannattaa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin uskoa mutta saatana pitää tiukasti kiinni minusta, harmittaa,
Vsbvs kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä jatkuvaa vihaa kristittyjä kohtaan, siis niitä jotka ovat vilpittömiä ja toivovat kaikille pelastusta ja pelkkää hyvää
En ole uskossa, mutta ihmettelen kuinka monet haukkuu hihhuliks yms jos mainitsee sanan Jeesus.
Itse kuuntelen mieluusti virsiä yms
Jokainen voi uskoa mihin tykkää, mutta minusta sitä omaa näkemystään ei tule paasata tilanteissa, joissa on todennäköisesti ei-uskovia, tai jopa johonkin toiseen uskontoon kuuluvia.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.
Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.
Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?
Miten reagoisit, jos sinulle toivotettaisiin ramadanin aikaan "Ramadan mubaarak, Allah on suurin"?
Siunauksen toivottaminen ei ole uskon tuputtamista, vaan hyvien asioiden toivomista siunauksen kohteelle. Mikä siinä nyt niin ahdistaa?
Onko parempi, jos käsketään mennä helvettiin? Aika yleinen toivotus, vaikkei se uskontoon yleensä juuri liity, siis toivomuksen esittäjä tuskin ajattelee sitä niin, vaikka helvetti mainitaan raamatussa. Silti kukaan ei ala mäkättää uskon tuputtamisesta, jos käsketään mennä helvettiin.