Vuokranantajan omistama laite hajoaa
Eli mites tämmösessä tapauksessa, kun vuokranantajan omistama laite (nyt astianpesukone) hajoaa? Minulla tietenkin kotivakuutus, mutta meneekö laite sitä kautta? Kotivakuutuksessakin on omavastuu. Vuokranantaja käski ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Jotenkin tuntuu oudolta? Toki omassa käytöss hajonnut masiina, mutta olen asunut tässä vasta 6kk ja apk on ties kuinka monta vuotta vanha.
Sivuhuomautuksena, meillä on myös lapsia, joten asialla on kiire. Nyt vaikuttaa siltä että uutta laitetta saa odottaa hetken jos toisenkin.
T. Uupunut äiti
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena kyselen, että voiko kalusteisiin integroitu astianpesukone olla kuulumatta vuokrasopimukseen, varsinkin jos siinä on mainittu, että "huoneistoon jäävät kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä" (vai mikä se sanamuoto olikaan tuolla aiemmin ap:n kirjoittamana)?
Niin, haluaako joku vuokranantaja tosiaan "pilata" keittiönsä ulkonäön muutaman satasen vuoksi? Jos vuokralainen joutuu ostamaan itse uuden tiskikoneen niin hänhän ottaa sen tietysti pois muuttaessaan mukaansa ja silloin keittiöön jää aukko....
Eihän se ole ongelma, koska aina siihen voi sitten tarvittaessa hankkia uuden koneen tai laittaa tilalle pelkän kaapin.
Muualla Euroopassa useissa vuokra-asunnoissa on keittiöissä pelkästään kaapit ja kukin vuokralainen hankkii käyttöönsä tarpeen mukaan itselleen mieluisat uunit ja jääkaapit siinä missä muunkin sisustuksen.
Entäs vesihanat ja vessanpöntöt?
Ne kuuluu taloyhtiölle.
Ajatusmalli, että "jos ap-kone ei vuokrasopimuksessa mainittu, ei sitä tarvitse vuokranantajan pitää kunnossa" voi johtaa, että sittenhän vuokralainen voi ottaa ehjänkin koneen matkaansa ellei ole mainittu sopimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Lue vuokrasopimus!
Lue koko ketju.
Hajoaa. Ei siis hajonnut vielä.
Kutsu korjaaja ja toimi sitten siitä eteenpäin korjaajan raportin mukaan. Maksa itse ensin, vian tyypistä selviää sitten onko huolimattomuutta
Vierailija kirjoitti:
Hajoaa. Ei siis hajonnut vielä.
Kutsu korjaaja ja toimi sitten siitä eteenpäin korjaajan raportin mukaan. Maksa itse ensin, vian tyypistä selviää sitten onko huolimattomuutta
Perustele miten ei hajonnut, jos ei enää lähde käyntiin :D en varmasti kutsu korjaajaa ja maksa sitä itse. Minä EN OLE VIKAA AIHEUTTANUT, se on täysin selvä asia. Ks laite on varmasti yli 10v vanha. Olen käyttänyt sitä 6kk.
Ap
Ei asunnossa voi olla kodinkoneita jotka eivät kuulu kenellekään. Silloin asukkaan kannattaatehdä tutkintapyyntö kenen varastettua tavaraasinne on solutettu ;)
Eikä ole olemassa mitään "loordia", ei sellaista sanaa edes ole. "lord" on, mutta ei suomeksi.
Osa näistä bisneksentekijöistä yrittää sekä syödä kakun, pitää sen että myydä pois luovuttamatta kuitenkaan vaikka rahan saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihti putsattu säännöllisesti, ja siis kokonaan irroitettu ja rasva liotettu pois. Astiat huuhdotaan ennen koneeseen latomista. Apk kerran kuussa käytetty kuumimmalla ohjelmalla tyhjänä. Hana AINA kiinni jos kone ei ole päällä. Mielestäni olen pitänyt sitä asianmukaisesti.
Pesutulos heikentynyt pikkuhiljaa. Pari päivää sitten jätti ohjelman kesken. Boottasin, teki saman uudestaan. Putsasin sihdin varmuudeksi, ei ollut mitään siellä. Kolmas kerta päälle kun olin irroittanut piuhankin varmuudeksi. Laski vettä ulos. Eikä enää käynnistynyt.
Ap
Syttyykö merkkivaloja, tuleeko joku vikakoodi?
Ei niin yhtään mitään. Mykkä, kuollut.
Ap
Seuraavaksi varmaan kysytään, että olethan varmasti maksanu sähkölaskun :)
Vierailija kirjoitti:
Sihti putsattu säännöllisesti, ja siis kokonaan irroitettu ja rasva liotettu pois. Astiat huuhdotaan ennen koneeseen latomista. Apk kerran kuussa käytetty kuumimmalla ohjelmalla tyhjänä. Hana AINA kiinni jos kone ei ole päällä. Mielestäni olen pitänyt sitä asianmukaisesti.
Pesutulos heikentynyt pikkuhiljaa. Pari päivää sitten jätti ohjelman kesken. Boottasin, teki saman uudestaan. Putsasin sihdin varmuudeksi, ei ollut mitään siellä. Kolmas kerta päälle kun olin irroittanut piuhankin varmuudeksi. Laski vettä ulos. Eikä enää käynnistynyt.
Ap
Laita asiallinen viesti vuokranantajalle: jossa mainitset, että rikkoutuminen ei johdu huolimattomasta käytöstä ja kerrot huolellisesta koneen käytöstäsi (aikasemmin ketjussa luettemasi asiat). Tämä on silloin mustaa valkosella ja vuokranantajan tiedossa todisteeksi jos tulee jälkikäteen vääntöä asiasta. Pidä viesti tallessa, myös senkin jälkeen kun joskus muutat asunnosta pois.
Kerrot, että olet ilmoittanut viasta, joten vuokralaisen velvollisuutesi on täytetty. Kysy, että kai vuokranantaja on tietoinen, että hän saa vähentää uuden laitteen tai vanhan korjauksen verotuksessaan vuokra-asunnon kuluina, eli loppupelissä kone olisi ilmainen vuokranantajalle. Mainitse, että vuokrailmoituksessa on asitanpesukone mainittu asunnon kalustuksena. Pyydät häntä ilmoittamaan sinulle mitä hän aikoo tehdä koneen suhteen.
Sinuna kyllä alkasin ettiä uutta kämppää. Ei se mitään sattumaa ole ettei ole menny vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja onko töpseli seinässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena kyselen, että voiko kalusteisiin integroitu astianpesukone olla kuulumatta vuokrasopimukseen, varsinkin jos siinä on mainittu, että "huoneistoon jäävät kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä" (vai mikä se sanamuoto olikaan tuolla aiemmin ap:n kirjoittamana)?
Niin, haluaako joku vuokranantaja tosiaan "pilata" keittiönsä ulkonäön muutaman satasen vuoksi? Jos vuokralainen joutuu ostamaan itse uuden tiskikoneen niin hänhän ottaa sen tietysti pois muuttaessaan mukaansa ja silloin keittiöön jää aukko....
Ei jää, koska vuokralainen laittaa sen vanhan koneen takaisin paikoilleen.
Älä naurata! Missä sä meinaat, että sitä vanhaa konetta hillotaan vuokra-asumisen ajan? :D Eiköhän se lähde rikkinäisenä asentajien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatusmalli, että "jos ap-kone ei vuokrasopimuksessa mainittu, ei sitä tarvitse vuokranantajan pitää kunnossa" voi johtaa, että sittenhän vuokralainen voi ottaa ehjänkin koneen matkaansa ellei ole mainittu sopimuksessa.
Omistussuhde ja kunnossapitovastuu on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni on jo sanonutkin, ei vuokranantajan tarvitse uusia tai korjata astianpesukonetta ellei sitä ole vuokrasopimuksessa mainittu asunnon varustelutasoon kuuluvaksi. Silloin kun vuokranantaja on itse aiemmin asunut ko. asunnossa, on melko yleistä että hän jättää asuntoon esim. pesukoneen, astianpesukoneen tai kuivausrummun vuokralaisen käytettäväksi laitteen loppuelinkaaren ajan. Mikäli laite hajoaa, täytyy vuokralaisen joko ostaa itse uusi tai olla ilman. Toki luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen kohdalla voidaan sopia muuta. Mutta jos puoli vuotta asunut vuokralainen lyö nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatii uutta astianpesukonetta, niin vuokranantaja voi uhkan sijaan nähdä tässä mahdollisuuden päästä ongelmavuokralaisesta eroon. Seuraavalle voikin sitten vuokrata kämpän suoraan ilman sitä astianpesukonetta.
