Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajan omistama laite hajoaa

Vierailija
05.05.2020 |

Eli mites tämmösessä tapauksessa, kun vuokranantajan omistama laite (nyt astianpesukone) hajoaa? Minulla tietenkin kotivakuutus, mutta meneekö laite sitä kautta? Kotivakuutuksessakin on omavastuu. Vuokranantaja käski ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Jotenkin tuntuu oudolta? Toki omassa käytöss hajonnut masiina, mutta olen asunut tässä vasta 6kk ja apk on ties kuinka monta vuotta vanha.

Sivuhuomautuksena, meillä on myös lapsia, joten asialla on kiire. Nyt vaikuttaa siltä että uutta laitetta saa odottaa hetken jos toisenkin.

T. Uupunut äiti

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa yhtään mitään.

Ap on provo. Sama aloitus ollut aimminkin. Kohta valittaa koneen olevan mitoiltaan tavanomaisesta poikkeava. Ja taas on niin vaikeeta!

No ei korvaakaan!! Sen minä tiedän ihan itsekin näillä "tiedoilla" mitkä vuokranantaja antoi, idiootti.

Kuka edes jaksaisi provota näin tylsällä aiheella? Ehkä sinä :D mulla on kyllä paljon parempi mielikuvitus provoja ajatellen.

Koneen mittoja en tiedä enkä jakda sulle mitata. Integroitu laite, jossa samanlainen ovi kaikkien muiden kaappien kanssa. Ikean keittiö. Apkssa ei lue mallia tai edes merkkiä. Miten helvetti minä itsekään osaan ostaa uutta?! :D

Ja sinä joka ihmetttelit miksen tiskaa. Koska EN JAKSA. jos täällä on ollut apk, niin miksi mi luopuisin niin suuresta arjen helpottajasta? Tajuutko yhtään paljonko tiskiä tulee lapsiperheessä?

Konetta käytetty asianmukaisesti. Astiat huuhdottu ennen ladontaa. Sihti puhdistettu säännöllisesti. Kone pesty tyhjänä isoimmalla lämpötilalla kerran kuussa. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä on apkn "huolimaton käyttö" niin voin arvioida toimintaani uudelleen.

Ap

Et ole vastuussa koneesta. Ollaan hoettu tätä jo monta sivua sulle. Tarviiko tätä enää turhaa alkaa toistelemaan?

Luen myös monta viestiä, jossa sanotaan että menee mun piikkiin. Jos sä olet hokenut että en ole vastuussa, niin olen mieluusti sun kanssa samaa mieltä. Ehdotatko miten ilmaisen asian vuokranantajalle? Onko tämä yksiselitteisesti nyt hänen velvollisuutensa maksaa kun sopparissa oli tuo maininta koneista jne. Kuten sanoin olen todella uupunut. Vauva herättää öisin, isot pitää kiireisenä päivisin. Ei ajatus ihan nyt vaan kulje!

Ap

Eli olet provo, koska 99% keskustelusta on asiaa siitä, miten ei ole sinun korvattava.

Vierailija
62/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille vuokraisännälle, että vakuutusyhtiösi kieltäytyy hoitamasta tätä asiaa, koska astianpesukone ei ole sinun ostamasi vaan kuuluu vuokrasopimukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys vuokralaisten keskusliittoon, VKL ry.

Vuokralaiset.fi  - saat sieltä tukea asiasi hoitamiseksi.

Vierailija
64/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin yhteydessä kuluttajaliittoon, tuon linkin loppuosassa on yhteystiedot

https://www.kuluttajaliitto.fi/wp-content/uploads/2016/01/Vuokraopas_-_…

Vierailija
65/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille vuokraisännälle, että vakuutusyhtiösi kieltäytyy hoitamasta tätä asiaa, koska astianpesukone ei ole sinun ostamasi vaan kuuluu vuokrasopimukseen. 

Jes, kiitos! Tätä käytän. Luulen että tottakin, kunhan saavat vaan asian käsittelyyn.

Ja edelliselle "99%" : sulla ei tuo prosenttilasku ole hallussa. Ja edelleen miksi ihmeessä kukaan jaksaisi provota näin kuoleman tylsällä aiheella. Miksi KUKAAN jaksaa edes tulla huutamaan näin tylsään ketjuun provoa?? :Dd

Ap

Vierailija
66/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkeistä ja asian hoitoon liittyvistä vinkeistä ja neuvoista. Vien tämän nyt näillä eteenpäin ja en aio maksaa mitää, jollei sitten asiantuntijoilta tule asiaan vuokraisäntää puoltavaa näkökantaa!

Ap

Vierailija
67/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kuulu vuokrasopimukseen muuten kuin että vuokranantaja on jättänyt oman astianpesukoneensa huoneistoon ja antanut luvan sitä haluttaessa käyttää, muttei rikkoa.

Sopimuksessa on myös mainittu, että jos vuokralainen laitetta käyttää ja sen huolimattomuuttaan rikkoo, on vuokralainen itse velvollinen sen korjaamaan tai hankkimaan uuden.

Jos voidaan katsoa, ettei vuokralainen ollut huolimaton vaan laite vaan lakkasi muuten toimimasta, niin silloin vuokralainen on ilman laitetta tai hankkii itse uuden, joka on sen jälkeen hänen oma laitteensa eli hän voi ottaa sen mukaan jos joskus muuttaa toisaalle.

Vierailija
68/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käyttää, on lupa käyttää laitetta, mikä ei kuulu varustukseen. Aivan selvää suomea! Vuokranantaja ei ole velvollinen huolehtimaan siitä mitenkään.

Vakuutus ei korvaa vanhuuttaan hajonnutta laitetta.

Mikään laite ei ole ikuinen.

Vierailija
69/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ota tästä selvää, liian ristiriitaista tietoa:)

Katotaan mitä asiamtuntijat sanovat.

Ap

Vierailija
70/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla ei ole velvollisuutta hankkia uutta muttei myöskään oikeutta vaatia sellaista vuokranantajalta. Eli tiskaat käsin tai muutat. Ei ole mitään epäselvää.

Vierailija
71/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista myös että jos asunnon varustukseen kuuluu se astianpesukone niin voit pyytää vuokran alennusta kunnes laite on taas käytössä.

Erittäin epätodennäköistä että apk olisi mainittu vuokraan kuuluvaksi varusteeksi.

Siinä tapauksessa apk ei ole myöskään vuoranantajalle kuuluvaa omaisuutta ja vuokralainen voi pyytää sen poistamaan asunnosta.

Vierailija
72/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonutkin, ei vuokranantajan tarvitse uusia tai korjata astianpesukonetta ellei sitä ole vuokrasopimuksessa mainittu asunnon varustelutasoon kuuluvaksi. Silloin kun vuokranantaja on itse aiemmin asunut ko. asunnossa, on melko yleistä että hän jättää asuntoon esim. pesukoneen, astianpesukoneen tai kuivausrummun vuokralaisen käytettäväksi laitteen loppuelinkaaren ajan. Mikäli laite hajoaa, täytyy vuokralaisen joko ostaa itse uusi tai olla ilman. Toki luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen kohdalla voidaan sopia muuta. Mutta jos puoli vuotta asunut vuokralainen lyö nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatii uutta astianpesukonetta, niin vuokranantaja voi uhkan sijaan nähdä tässä mahdollisuuden päästä ongelmavuokralaisesta eroon. Seuraavalle voikin sitten vuokrata kämpän suoraan ilman sitä astianpesukonetta.

Melko pälli vuokranantaja siinä tapauksessa. Astianpesukoneita saa muutamalla satasella, mutta toki jos haluaa ehdoin tahdoin ruveta taas etsimään uutta vuokralaista vain yhden ap:n tähden, niin... Minusta se olisi aivan liian vaivalloista.

Tämä taitaa olla vuokralaisten keskuudessa jonkinlainen urbaanilegenda, että vuokralaisen etsiminen on niin mahdottoman vaikeaa että vuokralainen voi huoletta vaatia mitä vaan ja käyttäytyä miten huvittaa. Jossain perähikiällä ehkä, mutta suurimmissa asutuskeskuksissa on vuokranantajan markkinat. Toki hyvästä vuokralaisesta kannattaa sielläkin pitää kiinni, mutta ap ei kuulosta miltään joka vuokranantajan unelmalta. Melkoista itsepetosta kuvitella, että vaativa vuokralainen olisi vuokranantajalle jonkinlainen korvaamaton kultakimpale jossa roikutaan kynsin ja hampain. Ei ole.

Vierailija
73/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinulla ei ole velvollisuutta hankkia uutta muttei myöskään oikeutta vaatia sellaista vuokranantajalta. Eli tiskaat käsin tai muutat. Ei ole mitään epäselvää.

Jos apk kuuluu asunnon varustukseen, niin sen ylläpito kuuluu vuoranantajalle. Ja jos apk on ollut varusteena vuokrasopimusta tehdessä, niin se lasketaan kuuluvaksi kalustukseen.

Vierailija
74/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonutkin, ei vuokranantajan tarvitse uusia tai korjata astianpesukonetta ellei sitä ole vuokrasopimuksessa mainittu asunnon varustelutasoon kuuluvaksi. Silloin kun vuokranantaja on itse aiemmin asunut ko. asunnossa, on melko yleistä että hän jättää asuntoon esim. pesukoneen, astianpesukoneen tai kuivausrummun vuokralaisen käytettäväksi laitteen loppuelinkaaren ajan. Mikäli laite hajoaa, täytyy vuokralaisen joko ostaa itse uusi tai olla ilman. Toki luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen kohdalla voidaan sopia muuta. Mutta jos puoli vuotta asunut vuokralainen lyö nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatii uutta astianpesukonetta, niin vuokranantaja voi uhkan sijaan nähdä tässä mahdollisuuden päästä ongelmavuokralaisesta eroon. Seuraavalle voikin sitten vuokrata kämpän suoraan ilman sitä astianpesukonetta.

Melko pälli vuokranantaja siinä tapauksessa. Astianpesukoneita saa muutamalla satasella, mutta toki jos haluaa ehdoin tahdoin ruveta taas etsimään uutta vuokralaista vain yhden ap:n tähden, niin... Minusta se olisi aivan liian vaivalloista.

Joo tosi tomppeli on, kun seuraava vuokralainen alkaa ihan ensimmäiseksi valittaa ettei astianpesukone toimi. 

Vierailija
75/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista myös että jos asunnon varustukseen kuuluu se astianpesukone niin voit pyytää vuokran alennusta kunnes laite on taas käytössä.

Erittäin epätodennäköistä että apk olisi mainittu vuokraan kuuluvaksi varusteeksi.

Siinä tapauksessa apk ei ole myöskään vuoranantajalle kuuluvaa omaisuutta ja vuokralainen voi pyytää sen poistamaan asunnosta.

Vuokralainen on hyväksynyt sen asuntoon kun on asunnon ottanut vastaan, ei jälkikäteen voi vaatia mitään muutoksia.

Vierailija
76/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla vuokralaisten keskuudessa jonkinlainen urbaanilegenda, että vuokralaisen etsiminen on niin mahdottoman vaikeaa että vuokralainen voi huoletta vaatia mitä vaan ja käyttäytyä miten huvittaa. Jossain perähikiällä ehkä, mutta suurimmissa asutuskeskuksissa on vuokranantajan markkinat. Toki hyvästä vuokralaisesta kannattaa sielläkin pitää kiinni, mutta ap ei kuulosta miltään joka vuokranantajan unelmalta. Melkoista itsepetosta kuvitella, että vaativa vuokralainen olisi vuokranantajalle jonkinlainen korvaamaton kultakimpale jossa roikutaan kynsin ja hampain. Ei ole.

Minä asun isohkossa kaupungissa ja täällä on kyllä vapaita vuokra-asuntoja pilvin pimein tarjolla. Oma asuntoni oli vuokranantajan sanoman mukaan tyhjillään neljä kuukautta, eikä kukaan käynyt edes katsomassa, ennekuin hän pudotti vuokraa, jolloin sitä kävi katsomassa tasan yksi eli minä. Missä kuplassa sinä elät ? Jossain Helsingissä voi ollakkin vuokranantajan markkinat, mutta ei juuri muualla. Tottakai asunnon kokokin vaikuttaa taatusti kysyntään.

Vierailija
77/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopparissa lukee "taloon jäävät vuokranantajan kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä. - - jos rikkoutuvat vuokralaisen huolimattomassa käytössä, on vuokralainen velvollinen hankkimaan uudet"

Ap

Tollo vuokranantaja, kun on kirjannut koneet vuokrasopimukseen, mutta ei tarkentanut sitä että onko niiden huoltovastuu vuokralaisella vai vuokrantajalla.

Vierailija
78/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko miten ristiriitaista mielipidettä täältä tulee? Toiset maksaa, toiset ei missään nimessä. Sinä et tiedä millainen vuokralainen muuten olen, millaisessa asunnossa asun ja mitä mahdollisesti teen asunnon eteen muuten. Olen hyvä vuokralainen ja paljon olen asuntoa kunnostanut (nykyaikaistanut, vuokranantajan suostumuksella) ihan omasta pussistani. Tämä on ollut toistaiseksi ehdottomasti vuokranantajan eduksi. Asunnon arvoa nostavia toimenpiteitä. Mutta tässä laite-asiassa en tiedä oikeuksiani, joten niitä nyt selvitellään.

Näköjään hyvä avaus, kun täällä jakautuu mielipiteet 50/50 mikä kuuluu vuokranantajalle ja mikä ei sekä millä perusteella.

Ap

Vierailija
79/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun isohkossa kaupungissa ja täällä on kyllä vapaita vuokra-asuntoja pilvin pimein tarjolla. Oma asuntoni oli vuokranantajan sanoman mukaan tyhjillään neljä kuukautta, eikä kukaan käynyt edes katsomassa, ennekuin hän pudotti vuokraa, jolloin sitä kävi katsomassa tasan yksi eli minä. Missä kuplassa sinä elät ? Jossain Helsingissä voi ollakkin vuokranantajan markkinat, mutta ei juuri muualla. Tottakai asunnon kokokin vaikuttaa taatusti kysyntään.

Minä asun pk-seudulla ja täällä hyvät asunnot viedään käsistä. Ei täällä ole mitään ongelmaa korvata vaativaa vuokralaista toisella.

Vierailija
80/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopparissa lukee "taloon jäävät vuokranantajan kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä. - - jos rikkoutuvat vuokralaisen huolimattomassa käytössä, on vuokralainen velvollinen hankkimaan uudet"

Ap

Tollo vuokranantaja, kun on kirjannut koneet vuokrasopimukseen, mutta ei tarkentanut sitä että onko niiden huoltovastuu vuokralaisella vai vuokrantajalla.

Ei huoltovastuu ole välttämättä kummallakaan. Jos olisi mainittu että koneiden huoltovastuu on vuokralaisella, niin sehän olisi hänelle lisävastuu ja hänen pitäisi huolehtia että koneet pysyy kunnossa. Nyt ap saa valita että korjaako koneen vai onko käyttämättä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi