Uskotko oikeasti että jokin kännykkäsovellus voisi oikeasti näytellä merkittävää roolia koronaepidemian taittamisessa?
Kyllä vähän liikaa munia on laitettu tähän koriin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan käyttäisi.
Jos istun himassa sairaana niin miksi jonkun pitäisi tietää se?
Jos et olisi ollut kontaktissa keneenkään niin ei se näkyisikään. Mutta jos olisit bussissa istunut jonkun vieressä toissapäivänä tai rupatellut naapurin kanssa, niin nämä saisivat tiedon altistumisesta tartunnalle. Ei sitä, että keneltä tai mistä se altistus on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että siihen pitää laittaa tieto: Että minulla on korona?
Missä on niin sanottu?
No millä se sovellus muuten sen tiedon saa, jos sitä sinne ei laiteta? Meinaatko, että puhelin osaa yksinään analysoida käyttäjänsä virustilanteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan käyttäisi.
Jos istun himassa sairaana niin miksi jonkun pitäisi tietää se?Jos et olisi ollut kontaktissa keneenkään niin ei se näkyisikään. Mutta jos olisit bussissa istunut jonkun vieressä toissapäivänä tai rupatellut naapurin kanssa, niin nämä saisivat tiedon altistumisesta tartunnalle. Ei sitä, että keneltä tai mistä se altistus on tullut.
Aika helppo päätellä keneltä se on tullut, jos naapuri on ainut kontakti moneen päivään ja sen kontaktin jälkeen tulee viesti, että olet altistunut koronalle.
Vierailija kirjoitti:
Missä on niin sanottu?
Ei sitä tarvitse missään sanoa. Sen voi päätellä ihan omalla järjellä. Eihän mikään sovellus saa mitään tietoja ellet tavalla tai toisella niitä sinne syötä. Ei tekniikka vielä ole niin kehittynyttä, että sovellus voisi itsekseen tunnistaa, onko käyttäjällä koronaa vai ei. Jos olisi, pandemia olisi estetty ajat sitten.
Siihen ei tule mitään tietoja ihmisen terveydestä.
Vaan jos sinä itse saat koronan, niin sovelluksesta voidaan nähdä niiden ihmisten nrot, joiden kanssa olet ollut niin lähellä, että bluetooht sen reagoi.
Tämän jälkeen terveysviranomaiset ottavat yhteyttä noihin ihmisiin ja kutsuvat testeihin tai määrävät eristykseen, koska nuo ihmiset ovat voineet saada sinulta tartunnan
Ja jos ovat saaneet, he eivät tiedä sitä, mutta näin heidät saadaan kiinni, joten he eivät voi enää edelleen tartuttaa tautia.
Kysymys on tartuntaketjun katkaisemisesta.
Ja tämä on kyllä yksi hyvä tapa vähentää tartuntoja.
Välillä on hyvä katsoa myös isompaa kuvaa - kuinka ihmiset ylipäänsä liikkuvat. Montako altistat kun ajaa vaikka bussilla töihin? Siinä kännykkäsovellys varmasti ajaa asiansa.
Muita vastaavia ilmiöitä esimerkiksi Pokémon go - peli. Se sai ihmiset liikkumaan ja todennäköisesti sillä oli vaikutusta terveyteen jopa tilastollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaan jos sinä itse saat koronan, niin sovelluksesta voidaan nähdä niiden ihmisten nrot, joiden kanssa olet ollut niin lähellä, että bluetooht sen reagoi.
Tämän jälkeen terveysviranomaiset ottavat yhteyttä noihin ihmisiin ja kutsuvat testeihin tai määrävät eristykseen, koska nuo ihmiset ovat voineet saada sinulta tartunnan
V*tuttaisko olla koti-karanteenissa kaksi viikkoa, sen jälkeen kun joku pentu olisi läpällä laittanut prepaid puhelimeensa tiedon "minulla on corona".... !?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ovat saaneet, he eivät tiedä sitä, mutta näin heidät saadaan kiinni, joten he eivät voi enää edelleen tartuttaa tautia.
Edelleen....mistä sovellus tietää minun saaneen tartunnan? Ei niin yhtään mistään. Vai ajatteletko, että kaikilla on sitten kännyköissään uudet nappikuulokkeet, joista toinen nappi on korvassa ja toinen sieraimessa ja siitä sitten sovellus jatkuvasti analysoi, onko käyttäjällään koronavirus vai ei?
Noinhan se menee. Sehän suojaa myös sovelluksen käyttäjää.
Sovelluksen käyttäjä saa itsekin ilmoituksen, jos hän on ollut lähellä koronapotilasta, siis sinä saat. Mutta ilmoituksen saa vain silloin, jos on todella tuolla henkilöllä on todettu korona.