Melko pälli vuokranantaja siinä tapauksessa. Astianpesukoneita saa muutamalla satasella, mutta toki jos haluaa ehdoin tahdoin ruveta taas etsimään uutta vuokralaista vain yhden ap:n tähden, niin... Minusta se olisi aivan liian vaivalloista.
Joo tosi tomppeli on, kun seuraava vuokralainen alkaa ihan ensimmäiseksi valittaa ettei astianpesukone toimi.
Millä perusteella? Seuraava vuokralainen vuokraa tietysti asunnon ilman astianpesukonetta tai tietoisena siitä että tämän voi halutessaan omakustanteisesti korjata. Ja tämä kirjataan vuokrasopimukseen.
Jotenkin kummallista tehdä asiat tuolla tavalla. Olen vuokrannut asuntoani, ja keittiöön kuului integroitava astianpesukone eikä olisi tullut mieleenkään pyytää vuokralaista korjaamaan tai ostamaan itse uusi kone, jos kone on vanhuuttaan mennyt rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää, koska vuokralainen laittaa sen vanhan koneen takaisin paikoilleen.
Älä naurata! Missä sä meinaat, että sitä vanhaa konetta hillotaan vuokra-asumisen ajan? :D Eiköhän se lähde rikkinäisenä asentajien mukaan.
Toope. Et voi hävittää toisen omaisuutta, vaikka se olisi rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ja onko töpseli seinässä.
Olen jonkin verran korjannut kodinkoneita ja useammankin koneen ole korjannut siten että vaihdan palovaroittimeen pariston. Asukkaan mielestä jääkaapissa tai tiskikoneessa on vikaa ja piippailee.
Pesutuloksen huononeminen pikkuhiljaa, voisi johtua ihan vaan puhdistuksen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laita asiallinen viesti vuokranantajalle: jossa mainitset, että rikkoutuminen ei johdu huolimattomasta käytöstä ja kerrot huolellisesta koneen käytöstäsi (aikasemmin ketjussa luettemasi asiat). Tämä on silloin mustaa valkosella ja vuokranantajan tiedossa todisteeksi jos tulee jälkikäteen vääntöä asiasta. Pidä viesti tallessa, myös senkin jälkeen kun joskus muutat asunnosta pois.
Kerrot, että olet ilmoittanut viasta, joten vuokralaisen velvollisuutesi on täytetty. Kysy, että kai vuokranantaja on tietoinen, että hän saa vähentää uuden laitteen tai vanhan korjauksen verotuksessaan vuokra-asunnon kuluina, eli loppupelissä kone olisi ilmainen vuokranantajalle. Mainitse, että vuokrailmoituksessa on asitanpesukone mainittu asunnon kalustuksena. Pyydät häntä ilmoittamaan sinulle mitä hän aikoo tehdä koneen suhteen.
Ei se ilmaista ole että sen saa vähentää verotuksessa, kyllä se on pois myös vuokratuotosta.
ikävä sanoa tätä mutta näin on kirjoitti:
Ei asunnossa voi olla kodinkoneita jotka eivät kuulu kenellekään. Silloin asukkaan kannattaatehdä tutkintapyyntö kenen varastettua tavaraasinne on solutettu ;)
Hohhoijakkaa.
Vuokrantaja voi jättää asuntoon vaikka edellisen vuokralaisen hylkäämän astianpesukoneen ja vuokralainen saa käyttää sitä, mutta vuokrantaja ei ota siitä kunnossapitovastuuta.
Kyllä se on ihan normaalia että asunnossa voi olla myös sellaista varustelua, jota ei luvata ylläpitää, jos se vikaantuu. Nämä toki kannattaisi selvyyden vuoksi aina mainita erikseen vuokrasopimuksessa.
Vuokraloordi :D