Mitä jotkut kristityt oikein luulevat?
Miksi niin monet kristityt ajattelevat, että on ihan OK ehdottaa vaikka jonkun virren laulamista tilaisuuden lopussa? Tai että on kiva toivottaa kaikille siunausta?
Olin juuri nettikokouksessa, jossa yksi kristitty oli niin kovin kiitollinen jumalalleen ja kertoi rukoilevansa meidän kaikkien puolesta jne. Lainasi jonkun virren sanojakin.
Aika moni meistä oli hiljaa ja ajatteli, ettei tuollainen kyllä kuulu yhteiseen tapaamiseemme. Jälkeenpäin keskustelin parin ihmisen kanssa, että miten tässä pitäisi toimia. Kenelläkään (ei siis myöskään minulla) ole pokkaa huomauttaa tästä. Tuntuu kuitenkin ikävältä sekin, että puhumme vain selän takana.
Eivätkö uskovat vain voi säästää sitä uskonsa ilmaisua niihin hetkiin, joihin se sopii? Todella kiusallista tällainen, että joku vain olettaa oman uskonsa olevan muillekin tuttu tai jopa tärkeä ideologia.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä voi ihan asiallisesti huomauttaa, etteivät uskonnolliset asiat kuulu kokouksiin.
Lähde? Missä kokouksissa on erikseen kielletty uskonnolliset asiat? Kuulostaa ihan joltain neukkulalta...🧐
Ei piparkakkutaikinakaan kuulu jauhelihakeittoon vaikkei sitä ole erikseen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä voi ihan asiallisesti huomauttaa, etteivät uskonnolliset asiat kuulu kokouksiin.
Lähde? Missä kokouksissa on erikseen kielletty uskonnolliset asiat? Kuulostaa ihan joltain neukkulalta...🧐
Millainen muusinuija täytyy ihmisen olla, jos ajattelee että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua tai suotavaa?
Mitä veikkaat, että työkaverit sanoisivat jos minä alkaisin kokouksessa yhtäkkiä jauhamaan kipeistä peräpukamista tai vaikka masturboinnista? Kaikki aiheet eivät kuulu kaikkiin tilaisuuksiin, simple as that.
/7
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä niin kovasti ahdistaa?
Sekö että Jumala vain ei lakkaa olemasta.
Olematon ei tietenkään lakkaa olemasta, kun ei ole koskaan alkanutkaan olemaan. Lähinnä tuollaisen taikauskoisen roskan tuputtaminen ärsyttää ja aiheuttaa myötähäpeää.
Kuinka iso porukka nämä ”jotkut kristityt” oikein on otannassasi, kun kristittyjä kuitenkin on se 2,4 miljardia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kyllä agnostikkona otan kyllä kohteliaisuutena jos joku uskovainen toivottaa siunausta tai sanoo rukoilevansa puolestani. Se on hyvän tahdon ele vaikka en itse juuri siihen uskoisikaan. Se toinen uskoo ja haluaa hyvää. En ymmärrä miksi tuo pitää nähdä negatiivisena asiana.
Oletko uskovainen vai ateistinen agnostikko?
En kiellä jumalan olemassaoloa mutta en myöskään usko mihinkään.
Eli olet ateisti (=ei-teisti, et usko jumalaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokouksissa käsitellään asialistalla olevat asiat. En minäkään ala niissä tuputtaa muille veganismia tai feminismiä.
Provohan sinä olet, mutta muista, että jos on oikeus jakaa uskonnollista propagandaa niin se koskee kaikkia uskontoja. Silloin sinun pitää hyväksyä se, että kokouksen päätteeksi toivotetaan myös jonkin muun uskonnon siunauksia tai terveisiä. Miksi kukaan käyttäisi kokousaikaa siihen, että kaikki eri uskontoihin kuuluvat kertoisivat omat siunauksensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen kannattaisi ehdottomasti ottaa puheeksi. Tämä henkilö ei välttämättä yhtään ymmärrä, että tuo käytös voi ahdistaa muita, ellette kerro hänelle.
Voisivatko he rukoilla apua ahdistukseensa?
