Ateistit, miksi ette ole eronneet kirkosta?
Kommentit (63)
En ole ikinä edes kuulunut kirkkoon joten en voi erota.
Samoin vanhempani, lapseni ja lapsenlapseni eivät ole kuuluneet kirkkoon
En ole eronnut sen takia, että äitini ei anna siihen lupaa, koska "kun olen 18, voin tehdä ihan itse mitä lystää".
Olen kuitenkin tietoinen siitä, että ei äitinikään usko satuolentoihin ja kuulema kuitenkin itsekkin harkinnut myös mm. Kirkollisveron takia eroamista.
Miksi siis maksaa kirkollisveroa jos ei käytä kirkon palveluja?
+ kävin viimeksi kirkossa kun pääsin riparilta, muita "palveluja" en sitten ole hyödyntänytkään.
T. N15
Vierailija kirjoitti:
En ole eronnut sen takia, että äitini ei anna siihen lupaa, koska "kun olen 18, voin tehdä ihan itse mitä lystää".
Olen kuitenkin tietoinen siitä, että ei äitinikään usko satuolentoihin ja kuulema kuitenkin itsekkin harkinnut myös mm. Kirkollisveron takia eroamista.
+ kävin viimeksi kirkossa kun pääsin riparilta, muita "palveluja" en sitten ole hyödyntänytkään.
T. N15
Kysy lupa isältä. yleensä saa helpommalla.
en tiedä. Varmaan vaan kasvatuksen tulos, mutta nyt ajattelin erota.
Onko väliä eroaako ton eromisjärjestön kautta vai tuolta jostain viraston sivuilta?
Saanko tämän vuoden kirkkoverot palautuksena?
Liityin aikoinani takaisin kirkkoon, että voisin olla siskoni lapsen kummi. Minusta sillä on symboliarvo, joka ei ole varsinaisesti uskonnollista. Voisin kai taas erotakin, mutta olen jo 50, ja kirkon kautta saa tulevat hautajaiset hoitumaan kätevästi 😆 Kun olen kuollut, ei haittaa mitä pappi keksii puhua. En vastusta kirkkoa, en vain jaa sen oppeja.
En halua maistraattihäitä + käyn säännöllisesti urkukonserteissa, lisäksi haluan että historialliset kirkkorakennukset pysyvät kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. N15Kysy lupa isältä. yleensä saa helpommalla.
Oispa, mutta ei oo.
Vierailija kirjoitti:
en tiedä. Varmaan vaan kasvatuksen tulos, mutta nyt ajattelin erota.
Onko väliä eroaako ton eromisjärjestön kautta vai tuolta jostain viraston sivuilta?
Saanko tämän vuoden kirkkoverot palautuksena?
Siis mitä? Ei ne mitään palauta, sen sijaan varmaan ottaisivat kaiken mitä saisivat nyhrättyä, joten älä ees kuvittele. Ainoo asia, että jos erotat kesken vuoden, joudut silti sen vuoden veron maksamaan. Nyt on siis hyvä aika pistää, muuten on liian myöhäistä jos menee tammikuun puolelle. Eli jos eroat, eroa nyt niin ensi vuoden veroja ei tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole luopunut suomen kansalaisuudestakaan vaikka asiat ei ihan miellytä. Kun on äänioikeus, voi vaikuttaa.
Vaikuttaa mihin? Siihen että ev.lut-kirkko uskoo Jumalaan?
Kirkko ei usko mihinkään. Kirkkoon kuuluvat uskovat kuka mihinkin, "jotkut jumalaan, toiset sa*tanaan, mihin vaan" tai ei mihinkään.
Kirkko on minusta tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun osapuoli ja vähäosaisten auttaja. Olen itse saanut vaikeaan tilanteeseen diakoniatyöstä apua, ilman että kyseltiin uskoa tai olisi yritetty käännyttää ollenkaan. Arvostan siis ja siksi kuulun kirkkoon vaikka viimeiset 15 vuotta olen ollut ateisti.
Voi LUOJA, tätä ihmisten luetun ymmärtämistä...
Kysymys otsikossa ja lähes puolet viesteistä tyyliin, ”olen eronnut aikoja sitten”. ” En ole koskaan kuulunutkaan”.
Tätähän EI kysytty.
Vierailija kirjoitti:
En halua maistraattihäitä + käyn säännöllisesti urkukonserteissa, lisäksi haluan että historialliset kirkkorakennukset pysyvät kunnossa
Hommaa vielä stanan iso koristeltu hääpuku, ja tee kunnon järjestelyt. Varmaan v i tuttaa 5v jälkeen, kun mies/nainen löysi paremman, ja manaat kun rahaa meni aivan turhaan.
Ja noita historiallisia rakennuksia on muitakin kuin jotkut kirkkihökötykset, ja se mitä kirkot vuodesa saa rahaa, niin ei ne siihen kuole jos ei täydeltä 5,5 miljoonalta ihmiseltä saa aina rahaa.
Sitä paitsi on paljon hyväntekeväisyysjuttuja ja kampanjoita, joihin ihmiset halutessaan voivat ryhtyä laittamaan vaikka sitten 10 tai 30e.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kirkosta eronnut ateisti, mutta harkitsen vakavasti liittyä takaisin ev lut kirkkoon. Syitä on monia, kuten:
- inhoan Suomen vapaa-ajattelijoiden liittoa. Heidän liittonsa ajattelussa ei ole mitään vapaata. Samanlaista öyhötystä, mitä minulla oli esimurrosikäisenä.
- Muutenkin joidenkin ateistien (ja vapaa-ajattelijoiden liiton) järjetön viha vanhoja perinteitä kohtaan, saadaan tyyliin hirveä p***ahalvaus, jos joulujuhlassa lauletaan enkeli taivaan tai suvivirsi. Ei arvosteta kristinuskon Suomeen mukanaan tuomia hyviä asioita. Öyhötetään jostain Ukko ylijumalasta eikä tajuta, että ennen kristinuskoa Suomessa vallinneet esiuskonnot olivat tuplaten julmempia, mm. tyttövauvojen surmaamiset.
- ärsyttää se, että aina kun P. Räsänen sanoo jotain seksuaalivähemmistöistä, erotaan joukkona kirkosta eikä tajua, ettei Räsänen edusta millään tavalla keskimääräistä ev. lut kirkkoa vaan on jonkun hihhuliseurakunnan jäsen.
- arvostan kirkon tekemään diakoniatyötä ja voisin jopa maksaa siitä kirkollisveroa.
- mielestäni Suomen ev lut kirkko on varsin moniääninen ja matalakynnyksinen, arvostan sitä. Suomen kirkko on vastakohta ja vastavoima kaikenlaiselle radikalisoitumiselle.
Jos joulujuhlassa laulettaisi suvivirsi, voisi siinä moni kristittykin olla aika järkyttynyt.
En ole koskaan kuulunut kirkkoon, vanhempani ovat ateisteja.
Vierailija kirjoitti:
Voi LUOJA, tätä ihmisten luetun ymmärtämistä...
Kysymys otsikossa ja lähes puolet viesteistä tyyliin, ”olen eronnut aikoja sitten”. ” En ole koskaan kuulunutkaan”.Tätähän EI kysytty.
Jaahas, heippa lutetunymmärtämis-hullu! Tervemenoa av:n äitihullun ryhmikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko on minusta tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun osapuoli ja vähäosaisten auttaja. Olen itse saanut vaikeaan tilanteeseen diakoniatyöstä apua, ilman että kyseltiin uskoa tai olisi yritetty käännyttää ollenkaan. Arvostan siis ja siksi kuulun kirkkoon vaikka viimeiset 15 vuotta olen ollut ateisti.
Riippuu ihan siitä missä seurakunnassa saa minkälaistakin kohtelua.
Jokaisella ei ole onnellisia kokemuksia, mutta hyvä jos jollain toisella on.
Juoppotonttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kirkosta eronnut ateisti, mutta harkitsen vakavasti liittyä takaisin ev lut kirkkoon. Syitä on monia, kuten:
- inhoan Suomen vapaa-ajattelijoiden liittoa. Heidän liittonsa ajattelussa ei ole mitään vapaata. Samanlaista öyhötystä, mitä minulla oli esimurrosikäisenä.
- Muutenkin joidenkin ateistien (ja vapaa-ajattelijoiden liiton) järjetön viha vanhoja perinteitä kohtaan, saadaan tyyliin hirveä p***ahalvaus, jos joulujuhlassa lauletaan enkeli taivaan tai suvivirsi. Ei arvosteta kristinuskon Suomeen mukanaan tuomia hyviä asioita. Öyhötetään jostain Ukko ylijumalasta eikä tajuta, että ennen kristinuskoa Suomessa vallinneet esiuskonnot olivat tuplaten julmempia, mm. tyttövauvojen surmaamiset.
- ärsyttää se, että aina kun P. Räsänen sanoo jotain seksuaalivähemmistöistä, erotaan joukkona kirkosta eikä tajua, ettei Räsänen edusta millään tavalla keskimääräistä ev. lut kirkkoa vaan on jonkun hihhuliseurakunnan jäsen.
- arvostan kirkon tekemään diakoniatyötä ja voisin jopa maksaa siitä kirkollisveroa.
- mielestäni Suomen ev lut kirkko on varsin moniääninen ja matalakynnyksinen, arvostan sitä. Suomen kirkko on vastakohta ja vastavoima kaikenlaiselle radikalisoitumiselle.
Ihan hyviä pointteja. Kuulostaa kuitenkin siltä, että olet niitä ihmisiä, jotka ovat kykenemättömiä tekemään omia päätöksiä: menet joko lauman mukana, tai sitä vastaan.
Olen eri, mutta minua kiinnostaa sinun syysi. Miksi olet/et ole eronnut kirkosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joulujuhlassa laulettaisi suvivirsi, voisi siinä moni kristittykin olla aika järkyttynyt.
Kyllähän nää nykyjoulut rupee keleiltään menemään ihan keväästä.
Ihan hyviä pointteja. Kuulostaa kuitenkin siltä, että olet niitä ihmisiä, jotka ovat kykenemättömiä tekemään omia päätöksiä: menet joko lauman mukana, tai sitä vastaan.