15v patalaiska teini EI TAHDO MITÄÄN. Maata pötköttää vaan perse homeessa
Etäkoulu sujuu miten sujuu. Meet-tunteja jää välistä, koska ei muistanut/jaksanut/nukkui ohi tms. Tekee kyllä tehtäviäkin, mutta ei tarpeeksi. Jotain jää aina. Keskiarvo oli jouluna hiukan päälle 6, nyt tämän etähankkeen jälkeen tuskin enää sitäkään.
Muut perheemme nuoret hoitavat hommansa. Tältä yhdeltä vain puuttuu joku palikka päästä ilmeisesti kun ei ymmärrä ettei elämä oo mikään valinnaistehtävä.
T. Kypsynyt mutsi, joka odottelee 18- vuotispäiviä
Kommentit (51)
Klassinen tapaus: ilkeilevä äiti tappaa kaiken halun yrittää.
Olen itse elänyt tämän. Elä oj huoli. Hyvä ihminen siitä teinistä tulee heti kun pääsee kotoaan omaan elämään. Teillä on yhteinen maali, 18-vuotis syntymäpäivä. Sittten lähdetään over paukkuen. Jos haluat lastasi vielä sen jälkeen nähdä, nyt kannattaa miettiä käytöstään.
Ps. Se sama kasvatustyyli ei pure kaikkiin lapsiin. Ne on yksilöitä, ei klooneja.
Vierailija kirjoitti:
No voisko olla masentunut / oppimisvaikeuksia ? Ei tarvitse heti alkaa laiskaksi haukkumaan
Ei kaikkia vaan kiinnosta koulu. Mua kiinnosti tuon ikäisenä painojennostelu ja runkkaaminen.
Hyväksyminen voi olla vaikeaa, mutta taidat sisimmässäsi tietää että poikasi nyt vaan on suvunmustalainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse elänyt tämän. Elä oj huoli. Hyvä ihminen siitä teinistä tulee heti kun pääsee kotoaan omaan elämään. Teillä on yhteinen maali, 18-vuotis syntymäpäivä. Sittten lähdetään over paukkuen. Jos haluat lastasi vielä sen jälkeen nähdä, nyt kannattaa miettiä käytöstään.
Ps. Se sama kasvatustyyli ei pure kaikkiin lapsiin. Ne on yksilöitä, ei klooneja.
Se selittää ne vitoset, ei suinkaan vastuuntunnon puute.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyminen voi olla vaikeaa, mutta taidat sisimmässäsi tietää että poikasi nyt vaan on suvunmustalainen.
Poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisko olla masentunut / oppimisvaikeuksia ? Ei tarvitse heti alkaa laiskaksi haukkumaan
Ai jaa. Tule sinä tätä kivirekeä vetämään. 6-luokan alusta ollut tätä samaa. Valituksia sataa wilman täydeltä.
ap
Pitäisi hieman ihmetellä onko joku sairaus tai muu ongelma kyseessä jos on ennen ollut ok, mutta yhtäkkiä 6-luokan alusta alkanut. Tai murrosikä saanut pään ja kropan sekaisin, eikä teini oikein osaa käsitellä tunteitaan ja ajatuksiaan. Itse olen ollut samassa tilanteessa ja silloin olisin tarvinnut jotain asiantuntevaa apua, jolla päästä helpommin tuosta suosta eteenpäin.
Palstan mukaan tottakai äidin syytä.
Kun nuori mies nukkuu, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Kai muistat ääneen verrata "hyviä" lapsia "huonoon" lapseen ja kummastella ja ihmetellä miten tuosta yhdestä on tuollainen tullut (ei tietenkään sinun kasvatuksen ansiosta, sinähän olet vaikuttanut vain niihin "hyviin" lapsiin, et tähän "huonoon"). Sitten tietysti jätät sen lapsen huomiotta aina kun se vähänkin yrittää, ja palkitset aina niitä parempia ja rakkaampia. Muistathan vertailla lasten arvosanoja toisiinsa, ja mieluiten vielä perheen ulkopuolistenkin edessä, että lapsi varmasti tietää ettei hän kuulu "hyvien" perheeseen. Hän varmasti kyllä jo tietää että aiot heittää hänet ulos perheestä 18-vuotispäivänään, kuten jo täälläkin mainitsit.
Älä sitten ihmettele, ettei tämä tyyppi pidä teihin juuri yhteyttä aikuisena. Toivotaan ettei ajaudu huonoihin piireihin, koska perheen hän hakenee jostain muualta kun teidän suunnalta.
Kannattaa selvittää ajoissa mistä voisi johtua. Älä heti syyllistä häntä että puuttuu palikoita päästä, saatat vain pahentaa tilannetta! Itse olin samanlainen teininä. Ei mitään kiinnostusta kouluun, tein vain sen pakollisen minimin ja lunttasin joka käänteessä eikä pienentäkään halua oppia mitään eikä myöskään mitään, siis ei tasan yhtään mitään tulevaisuuden mietintää eikä haluakaan sellaiseen. Menin lukkoon kun kysyttiin mikä musta tulee isona, mitä haluan opiskella jne. Kohautin vain olkapäitäni sanomatta mitään, jos joku kysyi tuollaisia. Salainen unelmani oli, että kunpa saisi vaan olla kotona koko elämän. Halusin vaan olla kotona, suojakilvessä, lämpimässä, turvassa, vain olla ja paeta todellisuutta peleihin ja elokuviin. Tunnelämä oli aivan sekaisin, vaikken itse sitä tajunnut. Jos jossain leffassa tai pelissä tapahtui surullinen tai vaikuttava kohtaus, tai vaikka vain sellaista musiikkiakin, niin saatoin salaa itkeä koko päivän kuin pesusieni osaamatta itsekään tunnistaa mikä minulla on.
Sain tietenkin myös patalaiskan lusmun leiman, joka jatkui aikuisikään asti. Sitten vasta kolmekymppisenä, kun alitajuinen itselääkintähoitoni alkoholi oli muodostunut ongelmaksi asti, niin alkoi asiat purkautua. Alkoi löytyä minuun ja elämääni alitajuisesti vaikuttaneet lapsuuden/nuoruuden traumat, riitaisat vanhemmat, kiusaaminen, masennus, erilaisuuden/ulkopuolisuuden tunteet, yhteenkuulumattomuuden tunne, sisaruksen pahat mt-ongelmat... kaikenlaista. Pakenin tätä kaikkea vain niin täysin, että se kaikki jäi käsittelemättä, eikä laiskaksi haukkuminen todellakaan auttanut, päinvastoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Tule sinä tätä kivirekeä vetämään. 6-luokan alusta ollut tätä samaa. Valituksia sataa wilman täydeltä.
ap
etkö voi puhua pojan kanssa miksi mättää. Onko kenties masentunut ja apua saada. Kannusta ja arvosta.
Geenit tulevat vanhemmilta. Ei voi kauhalla ammentaa, jos lusikalla saanut.
Ja eväät teiniyteen ja aikuisuuteen tulee lapsuudesta.
Aloituksesta päätellen, kannattaisiko miettiä millaisen esimerkin ja mallin olen antanut lapsellesi.
Ehkä se positiivinen ja hyvä palaute kantelisi pitemmällä, kuin haukkuminen ja syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin ärsyttää kun teini vaan valvoo kaiket yöt ja loppuajan makaa sängyssä.
Koulutyöt hoitaa sentään hyvin.
Onneksi koulut aukeaa edes pariksi viikoksi, jotta joutuu lähtemään ulos huoneestaan.
Yritän vaan hammasta purren muistella, että tuollaista se teini-ikä on.
Mitä muutakaan tässä tilanteessa voi tehdä?
No jo on pullamössöä taas täällä. Ihmeellistä jeesustelua. Jos minäkin teininä laiskottelin niin varmasti vanhemmat olisivat sanoneet minua laiskaksi joka makaa perse homeessa. Kaikenlaista sanottiinkin ja kappas, minusta kasvoi normaali. Voi huoh tämä nykypäivän lässytys ja tunteiden sanoitus. Jos laiskaa sanoo laiskaksi, ei se siitä kauaa kärsi. Itse olen vela ja silti ihmettelen tätä nykypäivän mössöilyä.
Jatka vain sille kersallesi totuuksien latelua ja anna rangaistuksia. Jos tekee jotain hyvin niin sitten tietenkin kehuja. Ei se totuuksista kieroon kasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika?
Ainiin joo sukupuolettomiahan nämä nykykääpiöt aikalailla ovat. Sano terveisiä Ivalo-inarille.
Pistä netti koneelta ja luurista koulupäivien ulkopuolisen ajan estoon kotona, ja ka,s its alive!
Lähtee oitis jonnekin wifiä mettästeleen.
Vierailija kirjoitti:
No jo on pullamössöä taas täällä. Ihmeellistä jeesustelua. Jos minäkin teininä laiskottelin niin varmasti vanhemmat olisivat sanoneet minua laiskaksi joka makaa perse homeessa. Kaikenlaista sanottiinkin ja kappas, minusta kasvoi normaali. Voi huoh tämä nykypäivän lässytys ja tunteiden sanoitus. Jos laiskaa sanoo laiskaksi, ei se siitä kauaa kärsi. Itse olen vela ja silti ihmettelen tätä nykypäivän mössöilyä.
Jatka vain sille kersallesi totuuksien latelua ja anna rangaistuksia. Jos tekee jotain hyvin niin sitten tietenkin kehuja. Ei se totuuksista kieroon kasva.
Näin puhuu ihminen joka ei ole niitä OIKEASTI vaikeita aikoja elämässään nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eikä edes vaivauduta ottamaan selvää teinin eri kehitysvaiheista ja miten se vaikuttaa henkisesti ja kroppaa.
Ja ehkä ap. mies laittaa rajat ja kurin ap:lle, kun hän piehtaroi vaihevuosioireineen, kun teinillä on ihan samalla tavalla hormoonin myllerryksessä monin kertaisesti ja sitten vielä aivojen toiminta ylikierroksella.
Jotenkin surullista, kuinka moni luottaa kuriin ja sääntöinhin teinin kasvatuksessa, vaikka tietoa on kaikialla saatavilla.
Eikä teini mahda mitään, että teinin levon ja nukkumisen tarve on kasvanut, nukkumaan mennään yhä myöhemmin, kun uni ei tule jne. Ja moni äiti on täysin ulkona teinin eri kehitysvaiheista, kuin lumiukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eikä edes vaivauduta ottamaan selvää teinin eri kehitysvaiheista ja miten se vaikuttaa henkisesti ja kroppaa.
Ja ehkä ap. mies laittaa rajat ja kurin ap:lle, kun hän piehtaroi vaihevuosioireineen, kun teinillä on ihan samalla tavalla hormoonin myllerryksessä monin kertaisesti ja sitten vielä aivojen toiminta ylikierroksella.
Jotenkin surullista, kuinka moni luottaa kuriin ja sääntöinhin teinin kasvatuksessa, vaikka tietoa on kaikialla saatavilla.
Eikä teini mahda mitään, että teinin levon ja nukkumisen tarve on kasvanut, nukkumaan mennään yhä myöhemmin, kun uni ei tule jne. Ja moni äiti on täysin ulkona teinin eri kehitysvaiheista, kuin lumiukot.
??
Täysin normaalia laiminlyödä kaikki. Kehitysvaihe..
-nro 16 jatkaa-
Niin ja mulla on toinen, joka hoitaa koulunsa ja tehtävänsä kiitetyävästi ilman, että tarvitsee tehdä näitä pakkorajoituksia. Tajuaa mennä ajoissa nukkumaan ja pakertaa pitkin päivää koneen ääressä.