Vuokranantajan omistama laite hajoaa
Eli mites tämmösessä tapauksessa, kun vuokranantajan omistama laite (nyt astianpesukone) hajoaa? Minulla tietenkin kotivakuutus, mutta meneekö laite sitä kautta? Kotivakuutuksessakin on omavastuu. Vuokranantaja käski ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Jotenkin tuntuu oudolta? Toki omassa käytöss hajonnut masiina, mutta olen asunut tässä vasta 6kk ja apk on ties kuinka monta vuotta vanha.
Sivuhuomautuksena, meillä on myös lapsia, joten asialla on kiire. Nyt vaikuttaa siltä että uutta laitetta saa odottaa hetken jos toisenkin.
T. Uupunut äiti
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ikea.com/fi/fi/p/lagan-integroitava-astianpesukone-valkoine…
No ei ole lähimainkaan tätä luokkaa, paljon paljon vanhempi jo ihan sisustan perusteella.
Ap
Jos on Ikeakeittiö, niin on varmaan Ikeakonekkin. Halvin kone alle 300€, osti sen sitten kumpi tahansa.
Itse en kyllä osta enää yhtää Ikeakonetta. Ostin Ikean uunin ja yksi valintanapin asennoista lakkasi toimimasta noin kahden vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihti putsattu säännöllisesti, ja siis kokonaan irroitettu ja rasva liotettu pois. Astiat huuhdotaan ennen koneeseen latomista. Apk kerran kuussa käytetty kuumimmalla ohjelmalla tyhjänä. Hana AINA kiinni jos kone ei ole päällä. Mielestäni olen pitänyt sitä asianmukaisesti.
Pesutulos heikentynyt pikkuhiljaa. Pari päivää sitten jätti ohjelman kesken. Boottasin, teki saman uudestaan. Putsasin sihdin varmuudeksi, ei ollut mitään siellä. Kolmas kerta päälle kun olin irroittanut piuhankin varmuudeksi. Laski vettä ulos. Eikä enää käynnistynyt.
Ap
Syttyykö merkkivaloja, tuleeko joku vikakoodi?
Ei niin yhtään mitään. Mykkä, kuollut.
Ap
Seuraavaksi varmaan kysytään, että olethan varmasti maksanu sähkölaskun :)
Merkittävä osa ihmisistä ei osaa loogisesti tutkia vikoja ja ihan helppoihin itse selvitettäviin asoihin soitellaan huoltomiestä avuksi.
Keskusteleeko täällä nyt vuokranantajat vastaan vuokralaiset.
Sellainen kuva tulee ketjua lukiessa.
Itse olen vuokralainen ja olin vastaavassa tilanteessa kerran.
Kuukauden odotin konetta, mutta tulihan se vihdoin, halvin mahdollinen.
Toimii toistaiseksi tyydyttävällä pesutuloksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua puolesta ja vastaan. Tosiaan mitään epäselväähän tässä ei olisi, kun (löysin vielä vuokrailmoituksen ja sain tarkistettua) apk mainittu vuokrailmoituksessa, se on kiinteästi keittiöön integroitu eli ei mikään "vaihda töpseli irroittamalla" -homma ja vuokrasopimuksessa on maininta asuntoon jäävistä kodinkoneista (ei kuitenkaan eritelty mitkä koneet).
Mutta kun vuokranantaja heti ohjaa kääntymään OMAAN vakuutusyhtiööni. Eli minä maksaisin omavastuun, ainiin mutta koska vuokranantaja ei osaa kertoa laitteen merkkiä, mallia, ikää eikä ostohintaa, en tule saamaan vakuutuksesta mitään. Ja laite ei edes ole minun oma, kattaisiko mikään vakuutus sitä? Ts mihin kategoriaan se vakuutuksessa menee? Asunnon kiinteisiin kalusteisiin, laitteisiin, mihin??
Olen asunut 6kk tässä ja laite ties kuin vanha. Itse en toimillani sitä ole rikki saanut se on varma. Jos joku putki on tukossa, se on edellisen vuokraajan piikkiin se.
Korjaajakaan ei ole käynyt, koska jälleen kerran - kuka sen maksaa?
Ap
Korjaajan tai uuden laitteen TILAAJA maksaa, eli vuokralaisena et hoida itse.
Näin minä toimisin, sekä vuokralaisena, että vuokranantajana.
Näin minunkin järkeni mukaan. Siksi tämäm keskustelun tein, kun vuokranantajan asenne oli heti pestä kätensä tästä ja kääntää hoitamaan asiaa oman vakuutusyhtiöni kanssa.
Ap
Miksi arvelet vuokranantajan usein edellyttävän vuokralaisen ottavan ns. vastuuvakuutuksen? Arveletko vuokranantajan olevan huolissaan sinun irtaimistostasi?
Joillain vuokralaisilla tuntuu olevan ihan utopistiset käsitykset siirä mitä heidän maksamaansa vuokraan sisältyy
Vuokranantajan oletetaan olevan hyppyhiiri, joka jokaisesta puhelimen piippauksesta säntää tarkistamaan asuntoa ja korjailemaan normaalin kulumisen jälkiä.
Eräs vuokralaiseni sai päähänsä että asunnossa on homevaurio. Joka nurkka tarkastettiin ja aina kun kuiva ja terve seinä tuli vastaan, ongelma siirtyi seuraavaan paikkaan. Muutti jopa pois, koska niin mätä asunto ja arvatenkin ei olisi suostunut maksamaan irtisanomisajan vuokraakaan. Mitään todistusta terveyshaitoista ei myöskään toimittanut, vaikka halusi purkaa sopimuksen. No, häipyi ja hyvä niin. Revitytin auki seinät, koska en halunnut puskaradion rummuttavan homekämppää. Ei löytynyt mitään kosteutta mistään.
Uudet vuokralaiset muuttivat heti kun putiikki oli muuttokunnossa ja ovat olleet oikein tyytyväisiä ja terveitä. Syysflunssa ei tarkoita homevauriota asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajoaa. Ei siis hajonnut vielä.
Kutsu korjaaja ja toimi sitten siitä eteenpäin korjaajan raportin mukaan. Maksa itse ensin, vian tyypistä selviää sitten onko huolimattomuutta
Perustele miten ei hajonnut, jos ei enää lähde käyntiin :D en varmasti kutsu korjaajaa ja maksa sitä itse. Minä EN OLE VIKAA AIHEUTTANUT, se on täysin selvä asia. Ks laite on varmasti yli 10v vanha. Olen käyttänyt sitä 6kk.
Ap
Et tiedä mallia et merkkiä, mutta iän tiedät? 😂 Viankin on ilmeisesti vuokranantaja aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksatte vääntää selvää asiaa.
Asunnon omistajan tulee korjata tai hankkia uusi kone. Ei vuokralaisen.
Tahallinen rikkominen on tietenkin eri asia.https://www.realiaasuntovuokraus.fi/ajankohtaista/vuokra-asunnon-hoito-…
Kuinka monen vuokralaisen arvelet kertovan rikkoneensa koneen tahallaan? Tai edes vahingossa?
Saivartelet. Tarkoitin selkeää tuhotyötä. Semmoistakin tehdään.
Juu kyllä vain, mikäli vuokratessa on ollut tiettyjä laitteita, niin vuokranantaja on velvollinen kohtuullisessa ajassa hankkimaan uuden. Vastuu ei ole vuokralaisella, eikä vuokralaisen voi olettaa olevan ilman jos on asunnon laitteella vuokrannut.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan vastuullahan se käsittääkseni on. Vähän niin kuin jääkaappi.
Ei ole tässä murjussa edes vuokranantajan jääkaappi. Olisi ollut pieni ties kuinka vanha, ei niin ihan siisti, laitettiin oma, käytettynä hankittu. 13 vuotta on asuttu, sinä aikana on vaihdettu yksi ikäloppu hana, sähköliesi, jossa valurautalevyt, vessanpytty, jonka oli jo ainakin yhteen kertaan ennen muuttoamme silikonilla tai vastaavalla tiivistetty. Vuosikausia oli vessanlattialla pytyn molemmin puolin 5litran vesiastiat, joihin pytyn vesitankista vettä tippui niin, että astiat piti tyhjentää vähintään kerran viikossa.
Ulkoovi on vaihdettu, mutta sen alareunasta vetää silti.
Tapetit ovat samat, kuin 13vuotta sitten, samoin talon ulkopuolinen maalaus.
Suostuisiko ukrainalaispakolainen asumaan näin? En usko, mutta köyhää suomalaista voi yksityinen vuokranantaja potkia päähän ihan mielensä mukaan.
Mun entinen vuokranantaja yrittää ostattaa uuden astianpesukoneen ainakin 13 vuotta vanhan romun tilalle. Jätti sen aikoinaan väkisin asuntoon, vaikka ilmoitimme, ettemme tarvitse sitä. Nyt haluaa pidättää 400€ vuokratakuusta plus muita sepitettyjä kuluja.
Pistorasiaan tulee kuitenkin sähkö?