Listataan narsistin lempisanontoja!
Kommentit (1093)
"Rehellisesti sanottuna"... (ja kun noin yleisesti ottaen narsisti ei ole rehellisyyttä nähnytkään)
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa hyviä vinkkejä, kiitos!
Terkuin se narsku, jota rakastat :)
Narskua ei rakasta kukaan muu kuin narsku itse. Hah hah haa!!
Jos sanoo vastaan, niin narsku sanoo. Sehän oli sitä huumoria, etkö ymmärrä. Jos edellistä, niin häippäsee omille teilleen niin nopeasti, kuin mahdollista. Narskut jätettävä yksin!
Oikeasti asiat on näin.." sitten perään joku yleismaailmallinen suuri totuus jostain asiasta, mistä väistämättä on monenlaisia näkökulmia ja mielipiteitä. Mutta narsku tietää aiheesta kuin aiheesta sen oikean vastauksen ja Totuuden. Mustavalkoisen nåkemyksen, josta kaikkien pitäisi olla samaa mieltä. Maailmassa ei ole olemassa "sekä että" vaan vain "joko tai". Ja se narskun näkemys on ainut oikea totuus, jonka mukaan kaikkien lähellä olevien pitäisi ajatella. Ja sitä enemmän narsku nauttii näiden "totuuksien" laukomisesta mitä enemmän ne ovat tousten tärkeitä arvoja vastaan.
Haastavaa vain on, että suurissakin kysymyksissä, mistä narsku on yhtenä päivän ollut voimakkaasti ja mustavalkousesti yhtä mieltä, hän voi toisena päivänä olla ihan päinvastaista mieltä. Tai joskus jopa samassa lauseessa voi tulla täysin vastakkaisia näkemyksiä. Jos tästä huomauttaa, "sinä et nyt ymmärrä, en minä niin sanonut".
Se on kuin tuuliviiri ja läheisten pitäisi heilua mukana :)
Vierailija kirjoitti:
Puhuvat paskaa ja ajavat omaa etuaan.. itsekkäitä.
Paatuneita valehtelijoita. Se vtuttaa, kun täysin tuntematon henkilö toisesta as.taloudesta määräilee muitten tekemisiä ja on jakuvaan neuvomassa, että ei niin, eikä näin. Sanoin takaisin ja hän siihen, että mee hullu hoitoon ja jätä hänet rauhaan, tai muuten....pang- pang.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkelo kirjoitti:
sairaus on pelottavan yleinen! :-o
Narsismi on tosiaan hyvin yleinen mielisairaus. Narsisteja on saman verran kuin skitsofreenikoita, eli noin yksi prosentti väestöstä, mutta narsisteista on paljon enemmän haittaa muille ihmisille kuin skitsofreenikoista. Skitsofreniasta voi myös parantua, narsismista ei.
Voihan sitä niinkin uskotella itselleen.
Jestas! Tää ketju on auttanut ymmärtämään että myöskin minun exäni oli ainakin vähän narsisti.
”Se oli vain vitsi”. Kun ensin haukkuu toisen ulkonäköä tms. ja kuulija loukkaantuu.
Ja teki tätä myös muiden kuullen jolloin ystäväni kommentoivat että ”(minun nimi) on kovaksi keitetty.”
”En ole kenenkään ystävä mutta olen kaikkien kaveri”. Suhteemme alussa kommentti siihen kun otin puheeksi ketkä hänen ystäviään ovat. Jostain syystä ystäväpiiri vaihtui usein eikä pysyviä ystäviä ollut.
Työpaikat vaihtuivat myös usein kun aina jotain vikaa työpaikassa. Minulla taas oli vakityö lähes koko suhteen ajan ja maksoin aina KAIKKI asumisen kulut kiltisti. Sitten kun kerroin tästä yhteisille ystäville ja hän kuuli siitä niin tuli huutoa että: ”miksi häpäisi minut??”
”Hän on vain ystävä”. Kun ihmettelin miksi viettää vapaa-ajalla aikaa opiskelukaverinsa kanssa niin usein. Todellisuudessa heillä oli suhde.
Lisäksi oli suoraa valehtelua. Esim. Kysymykseen: Oletko pettänyt minua? V: ”En ole”. Vaikka lopulta paljastui oli tehnyt sitä vuosien ajan eri naisten kanssa.
Tää mustavalkoinen ajattelu niinkuin moni ketjussa on sanonut. Mutta sitten saattaa yhdessä yössä vaihtaa mielensä aivan päinvastaiseksi. En voinut luottaa mihinkään mitä sanoi.
Halusi olla aina huomion keskipisteenä joka tilanteessa ja puhui ryhmissä aina päälle. Argh! Niin raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkelo kirjoitti:
sairaus on pelottavan yleinen! :-o
Narsismi on tosiaan hyvin yleinen mielisairaus. Narsisteja on saman verran kuin skitsofreenikoita, eli noin yksi prosentti väestöstä, mutta narsisteista on paljon enemmän haittaa muille ihmisille kuin skitsofreenikoista. Skitsofreniasta voi myös parantua, narsismista ei.
Voihan sitä niinkin uskotella itselleen.
Narsisti tuhoaa elämänsä aikana lukuisia ihmisiä, skitsofreenikot eivät. Narsismiin liittyy aina väkivaltaisuutta, skitsofreniaan ei.
"sä et välitä musta", esim tilanteessa missä narsisti itse pettää ja jättää miesystävänsä, heilastelee jo uuden kanssa, mutta kukaan ei saisi tapailla hänen entistä. Tässä vaiheessa narsisti vetää exänsä emotionaalisesti takaisin, jatkaen kuitenkin uudenkin kanssa.
Yksi merkki manipuloiduksi joutumisesta ovat oudot syyllisyyden- ja velvollisuudentunteet. Vasta kun tarkastelee kuka on hyötynyt, saanut palveluksia ja uhrauksia muilta, ja mitä narsisti itse on tehnyt, alkaa päästä jyvälle.
Narsisti vaatii välittämistä, mutta ei välitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei koskaan sano kiitos, jos häntä on autettu. Koska hänen auttamisensa on toiselle etuoikeus.
Tekee ymmärrettäväksi, että jos hänen luokseen tullaan niin silloin häiritään hänen kallisarvoista aikaansa. Itse kyllä ensin kutsuu kylään.
Hän ei koskaan kysyy mitä kuuluu. Jos kysyy jotain, niin vain siksi että haluaa itselleen keinot samaan onnistumiseen mitä ehkä joku toisella. Mutta tätä ei sano suoraan. Koska narsisti kadehtii kaikkia, joilla on jotain mitä hänellä vielä ei.
Suhde ystävän miehen kanssa ei ole mikään ongelma hänelle.
Hän saattaa suunnitella elämäänsä pitkälle eteenpäin ja on ihmeissään ja suuttuu, jos joku ei olekaan halukas käyttämään omaa aikaansa tämän toteutumiseen.
Ja ne sanonnat:
-ei kenelläkään ole aikaa tollaseen. Hoitakaa te.
-sellasta elämä on.
-missä viivyit?
-mun tarvii nyt saada omaa aikaa.
-eikö olekin kiva tehdä yhdessä? (Itse luettelee vain tehtäviä)
Ja kun ensin on tarjonnut pari lasia viiniä, alkaa puhua uhriutuen ja sääliä sekä ymmärrystä hakien.
Sosiaalisesti taitava, sofistikoituneita keinoja hallitseva narsisti junailee nämä niin, että uhri itse ja myös muut ihmiset uskovat, että narsistin auttaminen on etuoikeus. Uhri ja muutkin uskovat, että on etuoikeus vierailla narsistin kodissa viemässä narsistin aikaa. Narsisti voi kysyä kuulumisia myös saadakseen selville uhrin heikkouksia, joita käyttää myöhemmin tätä vastaan.
Sosiaalisesti taitava narsisti myös saa yhteisön säälin ja sympatian, ja pahimmassa tapauksessa saa muut ihmiset tuhoamaan jonkun ihmisen puolestaan. Saa muut hoitamaan työt puolestaan, tosin älykäs narsisti ei sano sitä noin suoraan, vaan onnistuu kehittelemään jonkun oikeutuksen poikkeuksellisille etuuksilleen esim työpaikalla.
Onneksi nykyaikana tunnistetaan näitä käyttäytymismalleja yhä paremmin.
”Eikö siellä sun päässä sen vertaa liiku että tajuaisit” .... ja tämä kommentti tuli jos vaikka kuuntelin musaa normivolyymilla mutta miehen mielestä se oli väärä volyymi.
Tekee kiusaa narskulle sillai, että vetää keittiö kalusteiden laatikoita hieman auki, ruokailuvälineet sekaisin, kaikki terävät esineet metalliromuihin, ovia raolleen ja kenkäparien sekoittaminen.
" sä olet tyhmä." "sun äo on nolla." älyyn vetoaminen joka asiassa!!!
Haiset pahalle.
Hyi kuinka olet iso. Vatsasi on iso.
Sinä et ymmärrä.
Olet aina niin negatiivinen.
Sinun pääsi ei toimi (=olet tyhmä).
Vaatteesi ovat kuin kirpputorilta ostettuja.
Pahinkinkin iranilainen nainen on parempi kuin sinä.
Sinä olet tylsä.
Minkälainen äiti sinä oikein olet.
Sinä et osaa.
Mitä sinä luulet (itsestäsi).
Voisin ottaa uuden vaimon koska tahansa.
Ilman minua et pärjää.
Niin. Ja nämä toistettuna ja lukuisia muita. Satoja kertoja vuosien aikana.