Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajan omistama laite hajoaa

Vierailija
05.05.2020 |

Eli mites tämmösessä tapauksessa, kun vuokranantajan omistama laite (nyt astianpesukone) hajoaa? Minulla tietenkin kotivakuutus, mutta meneekö laite sitä kautta? Kotivakuutuksessakin on omavastuu. Vuokranantaja käski ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Jotenkin tuntuu oudolta? Toki omassa käytöss hajonnut masiina, mutta olen asunut tässä vasta 6kk ja apk on ties kuinka monta vuotta vanha.

Sivuhuomautuksena, meillä on myös lapsia, joten asialla on kiire. Nyt vaikuttaa siltä että uutta laitetta saa odottaa hetken jos toisenkin.

T. Uupunut äiti

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja on vastuussa omistamistaan kodinkoneista, mikäli niitä on käytetty asianmukaisesti. Vuokralainen ei ole normaalissa käytössä aiheutuneista rikkoontumisista vastuullinen. Jokainen järkevä vuokranantaja tietää, että kodinkoneet eivät ole ikuisia. Eli sinä ET MAKSA.

'

Jos tiskikonetta ei ole mainittu huoneen varusteluun kuuluvaksi, niin myöskään vuokrantajan ei tarvi maksaa uutta tai korjausta.

No ei ehkä tarvitse, mutta jokainen järkevä vuokranantaja sen tekee, koska yleensä hyvät vuokralaiset halutaan pitää tyytyväisenä. Ei se kovin halpaa tai helppoa ole metsästää luotettavia uusia asukkaitakaan.

Vuokralainen joka rikkoo koneet ja vinkuu uusia, ei ole hyvä vuokralainen.

Mistä luit, että ap on rikkonut astianpesukoneen?

Mistä luit että joku muu olisi rikkonut sen?

Teillä kodinkoneet on vuodelta 1963 ja hyvin pelittää vieläkin? Good for you.

Vierailija
42/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonutkin, ei vuokranantajan tarvitse uusia tai korjata astianpesukonetta ellei sitä ole vuokrasopimuksessa mainittu asunnon varustelutasoon kuuluvaksi. Silloin kun vuokranantaja on itse aiemmin asunut ko. asunnossa, on melko yleistä että hän jättää asuntoon esim. pesukoneen, astianpesukoneen tai kuivausrummun vuokralaisen käytettäväksi laitteen loppuelinkaaren ajan. Mikäli laite hajoaa, täytyy vuokralaisen joko ostaa itse uusi tai olla ilman. Toki luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen kohdalla voidaan sopia muuta. Mutta jos puoli vuotta asunut vuokralainen lyö nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatii uutta astianpesukonetta, niin vuokranantaja voi uhkan sijaan nähdä tässä mahdollisuuden päästä ongelmavuokralaisesta eroon. Seuraavalle voikin sitten vuokrata kämpän suoraan ilman sitä astianpesukonetta.

Jos vuokra-asunnon ilmoituksessa on astianpesukone, ja AP:lla on vielä tuo ilmoitus niin hän voi vaatia astianpesukoneen vaihtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopparissa lukee "taloon jäävät vuokranantajan kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä. - - jos rikkoutuvat vuokralaisen huolimattomassa käytössä, on vuokralainen velvollinen hankkimaan uudet"

Ap

Vierailija
44/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonutkin, ei vuokranantajan tarvitse uusia tai korjata astianpesukonetta ellei sitä ole vuokrasopimuksessa mainittu asunnon varustelutasoon kuuluvaksi. Silloin kun vuokranantaja on itse aiemmin asunut ko. asunnossa, on melko yleistä että hän jättää asuntoon esim. pesukoneen, astianpesukoneen tai kuivausrummun vuokralaisen käytettäväksi laitteen loppuelinkaaren ajan. Mikäli laite hajoaa, täytyy vuokralaisen joko ostaa itse uusi tai olla ilman. Toki luotettavan pitkäaikaisen vuokralaisen kohdalla voidaan sopia muuta. Mutta jos puoli vuotta asunut vuokralainen lyö nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatii uutta astianpesukonetta, niin vuokranantaja voi uhkan sijaan nähdä tässä mahdollisuuden päästä ongelmavuokralaisesta eroon. Seuraavalle voikin sitten vuokrata kämpän suoraan ilman sitä astianpesukonetta.

Melko pälli vuokranantaja siinä tapauksessa. Astianpesukoneita saa muutamalla satasella, mutta toki jos haluaa ehdoin tahdoin ruveta taas etsimään uutta vuokralaista vain yhden ap:n tähden, niin... Minusta se olisi aivan liian vaivalloista.

Vierailija
45/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopparissa lukee "taloon jäävät vuokranantajan kodinkoneet ovat vuokralaisen käytössä. - - jos rikkoutuvat vuokralaisen huolimattomassa käytössä, on vuokralainen velvollinen hankkimaan uudet"

Ap

Huomaa sana "huolimaton". Olitko huolimaton? Teitkö jotakin, mitä et olisi saanut tehdä?

Koska ne ovat mainittuja vuokrasopimuksessa, tällöin vuokranantaja on velvollinen ne korvaamaan.

Vierailija
46/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan selkeästi on siis vuokranantajan vastuulla. Varsinkin kun tuntuu olevan niin vanha laite, ettei osaa itsekään sanoa sen ostovuotta.

Vierailija
47/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa yhtään mitään.

Ap on provo. Sama aloitus ollut aimminkin. Kohta valittaa koneen olevan mitoiltaan tavanomaisesta poikkeava. Ja taas on niin vaikeeta!

Vierailija
48/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista myös että jos asunnon varustukseen kuuluu se astianpesukone niin voit pyytää vuokran alennusta kunnes laite on taas käytössä.

Estääkö astianpesukoneen hajoaminen asumisen tai paljonko se vaikuttaa? Alennusta vuokrasta voisi saada 2-3 e/kk. Yleensä fiksu vuokrananataja kirjaa sopimukseen, että asunnossa on apk, jota voi käyttää, mutta se ei sisälly vuokraan.

Vierailija
49/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan selkeästi on siis vuokranantajan vastuulla. Varsinkin kun tuntuu olevan niin vanha laite, ettei osaa itsekään sanoa sen ostovuotta.

No ei ole! Ei sanota noiden kuuluvan varustukseen, niitä saa käyttää, muttei rikkoa. Vanhuuttaan hajonnutta konetta ei tarvitse uusia kummankaan. Mutta kumpikin saa niin tehdä halutessaan.

Vierailija
50/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään, mikään vakuutusyhtiö ei korvaa vuosia vanhasta kodinkoneesta yhtään mitään. Niissä kun tuppaa olemaan aika radikaali ikävähennys. Toisekseen se ei ole sinun asiasi hankkia uutta tai korjata vanhaa, vaan laitteen omistajan. Pidä pääsi ja ilmoita, että vastuu kuuluu vuokranantajalle. 

Näin juuri ja jos korvaisikin niin se menisi laitteen omistajan eli tässä tapauksessa vuokranantajaan vakuutuksesta. Vakuutukseen ei voi laittaa muiden omistamia laitteita, sehän olisi huijaus.

Vierailija
51/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on provo. Sama aloitus ollut aimminkin. Kohta valittaa koneen olevan mitoiltaan tavanomaisesta poikkeava. Ja taas on niin vaikeeta!

No ei korvaakaan!! Sen minä tiedän ihan itsekin näillä "tiedoilla" mitkä vuokranantaja antoi, idiootti.

Kuka edes jaksaisi provota näin tylsällä aiheella? Ehkä sinä :D mulla on kyllä paljon parempi mielikuvitus provoja ajatellen.

Koneen mittoja en tiedä enkä jakda sulle mitata. Integroitu laite, jossa samanlainen ovi kaikkien muiden kaappien kanssa. Ikean keittiö. Apkssa ei lue mallia tai edes merkkiä. Miten helvetti minä itsekään osaan ostaa uutta?! :D

Ja sinä joka ihmetttelit miksen tiskaa. Koska EN JAKSA. jos täällä on ollut apk, niin miksi mi luopuisin niin suuresta arjen helpottajasta? Tajuutko yhtään paljonko tiskiä tulee lapsiperheessä?

Konetta käytetty asianmukaisesti. Astiat huuhdottu ennen ladontaa. Sihti puhdistettu säännöllisesti. Kone pesty tyhjänä isoimmalla lämpötilalla kerran kuussa. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä on apkn "huolimaton käyttö" niin voin arvioida toimintaani uudelleen.

Ap

Vierailija
52/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei ole! Ei sanota noiden kuuluvan varustukseen, niitä saa käyttää, muttei rikkoa. Vanhuuttaan hajonnutta konetta ei tarvitse uusia kummankaan. Mutta kumpikin saa niin tehdä halutessaan.

No vuokranantaja voi sitten ainakin hakea romunsa pois jos ei suostu uutta hankkimaan. Ap, sinnikkyyttä nyt vaan, etkä ainakaan vakuutusyhtiöön maksa mitään omavastuita.

Vierailija
53/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei korvaakaan!! Sen minä tiedän ihan itsekin näillä "tiedoilla" mitkä vuokranantaja antoi, idiootti.

Kuka edes jaksaisi provota näin tylsällä aiheella? Ehkä sinä :D mulla on kyllä paljon parempi mielikuvitus provoja ajatellen.

Koneen mittoja en tiedä enkä jakda sulle mitata. Integroitu laite, jossa samanlainen ovi kaikkien muiden kaappien kanssa. Ikean keittiö. Apkssa ei lue mallia tai edes merkkiä. Miten helvetti minä itsekään osaan ostaa uutta?! :D

Ja sinä joka ihmetttelit miksen tiskaa. Koska EN JAKSA. jos täällä on ollut apk, niin miksi mi luopuisin niin suuresta arjen helpottajasta? Tajuutko yhtään paljonko tiskiä tulee lapsiperheessä?

Konetta käytetty asianmukaisesti. Astiat huuhdottu ennen ladontaa. Sihti puhdistettu säännöllisesti. Kone pesty tyhjänä isoimmalla lämpötilalla kerran kuussa. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä on apkn "huolimaton käyttö" niin voin arvioida toimintaani uudelleen.

Ap

Et ole vastuussa koneesta. Ollaan hoettu tätä jo monta sivua sulle. Tarviiko tätä enää turhaa alkaa toistelemaan?

Vierailija
54/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin olet ollut millään tavalla huolimaton. Apk on vaan tullut tiensä päähän. Ota yhteyttä vuokranantajaan ja kysy aikooko hän hankkia uuden vai alatko etsiä uutta asuntoa. Ilmoita myös että sinun vakuutuksellasi ei ole vuokranantajan omistajan tiskikoneen kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
55/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja on vastuussa omistamistaan kodinkoneista, mikäli niitä on käytetty asianmukaisesti. Vuokralainen ei ole normaalissa käytössä aiheutuneista rikkoontumisista vastuullinen. Jokainen järkevä vuokranantaja tietää, että kodinkoneet eivät ole ikuisia. Eli sinä ET MAKSA.

ja joku nilihisti vuokranantaja ehti jo tätäkin alapeukuttamaan -ohis-

Jostain syystä vuokralaisten käytössä olevat astianpesukoneet rikkoutuvat huomattavan usein verrattuna oman perheen käyttöön.

Ensimmäisellä kerralla rikkoontumusen syy oli koneen ohjelmanvalitsimen pyörittely kesken ohjelman. Toisella kertaan koneen poistoputki oli tukossa ruoanjätteistä.

Kummallakaan kerralla vuokralainen itse ei yllätys-yllätys nähnyt omissa toimissaan mitään syytä rikkoontumiseen.

Vierailija
56/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole vastuussa koneesta. Ollaan hoettu tätä jo monta sivua sulle. Tarviiko tätä enää turhaa alkaa toistelemaan?

Luen myös monta viestiä, jossa sanotaan että menee mun piikkiin. Jos sä olet hokenut että en ole vastuussa, niin olen mieluusti sun kanssa samaa mieltä. Ehdotatko miten ilmaisen asian vuokranantajalle? Onko tämä yksiselitteisesti nyt hänen velvollisuutensa maksaa kun sopparissa oli tuo maininta koneista jne. Kuten sanoin olen todella uupunut. Vauva herättää öisin, isot pitää kiireisenä päivisin. Ei ajatus ihan nyt vaan kulje!

Ap

Vierailija
57/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin olet ollut millään tavalla huolimaton. Apk on vaan tullut tiensä päähän. Ota yhteyttä vuokranantajaan ja kysy aikooko hän hankkia uuden vai alatko etsiä uutta asuntoa. Ilmoita myös että sinun vakuutuksellasi ei ole vuokranantajan omistajan tiskikoneen kanssa mitään tekemistä.

Siksihän se vastuuvakuutus otetaan, että ne kattavat rikkoontumiset. Omavastuuosuudesta kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa.

Vierailija
58/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukoneen korjaus kuuluu vuokranantajalle ja hän tilaa ja maksaa korjauksen tai uuden laitteen. Ihan vastaava asia kuin olisi uuni tai pakastin.

Hän on vuokrannut asunnon tietynlaisella varustetasolla, ja sinä olet vuokrannut asunnon johon kuuluu astianpesukone.

Tyttäreni perheellä oli samanlainen tapaus ja vuokranantaja yritti ensin nillittää että ei vastaa korjauksesta. Erehtyi.

Vierailija
59/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kuluttaja-asiamieheltä, vuokralaisyhdisytkseltä tms.

Selvitä asia ensin. Itse en korjauttaisi.

Vierailija
60/192 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siksihän se vastuuvakuutus otetaan, että ne kattavat rikkoontumiset. Omavastuuosuudesta kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa.

Jos kone on vuodelta nakki, niin MIKÄÄN vakuutus ei korvaa sitä. Kyllä se nyt vaan on niin että vuokranantaja menee kiltisti giganttiin ja ostaa uuden koneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä