Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit, miksi ette ole eronneet kirkosta?

Vierailija
05.05.2020 |

Miksi jotkut ateistit eivät eroa kirkosta?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itsekin ateisti, mutta jotenkin olen vaan edelleenkin kirkon jäsen koska en ole jaksanut tutkia mitä haittaa kirkosta eroamisesta voisi olla. Kirkosta eroaminen ei käsittääkseni vaikuta kummiuteeni taikka hautapaikan saamiseen kirkon mailta, enkä usko että olen menossa naimisiinkaan ihan hetkeen (enkä edes välitä kirkkohäistä). Onko jotain muuta mikä kannattaisi huomioida? Kuinka vaikea/hidas prosessi on kirkkoon takaisin liittyminen, mikäli tarve iskee?

- ap

Ainakin ev.lut-kirkkoon voi liittyä takaisin helposti netissä, kunhan on konfirmoitu.

Ortodoksiseen kirkkoon takaisin liittyminen voi sen sijaan olla vaikeampaa. Käsittääkseni sitä varten pitää tavata pappi henkilökohtaisesti ja vastaanottaa katumuksen sakramentti (sama pätee kai myös katoliseen kirkkoon).

Muista kirkkokunnista en tiedä.

Vierailija
22/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eronnut lukioikäisenä kun koko ev.lut. satu alkoi tuntua vähän turhan paksulta.

Minä vaihdoin lukioiässä luterilaisesta kirkosta ihan toiseen kirkkokuntaan :D Ja sillä tiellä olen edelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mieheni on uskovainen ja halusi kirkkohäät, olin kirkon jäsenenä hitusen pidempään kuin olisin muuten ollut. Häiden jälkeen erosin kirkosta.

Vierailija
24/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itsekin ateisti, mutta jotenkin olen vaan edelleenkin kirkon jäsen koska en ole jaksanut tutkia mitä haittaa kirkosta eroamisesta voisi olla. Kirkosta eroaminen ei käsittääkseni vaikuta kummiuteeni taikka hautapaikan saamiseen kirkon mailta, enkä usko että olen menossa naimisiinkaan ihan hetkeen (enkä edes välitä kirkkohäistä). Onko jotain muuta mikä kannattaisi huomioida? Kuinka vaikea/hidas prosessi on kirkkoon takaisin liittyminen, mikäli tarve iskee?

- ap

Ihan varmasti ottavat sinun kirkollisverosi takaisin riemusta kiljuen, joten turha pelätä, ettet pääse uudestaan liittymään.

Itse erosin vasta kolmekymppisenä, kun en ollut aiemmin saanut aikaiseksi. Se netin eroa kirkosta -palvelu on ihan loistava keksintö.

Kirkollisveroina olen säästänyt varmaan kuusi tonnia, eikä ole kyllä kaduttanut.

Eiköhän sitä hautaan laiteta joka tapauksessa kuitenkin kuului kirkkoon tai ei. Harva on varmaan jäänyt hautaamatta. Eli mihinkään en kirkkoa tarvitse. Enkä halua olla rahoittamassa mitään hihhuleita. Evankelis-luterilaisen kirkon hoivissa pyörii kaikenlaista kuten esimerkiksi lestadiolaisia. Joo, en halua olla missään tekemisissä.

Vierailija
25/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin todistaa Jumalan olemassaolon. Miten muuten voi olla mahdollista että niin moni ”ateisti” onkin kaappiuskovainen?

Kaltaisesi olivat vaakakupissa painamassa eron puolesta.

Suurin syy oli kirkon suojissa harjoitettava fundamentalismi.

Vierailija
26/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut.

Vierailija
27/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa veroja, joten ihan sama vaikka kuulunkin kirkkoon. 

Vierailija
28/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puritaani Pakana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eronnut kirkosta, koska en ole ikinä kuulunutkaan siihen.

Minustakin kirkkoon tulisi liittyä vasta täysi-ikäisenä eikä vastasyntyneenä, jolloin on vielä syyntakeettomassa tilassa. Itse kuuluin ev.lut. kirkkoon koska vanhempani kuuluivat siihen, mutta totesin jo varhain että kirkon opit ovat minulle vieraita. Niinpä en mennyt rippukouluun ja erosin kirkosta siinä vaiheessa kun tulin täysi-ikäiseksi. Tosin minulla lukiossa uskonto oli helppo lukuaine ja yliopistossa opiskelin sivuaineena filosofiaa, joten tiedän miten eri sortin uskovaisten kanssa väitellään.

Eihän ihmiset kuulu automaattisesti puolueisiinkaan pikkulapsesta lähtien vaan siinä on olemassa tietty ikäraja jolloin pystyy itse päättämään jäsenyydestä.

Keskustapuolueeseen voi ilmoittaa jäseneksi koko perheen ja jäsenyys pysyy, vaikka jäsenmaksut jättäisi maksamatta.

Vierailija
29/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa että erosin kirkosta. On tullut vastaan niin monta tilannetta, että olisin halunnut erota uudestaan.

Vierailija
30/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirkosta eronnut ateisti, mutta harkitsen vakavasti liittyä takaisin ev lut kirkkoon. Syitä on monia, kuten:

- inhoan Suomen vapaa-ajattelijoiden liittoa. Heidän liittonsa ajattelussa ei ole mitään vapaata. Samanlaista öyhötystä, mitä minulla oli esimurrosikäisenä.

- Muutenkin joidenkin ateistien (ja vapaa-ajattelijoiden liiton) järjetön viha vanhoja perinteitä kohtaan, saadaan tyyliin hirveä p***ahalvaus, jos joulujuhlassa lauletaan enkeli taivaan tai suvivirsi. Ei arvosteta kristinuskon Suomeen mukanaan tuomia hyviä asioita. Öyhötetään jostain Ukko ylijumalasta eikä tajuta, että ennen kristinuskoa Suomessa vallinneet esiuskonnot olivat tuplaten julmempia, mm. tyttövauvojen surmaamiset.  