Ehkä he tietävät, että rukouksille ei ole vastaanottajaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kertoo, että ihmiset, jotka eivät ole uskossa, eivät siedä kuulla Jeesuksesta...Mikä on todella surullista, koska yleensä uskovat tahtovat vilpittömästi pelastusta muillekin ja jotkut saattavat innostua hieman liikaa, eivät siis kiusallaan sitä tee. Tietenkään tuputtaminen väkisin ei toimi, mutta tänä aikana uskoviin, etenkin kristittyihin, suhtaudutaan aika aggressiivisesti ja vihamielisesti, minkä tälläkin palstalla olen saanut huomata
Johtuisikohan juuri siitä "liikaa innostumisesta" eli raivostuttavasta tuputtamisesta. Ei mikään ihme että jengillä menee välillä pata jumiin hih.hu.leiden kanssa.
Ap, kannattaa oikeasti avata suu. Sanot että on jopa loukkaavaa tuoda väkisin omaa ideologiaansa tilanteeseen johon se ei kuulu. Neuvo hänelle että uskovaisten tapaamiset ja jumalanpalvelukset yms. ovat oikeita paikkoja moiselle.
Tai sitten alat ihan pokkana päälle selittää vaikka siitä lentävästä spagettihirviöstä ja jostain muusta 'uskonnosta'. :D Sinulla on täysi oikeus jos kerran hänelläkin.
Hö hö, oikein suvaitsevaisuus huokuu tästä viestistä. Lentävä spagettihirviö, hih hih. Ai että kun ne kristityt on sitten tyhmiä, öhöhöh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kristitty, siis pidän itseäni uskovana, mutta ns. tosiuskovan kaverini käytös silti ahdistaa. Hän koki suuren elämänmuutoksen uskoontulon myötä jokunen vuosi sitten, ja aluksi hän muuttui todella paljon parempaan suuntaan. Nyt kaikki keskustelut hänen kanssaan muuttuvat paasaamiseksi. En tiedä pitääkö hän minua täyspakanana vai onko hänen saarnojensa pohjimmainen tarkoitus vahvistaa häntä itseään, mutta ei sitä tahdo jaksaa. Jos hetken aikaa jutellaan muista asioista, niin aina homma kääntyy julistukseksi. Tunnen olevani täysin alakynnessä.
Tuo on aika yleistä alkoholisteilla, jotka lopulta yhden psykoosin syövereissä pajahtavat uskoon.
Korvataan se alkoholiriippuvuus jumalriippuvuudella, ja korvataan 24/7 kännäys 24/7 saarnaamisella.
Helppo uskoa, mutta tähän kaveriini (ikiraitis ja kunnollinen hyvän perheen kasvatti) ei tuota sääntöä voi soveltaa. En haluaisi katkaista välejäkään, mutten tiedä mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kertoo, että ihmiset, jotka eivät ole uskossa, eivät siedä kuulla Jeesuksesta...Mikä on todella surullista, koska yleensä uskovat tahtovat vilpittömästi pelastusta muillekin ja jotkut saattavat innostua hieman liikaa, eivät siis kiusallaan sitä tee. Tietenkään tuputtaminen väkisin ei toimi, mutta tänä aikana uskoviin, etenkin kristittyihin, suhtaudutaan aika aggressiivisesti ja vihamielisesti, minkä tälläkin palstalla olen saanut huomata
Johtuisikohan juuri siitä "liikaa innostumisesta" eli raivostuttavasta tuputtamisesta. Ei mikään ihme että jengillä menee välillä pata jumiin hih.hu.leiden kanssa.
Ap, kannattaa oikeasti avata suu. Sanot että on jopa loukkaavaa tuoda väkisin omaa ideologiaansa tilanteeseen johon se ei kuulu. Neuvo hänelle että uskovaisten tapaamiset ja jumalanpalvelukset yms. ovat oikeita paikkoja moiselle.
Tai sitten alat ihan pokkana päälle selittää vaikka siitä lentävästä spagettihirviöstä ja jostain muusta 'uskonnosta'. :D Sinulla on täysi oikeus jos kerran hänelläkin.
Hö hö, oikein suvaitsevaisuus huokuu tästä viestistä. Lentävä spagettihirviö, hih hih. Ai että kun ne kristityt on sitten tyhmiä, öhöhöh.
Sinähän pilkkaat kommentissasi rekisteröityä uskontoa. Minä en pilkannut ketään. Että öh höh vain.
/7
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä niin kovasti ahdistaa?
Sekö että Jumala vain ei lakkaa olemasta.No en tiedä onko aloitus totta. Ehkä ei.
Itse uskovana en nyt välttämättä tuollaisissa yhteyksissä noin toimi.. Mutta.Kuitenkin minusta tälläisen aloitukset osoittaa enemmän sitä uskoa jotain Jumalaa kohtaan kuin epäuskoa.
Muistutus Jumalan olemassaolosta saa aikaan reaktion koska Jumala on.
Kenellä sitten minkinlaisen.
Minusta taas sinunkin kommenttisi on selkeä muistutus siitä, että jumalaa ei ole.
Kukin saa ajatella niin kuin haluaa.
Varmasti sinullekin sopisi, että joku kokouksen lopussa toteaa kaikille, että kristinuskon jumalaa ei ole olemassa, ja että siihen uskominen on pöljää. Eihän se ole sen kummempaa kuin se siunausten toivottelu. Kukin saa ilmaista oman tapansa ajatella, eikä siitä pidä toisten loukkaantua. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa yrityksissä on kielletty uskonnollisten tunnustusten harrastaminen työaikana. Ei pidetä sopivana toivottaa siunausta tai allahu akbaria toisille.
Eikä kaikkea voida erikseen kieltää. Ei varmaan ole erikseen kiellettyä vaikka pitää pentagrammia toimiston seinällä, mutta niin ei monissa paikoissa vain ole sopivaa tehdä.
Se on hänen tapansa osallistua ja olla ystävällinen. Ota se vastaan sellaisena, äläkä takerru ideologisiin eroihinne.
Jos kaikki uskontoon liittyvä pidettäisiin piilossa, uskovaisia alettaisiin syyttää salailevaksi kuittien orjiksi jne. Parempi, että toimivat normaalina osana yhteiskuntaa ja tulevat hyväksytyiksi sellaisina.
Jos pitää sietää yhden uskontokunnan esiintuloja normikokouksissa/- tapaamisissa, pitää sietää kaikkien. JA niitä on montaa eri laatua . Parempi, että kaikki pidättäytyvät. Pidetään henkilökohtaisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kyllä agnostikkona otan kyllä kohteliaisuutena jos joku uskovainen toivottaa siunausta tai sanoo rukoilevansa puolestani. Se on hyvän tahdon ele vaikka en itse juuri siihen uskoisikaan. Se toinen uskoo ja haluaa hyvää. En ymmärrä miksi tuo pitää nähdä negatiivisena asiana.
Miten vaan, ateisti käsittääkseni kyllä kieltää jumalan olemassa olon.
Jumalattoman vangitsevat hänen rikoksensa, hän takertuu oman syntinsä pauloihin. Kurittomuuteensa hän kuolee ja joutuu harhaan suuressa hulluudessaan.
Sananlaskut 5:22-23
Vierailija kirjoitti:
Kuinka iso porukka nämä ”jotkut kristityt” oikein on otannassasi, kun kristittyjä kuitenkin on se 2,4 miljardia?
Ei varmaan voida kerätä tietoa siitä, kuinka moni kristitty pitää sopivana toivotella jumalansa siunauksia ei-kristityille. Emmehän voi tietää, kuinka moni muslimi toteaa inshallah kesken lauseen jossain kokouksessa.
Kaitpa sitten saa omaa uskoaan tai ideologiaan tuoda esille kokouksissa. Kunhan eivät sitten kristityt loukkaannu, kun joku ateisti toteaa kokouksen lopuksi, että jumalaa ei ole olemassa ja hyvää päivää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaan, ateisti käsittääkseni kyllä kieltää jumalan olemassa olon.
No nyt sait korjattua virheellisen käsityksesi tässä samalla.
Hyväähän he sillä vain tarkoittavat. Anna olla. Kohteliasta olisi kiittää.
Olen huomannut, että heillä on todella hätä, nyt kun olettavat viimeisten aikojen olevan käynnissä. En usko, että yrittävät käännyttäå muita, kuin sellaisia, joista pitävät ja jotka tahtoisivat tavata sitten vielä sen jälkeen, kun olemme kaikki kuolleita.
Ikäänkuin kohteliaisuus, että olisi kiva nähdä sitten joskus ?
Tuo on aika yleistä alkoholisteilla, jotka lopulta yhden psykoosin syövereissä pajahtavat uskoon.
Korvataan se alkoholiriippuvuus jumalriippuvuudella, ja korvataan 24/7 kännäys 24/7 saarnaamisella.