Tällöin jos olet sattunut saamaan koronatartunnan vtoi jäädä välittömästi erityksiin ja käydä testeissä.
Näin et levitä tautia eteenpäin ja tartuntaketju katkeaa.
Tällä tavalla sitä tartuntaa ihmisiin hillitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun bluetoothkenttä on ollut välittömässä läheisyydessä jonkun tartunnansaaneen kanssa, saan ilmoituksen.
Ilmeisesti toimisi jotakuinkin näin? En saisi tietää mistä se altistus on tullut vaan ohjeet välttää sosiaalisia kontakteja ja hakeutua testeihin. Jos tulos on positiivinen, sama viesti lähtisi minun lähellä hengailleille.
Jotakuinkin noin, hälytettään ne joiden puhelin on ollut tartunta-aikana riittävän pitkään yhteydessä.
Just eilen oli ylellä ohjelma, miten puhelin hakkeroidaan avoimen bluetoothin avulla 😁.
Toinen on akunkesto, mulla on oletusarvoisesti wlanit, bluetoothit, gpsät, nfceet pois päältä, annan luvan vain jos tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tieto minun koronastani on jos ei terveystieto?
Siis oletteko te noin s.atanan tyhmiä.
Ei puhelin sitä tiedä, vaan sinut tutkitaan, jos olet ollut lähellä ihmistä jolla on jo koronavirus, siis todettu tauti.
Turha selittää sitä tekniikka kun ette kuitenkaan vajavaisilla aivoillanne käsitä.
Lukekaa netistä siellä on selitetty.
Ja sovelluksia on kaksi se mikä on ollut jo käytössä ulkomailla ja toinen tulossa oleva suomalainen.
Tuo mun esimerkki on ulkomaisesta sovelluksesta.
Mut jos ei käy testissä?
En mä ainakaan viitsisi mennä kun ei siihen sitten mitään lääkettäkään ole olemassa.
Nieluviljelyssä joskus käyn, että tiedän aloitanko antibiootit mutta tässähän ei sillä diagnoosilla ole mitään merkitystä.
Ei siinä sovelluksessa lue koskaan kellä on korona.
Vaan se niitä ihmisiä etsitävät terveysviranomaiset numeroiden perusteella.
Jokaiselle on tietty nro järjestelmässä, ja niitä nroita vaihdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhelin sitä tiedä, vaan sinut tutkitaan, jos olet ollut lähellä ihmistä jolla on jo koronavirus, siis todettu tauti.
Turha selittää sitä tekniikka kun ette kuitenkaan vajavaisilla aivoillanne käsitä.
Ja sovelluksia on kaksi se mikä on ollut jo käytössä ulkomailla ja toinen tulossa oleva suomalainen.
Puhelimeni ei tiedä edes sitä, olenko ollut lähellä jotain ihmistä, jolla on todettu koronavirus. Ymmärrän, että niiden, joilla on kännykkä mukana paskallakin, on vaikea tajuta, että kaikki eivät kanna kännykkää jatkuvasti mukanaan. Ja ettei kaikilla ole edes älypuhelinta vaan tavallinen luuri.
Mutta siis en minä tuollaista sovellusta vastusta. Hankkikoon sellaisen ne, jotka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole. Kyllä meistä jokainen tietää, että korona todetaan laboratoriokokeella. Siitähän emme nyt keskustelleet. Keskustelimme siitä, miten se tieto menee sinne sovellukseen. Hyppääkö se ihan itsekseen sieltä laboratoriosta? Vai olisiko kuitenkin niin, että ihmisen on ihan itse laitettava se tieto sinne? Jos jälkimmäinen, silloinhan kuka tahansa voi laittaa tiedon sovellukseen eli sovellus ei anna millään tasolla luotettavaa tietoa. Anteeksi, jos olen liian vajavainen, mutta näin minä asian ymmärrän, vaikka kuinka lukisin netistä.
Ja mikähän aki sallii tällaisen maalittamisen, vai sanoisinko kyyläämisen? Jokaiselta kansalaiseltahan pitäisi pyytää erikseen lupa seurata hänen liikkeitään. Entä antaako valtio niille uudet älypuhelimet, joilla ei sellaista ole?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kuitenkin yrittäisit selittää? Me vajavaiset tarvitsemme kaltaistesi ylimaallisen fiksujen ihmisten apua, jotta meistäkin voi joku päivä tulla edes hieman vähemmän vajavaisia kuin olemme nyt.
Yksinkertainen kysymys: Miten tieto siitä, onko minulla korona välittyy sovellukseen?
Missä on niin sanottu?