Ateistit, miksi ette ole eronneet kirkosta?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole luopunut suomen kansalaisuudestakaan vaikka asiat ei ihan miellytä. Kun on äänioikeus, voi vaikuttaa.
Vaikuttaa mihin? Siihen että ev.lut-kirkko uskoo Jumalaan?
Kirkko ei usko mihinkään. Kirkkoon kuuluvat uskovat kuka mihinkin, "jotkut jumalaan, toiset sa*tanaan, mihin vaan" tai ei mihinkään.
En kuulu kirkkoon, koska:
1. En halua maksaa veroja. (ja kyllä, kyllä minulla olisi varaa maksaa 300e per vuosi, mutta kuudessa vuodessa säästän johonkin muuhun pyöreät 900e, eli iso summa!)
2. En usko satuolentoihin, enkä muutenkaan Raamatun sanaan. Mielestäni se on ihan tavallinen kirja, suorastaan jopa lasten satukirja.
3. En aijo tulevaisuudessa omia lapsiani kastaa kirkkoon, tuputtaa ai ottakaa uskontoa tai mitään mikä liittyy uskontoon ja kirkkoon. En edes anna osallistua koulun uskonnon tunneille, vaan joillekkin vastaaville sitten. Päättäkööt sitten aikuisena mitä asian suhteen haluaa päättää, kunhan kukaan ei pakota tai yritä vaikuttaa asiaan.
4. Olen käynyt 10v aikana tasan 3 kertaa kirkossa. Tutun lapsen konffis, hautajaiset, kerran erään tutun seurana kuuntelemassa kauneimpia joululauluja.
En siis sillä periaatteella, että olisin uskonnollinen, vaan siksi että olen halunnut osallistua kyseisten henkilöiden elämään ja tukea eri asioissa riippumatta siitä sattuuko jotain miellytämään vaihteeksi ateistin läsnäolo vai ei.Miksi siis kuuluisin kirkkoon? Mikä olisi syy? Ja nyt ei vastaus riitä, että: "pääset taivaaseen jos pyydät armahdusta Jumalalta!".
Mistä te tiiättekö meneekö joku minnekkään, vai asuvatko jossain vihreällä niityllä olevassa kartanossa kuolleiden läheisten ja tuttaviensa kanssa? Pystyttekö te uskikset jotain todistamaan, teidän kiirastuleista, hel ve tis tä ja Taivaasta?
Kyllä niin naureskelen aina uskovaisia, jotka pitävät koko Raamattua jonain lakikirja a ja kaikkia kertomuksia jonain totena. Kun uskallat jotain pointteja asiaan liittyen esittää, niin sitten suututaan ja ruvetaan päteämään, ja sekös vasta huvittavaakin on kun eivät kuitenkaan mitään järkeviä selityksiä "todisteluilleen" keksi.
Mistä tiiätte, että jos asia on oikeasti jostain naapurin Pekasta lähtenyt joka on keksinyt hyvän ja hyvin uskottavan urbaani legendan, ja sitten ajansaatosta tarinaa on jokainen vähän muunnellut erilaisilla mausteilla, ja sitten vasta kirjoitettu paperille?
Sori laitoin summan väärin. Eli säästäisin helposti yli 1000e 6 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kirkosta eronnut ateisti, mutta harkitsen vakavasti liittyä takaisin ev lut kirkkoon. Syitä on monia, kuten:
- inhoan Suomen vapaa-ajattelijoiden liittoa. Heidän liittonsa ajattelussa ei ole mitään vapaata. Samanlaista öyhötystä, mitä minulla oli esimurrosikäisenä.
- Muutenkin joidenkin ateistien (ja vapaa-ajattelijoiden liiton) järjetön viha vanhoja perinteitä kohtaan, saadaan tyyliin hirveä p***ahalvaus, jos joulujuhlassa lauletaan enkeli taivaan tai suvivirsi. Ei arvosteta kristinuskon Suomeen mukanaan tuomia hyviä asioita. Öyhötetään jostain Ukko ylijumalasta eikä tajuta, että ennen kristinuskoa Suomessa vallinneet esiuskonnot olivat tuplaten julmempia, mm. tyttövauvojen surmaamiset.
- ärsyttää se, että aina kun P. Räsänen sanoo jotain seksuaalivähemmistöistä, erotaan joukkona kirkosta eikä tajua, ettei Räsänen edusta millään tavalla keskimääräistä ev. lut kirkkoa vaan on jonkun hihhuliseurakunnan jäsen.
- arvostan kirkon tekemään diakoniatyötä ja voisin jopa maksaa siitä kirkollisveroa.
- mielestäni Suomen ev lut kirkko on varsin moniääninen ja matalakynnyksinen, arvostan sitä. Suomen kirkko on vastakohta ja vastavoima kaikenlaiselle radikalisoitumiselle.
Jos joulujuhlassa laulettaisi suvivirsi, voisi siinä moni kristittykin olla aika järkyttynyt.
Kyllähän nää nykyjoulut rupee keleiltään menemään ihan keväästä.
Ihmisen vika, ihmisen päätös.
Jos jokainen mietti omia valintojaan esimerkiksi ostoksissa ja kulkuneuvojen valinnoissa, se auttaisi kummasti.
Ihmisiä pitäis saada Suomessa tasa-puolisesti koko maahan, ja lisätä linja-autojen määrää, ja sallia henkilöautoja vain ihmisille jotka tarvitsevat sitä siksi, että käyvät sellaisissa työpaikoissa tai asut sellaisessa paikassa jossa ei niin useasti mene bussit. Esim. 3 kertaa tunnin välein aamulla klo 7-10 aikaan, ja sama kun oppilaita alkaa koulusta pääsemään eli n. 13-16.
Jätä ei tarpeelliset hankinnat ja ostokset ostamatta, ja pyri ostamaan ympäristö ystävälliseksi merkittyjä tuotteita, osta päällysvaatteet, hanskat, takit mahd. Mukaan kirpparilta, ja jos ei löydy osta kaupasta, ja toki alusvaatteet ja muut hydieniatuotteet ostetaan uutena.
Suihkussa olemista voi 20min vähentää 10min, ja jos ei oo ihan pakko käydä suihkussa, niin käy joka toinen päivä ja esim. Kerran viikossa saunassa, jos sauna löytyy.
Vältä matkustamista.
Kun on valoisaa, et tarvitse kotonasi yhtään ylimääräistä valaistusta.
Paperihommatkin etäilyn aikana voit vaikka tehdä keittiön pöydän ääressä, tai olohuoneessa ja laittaa pöydän ikkunan eteen ja istuutua siihen.
Myös kaikki laaduton valmistus Kiinassa pitäis lopettaa, ja siellä on niin kamalan saastunut ilma, kun ihmiset kulkevat hengityssuojat naamassa silti ilman korona Akin, että mun mielestä siellä kans pitäis ja _todella_ rajusti pitäisikin pistää niitä hem mietin ilmastotavoitteita.
Ylipäätään näissä suurkulutusmaissa voitaisiin tehdä radikaalimmat ratkaisut, koska suomen yritykset ovat suoraan sanoen hyttysen p##ka valtameressä, koska ei me pystytä kauheasti ilmastolle tekemään. Se on niin pieni osa kuin olla ja voi.
En kuulu kirkkoon, koska:
1. En halua maksaa veroja. (ja kyllä, kyllä minulla olisi varaa maksaa 300e per vuosi, mutta kuudessa vuodessa säästän johonkin muuhun pyöreät 900e, eli iso summa!)
2. En usko satuolentoihin, enkä muutenkaan Raamatun sanaan. Mielestäni se on ihan tavallinen kirja, suorastaan jopa lasten satukirja.
3. En aijo tulevaisuudessa omia lapsiani kastaa kirkkoon, tuputtaa ai ottakaa uskontoa tai mitään mikä liittyy uskontoon ja kirkkoon. En edes anna osallistua koulun uskonnon tunneille, vaan joillekkin vastaaville sitten. Päättäkööt sitten aikuisena mitä asian suhteen haluaa päättää, kunhan kukaan ei pakota tai yritä vaikuttaa asiaan.
4. Olen käynyt 10v aikana tasan 3 kertaa kirkossa. Tutun lapsen konffis, hautajaiset, kerran erään tutun seurana kuuntelemassa kauneimpia joululauluja.
En siis sillä periaatteella, että olisin uskonnollinen, vaan siksi että olen halunnut osallistua kyseisten henkilöiden elämään ja tukea eri asioissa riippumatta siitä sattuuko jotain miellytämään vaihteeksi ateistin läsnäolo vai ei.
Miksi siis kuuluisin kirkkoon? Mikä olisi syy? Ja nyt ei vastaus riitä, että: "pääset taivaaseen jos pyydät armahdusta Jumalalta!".
Mistä te tiiättekö meneekö joku minnekkään, vai asuvatko jossain vihreällä niityllä olevassa kartanossa kuolleiden läheisten ja tuttaviensa kanssa? Pystyttekö te uskikset jotain todistamaan, teidän kiirastuleista, hel ve tis tä ja Taivaasta?
Kyllä niin naureskelen aina uskovaisia, jotka pitävät koko Raamattua jonain lakikirja a ja kaikkia kertomuksia jonain totena. Kun uskallat jotain pointteja asiaan liittyen esittää, niin sitten suututaan ja ruvetaan päteämään, ja sekös vasta huvittavaakin on kun eivät kuitenkaan mitään järkeviä selityksiä "todisteluilleen" keksi.
Mistä tiiätte, että jos asia on oikeasti jostain naapurin Pekasta lähtenyt joka on keksinyt hyvän ja hyvin uskottavan urbaani legendan, ja sitten ajansaatosta tarinaa on jokainen vähän muunnellut erilaisilla mausteilla, ja sitten vasta kirjoitettu paperille?