Listataan narsistin lempisanontoja!
Kommentit (1093)
Mä uskon olevani itse narsisti ja haluaisin saada hoitoa. Kärsin itse tästä eniten (mm. toistuva vaikea masennus). En kiusaa ketään, en voisikaan, koska olen yksin. Ei ole vanhempia, ei lapsia, ei kumppania, ei ystäviä eikä työkavereita. Ei narsistit ole tahallaan hirviöitä. Mä ainakin haluaisin päästä tästä persoonallisuushäiriöstä ja käyttäytyä vastavuoroisesti ja empaattisesti.
Narsistien uhrit - sivustolta löytyy asiallista tietoa narsismista, sen synnystä ja hoidosta. Mm psykiatrin tekstiä. Ja tietysti vertaistukea uhreille.
Tuntuu, että narsismista on tullut selitys kaikelle huonolle käytökselle ja vaikeille ihmisille. Kaikki kusipäisyys ei täytä diagnostisia kriteereitä.
On totta, että jos joku on toistuvasti vakavissa vaikeuksissa ihmissuhteissaan ja ei kykene näkemään virheitään ja oppimaan niistä, niin voi kyse persoonallisuushäiriöstä tai häiriöpiirteistä. Persoonallisuushäiriöitä on narsismin lisäksi monia muitakin (esim. epävakaa, vaativa, huomiohakuinen, estynyt, sekatyyppinen jne). Persoonallisuushäiriönen joutuu persoonansa ja käytöksensä takia vaikeuksiin yhä uudelleen ja uudelleen. Sellaisesta käytöksestä ei ole mitään hyötyä hänelle itselleen pitkällä eikä lyhyellä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon olevani itse narsisti ja haluaisin saada hoitoa. Kärsin itse tästä eniten (mm. toistuva vaikea masennus). En kiusaa ketään, en voisikaan, koska olen yksin. Ei ole vanhempia, ei lapsia, ei kumppania, ei ystäviä eikä työkavereita. Ei narsistit ole tahallaan hirviöitä. Mä ainakin haluaisin päästä tästä persoonallisuushäiriöstä ja käyttäytyä vastavuoroisesti ja empaattisesti.
Miksi alapeukut?
Olisit miettinyt kun teit lapsen. Vertaansa vailla oleva kommentti, ilman minkäänlaista myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit miettinyt kun teit lapsen. Vertaansa vailla oleva kommentti, ilman minkäänlaista myötätuntoa.
Täh? Ei mulla ole lapsia. Kirjoitin että ei ole ketään läheisiä, ei siis lapsiakaan. Ja se onni, en haluaisi että kukaan kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ei mulla ole lapsia. Kirjoitin että ei ole ketään läheisiä, ei siis lapsiakaan. Ja se onni, en haluaisi että kukaan kärsii.
Sorry, tää kommentti ei tainnut olla mulle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä milloin voin taas alkaa luottaa suhun, sun pitää tehä töitä sen eteen. (puolisen vuotta sen jälkeen kun hän oli pettänyt mua...)
Kauheaa. Tämä on paras ketju ja aion lukea kaikki juhannuksen aikana. Itselläni ei ole narsistia puolisona mutta ymmärrän kyllä kuinka kauheaa voi olla. Narsistit on sairaita ja pers..tä. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ex oli narsisti"
Mitä tämä kertoo ketjuun kirjoittaneista itsestään?Kertoo sen ettei käsitettä edes tunnettu menneinä vuosikymmeninä, kärsittiin vaan koska uskottiin että tehdään jotain jaloa.
Jos alapeukutat olet itsekin narsku ainakin hiukan, kun kysyy muut saanevat vastata? (narskut usein kysyvät itse ja vastaavat itse).
Ennalta-arvattava?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole saanut hoitoa? Jos olet, onko narsismidiagnoosi, vaiko masennus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toistuva masennusdg. Ja lääkitys siihen. Terapeuttikin on etsinnässä
Persoonallisuushäiriöitä ei ole tutkittu. Epäilen sitä itse, koska masennus on vaivannut koko aikuisiän (oon n. 50) muutamaa parempaa jaksoa lukuunottamatta, eikä lääkkeet oikein tehoa. Uskon että mun persoonallisuushäiriö ylläpitää masennusta. Jotain mun persoonallisuudessa on vialla, koska en ole kyennyt ylläpitämään ihmissuhteitani. Riidat ja mun oma käytös niiden aikana romahduttaa mut viikoiksi. Tuntuu, että maailma ikään kuin loppuu. Viime vuosina en ole myöskään pystynyt solmimaan uusia ihmissuhteita. Enkä ole työkykyinen.
