Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.

Vierailija
05.05.2020 |

Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?

Kommentit (849)

Vierailija
61/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hulluimmista mitä olen nähnyt, oli kalliissa merenranta kerrostalossa olevat puiset tiskialtaita ympäröivät tasot. Oli vielä hellakin siinä kyljessä. Puu, vesi ja sytyttää kuumuus.... Ei hyvä. Talo oli n. vuoden vanha ja tiskialtaiden ympärillä puu oli jo tietenkin mustunut ja halkeillut pahasti. Varmaan joku suunnittelija kuvitellut, että rikkaat ihmiset ei tiskaa 😀

Eihän ne tiskaakkaan, siksi sitä tasoa ei pyyhitä. ;) No ei vaites, juuri tuon takia halusin omaan keittiöön tiskialtaan ympärille kivitason. Kun en ole ainoa, joka siellä keittiössä touhuaa, niin noin 100% varmuudella kukaan ei pyyhi joka kerta sitä roiskevettä siitä puutasolta. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut laminaattitaso, mutta... en tykkää siitä.

Vierailija
62/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennustan että keittiö-olohuone ratkaisut tulee pikkuhiljaa poistumaan ja palataan taas wanhan ajan keittiöhin, ainakin omakotitalorakentamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutasot nou thänks. 

Vierailija
64/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on L tai U mallinnen keittiö ja integroitu apk niin kannattaa mitata kunnolla, että kun avaa apk:n oven että se kalustelevy ei tule avattavan laatikon eteen. Meillä laatikosto olisi voinut olla 1 cm verran kauempana nykyisestä sijainnistaan, jotta sen saa avattua kunnolla auki apk:n ollessa auki. Ja siihen laatikkoon menee vielä lautaset!

Vierailija
65/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat mokat oli avokeittiö, avohyllyt, saareke ja yksi allas. Hieno oli, mutta ärsytti kiertää sitä saareketta. Ja haistella pekoninkäryä miehen kokatessa. Samoin uunipellit ja isot kattilat piti pestä kylpyhuoneen suihkussa. Ja niiden hyllyjen jatkuva pyyhkiminen oli rasittavaa.

Onneksi saatiin talo myytyä tammikuussa.

Vierailija
66/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat mokat oli avokeittiö, avohyllyt, saareke ja yksi allas. Hieno oli, mutta ärsytti kiertää sitä saareketta. Ja haistella pekoninkäryä miehen kokatessa. Samoin uunipellit ja isot kattilat piti pestä kylpyhuoneen suihkussa. Ja niiden hyllyjen jatkuva pyyhkiminen oli rasittavaa.

Tää! Hyvin summattu just ne pahimmat meiänki mokat-

Vierailija
67/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menneisyydessä opittuja:

Ei parkettia tai laattalattiaa keittiöön. Muovimatto on tylsä, mutta siihen tippuvat lasiesineet eivät mene tuhannen pirstaksi. Ja jos siihen kaatuu jotain nestettä (punajuurisäilyke...) , ei ole parkettisaumoissa tahraa, joka lähtee vain vaihtamalla. Tai jos pesukone laskee vedet alleen, ei ole lattia vaarassa.

Ei marmoritasoja. Hienot, mutta huokoiset, tahrat voi olla aika tiukassa.

Ei uria, koloja, koristekaiverruksia oviin tai vetimiin. Vaikea pitää puhtaana.

Tarpeeksi kaappitilaa. Tarpeeksi työtasoja.

Joo, tarvitset vielä yhden pistorasian.

Muuten samaa mieltä, mutta mulla pysyy lasit kädessä vielä. Ehkäpä sitten 50 vuoden päästä, kuten sulla ei enää pysy.

Zinc

Okei AP, eli eka hankinta: otat sinkkiksen aina tyhjentämään tiskikoneen.

Hmm.. mun koneessa on laseille sielä oma paikka, mutta Summa sumarum. Heitin muutossa joku 50 lasia roskiin ja mulla on nyt 2. 

Niitä on aika vähän nosteltavana.

Valintoja kun on monenlaisia !

Zinc

Iso lasi, sekä punaviinilasi. Siinä kaikki. Kaikenlaiset viski, samppa, kuohari, valkkari lasit pudotin lasinkeräykseen ja nautin jokaisesta räsähdyksestä, kun ne putos sinne sen 3 metriä pling, kräshh, poks, poks .. ;)

Lasinkeräykseen EI saa laittaa juomalaseja.

Vierailija
68/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusi keittiö. Nämä asiat tuli esiin kun suunniteltiin:

Ei roskista lavuaarin alle. Jos toinen tekee lavuaarilla jotain niin joutuu siirtymään kun toisen tarvii jotain laittaa roskikseen. Meillä on jostain syystä usein tämä tilanne.

Ei kivitasoa. Kolkko materiaali. Tuli puinen.

Ei yläkaappeja, erikokoisia alalaatikoita. Ei ole ollut ikävä yläkaappeja (ne korvaa ruokakomero)

Ruokakomero ehdottomasti

Vierailija
69/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-ääni täältäkin kulmakaapeille ja kyllä-ääni sileille kaapinoville. Laittaisin myös mahdollisimman helposti puhdistettava vetimet. Meidän keittiö on 80-luvulta, ja olen jo monta kertaa suunnitellut sen uusiksi. Nurkkaan laittaisin kaappien tilalle hellan, mutta jonkun mielestä sekin oli huono ratkaisu? Jos nurkatonta vaihtoehtoa ei ole olemassa, niin mitä sinne nurkkaan voi laittaa?

Jos ap:tä muuten kiinnostaa, niin linkissä on Työtehoseuran ladattava pdf-julkaisu:

https://www.tts.fi/uutishuone/tts_n_tutkimusjulkaisut/asumisen_julkaisu…

Kulmakaappi-inhoajana olen "pätkäissyt" yhden nurkan kaapiston niin, että kaapisto jatkuu sinne toiseen suuntaan noin 90 cm välin jälkeen. Eli siellä nurkassa on ihan tavallinen vetolaatikosto alhaalla ja yläkaappi ylhäällä. tähän tyyliin:  |    _____

Toiseen kulmaan on aikanaan tehty viiste, eli se on "kaksikulmainen" nurkka. tähän tapaan  \_/, tietystikään ei noin jyrkkä, mutta idea on tuo, että kulma ei ole 90 astetta. Sinnekin ihan tavalliset vetolaatikostot alle. Vähän menee tilaa hukkaan, mutta enemmän jäytää se käyttökelvoton nurkkakaappi kuin hukkatila. Kulman toisella puolella on eteisessä kiinteä siivouskaappi.

Vierailija
70/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pieni allas siis se moka? Meillä on yksi iso allas ja siinä mahtuu kyllä hyvin pesemään pellit ja kattilat.

Vierailija
71/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menneisyydessä opittuja:

Ei parkettia tai laattalattiaa keittiöön. Muovimatto on tylsä, mutta siihen tippuvat lasiesineet eivät mene tuhannen pirstaksi. Ja jos siihen kaatuu jotain nestettä (punajuurisäilyke...) , ei ole parkettisaumoissa tahraa, joka lähtee vain vaihtamalla. Tai jos pesukone laskee vedet alleen, ei ole lattia vaarassa.

Ei marmoritasoja. Hienot, mutta huokoiset, tahrat voi olla aika tiukassa.

Ei uria, koloja, koristekaiverruksia oviin tai vetimiin. Vaikea pitää puhtaana.

Tarpeeksi kaappitilaa. Tarpeeksi työtasoja.

Joo, tarvitset vielä yhden pistorasian.

