Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä aivan kauhea idea? Esiintymisjännitys, alkoholi

Vierailija
05.05.2020 |

Minulla on ylihuomenna töissä etäkoulutus pidettävänä. Meillä menee siis niin, että n. kerran vuodessa kukin työntekijä pitää muille koulutuksen jostakin alaan liittyvästä aiheesta, jonka koulutuksessa on itse käynyt, tai johon muuten on perehtynyt. No nyt tämä nakki taas napsahti itselle. Ylihuomenna esitys videon välityksellä noin 50 hengelle.

Jännitän esiintymistä aivan kamalasti. Minulla on ihan jotain sosiaalista jännitystä, nimittäin jo ruokatunnillakin n. 6 hengen puolitutussa porukassa olen jännittynyt ja yleensä hiljaa, hymyilen ja nyökkäilen vain muiden jutuille. Saatika sitten tällainen 50 hengen huomion keskipisteenä oleminen! Aivan järkyttävää. Olen nukkunut jo viimeisen viikon huonosti tämän takia.

Esiintymistilanteessa jännitykseni tulee esille siten että ääni tärisee hulluna, hengitän pinnallisesti joten alan jo heti ekojen lauseiden jälkeen kuulostaa hengästyneeltä, unohdan kaiken mitä en ole sanasta sanaan lunttilapulle kirjoittanut, punastun ja hikoan. Kaikki nämä aiheuttaa häpeää.

Minä aloin nyt miettiä, että olisiko kamala idea jos ottaisin töihin mukaan jossakin muussa pullossa naamioituna n. lasillisen viiniä ja joisin sen ennen esitelmää? Käytän tosi harvakseltaan alkoholia, joten jo yksi lasi aina vaikuttaa minuun. Tuskinpa siitä kuitenkaan ulkoapäin havaittavasti känniseksi tulee. Voisikohan se auttaa edes vähän tuohon järkyttävään jännitykseen?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on epäkohteliasta piilottaa itsensä. Kannatan ennemmin Propralia.

Vierailija kirjoitti:

Jännittääkö yhtä paljon jos et näy videolla? Jos tekisit niin, että alkuun lyhyet "Terve vaan, olen se sieltä ja sieltä ja nyt olis luvassa etäkoulutus aiheesta X" ja tämän jälkeen jaat näytölle vain power pointin minkä käyt läpi, jaat näytön ja kirjoitat hyvät luntit itsellesi siihen viereen. Lopuksi taas naama näkymiin "Kiitos kaikille, tulisiko kysymyksiä tai kommentteja tästä?" - tuntuu että nykyään kukaan ei telcossa kysy/kommentoi kun se on kaikille niin jähmeetä. 

Jos puhuja tervehtii alussa ja lopussa pyytää kommentteja livenä ei siinä ole mitään epäkohteliasta. Usein telcoissa ei näy muuta kuin jaetut slidet silloin kun esitetään. 

Vierailija
22/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue suoraan paperista. So what jos menee huonosti eikä ketään kiinnosta, sen parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

No, n. kerran vuodessa lääkitys tuskin riippuvuutta aiheuttaa.

Eri asia on, että jos narahtaa työpaikkajuopottelusta, ei hyvät heilu.

Lasillinen viiniä juopottelua?

Muualla maailmassa lounaalla otetaan lasi viiniä tai olutta. Ei hyvää päivää tätä Suomen menoa.

Vierailija
24/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae propral resepti, niin kuin muutkin esiintymisiä jännittävät. Tehoaa varmasti ja ei näy käyttö ulospäin toisin kuin rauhoittavissa ym

Minulla ei toiminut vaikka normaalisti olen herkkä lääkkeille.. On kokeiltu muitakin, mutta ei ole vielä sellaista ainetta löytynyt, millä minun jännitys olisi edes lieventynyt hieman. Tai no rauhoittavilla löytynyt sopiva annostus, eli siinä kohtaa on jännitys lähtenyt kun on lähtenyt tajukin..

Vierailija
25/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva alkoholimäärä on hyvä lääke esiintymiseen. Siksihän sitä artistitkin ottaa ennen keikkaa pari rentouttavaa; luistaa juttu paremmin ja on viihdyttävämpää kuunneltavaa.

Vierailija
26/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei auta. Alkoholin käyttö näkyy. Livetilanteessa se myös haisee.

Ylipäänsä on vaikea ymmärtää, että miksi omasta esiintymisestään epävarma ihminen haluaisi tarkoituksella HUONONTAA mahdollisuuksiaan pitää hyvä esitys. Koska alkoholi on sitä. Ja suoraan sanottuna, niin rauhoittavatkin ovat.

Jännittäminen, äänen tärinä, käsien tärinä, punastuminen jne ovat ihan luvallisia, sallittuja ja ok reaktioita. Ei niitä pidä hävetä eikä niitä tarvitse alkaa poistaa näkyvistä. Se, mikä ei ole sallittua, on että ei edes yritä tai sählää tahallaan.

Vierailija
27/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuosta Propralista tuli ihan totaalinen jalkojen puutuminen, en pystynyt edes kävelemään vaan piti mennä makuulle. Ei enää toiste.

Vierailija
28/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aina annetaan isälle muutama ryyppy ennen kuin sen pitää puhua jossakin tilaisuudessa, esim. häissä. Eihän siitä muuten mitään tulisi :D

Vierailija
29/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä. Etäkoulutus, jonka pidät 50 hengelle, mutta lähdet kuitenkin työpaikalle, jonne suunnittelit ottavasi viiniä mukaan? Onko siellä työpaikalla kuitenkin muita ihmisiä ja ne 50 hlöä on jossain muualla vai miten? 

Noin muuten sanoisin, että unohda se alkoholi. Ei kannata sekoittaa alkoholia ja työasioita. 

Vierailija
30/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota alkoholia äläkä lääkkeitä. Sano alussa että sua vähän jännittää, älä peittele sitä. Kaikki on aivan satavarmasti sun puolella ja toivoo että esitys menee hyvin. Muitakin esiintyminen jännittää, siinä ei oo mitään hävettävää.

Vierailija
31/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas kertoo oireet, lääkäri määrää hoidon.

Ei niin, että potilas menee pyytämään propralia, koska av-mammasuositukset.

Vierailija
32/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit tehdä noin. Et olisi ainut joka käyttää alkoholia esiintymisjännitystä helpottamaan.

Suosittelen kuitenkin jatkoa ajatellen hakemaan lääkäriltä pillereitä tuohon vaivaan. Itse kärvistelin asian kanssa 26-vuotiaaksi asti, kunnes viimein löysin elämääni betasalpaajat ja rauhoittavat. Esiintyminen on nykyään jopa ihan mukavaa.

Vierailija
33/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota alkoholia äläkä lääkkeitä. Sano alussa että sua vähän jännittää, älä peittele sitä. Kaikki on aivan satavarmasti sun puolella ja toivoo että esitys menee hyvin. Muitakin esiintyminen jännittää, siinä ei oo mitään hävettävää.

Totta, melkein kaikki jännittävät esiintymistä. Sillä ei vain ole mitään tekemistä esiintymiskammon kanssa.

/33

Vierailija
34/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos huonosti käy, niin viini laittaa sun posket punottamaan. Kuitenkin joku huomaa, että  olet ottanut jotain.

Vierailija
35/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan helpota sanoa näin, mutta ajattele että just sinä olet sen aiheen asiantuntija, ne muut ei tiedä siitä vielä mitään.

Toisekseen jos et ole jo harkannut niin kerkeät nyt vielä itseksesi ääneen käymään läpi esityksen useaan kertaan ennen huomista, ei mihinkään puheeseen tai vaikka keikalle lähdetä ikinä esiintymään ilman että tietää tasan tarkkaan mitä on tekemässä ja siitä perinpohjaisesta harjoittelusta monen esiintyjän näennäinen reippaus ja itseluottamus nimenomaan kumpuaa, vaikka oikeasti jännittäisivätkin.

Vierailija
36/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen esiintymiskammoinen ollut aina, kauppaopistossakin sain vapautuksen esiintymisistä, kun meinasin ekalla kerralla pyörtyä luokan eteen. Samoin kuin sinä jännitän isommassa porukassa, että joudun keskipisteeksi tai esittämään jonkun mielipiteeni tai vastaavan heidän edessään. Jouduin sitten kerran yhteen projektiin liittyen kouluttamaan luokan edessä yrityksen esimiehiä käyttämään yhtä osiota ohjelmasta ja omituista kyllä vaikka jännitin hirveesti, niin se onnistui ihan ok. Edelleen kammoan esiintymistä enkä tosiaan lähde mihinkään esiintymään, mutta tutun asian opettaminen jollekin ryhmälle voisi hyvinkin onnistua, kunhan saan jännittää jännitykseni etukäteen. Esim. työhaastattelut on aina kamalia ja menen niihin aina julkisilla kulkuvälineillä. Saan siinä matkan aikana rauhotettua itseni niin hyvin ja jännitettyä jännitykseni, että omasta mielestäni olen selvinnyt haastatteluista oikeastaa ihan hyvin.

Vierailija
37/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä vaan, niin minä ja kolleegat tehdään kun pitää keikka vetää. Väkevät ajaa helposti vähän yli ja kalja ei oikein tehoa. Tosin väitöstilaisuuteen yliopiston suositus oli konjakkiryyppy tai pari tarvittaessa mutta jos on aikaa, niin viiniä suosittelen.

Vierailija
38/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on epäkohteliasta piilottaa itsensä. Kannatan ennemmin Propralia.

Vierailija kirjoitti:

Jännittääkö yhtä paljon jos et näy videolla? Jos tekisit niin, että alkuun lyhyet "Terve vaan, olen se sieltä ja sieltä ja nyt olis luvassa etäkoulutus aiheesta X" ja tämän jälkeen jaat näytölle vain power pointin minkä käyt läpi, jaat näytön ja kirjoitat hyvät luntit itsellesi siihen viereen. Lopuksi taas naama näkymiin "Kiitos kaikille, tulisiko kysymyksiä tai kommentteja tästä?" - tuntuu että nykyään kukaan ei telcossa kysy/kommentoi kun se on kaikille niin jähmeetä. 

Eikä ole epäkohteliasta ja varsinkaan esiintymiskammoisen ei tarvitse tehdä tästä mitään koulutustilaisuutta itselleen oppiakseen esiintymään. Pääasia on se juttu, jonka opettaa muille. Meidän kouluttuja aikuiskoulutuksessa ei käytä mitään kameraa vaan pelkkä ääni kuuluu ja powerpoint esitys pyörii. Ajatukset vaan kiinnittyy katsojilla liikaa siihen esiintyjään, jos hänestä huomaa jännityksen ja esiintymisvaikeuden.

Vierailija
39/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Boris Jeltsinin julksia esiintymisiä. Se mies osasi lievittää esiintymisjännitystä!

Vierailija
40/46 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä. Etäkoulutus, jonka pidät 50 hengelle, mutta lähdet kuitenkin työpaikalle, jonne suunnittelit ottavasi viiniä mukaan? Onko siellä työpaikalla kuitenkin muita ihmisiä ja ne 50 hlöä on jossain muualla vai miten? 

Noin muuten sanoisin, että unohda se alkoholi. Ei kannata sekoittaa alkoholia ja työasioita. 

En ole ap, mutta ainakin meillä firmassa kaikki tekee töitä työpaikalla omissa työhuoneissaan, ja esim. kaikki viikkopalaverit sun muut kokoontumiset hoidetaan videon välityksellä sieltä omista huoneista.