- ärsyttää se, että aina kun P. Räsänen sanoo jotain seksuaalivähemmistöistä, erotaan joukkona kirkosta eikä tajua, ettei Räsänen edusta millään tavalla keskimääräistä ev. lut kirkkoa vaan on jonkun hihhuliseurakunnan jäsen. 

- arvostan kirkon tekemään diakoniatyötä ja voisin jopa maksaa siitä kirkollisveroa. 

- mielestäni Suomen ev lut kirkko on varsin moniääninen ja matalakynnyksinen, arvostan sitä. Suomen kirkko on vastakohta ja vastavoima kaikenlaiselle radikalisoitumiselle. 

Vierailija
31/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta, kun totesin eläväni, kuin ateisti. Säästynyt rahaa vuosien varrella.

Kuin-sanan eteen ei tule pilkkua.

Vierailija
32/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko tekee paljon hyvää ja erinomaista sosiaalista työtä. Jos kirkon jäsenmäärä pienenee ja resurssit sen mukana, en usko, että tilalle tulee vastaavaa toimijaa/toimintaa. Esim lapsiperhetyö on alueellani erinomaista ja käytiin ennen koronaa paljonkin kirkon kerhoissa jne.

En kuitenkaan esim kasta lastani tai osallistu mihinkään hengelliseen ohjelmaan seurakunnassa.

Vierailija
33/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko tekee paljon hyvää ja erinomaista sosiaalista työtä. Jos kirkon jäsenmäärä pienenee ja resurssit sen mukana, en usko, että tilalle tulee vastaavaa toimijaa/toimintaa. Esim lapsiperhetyö on alueellani erinomaista ja käytiin ennen koronaa paljonkin kirkon kerhoissa jne.

En kuitenkaan esim kasta lastani tai osallistu mihinkään hengelliseen ohjelmaan seurakunnassa.

Lisäys vielä: jos kirkon jäseneksi voisi ryhtyä ns. Kannattajajäsenenä ilman mitään kasteita tai muuta hengellistä juttua, niin olisin voinut lapseni liittää jäseneksi.

Vierailija
34/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtäkään ateistia, joka ei olisi eronnut kirkkokunnastaan. Näitä hörhöuskovaisen roskapostauksia taas.

Vierailija
35/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, etten ole ikinä kuulunut kirkkoon.

Vierailija
36/63 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti on vähän voimakas ilmaisu. He kieltävät jumalien olemassa olon. Suurin osa meistä on uskonnottomia, eivät siis usko kirkon ja raamatun pelotteluihin tai lupauksiin paratiisista.

Moni ei ole ehtinyt asiaa ajattelemaankaan. Siksi ero on unohtunut.

Vierailija
37/63 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap

Erosin yli 20 vuotta sitten kirkosta.

Eipä ole tähän päivään mennessä tullut vastaan muuta vaikutusta kuin että kirkollisverot säästyy.

Mulla on myös kummilapsia. (Turha tulla tässä nillittämään mitään kummin antamasta kristillisestä kasvatuksesta, se on niin kaukana nykyisestä kummin käsitteestä kuin olla voi.)

Aikanaan haluan tuhkauksen enkä mätänemään mihinkään kirkkomaalle. En halua ketään saarnaamaan paimentolaissatuja tuhkieni äärelle.

Vierailija
38/63 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kirkosta eronnut ateisti, mutta harkitsen vakavasti liittyä takaisin ev lut kirkkoon. Syitä on monia, kuten:

- inhoan Suomen vapaa-ajattelijoiden liittoa. Heidän liittonsa ajattelussa ei ole mitään vapaata. Samanlaista öyhötystä, mitä minulla oli esimurrosikäisenä.

- Muutenkin joidenkin ateistien (ja vapaa-ajattelijoiden liiton) järjetön viha vanhoja perinteitä kohtaan, saadaan tyyliin hirveä p***ahalvaus, jos joulujuhlassa lauletaan enkeli taivaan tai suvivirsi. Ei arvosteta kristinuskon Suomeen mukanaan tuomia hyviä asioita. Öyhötetään jostain Ukko ylijumalasta eikä tajuta, että ennen kristinuskoa Suomessa vallinneet esiuskonnot olivat tuplaten julmempia, mm. tyttövauvojen surmaamiset.  

- ärsyttää se, että aina kun P. Räsänen sanoo jotain seksuaalivähemmistöistä, erotaan joukkona kirkosta eikä tajua, ettei Räsänen edusta millään tavalla keskimääräistä ev. lut kirkkoa vaan on jonkun hihhuliseurakunnan jäsen. 

- arvostan kirkon tekemään diakoniatyötä ja voisin jopa maksaa siitä kirkollisveroa. 

- mielestäni Suomen ev lut kirkko on varsin moniääninen ja matalakynnyksinen, arvostan sitä. Suomen kirkko on vastakohta ja vastavoima kaikenlaiselle radikalisoitumiselle. 

Olet fiksu Ateisti! Heitäkin on!

Vierailija
39/63 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisteille uskonto on tärkeä osa elämää. he asemoivat sitäkautta maailmankuvansa, ilman kirkon vaikutusta olisivat tosiaan hukassa.

Vierailija
40/63 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kalliiksi kävisi äänioikeus jos vain sen vuoksi jäisi jäseneksi. Miksi kuulua kirkkoon jos pitää sen juttuja täytenä satuna? Itse siis erosin jo ajat sitten

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi