Ketipinor vaarallinen lääke?
Takana 20 v unettomuutta,johon kokeiltu milloin mitäkin.Viimeiset 5 vuotta syönyt Ketipinoria pienellä annoksella,1/2-1 tbl 25 mg:sta + tenox tms.Alkuun nukuinkin tosi hyvin.Nyt on tehot menneet ja annosnostoa en halua,koska isompi annos tekee minut vaan vihaiseksi seuraavana päivänä,enkä silti edes nuku sen paremmin.
Lääkärin kanssa sovittu Ketipinorin lopetuksesta,jatkossa Tenox 10-20 mg.No,nyt nukun vain 4 tuntia/vrk!3 viikkoa sitten tämä lopetus tehty.Vaikka olisin kuinka väsynyt,haukottelisin nukkumaan mennessä,niin siinä samassa,kun pääni tyynyyn saan,unet kaikkoaa.En nuku edes päivällä,vaikka olen koko ajan univajeessa ja väsynyt.
Onko kohtalotovereita?Helpottaako tämä enää koskaan? Vai onko ne unireseptorit lopullisesti seonneet?
Kommentit (112)
Minulle määrättiin pari vuotta sitten Ketiä 25 mg unettomuuteen, ahdistukseen ja stressiin. Sanottiin, että ota 1-2, mutta ei haittaa vaikka ottaisit 8/pv, ei ole mitään haittaa. En kokenut mitää ruokahalun kohoamista, enkä lihonut, mutta se tunne, johon pääsin tällä lääkkeellä koukutti. Sain tästä ihanat pöllyt ja nukahdin aivan huuruissani. Nukkuminenhan siinä oli tavoite, mutta olin niissä huuruissani vielä seuraavana päivänäkin. Pöhnässä ei mikään ahdistanut. Nostelin annosta, koska se ei kuulemma haitannut. Olin mökeltänyt puhelimessa tuttavalle mitä sattuu. Tämä oli pian oven takana ja vei päivystykseen. Hatarat muistikuvat koko tapahtumasta, tai menneestä ajasta viikon osalta. Riippuen mitä tältä lääkkeeltä hakee, mutta ainakin filmi menee poikki, jos se on tarkoitus.
Taisit ottaa hieman liikaa....
Ja selkeesti käytit väärin kun hait sitä fiilistelyä.
Täällä kaikki haukkuu ketipinoria että se on vaarallinen. Mitä sitten pitäisi tehdä epätoivoissaan että saa unta????
Minä kokeilin Ketipinoria joskus 6-7 vuotta sitten. Ei auttanut mihinkään. Nyt on onneksi kohtalaisen toimiva lääke ja saan nukuttua melko hyvin. Toki väliin tulee niitä huonoja öitä.
Vaarallisuudesta en tiedä, mutta itselleni tulee huono olo Ketipinorista ja painajaiset ovat kamalia (herään niihin). Mutta eihän tämä tietenkään kaikkia koske. Jos saa kyseisellä lääkkeellä hyvät ja yhdenjaksoiset yöunet, niin mikäpäs siinä.
Perhepiirissä kolmella (vanhempi, puoliso, puolison veli) on/on ollut käytössä samat statiinit. Yksi ei saa mitään haittavaikutuksia, yhdellä kramppaa jalat jatkuvasti öisin ja kolmas jo lopetti lihaskipujen vuoksi. Yksi esimerkki siitä, että jokainen reagoi yksilöllisesti lääkeaineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaikki haukkuu ketipinoria että se on vaarallinen. Mitä sitten pitäisi tehdä epätoivoissaan että saa unta????
Ihan hyvin voit ottaa ketiä jos se sua auttaa etkä saa oikeita unilääkkeitä.
Jännä, miten eri ihmisille on määrätty niin eri suuruisia annoksia unettomuuteen. Mulle määrättiin kerta-annoksena neljäsosa yhdestä 25 mg tabletista, eli ihan vain murunen. Se riittää pitämään mut unessa aamuun asti ilman mitään havaittavia sivuvaikutuksia.
Lääkäri vielä sanoi että puolikas olisi jo liikaa, se enemmänkin jo piristää kuin nukuttaa. Miten sitten joillekuille muille määrätään esim 2-3 tablettia kerta-annokseksi? Eli käytännössä 8-12-kertainen annos omaani verrattuna.
Olen huolissani siitä, että Suomen lääkärit määrää ketiä ihan automaattisesti unettomuuteen. On olemassa paljon tutkimuksia jonka mukaan se vähentää harmaan aivokudoksen määrää. Aivojen tilavuus on suoraan yhteydessä älykkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani siitä, että Suomen lääkärit määrää ketiä ihan automaattisesti unettomuuteen. On olemassa paljon tutkimuksia jonka mukaan se vähentää harmaan aivokudoksen määrää. Aivojen tilavuus on suoraan yhteydessä älykkyyteen.
Ketipinorin holtittoman kirjoittamisen takia pidän lääkäreitä puoskareina. Luulin että lääkärit tietää lääkkeistä vähän paremmin. Luulin väärin.
Maassa maan tavalla. Tyttäreni käytti Ketipinoria nukahtamislääkkeenä eikä pärjännyt ilman sitä. Muutti keski-Eurooppaan ja siellä lääkäri oli ihan oikeasti kauhuissaan miten moista lääkettä on nuorelle (25-vuotiaalle) edes määrätty. Lopetti heti sen vähitellen ja pärjää ilmankin. Alussa oli vaikeuksia mutta sinnitteli vaan eikä enää tarvitse. Kertoi, että nukkui kyllä ko.lääkkeellä mutta vasta lopettamisen jälkeen tajusi miten lääke on vaikuttanut muistiin ja oppimiskykyyn. Mitkä olis olleet vaikutukset pidemmällä aikavälillä?
En ymmärrä miten täällä Suomessa määrätään näitä lääkkeitä noin vaan.
Niin isoilla annoksilla. Unettomuuteen käytetään yleensä sen verran pieniä annostuksia, että ei pitäisi vaikuttaa painoon.