Ei enää ikinä tällaista keittiötä. Listaa virheesi.
Alamme suunnitella keittiöremonttia ja haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, mitä EI KOSKAAN olisi pitänyt ottaa keittiöön. Eli mikä oli virheellinen hankinta? Esim. materiaalit, värit taikka muoto. Ottaisitko rosterit, marmorit, avohyllyt vaiko saarekkeen. Kiiltokaapit, mustat, valkoiset, punaiset. Pitäisikö keittiö sijoittaa olohuoneen yhteyteen vai ei? Tällaisia mielipiteitä kaipaan ja nimenomaan käyttäjän negatiivisesta kokemus-näkökulmasta eli minkä nykykeittiöstäsi nyt vaihtaisit erilaiseksi jos voisit?
Kommentit (849)
Meillä välitilassa lasi, ja sen takana kaunis tapetti. Noh, meillä on myös sokeritoukkia jonkun verran, ja niitä on muutamia päässyt myös sinne lasin taakse. Ei käynyt tuollainen edes mielessä, että voisi olla mahdollista! Olen ajoittain aivan hermoraunio asian kanssa!!
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä, menikö joku pieleen, keittiöremontti on juuri alkamassa, kaapistot valmiina.
Meillä tulee yksi seinä ”kaappiseinäksi”, jossa integroidut täyskorkea jääkaappi ja pakastin. Kombihöyry- ja kombimikrouunit päällekkäin. 180 astetta avautuva tuplakaappi, jossa työtaso ja säilytys kaikille kodin pienkoneille (lue: saa kaiken piiloon). Uunien ja tuplakaapin alla laatikostot.
Yksi iso, valkoiseen laminaattitasoon upotettu allas (en ole kaivannut muuta tähänkään asti). Lajittelujätevaunu tiskialtaan vieressä, apk toisella puolella. Tiskialtaan alla Quooker 5-1- systeemi, jolloin hanasta tulee normaalisti kuumaa ja kylmää vettä, jääkylmää vettä, kuplivaa vettä ja kiehuvaa vettä, ulosvetohana.
Ei kulmakaappeja. Tasoon saumattomasti upotettu free-induktioliesi. Isot laatikostot liesitason alla x2, toisella sivulla 1 laatikosto.
Valkoinen keittiö tammirunkoon upotettuna, jolloin siis tammi reunustaa kaikkia laatikkoja ja kaappeja, vetimet myös upotettuna ja tammi näkyy sieltäkin, puusepän mittojen mukaan tekemä keittiö. Välitila on päättämättä, olen harkinnut tuota aiemmin mainittua lasi/tapettiyhdistelmää. Vastakkainen seinä voisi ehkä olla samaa tapettia?
Meillä on kivilattia ollut parikymmentä vuotta ja siitä en luovu. Nyt vain vaihdetaan isot laatat kapeilla saumoilla.
Eli noita mitään siis EI kannata hankkia kun noinkin tarkan katumuslistan kirjoitit.
Jos voisin suunnitella uusiksi, niin jatkaisin suunnitelman hinkkaamista niin kauan, että saisin uunin sijoitettua korkeammalle. Se on jäänyt ärsyttämään, että luovutin sen suhteen ja hyväksyin suunnitelman missä uuni tuli tavalliseen lattiatasoon, kun oli kuitenkin mahdollisuuksia saada se sijoitettua muutoinkin. Ei vaan jaksanut enää pyöritellä kuvia ja läksin vaan äkkiä kilpailuttamaan hintaa keittiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä, menikö joku pieleen, keittiöremontti on juuri alkamassa, kaapistot valmiina.
Meillä tulee yksi seinä ”kaappiseinäksi”, jossa integroidut täyskorkea jääkaappi ja pakastin. Kombihöyry- ja kombimikrouunit päällekkäin. 180 astetta avautuva tuplakaappi, jossa työtaso ja säilytys kaikille kodin pienkoneille (lue: saa kaiken piiloon). Uunien ja tuplakaapin alla laatikostot.
Yksi iso, valkoiseen laminaattitasoon upotettu allas (en ole kaivannut muuta tähänkään asti). Lajittelujätevaunu tiskialtaan vieressä, apk toisella puolella. Tiskialtaan alla Quooker 5-1- systeemi, jolloin hanasta tulee normaalisti kuumaa ja kylmää vettä, jääkylmää vettä, kuplivaa vettä ja kiehuvaa vettä, ulosvetohana.
Ei kulmakaappeja. Tasoon saumattomasti upotettu free-induktioliesi. Isot laatikostot liesitason alla x2, toisella sivulla 1 laatikosto.