Muuten samaa mieltä, mutta mulla pysyy lasit kädessä vielä. Ehkäpä sitten 50 vuoden päästä, kuten sulla ei enää pysy.

Zinc

Okei AP, eli eka hankinta: otat sinkkiksen aina tyhjentämään tiskikoneen.

Hmm.. mun koneessa on laseille sielä oma paikka, mutta Summa sumarum. Heitin muutossa joku 50 lasia roskiin ja mulla on nyt 2. 

Niitä on aika vähän nosteltavana.

Valintoja kun on monenlaisia !

Zinc

Iso lasi, sekä punaviinilasi. Siinä kaikki. Kaikenlaiset viski, samppa, kuohari, valkkari lasit pudotin lasinkeräykseen ja nautin jokaisesta räsähdyksestä, kun ne putos sinne sen 3 metriä pling, kräshh, poks, poks .. ;)

Ei ollut vaikea arvata että sulla ei käy koskaan vieraita. 

Nykyään vähemmän. 

Zinc

Vierailija
72/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välitilan laatoiksi valitsin sinänsä isot laatat (noin 20x30 senttiä) joissa on kuitenkin sellainen feikki mosaiikkikuviointi. Käytännössä siis sauma muutaman sentin välein. En tullut ajatelleeksi kuviota ihan loppuun asti, sen saumalaastin pitäminen siistinä on mission impossible ja sitä on paljon. Meni aika äkkiä siivottoman näköiseksi.

Kun keittiötä pitää päivittää noi laatat vaihtuu siinä samalla.

Nykyinen laatta siis vähän tämän tapainen: www (dot) bauhaus (dot) fi (kautta) mosaiikki-azteca-smart-lux-30-x-30-valkoinen.html

Mä en ihan oikeasti käsitä miten ihmiset kokkaa, vai olenko mä jotenkin yltiövarovainen, kun en ole ikinä joutunut hinkkaamaan välitilan saumalaasteja? Meillä oli pientä mosaiikkia ja saumat ihan vaaleat ja ainoa mitä niille tarvitsi tehdä oli kostealla rätillä pyyhintä kun jotain roiskui.

Vierailija
73/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää ikinä valkoista tasoa keittiöön. Koko ajan saa olla pyyhkimässä ja puhdistamassa, kun ihan kaikki näkyy. 499

Eikö se ole hyvä kun näkyy. Kun pyyhkii ei enää näy. 

Mua vaan ärsyttää kun se valkoinen on niin yleinen lammas-väri. Ei siinä muuten mitään. 

Hyvä kun näkyy, helppo putsata !

Zinc

Meillä oli mustat kivitasot. Niissä näkyi myös rätin pyyhintäjäljet. V ittumaisimmat ikinä.

Vierailija
74/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään rosterista kodinkonetta, ne on aina täynnä sormenjälkiä ja tahroja, eikä lähde kunnolla puhtaaksi, luutun jäljet jää jos ei käytä rosteripesuainetta. Kaappeihin integroidut, mielellään vaaleaa tammea. Kaksi astianpesukonetta, jos mahtuu. Toiseen voi laittaa likaisia sitä mukaa kun toisesta otetut likaantuu. Eikä tarvitse velloa edestakaisin. Niin iso allas, että mahtuu uunipelti, ei roisku vedet niin helposti pitkin lattioita ja saa paremmin piiloon kattilat ja pannut. Lieden kaksinpuolin pitää mahtua olemaan, muuten joku tulee kuitenkin siihen etsimään tai toimittamaan jotakin. Liikaa laskutilaa, se loppuu aina kesken. Siinäpä olisi toivekeittiö.

Vierailija
75/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ehdoton oli se, että uuteen keittiöön ei tule välitilan valaistusta niin että se loimottaa ruokapöydässä istujan silmiin. Valo tuli yläkaapin etureunaan, piiloon listan taakse. Näin valaisee työtason mutta ei häikäise.

Vierailija
76/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitilan laatoiksi valitsin sinänsä isot laatat (noin 20x30 senttiä) joissa on kuitenkin sellainen feikki mosaiikkikuviointi. Käytännössä siis sauma muutaman sentin välein. En tullut ajatelleeksi kuviota ihan loppuun asti, sen saumalaastin pitäminen siistinä on mission impossible ja sitä on paljon. Meni aika äkkiä siivottoman näköiseksi.

Kun keittiötä pitää päivittää noi laatat vaihtuu siinä samalla.

Nykyinen laatta siis vähän tämän tapainen: www (dot) bauhaus (dot) fi (kautta) mosaiikki-azteca-smart-lux-30-x-30-valkoinen.html

Mä en ihan oikeasti käsitä miten ihmiset kokkaa, vai olenko mä jotenkin yltiövarovainen, kun en ole ikinä joutunut hinkkaamaan välitilan saumalaasteja? Meillä oli pientä mosaiikkia ja saumat ihan vaaleat ja ainoa mitä niille tarvitsi tehdä oli kostealla rätillä pyyhintä kun jotain roiskui.

Tai sitten ei pyyhitä heti vaan vasta roiskeiden kuivuttua. 

Vierailija
77/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöreä tiskiallas, nuorena tuli laitettua sellainen keittiön ainoaksi altaaksi. Todella epäkäytännöllinen. Nyt mulla on muuten pienessä keittiössä yksi iso allas, saa ainakin jotain pois silmistä ja isot astiat pestyä.

Korkea hana, näyttää hienolta, mutta on epäkäytännöllinen. Yhdistettynä pieneen altaaseen ja herkkään tasomateriaaliin aivan perseestä.

Virhe, jonka olen tehnyt kahdesti: unohtanut mikron. Nykyisessä keittiössä vie tilaa tasolla, kun en suunnitteluvaiheessa muistanut miettiä mihin sen laitan. Hankkiutuisin eroon, mutta lapset käyttää sitä. 

Liikaa avohyllyjä. Avohyllyt on kivoja, mutta vain sopivassa paikassa ja niin että niillä olevia astioita käytetään koko ajan. 

Liian vähän tasotilaa. Riittävästi tasoa mahtuisi 30 neliön keittiöön, mutta tähän mennessä ei ole ollut sellaiseen varaa. Toisaalta, tasot tahtoo kerätä roinaa meidän taloudessa, joten jonkinlainen keskitie on pitänyt etsiä. 

Sen sijaan olen laittanut ja laittaisin edelleen parketin keittiöön. Minua ei haittaa parit naarmut ja mustikkatahrat keittiön lattiassa. Näkeepähän vieraat, että on oikeaa puuta. 

Vierailija
78/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen pikku hobittikoppero, kaksi niin pientä allasta ettei mikään mahdu sisälle,tiskipöytä nurkassa hellan takana,kun tiskaat niin perseesi osuu hellan namikoihin ja aina joku päällä

Lastulevyä tiskialtaan vieressä,homehtuu varmaan jossain vaiheessa. .

Myöskään täysin ikkunaton kopero ei toiminut,nyt on sentään se.

Ei enää myöskään pikkujääkaappia lattianrajassa ilman pakastinta.

Vierailija
79/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AVOHYLLYT! Kaunista ehkä pinterestissä, ihania sommitelmia ja joku kiva piristävä viherkasvi vielä viereen. Mutta EI. Jatkuvaa siivoamista, purkeista rasvapölyn pyyhkimistä, hyllyjen pyyhkimistä ja epäkäytännölliset. Tämä on varmaan pahin moka minkä voit tehdä. Okei, jos rakastat siivoamista jatkuvasti niin sitten hyvä.

Vierailija
80/849 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on välitilassa alucolevy. Googlatkaa. Saa vaikka missä väriss ja eri kuoseissa. Tosi helppo pyyhkiä puhtaaksi roiskeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme