Vuokranantajan omistama laite hajoaa
Eli mites tämmösessä tapauksessa, kun vuokranantajan omistama laite (nyt astianpesukone) hajoaa? Minulla tietenkin kotivakuutus, mutta meneekö laite sitä kautta? Kotivakuutuksessakin on omavastuu. Vuokranantaja käski ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Jotenkin tuntuu oudolta? Toki omassa käytöss hajonnut masiina, mutta olen asunut tässä vasta 6kk ja apk on ties kuinka monta vuotta vanha.
Sivuhuomautuksena, meillä on myös lapsia, joten asialla on kiire. Nyt vaikuttaa siltä että uutta laitetta saa odottaa hetken jos toisenkin.
T. Uupunut äiti
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Pesukone voi hajota rikkomattakin ihan vanhuuttaan tai laitevika.
Rikkominen on eri asia.
Ellei pesukone kuulu asunnon kalustoon ja hajonnut vanhuuttaan, niin vuokralainen voi hankkia uuden omalla kustannuksella tai pärjää ilman pesukonetta. Toki vuokralainen voi pyytää vuokranantajaa hakemaan omansa pois tai sopivat hävityksen kulujen huomioimisesta vuokrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeasti välttämätöntä, että edes jääkaappi kuuluisi automaattisesti vuokranantajan vastuulle hankittavaksi, korjattavaksi tai korvattavaksi pesukoneesta ja kuivausrummusta tai astianpesukoneesta puhumattakaan.
Joku vuokranantajahan voi reiluuttaan jättää myös esim. seinälle kiinnitetyn taulutelkkarinkin vuokralaisen käyttöön samalla tavoin kuin sen pesukoneen, kuivausrummun ja astianpesukoneen.
Ilmeisesti tällöin odotatte, että se taulutelkkarikin vaihdetaan uuteen vuokralaisen niin vaatiessa?Laitteet kuuluvat asunnon varustukseen, mikäli sopimukseen ei muuta kirjata. mitä osaa et ymmärrä ? Yksikään vuokranantaja EI jätä taulutelkkaria käytettäväksi, ilman, että kirjaa sopimukseen uusimisesta. Jos asunnossa on ollut asuntoa esiteltäessä astianpesukone, se kuuuluu asunnon normaaliin varustukseen, ELLEI asiasta muuta kirjata. Nyt ei sopimukseen ole muuta kirjattu. Se, että vuokralainen vastaa hajottamistaan laitteista koskee vain ja ainoastaan huolimattomuudesta/tahallisuudesta aiheutuneen korvausvastuun. Normaalista käytösta ja laitteen ikääntymisistä johtuvat rikkoutumiset eivät ole vuokralaisen vastuuta vaan vuokranantajan.
Jos astianpesukonetta ei ole kirjattu vuokrasopimukseen, niin vuokrantajahan voi hankalaksi heittäytyessään väittää, että ei se edes ole hänen koneensa vaan vuokralaisen oma.
On tapauksia joissa edellinen vuokralainen on asentanut astianpesukoneen ja ehkä hävittänyt koneen paikalta kaapin, jolloin hän joutuu jättämään koneen asuntoon, koska ei saa palautettua kaapisto alkuperäiseen kuntoon. Konehan ei ole vuokrantajan hankkima, vaan se on sinne edellsen asukkaan jättämä. Pitäisikö yrittää saada edellinen asukas korjaamaan kone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeasti välttämätöntä, että edes jääkaappi kuuluisi automaattisesti vuokranantajan vastuulle hankittavaksi, korjattavaksi tai korvattavaksi pesukoneesta ja kuivausrummusta tai astianpesukoneesta puhumattakaan.
Joku vuokranantajahan voi reiluuttaan jättää myös esim. seinälle kiinnitetyn taulutelkkarinkin vuokralaisen käyttöön samalla tavoin kuin sen pesukoneen, kuivausrummun ja astianpesukoneen.
Ilmeisesti tällöin odotatte, että se taulutelkkarikin vaihdetaan uuteen vuokralaisen niin vaatiessa?Laitteet kuuluvat asunnon varustukseen, mikäli sopimukseen ei muuta kirjata. mitä osaa et ymmärrä ? Yksikään vuokranantaja EI jätä taulutelkkaria käytettäväksi, ilman, että kirjaa sopimukseen uusimisesta. Jos asunnossa on ollut asuntoa esiteltäessä astianpesukone, se kuuuluu asunnon normaaliin varustukseen, ELLEI asiasta muuta kirjata. Nyt ei sopimukseen ole muuta kirjattu. Se, että vuokralainen vastaa hajottamistaan laitteista koskee vain ja ainoastaan huolimattomuudesta/tahallisuudesta aiheutuneen korvausvastuun. Normaalista käytösta ja laitteen ikääntymisistä johtuvat rikkoutumiset eivät ole vuokralaisen vastuuta vaan vuokranantajan.
Jos astianpesukonetta ei ole kirjattu vuokrasopimukseen, niin vuokrantajahan voi hankalaksi heittäytyessään väittää, että ei se edes ole hänen koneensa vaan vuokralaisen oma.
On tapauksia joissa edellinen vuokralainen on asentanut astianpesukoneen ja ehkä hävittänyt koneen paikalta kaapin, jolloin hän joutuu jättämään koneen asuntoon, koska ei saa palautettua kaapisto alkuperäiseen kuntoon. Konehan ei ole vuokrantajan hankkima, vaan se on sinne edellsen asukkaan jättämä. Pitäisikö yrittää saada edellinen asukas korjaamaan kone?
Etkö osaa tällaisessa tapauksessa kirjata asiaa sopimukseen ? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa -sivusta-
Eli yhteenveto AP:n kommenteista:
1. Sopparissa lukee "taloon jäävät vuokranantajan kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä. - - jos rikkoutuvat vuokralaisen huolimattomassa käytössä, on vuokralainen velvollinen hankkimaan uudet"
2. Vuokrailmoituksessa apk oli mainittu huoneiston varustuksessa
3. Apk on kalusteisiin integroitu
Eikös tämä itsestäänselvästi kuuluisi vuokranantajan korvattavaksi?
Eihän tuota AP edes voisi vaihdattaa, integroitua pesukonetta?
Seitsemän sivua väittelyä siitä että luuluuko astianpesukone vuokrantajan korjattavaksi vai ei, mutta jos palataan alkuun ja kysynkin nyt että mikä siinä koneessa on vikana?
Ei ole ensimmäinen kerta kun asukas on laiminlyönyt koneen normaalin puhdistuksen ja kone on vaan tukossa sen vuoksi ja lähtee toimimaan kun putsaa sihdit.
Vierailija kirjoitti:
1. Sopparissa lukee "taloon jäävät vuokranantajan kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä. - - jos rikkoutuvat vuokralaisen huolimattomassa käytössä, on vuokralainen velvollinen hankkimaan uudet"
Tuo integrointi voi olla tässä ratkaiseva sana. Jos kone on keittiökalusteoven takana, niin sehän on selvästi tarkoitettu keittiön varusteluun ja olisi vuokrantajan vastuulla, ellei muuta ole sovittu.
Miten jaksatte vääntää selvää asiaa.
Asunnon omistajan tulee korjata tai hankkia uusi kone. Ei vuokralaisen.
Tahallinen rikkominen on tietenkin eri asia.
https://www.realiaasuntovuokraus.fi/ajankohtaista/vuokra-asunnon-hoito-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa tällaisessa tapauksessa kirjata asiaa sopimukseen ? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa -sivusta-
Aina ei huomaa kaikkea, tai sitten voi epäselvyyksillä yrittää luistaa vastuistaan.
Huolimattomuudeksi voidaan katsoa vaikka se, että pitää hanaa koko ajan auki. Kai muistat sulkea sen pesujen välissä? Monessa lapsiperheessä tiskataan niin usein että sitä pidetään auki koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena kyselen, että voiko kalusteisiin integroitu astianpesukone olla kuulumatta vuokrasopimukseen, varsinkin jos siinä on mainittu, että "huoneistoon jäävät kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä" (vai mikä se sanamuoto olikaan tuolla aiemmin ap:n kirjoittamana)?
Niin, haluaako joku vuokranantaja tosiaan "pilata" keittiönsä ulkonäön muutaman satasen vuoksi? Jos vuokralainen joutuu ostamaan itse uuden tiskikoneen niin hänhän ottaa sen tietysti pois muuttaessaan mukaansa ja silloin keittiöön jää aukko....
Hyvää keskustelua puolesta ja vastaan. Tosiaan mitään epäselväähän tässä ei olisi, kun (löysin vielä vuokrailmoituksen ja sain tarkistettua) apk mainittu vuokrailmoituksessa, se on kiinteästi keittiöön integroitu eli ei mikään "vaihda töpseli irroittamalla" -homma ja vuokrasopimuksessa on maininta asuntoon jäävistä kodinkoneista (ei kuitenkaan eritelty mitkä koneet).
Mutta kun vuokranantaja heti ohjaa kääntymään OMAAN vakuutusyhtiööni. Eli minä maksaisin omavastuun, ainiin mutta koska vuokranantaja ei osaa kertoa laitteen merkkiä, mallia, ikää eikä ostohintaa, en tule saamaan vakuutuksesta mitään. Ja laite ei edes ole minun oma, kattaisiko mikään vakuutus sitä? Ts mihin kategoriaan se vakuutuksessa menee? Asunnon kiinteisiin kalusteisiin, laitteisiin, mihin??
Olen asunut 6kk tässä ja laite ties kuin vanha. Itse en toimillani sitä ole rikki saanut se on varma. Jos joku putki on tukossa, se on edellisen vuokraajan piikkiin se.
Korjaajakaan ei ole käynyt, koska jälleen kerran - kuka sen maksaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksatte vääntää selvää asiaa.
Asunnon omistajan tulee korjata tai hankkia uusi kone. Ei vuokralaisen.
Tahallinen rikkominen on tietenkin eri asia.https://www.realiaasuntovuokraus.fi/ajankohtaista/vuokra-asunnon-hoito-…
Ei ole niin sanottua että vuokrantaja hankkisi uuden astianpesukoneen.
Helsingin kaupungin asunnoissa perusvarusteluun kuuluu kylmäkoneet ja liesi. Astianpesukonetta on boonusvaruste, jota ei uusita sen rikkoutuessa.
"Heka vaihtaa rikkoutuneiden tilalle asunnon perusvarustukseen kuuluvat kodinkoneet eli kylmäkalusteet ja lieden."
https://www.hekaoy.fi/fi/asukkaalle/asuminen/asunnon-hoitaminen/kaluste…
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän sivua väittelyä siitä että luuluuko astianpesukone vuokrantajan korjattavaksi vai ei, mutta jos palataan alkuun ja kysynkin nyt että mikä siinä koneessa on vikana?
Ei ole ensimmäinen kerta kun asukas on laiminlyönyt koneen normaalin puhdistuksen ja kone on vaan tukossa sen vuoksi ja lähtee toimimaan kun putsaa sihdit.
No sinä et sitten ole sitä seitsemää sivua lukenut. Lue niin selviää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua puolesta ja vastaan. Tosiaan mitään epäselväähän tässä ei olisi, kun (löysin vielä vuokrailmoituksen ja sain tarkistettua) apk mainittu vuokrailmoituksessa, se on kiinteästi keittiöön integroitu eli ei mikään "vaihda töpseli irroittamalla" -homma ja vuokrasopimuksessa on maininta asuntoon jäävistä kodinkoneista (ei kuitenkaan eritelty mitkä koneet).
Mutta kun vuokranantaja heti ohjaa kääntymään OMAAN vakuutusyhtiööni. Eli minä maksaisin omavastuun, ainiin mutta koska vuokranantaja ei osaa kertoa laitteen merkkiä, mallia, ikää eikä ostohintaa, en tule saamaan vakuutuksesta mitään. Ja laite ei edes ole minun oma, kattaisiko mikään vakuutus sitä? Ts mihin kategoriaan se vakuutuksessa menee? Asunnon kiinteisiin kalusteisiin, laitteisiin, mihin??