Valkoinen keittiö tammirunkoon upotettuna, jolloin siis tammi reunustaa kaikkia laatikkoja ja kaappeja, vetimet myös upotettuna ja tammi näkyy sieltäkin, puusepän mittojen mukaan tekemä keittiö. Välitila on päättämättä, olen harkinnut tuota aiemmin mainittua lasi/tapettiyhdistelmää. Vastakkainen seinä voisi ehkä olla samaa tapettia?
Meillä on kivilattia ollut parikymmentä vuotta ja siitä en luovu. Nyt vain vaihdetaan isot laatat kapeilla saumoilla.
Eli noita mitään siis EI kannata hankkia kun noinkin tarkan katumuslistan kirjoitit.
Jää nähtäväksi. Vuosi käytettiin suunnitteluun ja mm sen päättämiseen avataanko keittiö vai ei. Ei avata.
Pahimmat mahdolliset näkemäni kaapinovet keittiössä ovat kiiltopintaiset mustat kahvattomat ovet. Oli jossain asuntomyynti-ilmoituksessa, oikein vuosi sitten rempattu. Ovat vissiin niitä Ikean ovia, jotka aukeavat tönäisemällä. Kiva kesken ruoanlaiton lähmiä niitä ovia, mustassa kiiltopinnassa näkyy aivan kaikki. Onneksi noihin sentään saa suht helposti porattua vaikka nupit, mutta jäin vain miettimään, mitähän muita käytännöllisiä ratkaisuja ko. talon rempassa vielä onkaan tehty.
Meidän keittiössä kamalin asia on sähköt. Pistorasioita on, mutta ne menevät päälle oven vieressä 4m päässä olevasta valokatkaisijasta samoin kuin tiskialtaan valo. Ja kun meillä ei useinkaan ole valoa keittiössä, niin ne täytyy aina erikseen käydä kääntämässä päälle.
Itse asiassa toinenkin ärsyttävä asia on, nimittäin jääkaappipakastin, jonka jääkaappiosa on yhtä suuri kuin pakastinosa. Meidän 2 hengen ruoat eivät useinkaan mahdu jääkaappiin, ja pakastin tulee täyteen yhdestä leivontakerrasta ja sienten poimimisesta, joten ihmettelen todella, kuinka usein esimerkiksi nelihenkinen perhe joutuisi ravaamaan kaupassa, jos tässä asuisi. Tämä on kuitenkin kolmen makkarin asunto eli periaatteessa sellaiselle suunnattu. Olenkin vannonut, että ikinä en osta taloa, jonka keittiöön ei mahdu erillisiä jääkaappi- ja pakastinkaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muakaan avokeittiö napannu. Kaipaan ihan oikeaa keittiöhuonetta. Sanovat että on mukava seurustella vieraiden ja perheen kanssa samalla kun laittaa ruokaa avokeittiössä. Pakanmarjat. Kyllä mun kanssa vois tulla keittiöön jos se siitä on kiinni.
Mä en tykkää erillisestä keittiöstä. Lisäksi keittiön pöydällä voi pitää avokeittiössä marjoja, hedelmiä yms. ja napsia niitä suoraan olkkarista, mutta tämä taitaa jakautua 50/50 puolesta vastaan.
Toiset vihaa avokeittiötä, ja itse mä taas en pidä suljetusta keittiökopista. Joskus palstailen kokatessa avokeittiöstä tai katselen televisiota jne. En kovin usein, mutta joskus.
Tai vaikka kuoriessa perunoita on hyvä katsella jotain yms.
Zinc
Voi sentään. Minulla on tv keittiössä. Ja olohuoneen pöydällä hedelmäkulho.
Minulla on toisessa kodissa avokeittiö, siellä ei ole telkkaria, mutta upea maisema.
Tykkään molemmista vaihtoehdoista.
Ehdottomasti riittävä määrä pistorasioita! Tympii olla aina nykimässä jotain johtoa irti, että pääsee käyttämään toista keittiövehjettä.
Astianpesuallas nurkassa, ehdoton EI. Käytännössä vain yksi ihminen pääsee käyttämään vesipistettä. Muutimme juuri vesipisteen paikkaa keskemmälle juuri tuosta syystä, ja ratkaisu oli onnistunut. Ostettiin stalan kaksikerroksinen ecojäte-piste, tykkään siitä että bioroskis aukeaa työtason ja astianpesualtaan viereen siten, että kaikki leikkuujätteet on helppo kaapia sinne. Mutta ehkä himpun verran pienet ovat nuo roskisastiat meille muilta osin. Kun kaapin leveys on vain 20 cm, niin astia on vähän pieni.
Bioastia taas on ehkä vähän turhan iso, laitoin pohjalle muovirasian supistajaksi, niin biojäte ei ehdi kertyä vaikeasti tyhjennettäväksi kasaksi. En käytä biopusseja vaan sanomalehtiä, joten liian iso astia on epäkäytännöllinen tyhjennysvaiheessa.
Yhtä uutta innovaatiota kaipaisin keittiövalmistajilta, eli tiskikaappiin "hybridiritilä" 60-80 cm kuivauskaappiin. Toinen puoli olisi lautasille, ja toinen puoli tasainen, johon voisi laittaa lasit kuivamaan. Kun on tiskikone, niin käsitiskin määrä on niin pieni, että yhdellä kuivaustasolla pärjäisi, mutta lasit menevät helposti rikki, kun niitä joutuu taitelemaan tuohon lautaskuivaustelineeseen. Ja kun käsintiskattavat on sitten vielä niitä kristalleja, niin harmittaa... :(
Pitää yrittää keksiä jokin "tasoittava" tuohon lautasritilän päälle.
Osaako joku sanoa milloin avokeittiöbuumi alkoi Suomessa? 80-luvulla taisi vielä olla enimmäkseen "oikeita" keittiöitä? Ja miksi rakentamisessa siirryttiin tällaiseen ratkaisuun, ei kait se pelkkä muotiasia voi olla? Ehkä kustannuskysymys? Sitten sitäkin olen miettinyt että mitens maailmalla, onko olohuone-avokeittiöt ihan yleisiä? Jos jotain jenkkisarjoja katsoo, niin aina ne perheet syö ja hengaa ihan oikeassa keittiössä.
Kantapään kautta opittu;
- ei missään nimessä keittiötä olohuoneen yhteyteen. Lukematon määrä valitusta tästä, menee hermot. Onneksi muutetaan kohta uuteen missä selkeä erillinen keittiö.
- ei avohyllyjä. Kauniit kyllä, mutta se pölyn määrä :(
Ei-ääni täältäkin kulmakaapeille ja kyllä-ääni sileille kaapinoville. Laittaisin myös mahdollisimman helposti puhdistettava vetimet. Meidän keittiö on 80-luvulta, ja olen jo monta kertaa suunnitellut sen uusiksi. Nurkkaan laittaisin kaappien tilalle hellan, mutta jonkun mielestä sekin oli huono ratkaisu? Jos mutkatonta vaihtoehtoa ei ole olemassa, niin mitä sinne nurkkaan voi laittaa?
Jos ap:tä muuten kiinnostaa, niin linkissä on Työtehoseuran ladattava pdf-julkaisu:
https://www.tts.fi/uutishuone/tts_n_tutkimusjulkaisut/asumisen_julkaisu…
Vierailija kirjoitti:
Ei enää ikinä mustaa tasoa. Ei näytä koskaan siistiltä.
Eikä varsinkaan valkoista, 100 kertaa päivässä saa olla pyyhkimässä ja pahin mahdollinen virhe jos on jotenkin huokoisaa materiaalia niin siihen se tomaattikastikkeen roiske sitten jäi ikuisiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei-ääni täältäkin kulmakaapeille ja kyllä-ääni sileille kaapinoville. Laittaisin myös mahdollisimman helposti puhdistettava vetimet. Meidän keittiö on 80-luvulta, ja olen jo monta kertaa suunnitellut sen uusiksi. Nurkkaan laittaisin kaappien tilalle hellan, mutta jonkun mielestä sekin oli huono ratkaisu? Jos mutkatonta vaihtoehtoa ei ole olemassa, niin mitä sinne nurkkaan voi laittaa?
Jos ap:tä muuten kiinnostaa, niin linkissä on Työtehoseuran ladattava pdf-julkaisu:
https://www.tts.fi/uutishuone/tts_n_tutkimusjulkaisut/asumisen_julkaisu…
Mutkatonta=nurkatonta
avokeittiö ja saareke, että niin v*****aaa mennä sen saarekkeen ympäri pöytään ja se tuhlaa tilaa ihan sikana.
ja kalakastikkeet tuoksuu sohvalla sitten ku vähä kokkailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avohyllyt oli idioottimaisin hankinta ikinä! Kivaa sitä rasvapölyä jynssätä irti. Vältä!
Olisi pitänyt myös ottaa korkeakiiltokaapit, kun ne on niin helppo pitää puhtaana. Joo, joutuu pyyhkimään useammin, mutta niin pyyhin nytkin ja hermo menee kun joutuu jynssäämään mattapintaisista kaapeista!
Avokeittiö.
Kaikki käryt koko keittiöolkkarissa ja myös eteisessä. Samaa tilaa kaikki. Liesituuletin ym on, mutta ei auta. Sohvalta kiva näky kun tiskipöytä näkyy kokoaja. Vuoden 2014 rivari. Tekisi mieli muuttaa pois. Väliseinää ei voi tehdä koska olkka jäisi todella olemattomaksi kopiksi.