Lisäksi en pysty ottamaan kielteistä palautetta vastaan. En joko usko sen olevan totta tai sitten romahdan tai molemmat. Minuus on joten liian hauras. Häpeä ja oma arvottomuuden tunne on juuri narsismin tausta tekijöitä, jota itsekorostuksella tai toisten arvostelulla koitetaan peittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sä masennut just siitä, kun et voi kiusata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toistuva masennusdg. Ja lääkitys siihen. Terapeuttikin on etsinnässä
Persoonallisuushäiriöitä ei ole tutkittu. Epäilen sitä itse, koska masennus on vaivannut koko aikuisiän (oon n. 50) muutamaa parempaa jaksoa lukuunottamatta, eikä lääkkeet oikein tehoa. Uskon että mun persoonallisuushäiriö ylläpitää masennusta. Jotain mun persoonallisuudessa on vialla, koska en ole kyennyt ylläpitämään ihmissuhteitani. Riidat ja mun oma käytös niiden aikana romahduttaa mut viikoiksi. Tuntuu, että maailma ikään kuin loppuu. Viime vuosina en ole myöskään pystynyt solmimaan uusia ihmissuhteita. Enkä ole työkykyinen.Lisäksi en pysty ottamaan kielteistä palautetta vastaan. En joko usko sen olevan totta tai sitten romahdan tai molemmat. Minuus on joten liian hauras. Häpeä ja oma arvottomuuden tunne on juuri narsismin tausta tekijöitä, jota itsekorostuksella tai toisten arvostelulla koitetaan peittää.
Päädyin epäilemään tätä diagnoosia, koska sain töissä useampaan otteeseen sellaista palautetta pomolta, jota en lainkaan voi hyväksyä ja se loukkasi syvästi. Menin ihan tolaltaan molemmilla kerroilla pitkäksi aikaan. Yritin puolustella itseäni ja sanoin ns. suorat sanat (ts loukkasin). Mietin nyt jälkeen päin, että totaalinen sokeus omille heikkouksille ja virheille ja tuollainen käytös on narsistista.
Muutenkin voin sanoa asiat täysin ilman filttereitä ihmisille, joita en pidä lähipiiriini kuuluvina. En tykkää säännöistä, enkä auktoriteeteista. Tämä johtaa suoruus luonnollista siihen, että ihmiset loukkaantuu. En haluaisi loukata, mutta siinä hetkessä "totuuden puhuminen" vie voiton empatiasta. Tunnen kyllä empatiaa lapsia, eläimiä ja heikommassa asemassa olevia kohtaan noin muuten.
Siskon (nähdään harvoin) mielestä mä mitätöin häntä ja olen liian "tietäväinen". Olen myös nuorena elänyt kaksoiselämää valheiden verkossa. Tulin myöhemmin uskoon ja lopetin kaksoiselämäni. Yritän muutenkin olla nykyään rehellinen. Suurin syy siihen miksi uskon olevani narsisti on se, että olen tosi hauras sisältä päin. Kun tulee konflikti minulle tärkeän ihmisen kanssa, niin ikään kuin menen rikki sisältä ja koko maailma luhistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä masennut just siitä, kun et voi kiusata ketään.
Oon ollut koko peruskouluajan koulukiusattu ja en tosiaan halua pahaa toisille. Toisin en osaa niitä lämpiäkään tunteita osoittaa, kehua yms. Uskon olennainen syy masennukseen on mun persoonallisuudessa. Narsismi ei ole ainakaan mun kohdalla tietoista pahantahtoisuutta (olen ns herkkä narsisti) vaan minän haurautta, jota yrittää suojella.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että narsismista on tullut selitys kaikelle huonolle käytökselle ja vaikeille ihmisille. Kaikki kusipäisyys ei täytä diagnostisia kriteereitä.
On totta, että jos joku on toistuvasti vakavissa vaikeuksissa ihmissuhteissaan ja ei kykene näkemään virheitään ja oppimaan niistä, niin voi kyse persoonallisuushäiriöstä tai häiriöpiirteistä. Persoonallisuushäiriöitä on narsismin lisäksi monia muitakin (esim. epävakaa, vaativa, huomiohakuinen, estynyt, sekatyyppinen jne). Persoonallisuushäiriönen joutuu persoonansa ja käytöksensä takia vaikeuksiin yhä uudelleen ja uudelleen. Sellaisesta käytöksestä ei ole mitään hyötyä hänelle itselleen pitkällä eikä lyhyellä aikavälillä.
Ei se ihan noinkaan ole. Narsistihan usein menestyy ulkoisesti mitattuna niin ihmissuhteissa kuin urallaankin. Narsistit saavat parempaa palkkaa jne. Googleta vaikka.
He ovat hyviä vaikuttamaan hurmaavilta ihmisiltä, joten eivät yleensä joudu "vaikeuksiin" ihmissuhteissaan tai muutenkaan. Muut ihmiset näkevät usein vain narskun hurmaavan kuoren ja siksi jopa puolustavat narsistia. Siksi narsisteilla on ympärillään niinsanottu hovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noinkaan ole. Narsistihan usein menestyy ulkoisesti mitattuna niin ihmissuhteissa kuin urallaankin. Narsistit saavat parempaa palkkaa jne. Googleta vaikka.
He ovat hyviä vaikuttamaan hurmaavilta ihmisiltä, joten eivät yleensä joudu "vaikeuksiin" ihmissuhteissaan tai muutenkaan. Muut ihmiset näkevät usein vain narskun hurmaavan kuoren ja siksi jopa puolustavat narsistia. Siksi narsisteilla on ympärillään niinsanottu hovi.
Narsistejakin on monen tyyppisiä. Googlaa herkkänarsisti. Herkkänarsisti ei kaipaa ympäristön huomiota. Tavallinenkaan narsisti ei onnistu läheisissä ihmissuhteissa. Naamiota ei pitää 24/7.
Itselläkin on korkeita (epärealistisia?) käsityksiä mm omasta tietotasosta ja älykkyydestä, joka voi ilmetä negatiivisella tavalla suhteessa toisiin. Mutta olen introvertti ja en kaipaa hovia. Sitä vastoin tarvitsen niiltä ihmisiltä hyväksyntää, joiden kanssa olen tekemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää koko ketjuhan kertoo narsistien käyttäytymisestä ja kommunikoinnista ihmissuhteissa. Vaikuttaako menestyksellä ihmissuhteissa. Narsisti mitätöi ja loukkaa toistuvasti niitä kaikkein lähimpään, omaa kumppania, vanhempiaan, lapsiaan ja ystäviään. Siksi monilla narsisteilla voi olla paljon tuttuja, tuhansia someseuraajia, mutta ei yhtään läheistä ystävää. Perheet ja parisuhteet hajoo, kun puoliso ei enää (oikeutetusti) kestä narsistin käytöstä. Myös työssä voi tulla ongelmia, kun naamio rakoilee tai narsisti vaan kyllästyy ja sarjavaihtaa uuteen paikkaan löytämättä koskaan sitä mitä etsii. Käytöksestä, joka johtaa potkuihin töistä, siitä on tässä ketjussa esimerkkejä. Uskokaa pois narsistit ovat sisimmässään hyvin onnettomia ihmisiä.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006536642.html
Tässä linkissä kerrotaan herkkästä narsistista. Se on siis aivan yhtä tuhoisaa, mutta vaikeammin tunnistettavaa, koska siihen ei liity mahtailua. Herkkä narsisti on piilossa suojakuoren alla ja vetäytyy tunnetasolla. On myös äärimmäisen herkkä kritiikille. Hyvä puoli on, että herkkä narsisti hakee helpommin apua artikkelin mukaan. Tunnustan itseni tuosta.
Ihmissuhteet on solmussa sekä lipevällä että herkällä narsistilla ja muillakin pershäiriöisillä. Pinnallisesti voi mennä hyvin, mutta pinnan alla muhii vakavat ongelmat kuten ketju on todistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää koko ketjuhan kertoo narsistien käyttäytymisestä ja kommunikoinnista ihmissuhteissa. Vaikuttaako menestyksellä ihmissuhteissa. Narsisti mitätöi ja loukkaa toistuvasti niitä kaikkein lähimpään, omaa kumppania, vanhempiaan, lapsiaan ja ystäviään. Siksi monilla narsisteilla voi olla paljon tuttuja, tuhansia someseuraajia, mutta ei yhtään läheistä ystävää. Perheet ja parisuhteet hajoo, kun puoliso ei enää (oikeutetusti) kestä narsistin käytöstä. Myös työssä voi tulla ongelmia, kun naamio rakoilee tai narsisti vaan kyllästyy ja sarjavaihtaa uuteen paikkaan löytämättä koskaan sitä mitä etsii. Käytöksestä, joka johtaa potkuihin töistä, siitä on tässä ketjussa esimerkkejä. Uskokaa pois narsistit ovat sisimmässään hyvin onnettomia ihmisiä.
Näin on munkin käsityksen mukaan. Narsistit käyttäytyvät yleensä huonosti tai välinpitämättömästi niitä kaikkein lähimpiään kohtaan. Mutta jotkut työpaikallakin, kuka mitenkin on tottunut narsistista tyydytystä saamaan. Jotkut pelaamalla ihmissuhdepelejä, toiset loistamalla työssään. Monesti kuitenkin saavat jatkaa huonoakin käytöstä ilman seuraamuksia, eli sillä tavalla eivät joudu vaikeuksiin. Mutta kuten sanottua, narsistejakin on monenlaisia.
Mä lue tätä ketjua etsien mitä näistä olen itse joskus käyttänyt. Lukeeko muut?