Onko tämä aivan kauhea idea? Esiintymisjännitys, alkoholi
Minulla on ylihuomenna töissä etäkoulutus pidettävänä. Meillä menee siis niin, että n. kerran vuodessa kukin työntekijä pitää muille koulutuksen jostakin alaan liittyvästä aiheesta, jonka koulutuksessa on itse käynyt, tai johon muuten on perehtynyt. No nyt tämä nakki taas napsahti itselle. Ylihuomenna esitys videon välityksellä noin 50 hengelle.
Jännitän esiintymistä aivan kamalasti. Minulla on ihan jotain sosiaalista jännitystä, nimittäin jo ruokatunnillakin n. 6 hengen puolitutussa porukassa olen jännittynyt ja yleensä hiljaa, hymyilen ja nyökkäilen vain muiden jutuille. Saatika sitten tällainen 50 hengen huomion keskipisteenä oleminen! Aivan järkyttävää. Olen nukkunut jo viimeisen viikon huonosti tämän takia.
Esiintymistilanteessa jännitykseni tulee esille siten että ääni tärisee hulluna, hengitän pinnallisesti joten alan jo heti ekojen lauseiden jälkeen kuulostaa hengästyneeltä, unohdan kaiken mitä en ole sanasta sanaan lunttilapulle kirjoittanut, punastun ja hikoan. Kaikki nämä aiheuttaa häpeää.
Minä aloin nyt miettiä, että olisiko kamala idea jos ottaisin töihin mukaan jossakin muussa pullossa naamioituna n. lasillisen viiniä ja joisin sen ennen esitelmää? Käytän tosi harvakseltaan alkoholia, joten jo yksi lasi aina vaikuttaa minuun. Tuskinpa siitä kuitenkaan ulkoapäin havaittavasti känniseksi tulee. Voisikohan se auttaa edes vähän tuohon järkyttävään jännitykseen?
Kommentit (46)
Miten tuota Propralia saa? Miten pitkä aika pitää varata lääkärille? Voiko olla videovastaanotto? Mitä kysytään? Vai tutkitaanko jotenkin esim. verenpainetta?
Tietääkö joku mitä tutkimuksia tehdään vai voiko olla etävastaanotto?
Ei tehdä mitään tutkimuksia. Sanot vaan että tarvitset esiintymisjännitykseen. Määräyksessä lukee sydämen tykytykseen, ainakin mulla. On ollut pelastus. Voi keskittyä itse esittämiseen, ei omiin oireiluihin.
Tuota samaa lääkettä käytetään myös verenpaineeseen.
Lääke vaikuttaa siis siten, että se leikkaa kaikki ylimääräiset sydämen lyönnit pois. Vähän niin kuin tehonrajoitin. Yhden tabletin kesto on muutama tunti.
Itse jännitän älyttömästi jo vaan sitä että joudun näyttämään naamani Teamsissa, yleensä en pidä kameraa päällä. En voisi edes kuvitella edes tilannetta että joutuisin pitämään jonkun koulutuksen, nyt on tulossa tilanne että joudun osallistumaan toisen pitämään teams koulutukseen ja hirveä stressi jo nyt että pitääköhän kamera olla päällä ja joudunko jotenkin osallistua. Olen ostanut luontaistuotekaupasta KSM66 valmistetta ja se jonkin verran tasaa jännitystä.
Esiintymiskammo = esiintymisjännitys. Tiedän mistä puhun, esiintymiskokemuksella jännitys vähenee eikä tunnu enää niin KAMMOTTAVALTA.