Tilan tuntua, hah, vaan ei ole tilaa.
Tämän sanon minäkin. Eteisessä takkeihin tarttuu käryt ja muutenkin ottaisin heti erillisen keittiön. Se on ykkös kriteeri seuraavassa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menneisyydessä opittuja:
Ei parkettia tai laattalattiaa keittiöön. Muovimatto on tylsä, mutta siihen tippuvat lasiesineet eivät mene tuhannen pirstaksi. Ja jos siihen kaatuu jotain nestettä (punajuurisäilyke...) , ei ole parkettisaumoissa tahraa, joka lähtee vain vaihtamalla. Tai jos pesukone laskee vedet alleen, ei ole lattia vaarassa.Ei marmoritasoja. Hienot, mutta huokoiset, tahrat voi olla aika tiukassa.
Ei uria, koloja, koristekaiverruksia oviin tai vetimiin. Vaikea pitää puhtaana.
Tarpeeksi kaappitilaa. Tarpeeksi työtasoja.
Joo, tarvitset vielä yhden pistorasian.
Muuten samaa mieltä, mutta mulla pysyy lasit kädessä vielä. Ehkäpä sitten 50 vuoden päästä, kuten sulla ei enää pysy.
Zinc
Okei AP, eli eka hankinta: otat sinkkiksen aina tyhjentämään tiskikoneen.
Hmm.. mun koneessa on laseille sielä oma paikka, mutta Summa sumarum. Heitin muutossa joku 50 lasia roskiin ja mulla on nyt 2.
Niitä on aika vähän nosteltavana.
Valintoja kun on monenlaisia !
Zinc
Iso lasi, sekä punaviinilasi. Siinä kaikki. Kaikenlaiset viski, samppa, kuohari, valkkari lasit pudotin lasinkeräykseen ja nautin jokaisesta räsähdyksestä, kun ne putos sinne sen 3 metriä pling, kräshh, poks, poks .. ;)
Ei ollut vaikea arvata että sulla ei käy koskaan vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa milloin avokeittiöbuumi alkoi Suomessa? 80-luvulla taisi vielä olla enimmäkseen "oikeita" keittiöitä? Ja miksi rakentamisessa siirryttiin tällaiseen ratkaisuun, ei kait se pelkkä muotiasia voi olla? Ehkä kustannuskysymys? Sitten sitäkin olen miettinyt että mitens maailmalla, onko olohuone-avokeittiöt ihan yleisiä? Jos jotain jenkkisarjoja katsoo, niin aina ne perheet syö ja hengaa ihan oikeassa keittiössä.
Kustannussyistäpä hyvinkin. Halvempi neliöhinta noin ja idiootit maksavat täyden hinnan ostettaessa. Samasta syystä pistorasioitakin on aina asunnoissa liian vähän. Kukaan ei maksa yhtään enempää asunnosta oli siinä paljon tai vähän pistokkeita. Silti pienikin säästö kumuloituu kun volyymit isoja.
Ei ole oma virhe, mutta nykyisessä vuokra-asunnossa juuri valmistunut keittiöremppa. Pieni keittiö, puutasot, yksi allas, mutta kahden altaan levyinen tiskikaappi. En tiedä oliko tänne suunniteltu ensin kaksoisallasta ja sitten asia unohtui, mutta leveä kaappi jäi. Pitää aina muistaa laittaa tiskikaappiin astiat sellaiseen kohtaan, että ei valu vesi puutasoille. Tuo kaappi myös vie paljon turhaa tilaa, koska ei sinne oikein haluaisi laittaa kuivia asioita tai mitään muutakaan säilytykseen.
Minä suosittelisin välttämään metallista tiskiallasta, joka upotettu tavalliseen keittiötasoon. Näyttää kivalta, mutta saumakohta kerää likaa todella paljon ja alkaa jossain vaiheessa päästämään vettä läpi ja valumaan alakaappiin. Mieluummin kokonaan metallinen tiskipöytä – ainakin jos arvostaa enemmän keittiön käytännöllisyyttä kuin ulkonäköä.
Yksi hulluimmista mitä olen nähnyt, oli kalliissa merenranta kerrostalossa olevat puiset tiskialtaita ympäröivät tasot. Oli vielä hellakin siinä kyljessä. Puu, vesi ja sytyttää kuumuus.... Ei hyvä. Talo oli n. vuoden vanha ja tiskialtaiden ympärillä puu oli jo tietenkin mustunut ja halkeillut pahasti. Varmaan joku suunnittelija kuvitellut, että rikkaat ihmiset ei tiskaa 😀