Olen asunut 6kk tässä ja laite ties kuin vanha. Itse en toimillani sitä ole rikki saanut se on varma. Jos joku putki on tukossa, se on edellisen vuokraajan piikkiin se.
Ap
Korjaajan tai uuden laitteen TILAAJA maksaa, eli vuokralaisena et hoida itse.
Näin minä toimisin, sekä vuokralaisena, että vuokranantajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena kyselen, että voiko kalusteisiin integroitu astianpesukone olla kuulumatta vuokrasopimukseen, varsinkin jos siinä on mainittu, että "huoneistoon jäävät kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä" (vai mikä se sanamuoto olikaan tuolla aiemmin ap:n kirjoittamana)?
Niin, haluaako joku vuokranantaja tosiaan "pilata" keittiönsä ulkonäön muutaman satasen vuoksi? Jos vuokralainen joutuu ostamaan itse uuden tiskikoneen niin hänhän ottaa sen tietysti pois muuttaessaan mukaansa ja silloin keittiöön jää aukko....
Ei jää, koska vuokralainen laittaa sen vanhan koneen takaisin paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yhteenveto. Jos mä olisin ap, laittaisin vuokranantajalle viestin johon kirjoittaisin että mielestäni tuo kohta 1 ei toteudu, konetta on käytetty asianmukaisesti. Ja että en aio olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiööni koska kone ei ole minun.
Jos vuokranantaja aikoo hankituttaa uuden koneen ap:lla, on todella härski ja typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Korjaajan tai uuden laitteen TILAAJA maksaa, eli vuokralaisena et hoida itse.
Näin minä toimisin, sekä vuokralaisena, että vuokranantajana.
Näin minunkin järkeni mukaan. Siksi tämäm keskustelun tein, kun vuokranantajan asenne oli heti pestä kätensä tästä ja kääntää hoitamaan asiaa oman vakuutusyhtiöni kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et sitten ole sitä seitsemää sivua lukenut. Lue niin selviää.
Samalla vaivalla olisit kertonut että miten se vika ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni on jo sanonutkin, ei vuokranantajan tarvitse uusia tai korjata astianpesukonetta ellei sitä ole vuokrasopimuksessa mainittu asunnon varustelutasoon kuuluvaksi. Silloin kun vuokranantaja on itse aiemmin asunut ko. asunnossa, on melko yleistä että hän jättää asuntoon esim. pesukoneen, astianpesukoneen tai kuivausrummun vuokralaisen käytettäväksi laitteen loppuelinkaaren ajan. Mikäli laite hajoaa, täytyy vuokralaisen joko ostaa itse uusi tai olla ilman. Toki luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen kohdalla voidaan sopia muuta. Mutta jos puoli vuotta asunut vuokralainen lyö nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatii uutta astianpesukonetta, niin vuokranantaja voi uhkan sijaan nähdä tässä mahdollisuuden päästä ongelmavuokralaisesta eroon. Seuraavalle voikin sitten vuokrata kämpän suoraan ilman sitä astianpesukonetta.
Melko pälli vuokranantaja siinä tapauksessa. Astianpesukoneita saa muutamalla satasella, mutta toki jos haluaa ehdoin tahdoin ruveta taas etsimään uutta vuokralaista vain yhden ap:n tähden, niin... Minusta se olisi aivan liian vaivalloista.
AP voi myös miettiä että haluaako muutaman satasen koneen vuoksi muuttaa toiseen asuntoon. Jos vuokranantaja kokee vuokralaisen hankalaksi, niin hän tarvii kohta asunnon omaan käyttöön ja irtisanoo sopparin.
Tämä oliskin hyvä selitys sille miksi asunto ei ole kelvannut vuoralle, kusipäisen vuokranantajan takia.
Ap kannattaisiko nyt olla ystävälliseen sävyyn yhteydessä siihen vuokranantajaan? Sanoa että sinun kotivakuutuksesi ei korvaa tässä tilanteessa. Mitä hän on valmis tekemään asian eteen? Turha täällä spekuloida ja menettää hermojaan. Jos se on rikki ja vuokranantaja ei korvaa niin siihenhän se sitten jää paikoilleen, ei sitä tarvitse mihinkään purkaa.