Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit, miksi ette ole eronneet kirkosta?

Vierailija
05.05.2020 |

Miksi jotkut ateistit eivät eroa kirkosta?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ateisti, mutta olen eronnut kirkosta.

Vierailija
2/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole luopunut suomen kansalaisuudestakaan vaikka asiat ei ihan miellytä. Kun on äänioikeus, voi vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen eronnut, mutta ehkä ihan kiusallani liityn takas. Sen kun voi vaan netissä näppärästi tehdä. Ja onhan mut ihan kysymättä kastettukin, niin en mä kenenkään lupaa tarvitse kirkkoon kuulumiseen.

Vierailija
4/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakulttuuri.

Suuressa osassa Suomea ei ole ateistista vastinetta tapakulttuuria mm. hautajaidten jne suhteen.

Kaikki ateistit eivät myöskään pidä kirkon yhteiskynnallista roolia yksin negatiivisena ja haluavat antaa tukensa kirkolle, vaikka eivät tuonpuoleiseen uskokaan.

Erosin pari v sitten kun tytärkin(silloin 12v) halusi erota.

Vierailija
5/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut. En halua maksaa satuhahmoihin uskomisesta.

Vierailija
6/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut lukioikäisenä kun koko ev.lut. satu alkoi tuntua vähän turhan paksulta.

Vierailija
7/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eronnut kirkosta, koska en ole ikinä kuulunutkaan siihen.

Vierailija
8/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, kun totesin eläväni, kuin ateisti. Säästynyt rahaa vuosien varrella.

Vierailija
9/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis itsekin ateisti, mutta jotenkin olen vaan edelleenkin kirkon jäsen koska en ole jaksanut tutkia mitä haittaa kirkosta eroamisesta voisi olla. Kirkosta eroaminen ei käsittääkseni vaikuta kummiuteeni taikka hautapaikan saamiseen kirkon mailta, enkä usko että olen menossa naimisiinkaan ihan hetkeen (enkä edes välitä kirkkohäistä). Onko jotain muuta mikä kannattaisi huomioida? Kuinka vaikea/hidas prosessi on kirkkoon takaisin liittyminen, mikäli tarve iskee?

- ap

Vierailija
10/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin takaisin kirkkoon vuosien jälkeen, koska kirkko edustaa minulle jatkuvuutta ja omia juuriani eli kulttuuria, jonka keskellä olen kasvanut. Olen kyllä enemmänkin agnostikko kuin ateisti.

Vierailija
11/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vapaa-ajattelija-aktivistien syyllistävä ja holhoava asenne ateistien suhteen.

Ihan kuin AY- aktivisteja, joiden mielestä jokaisen työläisen on sitouduttava taistelemaan haljua kapitalistia vastaan.

Vierailija
12/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuuden vuoksi.

Vierailija
13/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran ateistiäidiltäni tätä, ja hän loihe lausumahan seuraavat syyt:

- halu pitää yllä perinteitä

- halu kuulua porukkaan (pieni kylä, kaikki muutkin kuuluvat kirkkoon), ei halua herättää huomiota

- ei siellä kukaan muukaan jumaliin oikeasti usko, mutta kirkko hallitsee seremoniat, kuten häät ja hautajaiset, ja onhan se nyt aika harmitonta touhua kuitenkin, joten miksipä ei?

Vierailija
14/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin sinä päivänä kun täytin 18.

Vierailija
15/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin parikymppisenä kirkosta koska en edes lapsena uskonut jumaliin, eikä uskoa minulle onneksi juuri tuputettukaan. En myöskään näe syytä rahoittaa instituutiota jolla ei ole mitään tekemistä oman maailmankatsomukseni kanssa.

(En eronnut aiemmin koska kummitätini on pappi ja äitini pelkäsi että hän pahoittaisi mielensä jos en mm. suostu käymään rippikoulua. Kävin sitten lähinnä lahjarahojen vuoksi. Ei tuo kummi taida vieläkään tietää asiasta kun minua on tavallaan pyydetty pitämään matalaa profiilia. Onneksi emme ole nähneet vuosiin niin ei tarvitse esittää jotain mitä en ole koskaan ollut.)

Vierailija
16/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole luopunut suomen kansalaisuudestakaan vaikka asiat ei ihan miellytä. Kun on äänioikeus, voi vaikuttaa.

Vaikuttaa mihin? Siihen että ev.lut-kirkko uskoo Jumalaan?

Vierailija
17/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin todistaa Jumalan olemassaolon. Miten muuten voi olla mahdollista että niin moni ”ateisti” onkin kaappiuskovainen?

Vierailija
18/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eronnut kirkosta, koska en ole ikinä kuulunutkaan siihen.

Minustakin kirkkoon tulisi liittyä vasta täysi-ikäisenä eikä vastasyntyneenä, jolloin on vielä syyntakeettomassa tilassa. Itse kuuluin ev.lut. kirkkoon koska vanhempani kuuluivat siihen, mutta totesin jo varhain että kirkon opit ovat minulle vieraita. Niinpä en mennyt rippukouluun ja erosin kirkosta siinä vaiheessa kun tulin täysi-ikäiseksi. Tosin minulla lukiossa uskonto oli helppo lukuaine ja yliopistossa opiskelin sivuaineena filosofiaa, joten tiedän miten eri sortin uskovaisten kanssa väitellään.

Eihän ihmiset kuulu automaattisesti puolueisiinkaan pikkulapsesta lähtien vaan siinä on olemassa tietty ikäraja jolloin pystyy itse päättämään jäsenyydestä.

Vierailija
19/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että osa jotenkin uskoo että jos Jumala onkin totta (kuten uskon itse), heidät pelastaa kirkon jäsenyys.

Se ei kuitenkaan toimi niin.

Vierailija
20/63 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuulunutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi